Autotopic (2)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Daphne
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2004 14:03
Locatie: Veen
Contacteer:

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Daphne » 10 aug 2009 12:08

Mee eens, meissie. Bovendien is het ook wel fijn als je auto er nog mooi uit ziet als je 'm inruilt. Krijg je er nog meer voor ook.
Afbeelding

meissie88

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor meissie88 » 10 aug 2009 12:20

Daphne schreef:Mee eens, meissie. Bovendien is het ook wel fijn als je auto er nog mooi uit ziet als je 'm inruilt. Krijg je er nog meer voor ook.


Precies! Ik baal dr trouwens ook flink van, ik reed vanmorgen terug vanaf m'n vriend z'n huis naar mijn huis, lag er ergesn een tankdop op de weg, een andere auto reed er overheen, en daardoor knalde 'ie tegen míjn auto, GRRRRR

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 10 aug 2009 20:39

meissie88 schreef: ... maar toen had ik ook een mooie auto, met sportvelgen e.d. en tja dat is een deeltje show, maar meestal heb je met sportvelgen ook bredere banden, en dat rijd ook weer lekkerder! ...
Soms rijdt een auto met sportvelgen en andere banden minder comfortabel. Het hangt af van de hielhoogte.
Een normale maat voor een VW Lupo 1.7 SDI is 175/65 SR. 65 wil zeggen dat de hoogte van
de hiel 65% van 175 mm is. Dat is een veel voorkomende maat. Sportvelgen met bredere banden
hebben soms een lage hiel (bijv. 205/45). De wegligging is dan beter, maar het comfort minder.
Kleine oneffenheden worden sterker doorgegeven.

meissie88

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor meissie88 » 10 aug 2009 21:12

Rolf schreef:
meissie88 schreef: ... maar toen had ik ook een mooie auto, met sportvelgen e.d. en tja dat is een deeltje show, maar meestal heb je met sportvelgen ook bredere banden, en dat rijd ook weer lekkerder! ...
Soms rijdt een auto met sportvelgen en andere banden minder comfortabel. Het hangt af van de hielhoogte.
Een normale maat voor een VW Lupo 1.7 SDI is 175/65 SR. 65 wil zeggen dat de hoogte van
de hiel 65% van 175 mm is. Dat is een veel voorkomende maat. Sportvelgen met bredere banden
hebben soms een lage hiel (bijv. 205/45). De wegligging is dan beter, maar het comfort minder.
Kleine oneffenheden worden sterker doorgegeven.

Ik zeg toch dat ik dít lekkerder vind rijden...

Gebruikersavatar
jans1
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 feb 2005 17:01
Locatie: Onder de rook van de centrale aan het water

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor jans1 » 10 aug 2009 21:16

Rolf schreef:
meissie88 schreef: ... maar toen had ik ook een mooie auto, met sportvelgen e.d. en tja dat is een deeltje show, maar meestal heb je met sportvelgen ook bredere banden, en dat rijd ook weer lekkerder! ...
Soms rijdt een auto met sportvelgen en andere banden minder comfortabel. Het hangt af van de hielhoogte.
Een normale maat voor een VW Lupo 1.7 SDI is 175/65 SR. 65 wil zeggen dat de hoogte van
de hiel 65% van 175 mm is. Dat is een veel voorkomende maat. Sportvelgen met bredere banden
hebben soms een lage hiel (bijv. 205/45). De wegligging is dan beter, maar het comfort minder.
Kleine oneffenheden worden sterker doorgegeven.


Nou rolf.. ik moet zeggen, ik heb er sportvelgen onder liggen met extra brede banden en het rijdt in alle opzichten fantastisch!! Goede wegligging en een goed comfort!!!
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 10 aug 2009 22:18

De meeste standaard sportvelgen hebben een iets grotere diameter dan de standaardvelg,
bijv. 15" voor de Corsa C i.p.v. 14", iets bredere band, en ongeveer dezelfde hielhoogte.
185/55 SR 15 (standaard voor Corsa Sport) zal qua comfort en wegligging een verbetering zijn.
Iets breder, en groter wiel. Maar 205/45 SR 15 geeft aanmerkelijk minder comfort.

