Grote onkostenposten
Als je eens wist wat er, ook bij  degelijke merken, soms allemaal  stuk gaat!
Pas nog iets gelezen over een VW Passat diesel, waarbij bij km.stand
360.000,  één jaar met 50.000 km. €10.500  kostte (all in),
dus 21 cent per km. 
Schokdempers,  banden, uitlaat, dat is wel normaal.
Maar ook, fusees, lagers, keerringen en  meer.
Hoe dat kan? Het ene exemplaar,  ook al is het precies hetzelfde merk
en type, is niet het andere. En  onderhoud en  de manier van  rijden heeft 
denk ik ook  grote invloed. Worden rubbers, die uitdrogen,  bijv.  niet tijdig
vervangen, dan  kunnen  daardoor de homokineten  drooglopen en  stukgaan.
Gebeurt nogal eens. En wordt  vaak met koude motor  snel gereden, 
veel toeren  gedraaid, hard geremd, hard door een bocht  gereden, dan  is
de belasting  op lagers en schokdempers veel groter dan  bij voorzichtig  rijden.
Onderhoud en bedachtzaam gebruik belangrijk
Andere geluiden  zijn  er ook. Een familielid had een BMW (5-serie als ik het goed heb)
en  haalde ruim 800.000 km ermee. Hij  had wel gevoel voor techniek.
Samengevat, een  aantal dingen, niet alles,    heb je zelf in de hand.
Goedkope merken  kunnen  soms best lang mee gaan. 
En dure merken kunnen,  bij verkeerd gebruik, ook  stuk  gaan.
En,  daar ging het over, een  DSG (met dubbele koppeling) zal bij ruw gebruik 
denk ik ook best stuk  kunnen gaan. Bovendien is het wel een een versnellingsbak
die iets minder eenvoudig is, één as die binnen in een andere loopt. Of dat echt
net zo sterk en duurzaam is als gewone versnellingsbakken?
De oplossing  van Opel en  Fiat daarvoor (computergestuurde  traditionele versn. 
bakken) is  wat simpeler, maar  qua degelijkheid misschien  een beter alternatief.
Smeren
Zelf ben ik opgegroeid op een bedrijf. In 1964 kocht mijn vader een nieuwe trekker,
Hanomag (Perfect 400). Voor langdurig gebruik 's zomers, moesten we altijd eerst alle 
vetnippels langs om te smeren, en allerlei draaiende delen van voldoende olie voorzien. 
En, rustig optrekken, goed schakelen (zonder 'tanden poetsen'), voorzichtig door
bochten en over ruw terrein, en bedachtzaam de hydrauliek gebruiken.  Dat spaart de 
machine. Het bedrijf heeft inmiddels een opvolger. Maar de -45 jaar-  oude Hanomag 
loopt er nog steeds.
			
									
									
						




 
  



 )
 )
