drie-eenheidsleer. Geen waarheid!?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Krukje
Verkenner
Verkenner

Re: drie-eenheidsleer. Geen waarheid!?

Berichtdoor Krukje » 08 jul 2009 23:42

Enkele afzonderlijke teksten waarin over de heilige geest wordt gesproken, geven ogenschijnlijk misschien te kennen dat er op een persoon wordt gedoeld. De heilige geest wordt bijvoorbeeld een helper (Grieks: pa‧ra‧kle′tos; „Trooster”, SV; Lu; NBG; „raadsman”, OB) genoemd die ’leert’, ’getuigt’, ’spreekt’ en ’hoort’ (Joh. 14:16, 17, 26; 15:26; 16:13). Andere teksten zeggen daarentegen dat mensen met heilige geest werden „vervuld” en dat sommigen ermee werden ’gedoopt’ of „gezalfd” (Luk. 1:41; Matth. 3:11; Hand. 10:38). Laatstgenoemde verwijzingen naar de heilige geest passen beslist niet bij een persoon. Om te begrijpen wat de bijbel in zijn geheel leert, moeten al deze teksten worden bekeken. Wat is de redelijke conclusie? Dat in de eerstgenoemde teksten beeldspraak wordt gebruikt waarmee Gods heilige geest, zijn werkzame kracht, wordt gepersonifieerd, zoals de bijbel ook wijsheid, zonde, de dood, water en bloed personifieert.

Matth. 26:39, NBG: „Hij [Jezus Christus] ging een weinig verder en Hij wierp Zich met het aangezicht ter aarde en bad, zeggende: Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat deze beker Mij voorbijgaan; doch niet gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt.” (Indien de Vader en de Zoon geen onderscheiden personen waren, zou een dergelijk gebed zinloos geweest zijn. Jezus zou tot zichzelf hebben gebeden, en zijn wil zou noodzakelijkerwijs de wil van de Vader zijn geweest.)
Joh. 8:17, 18, NBG: „[Jezus antwoordde de joodse Farizeeën:] In uw wet staat geschreven, dat het getuigenis van twee mensen waar is; Ik ben het, die van Mijzelf getuig, en ook de Vader, die Mij gezonden heeft, getuigt van Mij.” (Jezus sprak dus duidelijk over twee aparte personen.)

Alfa en Omega: Wie komt deze titel rechtens toe?
(1) In Openbaring 1:8 wordt gezegd dat degene die deze titel draagt, God de Almachtige is. In vers 11 wordt die titel volgens SV en Lu toegepast op iemand die volgens de daarna gegeven beschrijving Jezus Christus blijkt te zijn. Geleerden erkennen echter dat de vermelding van Alfa en Omega in vers 11 onecht is, en ze komt derhalve in LV, GNB, OB, WV en NBG niet voor.
(2) In veel vertalingen van Openbaring in het Hebreeuws wordt erkend dat degene die in vers 8 wordt beschreven, JaHWeH is, en derhalve wordt daar de persoonlijke naam van God in ere hersteld. Zie de Engelse NW-Verwijsbijbel 1984.
(3) In Openbaring 21:6, 7 wordt te kennen gegeven dat christenen die geestelijke overwinnaars zijn, ’zonen’ moeten zijn van degene die als de Alfa en Omega bekendstaat. Dat wordt nooit gezegd over de verhouding waarin de gezalfde christenen tot Jezus staan. Jezus noemde hen zijn „broeders” (Hebr. 2:11; Matth. 12:50; 25:40). Maar deze „broeders” van Jezus worden „zonen van God” genoemd (Gal. 3:26; 4:6).
(4) In Openbaring 22:12 voegt GNB de naam Jezus in, waardoor de indruk wordt gewekt dat de vermelding van de Alfa en Omega in vers 13 op hem van toepassing is. De naam Jezus staat daar echter niet in het Grieks, en verreweg de meeste andere vertalingen vermelden die niet.
(5) In Openbaring 22:13 wordt de Alfa en Omega ook „de eerste en de laatste” genoemd, welke uitdrukking in Openbaring 1:17, 18 op Jezus wordt toegepast. Zo wordt ook de uitdrukking „apostel” zowel op Jezus Christus als op bepaalde volgelingen van hem toegepast. Maar dat bewijst toch niet dat zij een en dezelfde persoon zijn of een zelfde positie bekleden? (Hebr. 3:1) Wij komen dus tot de conclusie dat de titel „Alfa en Omega” van toepassing is op de Almachtige God, de Vader, en niet op de Zoon.

Redder, Verlosser, Heiland: Zo wordt God in de bijbel herhaaldelijk genoemd. In Jesaja 43:11 zegt God zelfs: „Buiten Mij is er geen Verlosser.” Betekent dit, aangezien ook Jezus Verlosser of Heiland wordt genoemd, dat God en Jezus dezelfde zijn? Beslist niet. In Titus 1:3, 4 wordt over „God, onzen Heiland” gesproken, en vervolgens over „God, den Vader, en . . . Christus Jezus, onzen Heiland”. Beide personen zijn dus Heiland of Redder. In Judas 25 wordt het verband aangetoond, want daar staat: ’God, onzen Heiland door Jezus Christus, onzen Here.’ (Zie ook Handelingen 13:23.) In Rechters 3:9 wordt hetzelfde Hebreeuwse woord (mō‧sji′a‛, vertaald met „verlosser”, „redder” of „bevrijder”) dat in Jesaja 43:11 wordt gebruikt, toegepast op Othniël, een rechter in Israël, maar dat maakte Othniël beslist niet tot God. Leest men Jesaja 43:1-12, dan blijkt vers 11 te betekenen dat alleen JaHWeH verlossing voor Israël verschafte; die verlossing was niet afkomstig van een van de goden van de omringende natiën.

God: In Jesaja 43:10 zegt God: „Vóór Mij is er geen God geformeerd en na Mij zal er geen zijn.” Wil dit zeggen dat Jezus Christus, omdat hij in Jesaja 9:5 [6] profetisch „Sterke God” wordt genoemd, JaHWeH moet zijn? Alweer antwoordt de context: Neen! Geen van de afgoderij bedrijvende heidense natiën heeft vóór Jehova een god geformeerd, omdat er vóór Jehova geen God bestond. En al evenmin zouden zij op een tijdstip in de toekomst een werkelijke, levende god formeren die tot profeteren in staat zou zijn (Jes. 46:9, 10). Maar dat wil niet zeggen dat JaHWeH nooit iemand tot bestaan heeft gebracht die met recht een god genoemd kan worden (Ps. 82:1, 6; Joh. 1:1, NW). In Jesaja 10:21 wordt Jehova ’sterke God’ genoemd, net als Jezus in Jesaja 9:5 [6]; maar alleen Jehova wordt „God, de Almachtige,” genoemd. — Gen. 17:1.

Indien een bepaalde titel of beschrijving op meer dan één plaats in de bijbel wordt aangetroffen, dient men nooit overhaast de conclusie te trekken dat die altijd op dezelfde persoon betrekking moet hebben. Een dergelijke redenering zou tot de conclusie leiden dat Nebukadnezar Jezus Christus was, omdat beiden „koning der koningen” werden genoemd (Dan. 2:37; Openb. 17:14); en dat Jezus’ discipelen in werkelijkheid Jezus Christus waren, omdat zij net als Jezus „het licht der wereld” werden genoemd (Matth. 5:14; Joh. 8:12). Wij dienen altijd de context in aanmerking te nemen, alsook de andere plaatsen in de bijbel waar dezelfde uitdrukking voorkomt.

ShaRe
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ShaRe » 09 jul 2009 00:55

Beste Krukje,

wat wil je nou?

Je gooit hele lappen tekst op het forum en daar houd het mee op.
Daarnaast doe je dit precies hetzelfde op diverse andere fora op internet, alleen dan onder andere nicknames.

Probeer je de anti- christ te spelen ofzo?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 09 jul 2009 07:12

[Modbreak] @Krukje: graag een bronvermelding voor je posts, aangezien ik deze ook elders op het internet tegenkom. In de tweede plaats graag ingaan op de aangegeven tegenargumenten.
Zo niet, dan zijn we genoodzaakt om dit topic te sluiten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 jul 2009 08:54

elbert schreef:[Modbreak] @Krukje: graag een bronvermelding voor je posts, aangezien ik deze ook elders op het internet tegenkom. In de tweede plaats graag ingaan op de aangegeven tegenargumenten.

Lijkt mij helder.

Deze user knipt en plakt wat teksten van internet om vervolgens elke discussie te mijden. Waarom de discussie niet wordt aangegaan laat zich raden...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 jul 2009 10:10

Faramir schreef:
elbert schreef:[Modbreak] @Krukje: graag een bronvermelding voor je posts, aangezien ik deze ook elders op het internet tegenkom. In de tweede plaats graag ingaan op de aangegeven tegenargumenten.

Lijkt mij helder.

Deze user knipt en plakt wat teksten van internet om vervolgens elke discussie te mijden. Waarom de discussie niet wordt aangegaan laat zich raden...

Jehova's getuige! Ik heb het geraden! :mrgreen:

Krukje schreef:Laatstgenoemde verwijzingen naar de heilige geest passen beslist niet bij een persoon. Om te begrijpen wat de bijbel in zijn geheel leert, moeten al deze teksten worden bekeken. Wat is de redelijke conclusie? Dat in de eerstgenoemde teksten beeldspraak wordt gebruikt waarmee Gods heilige geest, zijn werkzame kracht, wordt gepersonifieerd, zoals de bijbel ook wijsheid, zonde, de dood, water en bloed personifieert.

Klik maar eens op Gods werkzame kracht als je twijfelt aan mijn suggestie! ;)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 09 jul 2009 11:21

Dit topic gaat dan voorlopig maar dicht. Krukje kan naar mij pb-en om het over een vervolg te hebben.

Edit: na overleg met Krukje gaat dit topic weer open. De stof die ons ter overdenking wordt aangeboden, is een compilatie uit de Wachttoren, Ontwaakt (beide bladen van de Jehova's getuigen) en internetsites.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Luck
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Luck » 12 jul 2009 11:33

TheKeimpe schreef:
Voor mij is God zelf al almchtig, hij kan niet 'completer' worden

Dus moet je wel in een drie-eenheid geloven, want Jezus zegt zelf: Mij is gegeven, alle macht in hemel en op aarde (Matth. 28)
Twee almachtige entiteiten kunnen onmogelijk tegelijk bestaan, dus moeten God en Jezus wel één zijn.

Hoe weet je dat dit onmogelijk is?

Anyway, Jezus is NIET alwetend, en dat is een een eigenschap die God sowieso moet hebben.

Krukje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krukje » 12 jul 2009 19:46

Zeker weten. Zoals ik al heb aangehaald.
Mark. 13:32, NBG: „Van dien dag of van die ure weet niemand, ook de engelen in den hemel niet, ook de Zoon niet, alleen de Vader.” (Dat zou natuurlijk niet het geval zijn indien Vader, Zoon en Heilige Geest gelijk waren, één Godheid vormden. En indien de Zoon, zoals sommigen opperen, als gevolg van zijn menselijke natuur beperkt was in zijn kennis, waarom wist de Heilige Geest het dan niet?)

esthervanbuuren schreef:EN lees joh 1 vers 1

DE Statenvertaling geeft Johannes 1:1 als volgt weer: „In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.” Trinitariërs beweren dat dit betekent dat „het Woord” (Grieks: ho lo′gos), dat naar de aarde kwam als Jezus Christus, de Almachtige God zelf was.
Merk echter op dat de context ook hier weer de basis legt voor een nauwkeurig begrip. Zelfs de Statenvertaling zegt: „Het Woord was bij God.” Men kan niet „bij” iemand zijn en tegelijkertijd die persoon zelf zijn. In overeenstemming hiermee merkt de Journal of Biblical Literature, onder redactie van de jezuïet Joseph A. Fitzmyer, op dat indien het laatste deel van Johannes 1:1 wordt geïnterpreteerd als zou het „de” God beduiden, dit „in tegenspraak zou zijn met de voorgaande zinsnede”, waar staat dat het Woord bij God was.
Merk ook op hoe andere vertalingen dit deel van het vers weergeven:
1808: „en het woord was een god”. The New Testament in an Improved Version, Upon the Basis of Archbishop Newcome’s New Translation: With a Corrected Text.
1864: „en een god was het Woord”. The Emphatic Diaglott, interlineaire lezing, door B. Wilson.
1928: „en het Woord was een goddelijk wezen”. La Bible du Centenaire, L’Evangile selon Jean, door Maurice Goguel.
1935: „en het Woord was goddelijk”. The Bible — An American Translation, door J. M. P. Smith en E. J. Goodspeed.
1946: „en van goddelijke natuur was het Woord”. Das Neue Testament, door Ludwig Thimme.
1958: „en het Woord was een God”. The New Testament, door James L. Tomanek.
1963: „en het Woord was een god”. Nieuwe-Wereldvertaling van de Christelijke Griekse Geschriften.
1975: „en een god (of: van goddelijke natuur) was het Woord”. Das Evangelium nach Johannes, door Siegfried Schulz.
1978: „en van goddelijke natuur was de Logos”. Das Evangelium nach Johannes, door Johannes Schneider.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 jul 2009 21:01

'Is Mijn woord niet alzo, als een vuur? spreekt de HEERE...' (Jer 23,29a)

'Want de HEERE, uw God, is een verterend vuur, een naijverig God.' (Deut 4,24)

'...want Gij zijt mijn Steenrots en mijn Burcht' (Ps 71,3b)

'...en de steenrots was Christus' (1 Kor 10,4b)

Krukje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krukje » 12 jul 2009 21:41

mohamed schreef:Is Mijn woord niet alzo, als een vuur? spreekt de HEERE...' (Jer 23,29a)

'Want de HEERE, uw God, is een verterend vuur, een naijverig God.' (Deut 4,24)

'...want Gij zijt mijn Steenrots en mijn Burcht' (Ps 71,3b)

'...en de steenrots was Christus' (1 Kor 10,4b)

Dat is onzin. Die hebben niets, maar dan ook niets met elkaar te maken.

Jer 23:29: „Is niet mijn woord zó als een vuur”, is de uitspraak van Jehovah, „en als een smidshamer die de steile rots verplettert?

Dat wil toch ook niet zeggen dat zijn woord "als een smidshamer die de steile rots verplettert?" rots als Jezus?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 jul 2009 07:43

Krukje schreef:DE Statenvertaling geeft Johannes 1:1 als volgt weer: „In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.” Trinitariërs beweren dat dit betekent dat „het Woord” (Grieks: ho lo′gos), dat naar de aarde kwam als Jezus Christus, de Almachtige God zelf was.
Merk echter op dat de context ook hier weer de basis legt voor een nauwkeurig begrip. Zelfs de Statenvertaling zegt: „Het Woord was bij God.” Men kan niet „bij” iemand zijn en tegelijkertijd die persoon zelf zijn. In overeenstemming hiermee merkt de Journal of Biblical Literature, onder redactie van de jezuïet Joseph A. Fitzmyer, op dat indien het laatste deel van Johannes 1:1 wordt geïnterpreteerd als zou het „de” God beduiden, dit „in tegenspraak zou zijn met de voorgaande zinsnede”, waar staat dat het Woord bij God was.
Merk ook op hoe andere vertalingen dit deel van het vers weergeven:
1808: „en het woord was een god”. The New Testament in an Improved Version, Upon the Basis of Archbishop Newcome’s New Translation: With a Corrected Text.
1864: „en een god was het Woord”. The Emphatic Diaglott, interlineaire lezing, door B. Wilson.
1928: „en het Woord was een goddelijk wezen”. La Bible du Centenaire, L’Evangile selon Jean, door Maurice Goguel.
1935: „en het Woord was goddelijk”. The Bible — An American Translation, door J. M. P. Smith en E. J. Goodspeed.
1946: „en van goddelijke natuur was het Woord”. Das Neue Testament, door Ludwig Thimme.
1958: „en het Woord was een God”. The New Testament, door James L. Tomanek.
1963: „en het Woord was een god”. Nieuwe-Wereldvertaling van de Christelijke Griekse Geschriften.
1975: „en een god (of: van goddelijke natuur) was het Woord”. Das Evangelium nach Johannes, door Siegfried Schulz.
1978: „en van goddelijke natuur was de Logos”. Das Evangelium nach Johannes, door Johannes Schneider.

Dat is nogal een verscheidenheid in deze vertalingen, waarbij ik dan graag de achtergrond wil weten.
Dan moeten we eerst zelf het grieks maar eens onderzoeken. En wat blijkt?
Dan staat er dit in het grieks (zie bron):
Ἐν ἀρχῇ ἦν ὁ λόγος, καὶ ὁ λόγος ἦν πρὸς τὸν θεόν, καὶ θεὸς ἦν ὁ λόγος.
Heel letterlijk naar het Nederlands vertaald staat er dan het volgende :
In (het) begin was het Woord, en het Woord was bij de God en God was het Woord.

Nu ben ik benieuwd of je uit deze zin kunt opmaken dat er sprake is van de God en een god (2 goden dus!), of dat het om dezelfde God gaat.
Daarbij moet je bedenken dat het koine grieks, waarin het NT is geschreven, geen onbepaald lidwoord kent.
Dus het gebruik van het woordje "een" (onbepaald lidwoord) door bijvoorbeeld Jehova's getuigen, komt neer op de veronderstelling van een niet-bestaand woord in het bijbelse grieks. Maar goed, dat zeggen ze er in de Wachttoren natuurlijk niet bij.

Ik heb ook nog even onderzoek gedaan naar de vertalers die je aanhaalt (Goodspeed, Schulz, Schneider enz), maar de citaten blijken uit hun context te zijn gerukt. Op deze pagina: http://www.forananswer.org/Top_JW/Schol ... %20NWT.htm kun je lezen wat ze echt hierover hebben geschreven. Dan blijkt dat de vertalers nogal misleidend zijn geciteerd.
En op deze pagina is een uitputtende analyse van Joh. 1:1 te vinden: http://www.forananswer.org/John/Jn1_1.htm

Krukje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krukje » 13 jul 2009 11:00

elbert schreef:
Krukje schreef:Dat is nogal een verscheidenheid in deze vertalingen, waarbij ik dan graag de achtergrond wil weten.
Dan moeten we eerst zelf het grieks maar eens onderzoeken. En wat blijkt?
Dan staat er dit in het grieks (zie bron):
Ἐν ἀρχῇ ἦν ὁ λόγος, καὶ ὁ λόγος ἦν πρὸς τὸν θεόν, καὶ θεὸς ἦν ὁ λόγος.
Heel letterlijk naar het Nederlands vertaald staat er dan het volgende :
In (het) begin was het Woord, en het Woord was bij de God en God was het Woord.

Nu ben ik benieuwd of je uit deze zin kunt opmaken dat er sprake is van de God en een god (2 goden dus!), of dat het om dezelfde God gaat.
Daarbij moet je bedenken dat het koine grieks, waarin het NT is geschreven, geen onbepaald lidwoord kent.
Dus het gebruik van het woordje "een" (onbepaald lidwoord) door bijvoorbeeld Jehova's getuigen, komt neer op de veronderstelling van een niet-bestaand woord in het bijbelse grieks. Maar goed, dat zeggen ze er in de Wachttoren natuurlijk niet bij.

Ik heb ook nog even onderzoek gedaan naar de vertalers die je aanhaalt (Goodspeed, Schulz, Schneider enz), maar de citaten blijken uit hun context te zijn gerukt. Op deze pagina: http://www.forananswer.org/Top_JW/Schol ... %20NWT.htm kun je lezen wat ze echt hierover hebben geschreven. Dan blijkt dat de vertalers nogal misleidend zijn geciteerd.
En op deze pagina is een uitputtende analyse van Joh. 1:1 te vinden: http://www.forananswer.org/John/Jn1_1.htm

In Johannes 1:1 komt op twee plaatsen het Griekse zelfstandig naamwoord the′os (god) voor. De eerste keer slaat het op de almachtige God, bij wie het Woord was — „en het Woord [lo′gos] was bij God [een vorm van the′os]”. Dit eerste the′os wordt voorafgegaan door een vorm van het Griekse bepalend lidwoord ho. Het zelfstandig naamwoord the′os met het bepalend lidwoord ho ervoor wijst op een onderscheiden identiteit, in dit geval de almachtige God — „en het Woord was bij [de] God”.

Maar in het laatste deel van Johannes 1:1 staat het tweede the′os (een predikaatsnomen, een zelfstandig naamwoord dat predikatief gebruikt wordt) met „goddelijk” of „een god” weer in plaats van met „God”. Dat heeft een reden. Omdat het tweede the′os een predikaatsnomen in het enkelvoud is dat vóór het werkwoord staat en niet het bepalend lidwoord ho in het Grieks heeft. In dit vers duidt zo’n zinsconstructie op een karakteristiek of hoedanigheid van het onderwerp. Het laat duidelijk de aard van het Woord uitkomen, namelijk dat hij „goddelijk” was, „een god”, maar niet de almachtige God. Dit is in harmonie met de vele schriftplaatsen die laten zien dat „het Woord” de woordvoerder van God was, door God naar de aarde gezonden. Zoals Johannes 1:18 verklaart: „Geen mens heeft ooit God gezien; de eniggeboren god [de in de hemel door de almachtige God geschapen Zoon], die in de boezempositie bij de Vader is, die [is naar de aarde gekomen als de mens Jezus en] heeft hem [de almachtige God] verklaard.”

Twee soortgelijke voorbeelden treft men aan in Johannes hoofdstuk 8 vers 44. Over de Duivel sprekend zegt Jezus daar: „Die was een doodslager toen hij begon . . . Hij is een leugenaar en de vader van de leugen.” Net als in Johannes 1:1 gaat in het oorspronkelijke Grieks het predikaatsnomen in deze beide uitdrukkingen („doodslager”, „leugenaar”) aan het werkwoord vooraf en heeft het geen bepalend lidwoord. In beide gevallen wordt een hoedanigheid of karakteristiek van de Duivel beschreven en in veel vertalingen in moderne talen is het noodzakelijk het onbepaald lidwoord („een”) tussen te voegen om dit over te dragen. Zo geeft de King James Version deze uitdrukking weer met: „Hij was een moordenaar . . . hij is een leugenaar en de vader ervan.” — Zie ook Markus 11:32; Johannes 4:19; 6:70; 9:17; 10:1, 13, 21; 12:6.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 13 jul 2009 17:04

@elbert
Het moet inderdaad niet zijn:
In (het) begin was het Woord, en het Woord was bij de God en God was het Woord

maar wel:
In <het> begin was het Woord,
en het Woord was bij (de) God en
het Woord was God.

Bij Philo komt een dergelijk gebruik voor voor de Logos als God zonder lidwoord in onderscheiding van God met lidwoord. Johannes blijft hier volledig binnen het joodse monotheïsme.

@krukje: Waarom gebruik je de naam Jehova? Je weet dat dat een leesfout is?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 jul 2009 17:36

Zulke gesprekken hebben zelden nut.

Jehova's Getuigen (die actief zijn op fora) hebben een cd-rom waarop een software pakketje staat met alle uitgaven van hun lectuur. Zij typen bijvoorbeeld een bijbelvers in het zoekveld in en er komt gelijk een kant en klare reactie naar boven die wellicht nog lichtjes aangepast moet worden op de situatie. Vandaar ook dat er zelden reacties komen die helemaal ingaan op de posts van anderen.
Zo'n gesprek is even nuttig als een gesprek met Wikipedia. Niet dus.

Krukje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krukje » 13 jul 2009 19:34

Faramir schreef:Zulke gesprekken hebben zelden nut.

Jehova's Getuigen (die actief zijn op fora) hebben een cd-rom waarop een software pakketje staat met alle uitgaven van hun lectuur. Zij typen bijvoorbeeld een bijbelvers in het zoekveld in en er komt gelijk een kant en klare reactie naar boven die wellicht nog lichtjes aangepast moet worden op de situatie. Vandaar ook dat er zelden reacties komen die helemaal ingaan op de posts van anderen.
Zo'n gesprek is even nuttig als een gesprek met Wikipedia. Niet dus.

Jij bent de gene die hier schijnbaar niet op in kan gaan. Niet een nuttig argument, alleen maar proberen op de persoon te spelen en met vooroordelen te gooien. De zwakste methode in een discussie. Ik sta open voor andere meningen, alleen heeft niemand mij nog kunnen overtuigen.
Laatst gewijzigd door Krukje op 13 jul 2009 19:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”