I knowDannyV schreef:Mijn opmerking over wrijving was waardevrij...
Ik zie dat voordeel niet zo.DannyV schreef:Dit in acht nemen kan in het voordeel van de discussie werken...
met vriendelijke groet,
Moderator: Moderafo's
I knowDannyV schreef:Mijn opmerking over wrijving was waardevrij...
Ik zie dat voordeel niet zo.DannyV schreef:Dit in acht nemen kan in het voordeel van de discussie werken...
Wat de ander drijft, dat is toch niet onbekend, de bottumline is angst voor het onbekende, zelf geen zin aan het leven kunnen geven enz. enz.Mortlach schreef:Maar zeg eens eerlijk: ben jij eigenlijk wel bereid te leren? Leren wat de ander drijft; leren inzien waarom anderen hun standpunten verdedigen? Dat heeft niets te maken met feitelijkheden, maar alles met inlevend vermogen.
Heel makkelijk, ik dacht dat refoweb een plaats kan zijn waar mensen ook kennis kunnen maken met het christendom, dan lijkt het mij bijzonder storend mensen totale nonsens te zien verkondigen.Mortlach schreef:Begrijpelijk, maar waarom is dit belangrijk voor jou dan? Wat kan het jou wat schelen hoe anderen refoweb ervaren?
GRVDA schreef:Mortlach,Wat de ander drijft, dat is toch niet onbekend, de bottumline is angst voor het onbekende, zelf geen zin aan het leven kunnen geven enz. enz.Mortlach schreef:Maar zeg eens eerlijk: ben jij eigenlijk wel bereid te leren? Leren wat de ander drijft; leren inzien waarom anderen hun standpunten verdedigen? Dat heeft niets te maken met feitelijkheden, maar alles met inlevend vermogen.
Heel makkelijk, ik dacht dat refoweb een plaats kan zijn waar mensen ook kennis kunnen maken met het christendom, dan lijkt het mij bijzonder storend mensen totale nonsens te zien verkondigen.Mortlach schreef:Begrijpelijk, maar waarom is dit belangrijk voor jou dan? Wat kan het jou wat schelen hoe anderen refoweb ervaren?
Boekenlezer schreef:Mortlach schreef:Ik heb er nu even de puf niet voor de namen door Google te halen, dus roep ik even heel ongefundeerd "Quote mining!" Het blijft toch een onuitroeibare creationistische activiteit. Doe mij een lol, haal de namen zelf even door Google en bepaal dan voor jezelf even hoe betrouwbaar je de bronnen acht.
Gisteren heb ik alvast één website bekeken, maar wat ik daar tegenkwam, verbaasde mij helemaal niet. Ik heb nooit gezegd dat de aangehaalde personen creationisten zijn, integendeel. Ik heb zelf gezegd dat zij evolutionisten zijn. Dus ik zie geen fouten bij mijn citaten.
Boekenlezer schreef:Over dit soort dingen hebben we het wel eens eerder gehad. Verschil hierin is, dat het evolutionaire onderzoek gaat over (veronderstelde) tijden, waartoe wij geen toegang hebben.
GRVDA schreef:je mag verdedigen wat je wilt het gaat erom dat je dat dan goed doet. Jij vindt het discutabel om de evolutie theorie hier te verdedigen, mag ik vragen waarom, het lijkt er een beetje op dat jij moet liegen. Evolutie is een dagelijks feit en de evolutie theorie is de manier waarop we het begrijpen.
GRVDA schreef:Daar is wat op bedacht, de wetenschappelijk methode.
GRVDA schreef:Boekenlezer schreef:Als je gewoon eens een keer zegt wat je denkt, en een ET'er is het daar niet mee eens, wordt je gelijk uitgefoeterd voor dom, achterlijk, en weet ik wat niet al. Misschien overdrijf ik nu ietsje, maar het is wel zoals het nogal eens op mij overkomt.
Nee je overdrijft niet, dat komt omdat evolutie zo iets wezenlijks is dat het ontkennen ervan ongeveer hetzelfde is als geloven in een jonge aarde.
Evolutie is dagelijkse praktijk, nogmaals, je ouders zijn tussenvormen tussen jou en je grootouders.
