mening over Oud Gereformeerde Gemeenten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
SDG
Luitenant
Luitenant
Berichten: 536
Lid geworden op: 02 jan 2004 23:29

Berichtdoor SDG » 31 jan 2004 23:27

Boekenlezer schreef:Die GGiN'ers kunnen inderdaad erg 'heavy' zijn. Mijn zus heeft ooit eens in Kootwijkerbroek op kamers gewoond bij mensen van de GGiN. Die gingen altijd helemaal in Barneveld naar de kerk. In Kootwijkerbroek was echter ook een GG. De mensen waren erg oud. Maar op de vraag of ze dan niet gewoon daar naar de kerk konden (die GG dus), antwoordden ze: "O nee, die zijn véél te licht!" (Echt gebeurd!) Ondertussen viel er geen zinnig geestelijk gesprek met ze te voeren, want ja, het moest je maar gegeven worden, en zij hadden het niet.


GG Kootwijkerbroek "véél te licht"! Dat mag opmerkelijk genoemd worden, want ik denk dat de GG Kootwijkerbroek binnen het kerkverband tot de uiterst rechtste gemeenten behoort!

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 03 feb 2004 15:04

Ach,
laat ik maar zwijgen over mijn ervaringen in die gemeente.
Aan het eind van de dienst stonden de tranen in mijn ogen, en dat had niets met een aansprekende preek te maken.

dag,
TK

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Re: mening over Oud Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Napoleon » 03 feb 2004 22:57

Brion schreef:Ik kan het me ook niet zo goed voorstellen dat men van tevoren zeker weet, dat niemand aan zal gaan.


het is niet mijn eigen ervaring (ben nog nooit in een OGG of OGGiN geweest), maar mijn ds. was een tijdje geleden te gast in een van beide gemeenten, waar men al een aantal jaren het HA niet meer gevierd had, omdat men niet geloofde dat er "ware gelovigen" in de gemeente zaten :cry:
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: mening over Oud Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor *Annet* » 04 feb 2004 00:39

Napoleon schreef:
Brion schreef:Ik kan het me ook niet zo goed voorstellen dat men van tevoren zeker weet, dat niemand aan zal gaan.


het is niet mijn eigen ervaring (ben nog nooit in een OGG of OGGiN geweest), maar mijn ds. was een tijdje geleden te gast in een van beide gemeenten, waar men al een aantal jaren het HA niet meer gevierd had, omdat men niet geloofde dat er "ware gelovigen" in de gemeente zaten :cry:


Dit heb ik vorige week ook nog gehoord. Moet de kerkenraad dan oordelen over de harten van me mensen die in de gemeente zitten???
ja, dat is mijn mening dan he.....

caprice

Re: mening over Oud Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor caprice » 04 feb 2004 06:39

Napoleon schreef:
Brion schreef:Ik kan het me ook niet zo goed voorstellen dat men van tevoren zeker weet, dat niemand aan zal gaan.


het is niet mijn eigen ervaring (ben nog nooit in een OGG of OGGiN geweest), maar mijn ds. was een tijdje geleden te gast in een van beide gemeenten, waar men al een aantal jaren het HA niet meer gevierd had, omdat men niet geloofde dat er "ware gelovigen" in de gemeente zaten :cry:

Honderd jaar en langer geleden was het een bloeiende kerk.
Maar het zal ook wel per plaats verschillen.

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 04 feb 2004 09:19

Je hebt weinig aan het geloof van mensen die honderd geleden leefden. Dat ben je gewoon engels aan het doen: 200 honderd jaar geleden waren we The Empire, nu doen we dus nog steeds verwaand.
Je mag niet op het geloof van mensen die eerder leefden vertrouwen, want het gaat om jouw geloof, niet het geloof van je voorgeslacht.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Vin

Berichtdoor Vin » 04 feb 2004 09:21

Ik vrees dat er nog maar weinig kerken leven. :x

Elke dag, neus op de feiten. Zelfs geloof is consumeren geworden. :x :cry:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 04 feb 2004 12:02

Ik ben bang dat een hele hoop mooie dingen uit de bijbel ondergeneeuwd zijn, als ik dit zo lees.

Zelfs geloof is consumeren geworden.



Hm daar wil ik nog wel even kort op inhaken, dat verwijt krijg ik als bezoeker van GODfashion, een jeugddienst in Zwolle, nog wel es naar mijn hoofd geslingerd.... Maar is geloof niet een soort van consumeren? Jezus zegt zelf: Ik ben het brood des levens, wie van mij eet zal nooit meer honger hebben, en ik ben het levende water: Wie van mij drinkt zal nooit meer dorst hebben. God wil je vullen met Zijn liefde, Zijn Geest. Is dat inderdaad niet wat consumentistisch? In een relatie is het toch goed om vol van elkaar te zijn? Is het dan als christen niet goed om vol van God te zijn?

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: mening over Oud Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Memmem » 04 feb 2004 19:23

Napoleon schreef:
Brion schreef:Ik kan het me ook niet zo goed voorstellen dat men van tevoren zeker weet, dat niemand aan zal gaan.


het is niet mijn eigen ervaring (ben nog nooit in een OGG of OGGiN geweest), maar mijn ds. was een tijdje geleden te gast in een van beide gemeenten, waar men al een aantal jaren het HA niet meer gevierd had, omdat men niet geloofde dat er "ware gelovigen" in de gemeente zaten :cry:


Ik weet van een gemeente waar de kerkenraad aangaf, naar aanleing van een vraag waarom het HA niet werd bediend, dat er geen vraag naar was en ze wilden een dominee niet voor niets laten komen om het HA te laten bedienen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 05 feb 2004 13:31

Droevig om te zien dat mensen zo door angst worden geleid in plaats van door het evangelie (= blijde boodschap, niet angstige boodschap of zo)

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Re: mening over Oud Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Napoleon » 05 feb 2004 14:30

Memmem schreef:Ik weet van een gemeente waar de kerkenraad aangaf, naar aanleing van een vraag waarom het HA niet werd bediend, dat er geen vraag naar was en ze wilden een dominee niet voor niets laten komen om het HA te laten bedienen.


tja, dat kan ik me ook wel enigzins voorstellen, tenminste, die ds. zijn daar toch al bijzonder druk bezet, en als ze dan aan de HA-tafel staan en er komt niemand...

maar het gegeven dat er gemeenten bestaan waar niemand naar het avondmaal komt cq. er geen avondmaal gevierd wordt is ten hemel schreiend. je zou toch verwachten dat die mensen ook eens na gaan denken of het bij hen in de kerk allemaal wel goed geleerd wordt, maar sommige mensen uit kerken waar niemand of slechts een enkeling aan het avondmaal gaat zijn er echt heilig van overtuigd dat zij het bij het rechte eind hebben. onze kerk werd al veroordeeld omdat er "zo veel" mensen aan het avondmaal gaan (15 a 20). blijkbaar is het beter verloren te gaan terwijl je dat vantevoren weet, dan dat je gelooft dat je gered zult worden...
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

marle
Verkenner
Verkenner
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 jun 2003 20:49
Contacteer:

Berichtdoor marle » 07 feb 2004 18:22

Boekenlezer schreef:Die GGiN'ers kunnen inderdaad erg 'heavy' zijn. Mijn zus heeft ooit eens in Kootwijkerbroek op kamers gewoond bij mensen van de GGiN. Die gingen altijd helemaal in Barneveld naar de kerk. In Kootwijkerbroek was echter ook een GG. De mensen waren erg oud. Maar op de vraag of ze dan niet gewoon daar naar de kerk konden (die GG dus), antwoordden ze: "O nee, die zijn véél te licht!" (Echt gebeurd!) Ondertussen viel er geen zinnig geestelijk gesprek met ze te voeren, want ja, het moest je maar gegeven worden, en zij hadden het niet.


Napoleon schreef:Onze kerk werd al veroordeeld omdat er "zo veel" mensen aan het avondmaal gaan (15 a 20). blijkbaar is het beter verloren te gaan terwijl je dat vantevoren weet, dan dat je gelooft dat je gered zult worden...


Ik denk zeker dat bovenstaande gevallen zeker tot de werkelijkheid behoren. Alleen, vind ik het jammer dat het totale imago van de Gereformeerde Gemeenten bepaald wordt door een aantal zeer orthodoxe gemeenten op de Veluwe. Dit straalt dus negatief uit.

Dat het ook anders kan zijn bewijst:
Zelf ben ik lid van een gemeente (Ger. Gem.) waar van de 1100 mensen zo’n 400 mensen aan het Heilig Avondmaal gaan. Zowel ouderen alzo ook veel jeugd deelt de Avondmaalstafel. Een gemeente met een bloeiend verenigingsleven, evangelisatiewerk, etc. Maar ook buiten de kerk om zijn er veel Bijbelkringen, studieclubs, etc.

Ik zelf zie dit als positief. Ik weet van twee mensen (die van buitenaf bij ons ingekomen zijn, uit GGiN) die dit als zeer negatief zien, en de dienst waarin het H.A. gehouden wordt ook niet bij ons in de kerk komen. Echter, als je met deze mensen praat en het puntje bij paaltje komt, weten ze niet hoe snel ze erom heen moeten praten. Of men zegt zoals bovenbeschreven staat: “Het moet gegeven worden.” Wij staan in onze gereformeerde gezindte vaak erg negatief tegen het zogenaamde ‘kiezen voor Jezus’ wat men veelal in de evangelische kringen vindt. Toch is het mijns inziens beter om zelf te kiezen voor Jezus, in tegenstelling tot het steeds maar blijven afwachten.