Bandmarkering (betekenis van bijv. 185/55 15 SR 91 TL).
Krachtenspel in een band.

meissie88

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor meissie88 » 10 aug 2009 22:39

Het interesseert mij niet hoe bredere banden in elkaar zitten e.d., het interesseert mij alleen of ze lekker rijden of niet, en dat doen de mijne wel!!

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor em_ma » 11 aug 2009 09:31

Af en toe heb ik last van een toerental wat niet zakt naar 750 toeren. Het blijft dan hangen op zo n 2000 toeren en dat maakt het kabaal als een oma die in een te hoge versnelling rijdt:-(
Overigens rij ik dan een paar dagen zo rond.

Ik ben daar al eens voor naar de garage geweest, dan wordt het gasklephuis schoongemaakt. Dan is het weer helemaal in orde, maar af en toe komt het terug en verdwijnt dan weer.
Dat snap ik niet, het klepje kan niet meer zakken vanwege viezigheid, maar na een paar dagen verdwijnt het soms spontaan?
Wil ik er helemaal vanaf komen zou ik een nieuw gasklephuis in mn auto moeten zetten.
Volgens de garage schijnt het nogal eens voor te komen bij een VW-polo.

Wat adviseren jullie? Wie kan mij meer vertellen over het gasklephuis-gebeuren?
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 11 aug 2009 17:44

Wat is het type van de Polo (1.4 MPI?) en het bouwjaar?

Oorzaken
"Een kennis had ooit een geleikaardig probleem met een VW polo,
en na uitlezen bleek dat de koelwater temperattur sensor defect
was, en ging de motor in eerste instantie telkens hij gas losliet op
een verrijkt mengsel draaien (choke in de volks mond) maar omdat
dan de lambda sonde een te rijk uitlaat gas ging meten regelde de
computer dit dan weer geleidelijk bij, toerental zakte dan terug naar
normaal stationair, tot er gas gegeven werd, en dan duurde het ook
weer een 10 seconden vooraleer hij terug normaal ging draaien. Die
Tempsensor geeft waarschijnlijk signaal aan de computer dat de motor
nog steeds koud is ( foutief dus ). dit is een vaker voorkomend probleem."
Overgenomen van Read a question about cars.

Andere mogelijkheid is een vuile stappenmotor, die de gasklep moet sturen.
Zie dit review (8e post).

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor em_ma » 11 aug 2009 19:16

Rolf schreef:Wat is het type van de Polo (1.4 MPI?) en het bouwjaar?

Oorzaken
"Een kennis had ooit een geleikaardig probleem met een VW polo,
en na uitlezen bleek dat de koelwater temperattur sensor defect
was, en ging de motor in eerste instantie telkens hij gas losliet op
een verrijkt mengsel draaien (choke in de volks mond) maar omdat
dan de lambda sonde een te rijk uitlaat gas ging meten regelde de
computer dit dan weer geleidelijk bij, toerental zakte dan terug naar
normaal stationair, tot er gas gegeven werd, en dan duurde het ook
weer een 10 seconden vooraleer hij terug normaal ging draaien. Die
Tempsensor geeft waarschijnlijk signaal aan de computer dat de motor
nog steeds koud is ( foutief dus ). dit is een vaker voorkomend probleem."
Overgenomen van Read a question about cars.

Andere mogelijkheid is een vuile stappenmotor, die de gasklep moet sturen.
Zie dit review (8e post).


Het is een Polo 37 KW, bouwjaar '97.
Aparte verhaal zeg, dat het daar ook evt. aan zou kunnen liggen. 2 jaar terug heb ik het een aantal maand gehad (gasklephuis is toen schoongemaakt) en de laatste paar maand begint het dus weer.
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Carpento
Luitenant
Luitenant
Berichten: 504
Lid geworden op: 12 aug 2004 12:26

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Carpento » 11 aug 2009 22:57

En toch zou ik liever naar de garage gaan dan luisteren naar wat iemand hier met Google oplepelt ;) Of je Googlet zelf, voor het betere overzicht zeg maar.