Daarbij hebben we meer begrip van evolutie dan van de werking van de zwaartekracht. De reden daarvoor is dat zo ongeveer alles wat we vinden met elkaar overeen en samen komt in de evolutietheorie.
Mortlach schreef:Boekenlezer schreef:Over dit soort dingen hebben we het wel eens eerder gehad. Verschil hierin is, dat het evolutionaire onderzoek gaat over (veronderstelde) tijden, waartoe wij geen toegang hebben.
Hoezo "veronderstelde tijden waar we geen toegang tot hebben". Een fossiel wat ik uit de grond trek is toch toegang tot de tijd waarin dat organisme geleefd heeft? Maar goed, het geeft wel aan waar het het hardste wringt; uniformitarisme is de belangrijkste aanname binnen de wetenschap - het feit dat je dingen uit het verleden kunt verklaren door dingen die je nu kunt waarnemen. Het is ook geen onredelijke aanname; iedereen is uniformitarist in het dagelijks leven. Oorzaak en gevolg zijn enorm krachtige begrippen. Alleen op het gebied van de prehistorie laten sommige christenen dat ineens los. Begrijpelijk natuurlijk, in het licht van jullie heilige boek, maar het maakt iedere discussie wel ontzettend lastig. Net zo goed als dat die tijden verondersteld zouden zijn. Nee, die zijn niet verondersteld, die zijn aangetoond op basis van goed doorgrondde natuurkundige principes. Zo'n alp ontstaat ook niet zomaar ineens - tenzij je de mogelijkheid tot wonderen open houdt, maar dat doet de wetenschap niet.
Boekenlezer schreef:En een moord plegen is ook geen probleem. Doen dieren ook, en daar stammen wij vanaf. Ik ruim voortaan iedereen uit de weg die me niet aanstaat.
martien schreef:Mortlach schreef:...
Je zult het mensen toch niet nadragen dat ze hun doctoraal vergelijkende fysiologie in hun andere broek hebben zitten...
Dat klinkt een beetje als een autoriteitsargument.
Kennis maakt uit in het kunnen beoordelen van zaken. Zeker. Maar het is geen garantie tegen fouten.
Dat is natuurlijk zo, maar kijk es even mee:
Je hebt de twee voor je, een muis en een mens. Wat zijn dan de werkelijk fundamentele verschillen? Kijk nog es naar mn lijstje. Voor ieder onderwerp dat ik noem, kan je een hele reeks biochemische processen vaststellen, die volledig overeenstemmen met elkaar.
Neem als voorbeeld de ademhaling:
1. Longweefsel
2. Transport middels vloeistof
3. Zuurstofbinding door twee en driewaardig ijzer
4. Opbouw en vorm van hemoglobine
5. Uitademen van kooldioxide
6. Ademhalingsprikkel is gekoppeld aan CO2 niveau, niet zuurstof niveau.
Dus die overeenkomst gaat nog veeeeel dieper dan alleen "ademhaling".
Er zijn verschillen. Zeker. Mensen krijgen over t algemeen minder nakomelingen per "worp" dan muizen. Ze zijn ook wat kleiner. Hun gebit is meer toegesneden op een vegetarisch dieet, terwijl dat van de mens meer een omnivoor karakter heeft.
Maar dat zijn maar hele kleine details tegenover de gigantische hoeveelheid overeenkomsten.
"Same design, same designer"???
Dan hebben we voor de zeesterren en octopussen weer een andere designer nodig. Dat lijkt me ook geen fijne oplossing.
Volgens mij heb ik hier niks mee te maken, haal je hier voor jezelf nu echt hoop uit ofzo iets? je weet dat het onzin is? Jij hoeft er ook niks mee te kunnen, waarom denk je dat?Boekenlezer schreef:Dat laatste is weinig meer dan het weer eens flink ventileren van jouw gedachten/geloof. Daar kan ik niks mee.
Waar zeg ik dat het een garantie tegen fouten is, weer probeer je je ergens aan vast te houden wat er niet is. Jammer hé?! De objectieviteit staat altijd ter discussie, dat is nu juist een van de sterke punten die religie's ontbreken.Boekenlezer schreef:Ook dat blijkt geen garantie tegen fouten, want wetenschappers blijven mensen. Jammer hè?!
Als de wetenschappelijke methode waterdicht was, en als de wetenschap zo objectief zou zijn als dat jij het doet voorkomen, dan was er nooit een Thomas Kuhn opgestaan, om de objectiviteit van de wetenschap eens ter discussie te stellen. Hij heeft het begrip 'paradigma' geïntroduceerd, en zijn gedachtengoed is behoorlijk algemeen geaccepteerd. Nu jij nog.
Nee, nu laat je precies zien wat je probleem is, jouw eigen interpretatie van hoe jij de bijbel leest, het probleem is dus dat je tegen werkelijkheden aanloopt die niet in het minst overeen komen met jouw eigen interpretatie. Je kleding zin is ook een mooi voorbeeld, dacht je nu werkelijk mensen 10000 jaar geleden geen kleding hadden. Ook het plegen van een moord enz enz, waar haal je het vandaan dat normen en waarden uit de bijbel of een religie moeten komen?Boekenlezer schreef:Oké, dan is de Bijbel onzin, en daarmee het hele christelijke geloof.
Want wat moet ik met een Bijbel die mij onzin op de mouw spelt over het begin van de aarde?
Dan zweer ik het geloof af, en ga ik voortaan maar in mijn blote kont lopen. Want ja, die kleding is toch ook maar een christelijk verzinsel, en dus onzin.
En een moord plegen is ook geen probleem. Doen dieren ook, en daar stammen wij vanaf. Ik ruim voortaan iedereen uit de weg die me niet aanstaat.
GRVDA schreef:Wat de ander drijft, dat is toch niet onbekend, de bottumline is angst voor het onbekende, zelf geen zin aan het leven kunnen geven enz. enz.
Ik leer iedere dag.
Dat mag, want?Mortlach schreef:Tja, ik weet dat nog niet zo zeker. Ik dacht dat ook in het begin hoor, maar zou dat nu niet meer in alle gevallen zo durven zeggen.
speciaal? niks, wat bedoel je?Mortlach schreef:Zoals op ieder forum. Wat maakt het refoweb zo speciaal dan?
Dat mag, ik zie niet in waarom jij het minachting vindt, ik maak geen groepen.Tamerlan schreef:Bovenstaand citaat van jou stuitte me toch even tegen de borst... Het geeft mijns inziens blijk van een ietwat gebrekkig inzicht in de menselijke geest, en daarbij een minachting voor mensen met een religieuze levensovertuiging (of je moet dit citaat niet specifiek voor gelovigen bedoeld hebben), die er niet aan zal bijdragen dat je mensen overtuigt. Als je groepen mensen zo wenst in te delen, moet je ook niet verbaasd zijn over wat andersdenkenden hier posten over het 'evolutionistische' kamp etcetera...
ik bepaal dat niet, dat zeg ik ook niet. Ik zie eigenlijk weinig subtieliteit, ik dit veel => http://www.youtube.com/watch?v=T69TOuqaqXITamerlan schreef:Het getuigt van een bepaalde arrogantie om te bepalen voor anderen wat hen drijft. Zoals Mortlach eerder al schreef, is de denktrant van veel gelovigen veel subtieler dan je zou denken als je er van buiten tegenaan kijkt. Het zou je dan ook sieren als je die subtiliteit leert herkennen/erkennen. Je geluid zal dan ook beter verstaan worden.
Er is voor mij niet zo iets als een ET kant maar goed, fijn dat je een christen bent.Tamerlan schreef:Even ter plaatsbepaling: als ik een standpunt in het creationisme/ET-debat in moet nemen, sta ik met beide benen aan de ET-kant, maar tegelijkertijd zou ik mezelf ook als christen bestempelen .
GRVDA schreef:Je kleding zin is ook een mooi voorbeeld, dacht je nu werkelijk mensen 10.000 jaar geleden geen kleding hadden.
Tamerlan schreef:Even ter plaatsbepaling: als ik een standpunt in het creationisme/ET-debat in moet nemen, sta ik met beide benen aan de ET-kant, maar tegelijkertijd zou ik mezelf ook als christen bestempelen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten