De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Berichtdoor mohamed » 22 jun 2009 19:54

Mortlach schreef:
Persoonlijk geloof ik niet dat het loochenen van Jezus de integratie ten goede komt maar dat moet ieder voor zich weten.

Hoezo? Iemand is pas goed geintegreerd als het een nette christen is? Beetje vreemde houding in een over het algemeen seculier land...

Nee zo bedoel ik het niet, ik zou gerust het suikerfeest met Moslims vieren om te zien hoe dat is.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 jun 2009 20:58

Michael schreef:
Mortlach schreef:Om helemaal van je geloof te vallen moet je eens zoeken naar het filmpje genaamd "Jesus camp"...

Jesus camp is echt heel naar... Ik kon hem niet afkijken. Ze leren kinderen daar bang zijn en haten. Dat kan echt niet. Dat soort christendom sta ik gewoon niet achter.

Net werd op de Belgische televisie de docu Jesus Camp uitgezonden. Het is elke keer weer ongelofelijk: je zit gewoon naar een soort kindermishandeling te kijken. Het gevoel dat me dit keer vooral bekroop was het idee dat je de kids uit die docu aan het eind van een een kamp van twee weken met gemak met een handgranaat een abortuskliniek in zou kunnen sturen. Heel erg naar, inderdaad.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Riska

Berichtdoor Riska » 30 jun 2009 22:10

Erg he? Volslagen godsdienstwaanzin en de kinderen zijn daar zeer ernstig het slachtoffer van...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 jul 2009 09:06

Dat de voorgangster van te voren de microfoon exorceerde zodat Satan niet voor microfoonproblemen zou kunnen zorgen vond ik dan wel weer erg grappig. Maar het is intriest te zien hoe die kindertjes gehersenspoeld werden. Wel eens een 10-jarige uit zichzelf met een bloedserieus gezicht horen verklaren dat hij tot "een cruciale generatie" behoorde? Wat dat betreft praten die kinderen natuurlijk gewoon na wat de dag na dag te horen krijgen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 jul 2009 09:10

Riska schreef:Erg he? Volslagen godsdienstwaanzin en de kinderen zijn daar zeer ernstig het slachtoffer van...

Mee eens. Echt weerzinwekkend. Maar invloed op mijn geloofsleven heeft het geenszins.

Riska

Berichtdoor Riska » 01 jul 2009 09:28

Nee, niet op de jouwe, maar wel op die kinderen...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 jul 2009 09:32

Riska schreef:Nee, niet op de jouwe, maar wel op die kinderen...

Dat zeker. Extremisten in opleiding. En als ze er al van af weten te komen dan vervallen ze in een andere vorm van extremisme.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 jul 2009 13:29

In ieder geval, een prima docu om te kijken als je het over geen vrede hebben, wilt hebben.... :roll:

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 01 jul 2009 18:01

Mortlach schreef:
Michael schreef:
Mortlach schreef:Om helemaal van je geloof te vallen moet je eens zoeken naar het filmpje genaamd "Jesus camp"...

Jesus camp is echt heel naar... Ik kon hem niet afkijken. Ze leren kinderen daar bang zijn en haten. Dat kan echt niet. Dat soort christendom sta ik gewoon niet achter.

Net werd op de Belgische televisie de docu Jesus Camp uitgezonden. Het is elke keer weer ongelofelijk: je zit gewoon naar een soort kindermishandeling te kijken. Het gevoel dat me dit keer vooral bekroop was het idee dat je de kids uit die docu aan het eind van een een kamp van twee weken met gemak met een handgranaat een abortuskliniek in zou kunnen sturen. Heel erg naar, inderdaad.

Slecht voorbeeld doet volgen?? :wink:
http://www.refdag.nl/artikel/1419279/Zo ... geren.html
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 02 jul 2009 10:32

Sorry Wullempie ik heb je mening over Jesus camp gemist. Wat vond jij ervan?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jul 2009 11:02

Wullimpie schreef:Slecht voorbeeld doet volgen?? :wink:
http://www.refdag.nl/artikel/1419279/Zo ... geren.html

Tja, het is hopen van niet. Hopelijk is het een kamp waar behalve zelfstandig denken ook respect wordt betracht voor diegenen die wél geloven. Maar ik geef je gelijk, het zou ook kunnen uitmonden in een soort Jezuskamp waar iedereen die in wat dan ook geloofd wordt geridiculiseerd.

Maar jonge kinderen moet je sowieso nog niet belasten met geloofszaken - simpelweg omdat ze nog niet in staat zijn zich (mentaal) te verdedigen.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 02 jul 2009 11:45

Mortlach schreef:
Tja, het is hopen van niet. Hopelijk is het een kamp waar behalve zelfstandig denken ook respect wordt betracht voor diegenen die wél geloven.

Maar jonge kinderen moet je sowieso nog niet belasten met geloofszaken - simpelweg omdat ze nog niet in staat zijn zich (mentaal) te verdedigen.

Sluit de selectief verontwaardigde atheistische laatste zin de eerste niet uit? Wat een seculier geleuter zeg. Je mag ze iedere opvoeding geven als het maar geen gelovige is...

Feit blijft dat de documentaire niet prettig is om naar te kijken.

Riska

Berichtdoor Riska » 02 jul 2009 12:27

Ik denk dat je niet anders kunt dan daarover kinderen te vertellen. De verhalen die je zelf hebt meegekregen. Dat hoeft niet indoctrinatie te betekenen. Maar wel geef je mee wat voor jou waardevol is.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jul 2009 13:22

O, maar elke vorm van opvoeden is indoctrinatie hoor. Voor mij valt een kind expliciet opvoeden als atheist ook onder indoctrinatie. Daar ontkom je niet aan. Alleen is de ene vorm van indoctrinatie wat prettiger dan de andere. Een kind opvoeden/indoctrineren dat het respectvol met anderen omgaat, dat lijkt me het beste.

Ik heb niet het idee dat mijn verontwaardiging selectief is. Indien op het zomerkamp de kindertjes wordt wijsgemaakt dat geloven in welke godheid dan ook gelijk staat aan geloven in elfjes, en een scheiding maakt tussen "Wij de goeien - de atheisten" en "Zij de vijand - de gelovigen" dan ben ik daar net zo verontwaardigd over als over een christelijke of islamitische indoctrinatie.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 02 jul 2009 15:12

Michael schreef:Sorry Wullempie ik heb je mening over Jesus camp gemist. Wat vond jij ervan?

Zoals de meeste hier vind ook ik dit niet de manier om je kinderen geloofsopvoeding te geven, het lijkt mij voornamelijk te gaan om angst, terwijl het geloof juist zoveel vreugde kan geven.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Terug naar “[Religie] - Open forum”