Tenslotte, laten wij deze mensen niet vergeten in ons gebed. Bidden of ze de dwaasheid van het zgn. wettische leven mogen inzien. Want er staat toch immers in Gods Woord: “Bid en u zal gegeven worden;” “Zoekt en u zult vinden;” “Klopt en u zal opengedaan worden” “En die tot Mij komt die zal Ik geenszins uitwerpen
Die tot mij komt die zal Ik geenzins uitwerpen. (Joh. 6:37b)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 07 feb 2004 20:05

Ik zelf zie dit als positief. Ik weet van twee mensen (die van buitenaf bij ons ingekomen zijn, uit GGiN) die dit als zeer negatief zien, en de dienst waarin het H.A. gehouden wordt ook niet bij ons in de kerk komen. Echter, als je met deze mensen praat en het puntje bij paaltje komt, weten ze niet hoe snel ze erom heen moeten praten. Of men zegt zoals bovenbeschreven staat: “Het moet gegeven worden.” Wij staan in onze gereformeerde gezindte vaak erg negatief tegen het zogenaamde ‘kiezen voor Jezus’ wat men veelal in de evangelische kringen vindt. Toch is het mijns inziens beter om zelf te kiezen voor Jezus, in tegenstelling tot het steeds maar blijven afwachten.


Ik denk niet dat het beter is, maar dat het een opdracht is. God heeft allang voor je gekozen. Dat liet hij met de doop merken, dat liet Hij merken toen Hij Zijn Zoon liet sterven voor jou en mij. God heeft voor jou gekozen, en Hij wil graag dat je als gevogl daarvan ook voor Hem kiest. Waar wachten die mensen op, het is hen al gegeven.... ze hebben dat mooie kado al gekregen. Maar in plaats van het uit te pakken wachten ze tot dat voor hen gedaan wordt.

Tenslotte, laten wij deze mensen niet vergeten in ons gebed. Bidden of ze de dwaasheid van het zgn. wettische leven mogen inzien. Want er staat toch immers in Gods Woord: “Bid en u zal gegeven worden;” “Zoekt en u zult vinden;” “Klopt en u zal opengedaan worden” “En die tot Mij komt die zal Ik geenszins uitwerpen


Amen, laten we bidden dat God hun ogen open doet, hun harten opent, zodat ze eindelijk de troost van het evangelie, de blijde boodschap, mogen ervaren en niet langer door leugen en angst geregeerd worden!

Gebruikersavatar
SDG
Luitenant
Luitenant
Berichten: 536
Lid geworden op: 02 jan 2004 23:29

Berichtdoor SDG » 07 feb 2004 21:07

marle schreef:Zelf ben ik lid van een gemeente (Ger. Gem.) waar van de 1100 mensen zo’n 400 mensen aan het Heilig Avondmaal gaan. Zowel ouderen alzo ook veel jeugd deelt de Avondmaalstafel. Een gemeente met een bloeiend verenigingsleven, evangelisatiewerk, etc. Maar ook buiten de kerk om zijn er veel Bijbelkringen, studieclubs, etc.


't Is binnen deze topic misschien niet helemaal terzake, maar, Marle, ik was en ben enorm blij toen ik dit las! Een lévende gemeente binnen de GerGem! Binnen ons kerkverband -want ik behoor ook tot de GerGem- is momenteel toch wel veel gaande, er zijn bij veel mensen grote zorgen over de koers die de kerkelijke leiders varen, en omgekeerd lijken de kerkelijke leiders zich geen raad te weten met mensen die vragen stellen en zelf nadenken.
Dan is het toch wel heel verblijdend om te lezen over een gemeente die, ondanks alles, lééft - en waar zo te zien nog geen signalen zijn van een overhellen richting de GerGeminNed, zoals dat elders vaak wèl wordt gesignaleerd binnen ons kerkverband.
Ik ben dan ook wel een héél klein beetje benieuwd om welke gemeente het gaat :)

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 07 feb 2004 21:25

SDG schreef:
marle schreef:Zelf ben ik lid van een gemeente (Ger. Gem.) waar van de 1100 mensen zo’n 400 mensen aan het Heilig Avondmaal gaan. Zowel ouderen alzo ook veel jeugd deelt de Avondmaalstafel. Een gemeente met een bloeiend verenigingsleven, evangelisatiewerk, etc. Maar ook buiten de kerk om zijn er veel Bijbelkringen, studieclubs, etc.


't Is binnen deze topic misschien niet helemaal terzake, maar, Marle, ik was en ben enorm blij toen ik dit las! Een lévende gemeente binnen de GerGem! Binnen ons kerkverband -want ik behoor ook tot de GerGem- is momenteel toch wel veel gaande, er zijn bij veel mensen grote zorgen over de koers die de kerkelijke leiders varen, en omgekeerd lijken de kerkelijke leiders zich geen raad te weten met mensen die vragen stellen en zelf nadenken.
Dan is het toch wel heel verblijdend om te lezen over een gemeente die, ondanks alles, lééft - en waar zo te zien nog geen signalen zijn van een overhellen richting de GerGeminNed, zoals dat elders vaak wèl wordt gesignaleerd binnen ons kerkverband.
Ik ben dan ook wel een héél klein beetje benieuwd om welke gemeente het gaat :)

SDG


hahaha, same to me! ik zit in een ger. gem. waar volgens mij wel een aantal bollen in de grond zitten die op uitkomen staan, mits ze goed verzordg worden (water geven en bemesten met het evangelie).
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten