Hallo,
Ik zal me even voorstellen, ik ben Wautaz en ik woon in Rotterdam. Ik ben opgevoed door mijn Christelijke moeder. Tot mijn 12e ben ik netjes elke zondag naar de kerk geweest. Totdat ik mijn eigen mening begon te vormen, ik ben toen van het christendom "afgestapt." Mijn vader is Atheïst, hoewel hij met de islam is opgevoed. Wat ik hier ga schrijven is zeker niet als belediging bedoelt. Het lijkt me alleen goed om een discussie te starten. Ik heb namelijk al met veel christenen gepraat (mijn hele moeders kant van de familie is christelijk) maar ik ben er helaas nog nooit echt duidelijk achter gekomen waarom christenen, christenen zijn.
Ik zal beginnen met mijn visie op religie. Ik denk persoonlijk dat elk mens is geboren met een verlangen en een angst voor de dood. Dat verlangen komt voort uit behoeften, bijvoorbeeld de behoefte om te eten en de behoefte om te slapen. Dit zijn 2 simpele voorbeelden. Zonder verlangens en zonder angst voor de dood zou de mensheid al lang uitgestorven zijn. Want hoe kan een mens zonder eten? En zonder angst voor de dood zou de mens ook niet wegrennen voor bijvoorbeeld een roofdier.
Naast dat het verlangen en de angst voor de dood zorgt voor overleving. Scheppen deze 2 ook iets anders, een verlangen naar een hoger doel om na te streven, omdat het telkens maar overleven zonder doel niet bevredigend is. En de hoop op een leven na de dood. Deze 2 zijn wereldwijd overal uitgegroeid in verschillende religies, de belangrijkste kennen we al, maar ook kleinere zoals het vaginanisme (het aanbidden van de vagina omdat deze leven brengt) en andere vreemde religies zijn niet uit den boze.
Elk individu groeit dus op binnen een religie (zelfs het hebben van geen religie is in zekere zin een religie). Zou een kind opgroeien in een omgeving waarin het de normaalste zaak van de wereld is om kinderen te verkrachten, dan zal hij dat, in tegenstelling tot wij west Europeanen, niet als fout bestempelen. Simpel en alleen omdat pedofilie voor hem een waarheid is, net als dat het christendom voor christenen een waarheid is. Ik stel dus vast dat iedereen ter wereld naar een bepaalde waarheid (religie) leeft. En zelfs al weten mensen dat andere mensen een hele andere waarheid hebben, ze zien vaak ondanks dit gegeven niet in dat hun religie of waarheid enkel 1 uit duizenden is.
Mijn 1ste vraag is dus? Ook al weten jullie dat jullie religie 1 uit duizenden is, hoezo denken jullie dat jullie de goede hebben en de andere duizenden religies "fout" zitten? En hoezo stellen jullie dit vast zonder alle duizenden religies te kennen.
Om er een voorbeeld bij te geven: Zien jullie niet in dat als er 100 knikkers met elk een ander gewicht bij elkaar in een pot zitten, en ik doe een graai en pak 20 knikkers. Dat de zwaarste van die 20 knikkers niet perse de zwaarste van die 100 hoeft te zijn? Ik denk, je leeft maar 1 keer dus lijkt het me zaak grondig al die 100 knikkers door te sputten en de zwaarste te kiezen, toch?
Dit volgende schrijf ik, er van uit gaande dat het christendom inderdaad de "ware religie" is.
Ten 2e, ik heb wat topics doorgelezen en ik werd erg verdrietig. Om een voorbeeld te noemen, ik las een topic waarin er gevraagd werd of je nou wel of geen films mocht kijken waarin werd gevloekt. Waarna jullie er lustig op reageerden en hevig met elkaar in discussie gingen over in welke context een vloek wel "kan" en in welke "niet."
Om even een simpele vergelijking te maken: Stel je voor, ik koop een mooie bak en ik stop daar mieren in. Maar na een tijdje zie ik dat die mieren ruzie met elkaar maken en respectloos met mij omgaan. Na-ijverig maar toch ook genadig als ik ben leg ik ze 10 wetten op. Als ze die wetten zouden naleven dan zou het een stuk rustiger worden in mierenland. Een van die wetten is dat ze hun naaste lief moeten hebben als zichzelf, een ander is dat ze mijn naam niet in een verkeerde context mogen gebruiken.
Maar tot mijn grote verbazing gaan die mieren niet, met het gezonde verstand wat ik ze zelf heb gegeven, zelf uitvogelen in welke situatie het bijvoorbeeld toch wel kan om een film te kijken waarin een acteur vloekt. En gaan ze niet zelf bedenken dat het enkel en alleen richtlijnen zijn, en dat het toch wel heel moeilijk is om je naaste lief te hebben als jou naaste een huurmoordenaar is die jou vrouw en kinderen heeft verkracht en vermoord. Maar gaan ze nota bene ruzie maken over de interpretatie van die wetten, en vallen er alleen maar meer doden. Naast dat de christelijke mieren oorlog voeren met islamitische en joodse mieren ontstaan zelfs binnen het christendom verschillende groeperingen van mieren die het niet met elkaar eens zijn.
God heeft jullie niet voor niks een gezond stel hersens gegeven, en jullie zullen allemaal tevreden zijn met jullie hersens (een oud gezegde luid: Toen god aan het begin van de aarde de bezittingen uitdeelde was niemand tevreden, maar bij het uitdelen van het verstand was iedereen blij.) Dat stel hersens moet je niet vervangen door alle regeltjes die in de bijbel staan, dat stel hersens moet je gebruiken om je eigen mening naar de richtlijnen van de bijbel op te stellen. Ga zelf uitvinden of je je fijn voelt bij films waarin gevloekt word. Zou je dat niet fijn vinden dan heb je aan mij geen kwaaie hoor, als je maar niet hersenloos alles overneemt.
Mijn 2e vraag is dus: Hoe komt het dat jullie schijnbaar het vermogen zijn verloren zelf in te schatten wat goed voor je is en niet. En gewoon klakkeloos overnemen wat er gezegd word in jou bijbel/kerk.
Ik ben erg benieuwd hoe hier op gereageerd gaat worden. Nogmaals, het is niet mijn bedoeling te beledigen. Dit zijn gewoon vragen waar ik al erg lang mee zit en ik ben benieuwd of jullie ze kunnen beantwoorden. En hopelijk lijden ze tot een interessante discussie.