En desnoods ga je naar een andere garage dan je eigen, als je je eigen dealer niet vertrouwt :!:

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor em_ma » 12 aug 2009 12:47

Carpento schreef:En toch zou ik liever naar de garage gaan dan luisteren naar wat iemand hier met Google oplepelt ;) Of je Googlet zelf, voor het betere overzicht zeg maar.

En desnoods ga je naar een andere garage dan je eigen, als je je eigen dealer niet vertrouwt :!:


Nou, ik hecht best waarde aan de adviezen van mensen die in dit topic forummen. Komt mij over alsof ze er erg veel verstand van hebben, waaronder Rolf. Of ze het oplepelen of op een andere manier aan de info komen maakt me dan niet uit.

Ik heb al een aantal garages gezien in mn autocarriere, maar volledig vertrouwen doe ik ze nooit. Misschien komt dat ook wel, omdat ik er zelf geen bal verstand van heb. En ik heb het gevoel dat ze zoveel mogelijk aan je willen verdienen.
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 12 aug 2009 17:03

@Meissie88
Het was niet mijn bedoeling om onnodig kennis op te dringen.
Maar de gegevens op de zijkant van de band (bijv. 185/55 SR 15)
is veel aan af te lezen.
Ik kan op afstand moeilijk inschatten wat wel en wat niet interessant is.

@Carpento
Het stationair toerental wordt geregeld door een kleine computer.
Die meet enkele gegevens, o.a. de temperatuur van de koelvloeistof.
Mede a.d.h.v. deze waarde wordt het juiste toerental bepaald.
Dus als die sensor niet goed werkt, kan dit fout gaan.
En een stappenmotor die vuil wordt, en daardoor niet goed werkt,
kan ook een foute gasklepstand tot gevolg hebben.

Een autospecialist ben ik niet, maar je mag van mij wel verwachten,
al is de opleiding inmiddels gedateerd, dat ik weet hoe een auto in elkaar zit.
Anderen kunnen mij op ander gebied van informatie voorzien. Als je elkaar
zo verder kunt helpen, moet je het dan nalaten?.


Em_ma schreef:Ik heb al een aantal garages gezien in mn autocarriere, maar volledig
vertrouwen doe ik ze nooit. Misschien komt dat ook wel, omdat ik er zelf
geen bal verstand van heb. En ik heb het gevoel dat ze zoveel mogelijk
aan je willen verdienen.
Personen die zelf weinig verstand hebben van auto's zijn gemakkelijk
allerlei verhalen aan over te brengen. Ze kunnen het immers toch niet
controleren. En ook onnodig hoge kosten in rekening brengen. Dat
is denk ik wel de realiteit.

- Bekenden vragen om hulp
- Vraag posten op autoweek.nl/forum (techniek). Met nauwkeurige beschrijving van het probleem.
- Of op het VW-forum
- Goed bekend staand autobedrijf selecteren (te controleren met Google, kassa en radar)
- Naar andere garages gaan
- Zonodig zelf een nieuw onderdeel kopen (als het erg duur zou zijn) via onderdelzoeker
- als de staat van de auto verder ook matig is, overwegen om van de slooppremie gebruik
te maken. Als de Polo nog goed is niet, wie weet kan hij nog een aantal jaren mee.

37 kW, dan is het een VW Polo 1.0.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor TheKeimpe » 13 aug 2009 20:26

Dit probleem heb ik met een Astra F gehad, het was toen inderdaad een probleem met de stappenmotor, maar ik weet niet wat dat is...


Em_ma, woon je in omgeving Bodegraven? Ga dan naar Peek Autoservice, topkwaliteit voor een fatsoenlijke prijs!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor TheKeimpe » 13 aug 2009 20:29

Andere vraag:
Als bij jullie de autobanden versleten zijn, en je hebt voorwielaandrijving, wat gebeurt er dan in het geval dat:
1. de achterbanden versleten zijn, de voorbanden zijn nog redelijk goed?
a. de voorbanden gaan naar achter, en voor komen nieuwe banden
b. de achterbanden worden vervangen en voor blijft voor

2. de voorbanden versleten zijn, de achterbanden zijn nog redelijk goed?
a. de achterbanden gaan naar voren en achter komen nieuwe banden
b. de voorbanden worden vervangen en achter blijft achter


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast