2 vragen van een "ongelovige" aan christenen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wautaz
Verkenner
Verkenner

2 vragen van een "ongelovige" aan christenen

Berichtdoor Wautaz » 18 mei 2009 21:22

Hallo,

Ik zal me even voorstellen, ik ben Wautaz en ik woon in Rotterdam. Ik ben opgevoed door mijn Christelijke moeder. Tot mijn 12e ben ik netjes elke zondag naar de kerk geweest. Totdat ik mijn eigen mening begon te vormen, ik ben toen van het christendom "afgestapt." Mijn vader is Atheïst, hoewel hij met de islam is opgevoed. Wat ik hier ga schrijven is zeker niet als belediging bedoelt. Het lijkt me alleen goed om een discussie te starten. Ik heb namelijk al met veel christenen gepraat (mijn hele moeders kant van de familie is christelijk) maar ik ben er helaas nog nooit echt duidelijk achter gekomen waarom christenen, christenen zijn.

Ik zal beginnen met mijn visie op religie. Ik denk persoonlijk dat elk mens is geboren met een verlangen en een angst voor de dood. Dat verlangen komt voort uit behoeften, bijvoorbeeld de behoefte om te eten en de behoefte om te slapen. Dit zijn 2 simpele voorbeelden. Zonder verlangens en zonder angst voor de dood zou de mensheid al lang uitgestorven zijn. Want hoe kan een mens zonder eten? En zonder angst voor de dood zou de mens ook niet wegrennen voor bijvoorbeeld een roofdier.

Naast dat het verlangen en de angst voor de dood zorgt voor overleving. Scheppen deze 2 ook iets anders, een verlangen naar een hoger doel om na te streven, omdat het telkens maar overleven zonder doel niet bevredigend is. En de hoop op een leven na de dood. Deze 2 zijn wereldwijd overal uitgegroeid in verschillende religies, de belangrijkste kennen we al, maar ook kleinere zoals het vaginanisme (het aanbidden van de vagina omdat deze leven brengt) en andere vreemde religies zijn niet uit den boze.

Elk individu groeit dus op binnen een religie (zelfs het hebben van geen religie is in zekere zin een religie). Zou een kind opgroeien in een omgeving waarin het de normaalste zaak van de wereld is om kinderen te verkrachten, dan zal hij dat, in tegenstelling tot wij west Europeanen, niet als fout bestempelen. Simpel en alleen omdat pedofilie voor hem een waarheid is, net als dat het christendom voor christenen een waarheid is. Ik stel dus vast dat iedereen ter wereld naar een bepaalde waarheid (religie) leeft. En zelfs al weten mensen dat andere mensen een hele andere waarheid hebben, ze zien vaak ondanks dit gegeven niet in dat hun religie of waarheid enkel 1 uit duizenden is.

Mijn 1ste vraag is dus? Ook al weten jullie dat jullie religie 1 uit duizenden is, hoezo denken jullie dat jullie de goede hebben en de andere duizenden religies "fout" zitten? En hoezo stellen jullie dit vast zonder alle duizenden religies te kennen.

Om er een voorbeeld bij te geven: Zien jullie niet in dat als er 100 knikkers met elk een ander gewicht bij elkaar in een pot zitten, en ik doe een graai en pak 20 knikkers. Dat de zwaarste van die 20 knikkers niet perse de zwaarste van die 100 hoeft te zijn? Ik denk, je leeft maar 1 keer dus lijkt het me zaak grondig al die 100 knikkers door te sputten en de zwaarste te kiezen, toch?

Dit volgende schrijf ik, er van uit gaande dat het christendom inderdaad de "ware religie" is.

Ten 2e, ik heb wat topics doorgelezen en ik werd erg verdrietig. Om een voorbeeld te noemen, ik las een topic waarin er gevraagd werd of je nou wel of geen films mocht kijken waarin werd gevloekt. Waarna jullie er lustig op reageerden en hevig met elkaar in discussie gingen over in welke context een vloek wel "kan" en in welke "niet."

Om even een simpele vergelijking te maken: Stel je voor, ik koop een mooie bak en ik stop daar mieren in. Maar na een tijdje zie ik dat die mieren ruzie met elkaar maken en respectloos met mij omgaan. Na-ijverig maar toch ook genadig als ik ben leg ik ze 10 wetten op. Als ze die wetten zouden naleven dan zou het een stuk rustiger worden in mierenland. Een van die wetten is dat ze hun naaste lief moeten hebben als zichzelf, een ander is dat ze mijn naam niet in een verkeerde context mogen gebruiken.

Maar tot mijn grote verbazing gaan die mieren niet, met het gezonde verstand wat ik ze zelf heb gegeven, zelf uitvogelen in welke situatie het bijvoorbeeld toch wel kan om een film te kijken waarin een acteur vloekt. En gaan ze niet zelf bedenken dat het enkel en alleen richtlijnen zijn, en dat het toch wel heel moeilijk is om je naaste lief te hebben als jou naaste een huurmoordenaar is die jou vrouw en kinderen heeft verkracht en vermoord. Maar gaan ze nota bene ruzie maken over de interpretatie van die wetten, en vallen er alleen maar meer doden. Naast dat de christelijke mieren oorlog voeren met islamitische en joodse mieren ontstaan zelfs binnen het christendom verschillende groeperingen van mieren die het niet met elkaar eens zijn.

God heeft jullie niet voor niks een gezond stel hersens gegeven, en jullie zullen allemaal tevreden zijn met jullie hersens (een oud gezegde luid: Toen god aan het begin van de aarde de bezittingen uitdeelde was niemand tevreden, maar bij het uitdelen van het verstand was iedereen blij.) Dat stel hersens moet je niet vervangen door alle regeltjes die in de bijbel staan, dat stel hersens moet je gebruiken om je eigen mening naar de richtlijnen van de bijbel op te stellen. Ga zelf uitvinden of je je fijn voelt bij films waarin gevloekt word. Zou je dat niet fijn vinden dan heb je aan mij geen kwaaie hoor, als je maar niet hersenloos alles overneemt.

Mijn 2e vraag is dus: Hoe komt het dat jullie schijnbaar het vermogen zijn verloren zelf in te schatten wat goed voor je is en niet. En gewoon klakkeloos overnemen wat er gezegd word in jou bijbel/kerk.

Ik ben erg benieuwd hoe hier op gereageerd gaat worden. Nogmaals, het is niet mijn bedoeling te beledigen. Dit zijn gewoon vragen waar ik al erg lang mee zit en ik ben benieuwd of jullie ze kunnen beantwoorden. En hopelijk lijden ze tot een interessante discussie.

mohamed

Re: 2 vragen van een "ongelovige" aan christenen

Berichtdoor mohamed » 18 mei 2009 22:03

Wautaz schreef:Hallo,

Ik zal me even voorstellen, ik ben Wautaz en ik woon in Rotterdam. Ik ben opgevoed door mijn Christelijke moeder. Tot mijn 12e ben ik netjes elke zondag naar de kerk geweest. Totdat ik mijn eigen mening begon te vormen, ik ben toen van het christendom "afgestapt." Mijn vader is Atheïst, hoewel hij met de islam is opgevoed. Wat ik hier ga schrijven is zeker niet als belediging bedoelt. Het lijkt me alleen goed om een discussie te starten. Ik heb namelijk al met veel christenen gepraat (mijn hele moeders kant van de familie is christelijk) maar ik ben er helaas nog nooit echt duidelijk achter gekomen waarom christenen, christenen zijn.

Ik zal beginnen met mijn visie op religie. Ik denk persoonlijk dat elk mens is geboren met een verlangen en een angst voor de dood. Dat verlangen komt voort uit behoeften, bijvoorbeeld de behoefte om te eten en de behoefte om te slapen. Dit zijn 2 simpele voorbeelden. Zonder verlangens en zonder angst voor de dood zou de mensheid al lang uitgestorven zijn. Want hoe kan een mens zonder eten? En zonder angst voor de dood zou de mens ook niet wegrennen voor bijvoorbeeld een roofdier.

Een mens wat bang is voor de dood insinueert dat hij misschien een afstraffing verwacht en dat is weer in strijd met atheïsme.
Naast dat het verlangen en de angst voor de dood zorgt voor overleving. Scheppen deze 2 ook iets anders, een verlangen naar een hoger doel om na te streven, omdat het telkens maar overleven zonder doel niet bevredigend is. En de hoop op een leven na de dood. Deze 2 zijn wereldwijd overal uitgegroeid in verschillende religies, de belangrijkste kennen we al, maar ook kleinere zoals het vaginanisme (het aanbidden van de vagina omdat deze leven brengt) en andere vreemde religies zijn niet uit den boze.

Elk individu groeit dus op binnen een religie (zelfs het hebben van geen religie is in zekere zin een religie). Zou een kind opgroeien in een omgeving waarin het de normaalste zaak van de wereld is om kinderen te verkrachten, dan zal hij dat, in tegenstelling tot wij west Europeanen, niet als fout bestempelen. Simpel en alleen omdat pedofilie voor hem een waarheid is, net als dat het christendom voor christenen een waarheid is. Ik stel dus vast dat iedereen ter wereld naar een bepaalde waarheid (religie) leeft. En zelfs al weten mensen dat andere mensen een hele andere waarheid hebben, ze zien vaak ondanks dit gegeven niet in dat hun religie of waarheid enkel 1 uit duizenden is.

De realiteit is niet altijd de waarheid, want als je opgroeit in een omgeving waar een man niet mag huilen, betekent dat niet dat geen enkele man ooit een traan zal laten. Norm besef gaat hand in hand met de cultuur, doch ken ik geen mensen die schreeuwende vrouwen menen een gunst te doen.
Mijn 1ste vraag is dus? Ook al weten jullie dat jullie religie 1 uit duizenden is, hoezo denken jullie dat jullie de goede hebben en de andere duizenden religies "fout" zitten? En hoezo stellen jullie dit vast zonder alle duizenden religies te kennen.

Het Jodendom is de oudste religie ter wereld en het Christendom is daar de vervulling van. Ook zijn er Mesopotamische geschriften gevonden die nauw overeenkomen met verhalen uit de Hebreeuwse Bijbel. Hoe meer je je er in verdiept, hoe logischer het wordt.
Om er een voorbeeld bij te geven: Zien jullie niet in dat als er 100 knikkers met elk een ander gewicht bij elkaar in een pot zitten, en ik doe een graai en pak 20 knikkers. Dat de zwaarste van die 20 knikkers niet perse de zwaarste van die 100 hoeft te zijn? Ik denk, je leeft maar 1 keer dus lijkt het me zaak grondig al die 100 knikkers door te sputten en de zwaarste te kiezen, toch?

Wij hebben de wiskunde toch niet voor niets uitgevonden? ;)
Dit volgende schrijf ik, er van uit gaande dat het christendom inderdaad de "ware religie" is.

Dat is een juist uitgangspunt.
Ten 2e, ik heb wat topics doorgelezen en ik werd erg verdrietig. Om een voorbeeld te noemen, ik las een topic waarin er gevraagd werd of je nou wel of geen films mocht kijken waarin werd gevloekt. Waarna jullie er lustig op reageerden en hevig met elkaar in discussie gingen over in welke context een vloek wel "kan" en in welke "niet."

Dan heb je niet alle reacties gelezen.
Om even een simpele vergelijking te maken: Stel je voor, ik koop een mooie bak en ik stop daar mieren in. Maar na een tijdje zie ik dat die mieren ruzie met elkaar maken en respectloos met mij omgaan. Na-ijverig maar toch ook genadig als ik ben leg ik ze 10 wetten op. Als ze die wetten zouden naleven dan zou het een stuk rustiger worden in mierenland. Een van die wetten is dat ze hun naaste lief moeten hebben als zichzelf, een ander is dat ze mijn naam niet in een verkeerde context mogen gebruiken.

Maar tot mijn grote verbazing gaan die mieren niet, met het gezonde verstand wat ik ze zelf heb gegeven, zelf uitvogelen in welke situatie het bijvoorbeeld toch wel kan om een film te kijken waarin een acteur vloekt. En gaan ze niet zelf bedenken dat het enkel en alleen richtlijnen zijn, en dat het toch wel heel moeilijk is om je naaste lief te hebben als jou naaste een huurmoordenaar is die jou vrouw en kinderen heeft verkracht en vermoord. Maar gaan ze nota bene ruzie maken over de interpretatie van die wetten, en vallen er alleen maar meer doden. Naast dat de christelijke mieren oorlog voeren met islamitische en joodse mieren ontstaan zelfs binnen het christendom verschillende groeperingen van mieren die het niet met elkaar eens zijn.

Mooi gezegd hehe, maar besef goed: Jezus sprak ook in gelijkenissen! :mrgreen:
God heeft jullie niet voor niks een gezond stel hersens gegeven, en jullie zullen allemaal tevreden zijn met jullie hersens (een oud gezegde luid: Toen god aan het begin van de aarde de bezittingen uitdeelde was niemand tevreden, maar bij het uitdelen van het verstand was iedereen blij.) Dat stel hersens moet je niet vervangen door alle regeltjes die in de bijbel staan, dat stel hersens moet je gebruiken om je eigen mening naar de richtlijnen van de bijbel op te stellen. Ga zelf uitvinden of je je fijn voelt bij films waarin gevloekt word. Zou je dat niet fijn vinden dan heb je aan mij geen kwaaie hoor, als je maar niet hersenloos alles overneemt.

De grap is dat er zelfs staat niks kan mij schaden.
Mijn 2e vraag is dus: Hoe komt het dat jullie schijnbaar het vermogen zijn verloren zelf in te schatten wat goed voor je is en niet. En gewoon klakkeloos overnemen wat er gezegd word in jou bijbel/kerk.

Ik merk dat het christendom goed voor mij is en ik denk niet dat je alle christenen over een kam kan scheren, want er is veel verdeeldheid. Sommigen laten zich wetten opleggen en anderen luisteren naar de apostelen.
Ik ben erg benieuwd hoe hier op gereageerd gaat worden. Nogmaals, het is niet mijn bedoeling te beledigen. Dit zijn gewoon vragen waar ik al erg lang mee zit en ik ben benieuwd of jullie ze kunnen beantwoorden. En hopelijk lijden ze tot een interessante discussie.

Het zijn geen onredelijke vragen vind ik en ik hoop dat je de antwoorden met een open blik zal lezen.

Wautaz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wautaz » 18 mei 2009 22:22

Nou helaas geen tijd meer om uitgebreid te reageren. Ik zal kijken of ik morgen kan reageren, anders zeker overmorgen. Fijn dat je sirieus reageerd :)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 mei 2009 22:28

Wautaz schreef:Nou helaas geen tijd meer om uitgebreid te reageren. Ik zal kijken of ik morgen kan reageren, anders zeker overmorgen. Fijn dat je sirieus reageerd :)

Geen probleem, ben benieuwd naar de antwoorden!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 18 mei 2009 22:32

Hoi Wautaz,
Laat ik eerst ff zeggen dat ik het super vind dat je zo met de deur in huis valt. Gewoon lekker eerlijk.

Maar goed, je stelde een paar heel concrete vragen:

Wautaz schreef:Mijn 1ste vraag is dus? Ook al weten jullie dat jullie religie 1 uit duizenden is, hoezo denken jullie dat jullie de goede hebben en de andere duizenden religies "fout" zitten?

Ik denk dat ieder mens zich zelf deze vraag stelt. Ook hier. "Het kan toch niet zo zijn dat honderden miljoenen mensen, mislims, boeddhisten, atheïsten, die ook slim en intelligent zijn, toch zo dom zijn om het verkeerde te geloven, en dat wij hier met een kluitje refo's de enigen zijn die het bij het rechte eind hebben". Dat si ongeveer de vraag die ieder weldenkend mens zich zal stellen. Ook ik. Maar Wautaz, ik gelóóf dat ik de goede God zit. Ik realiseerde me ineens een heel groot verschil: bij álle andere religies moet je je te pletter werken om behoud en genade te krijgen. Bij God is genade gratis voor ons.
En verder denk ik wel eens: stél dat het aan het einde van mijn leven allemaal niet waar blijkt te zijn, dan nóg zou ik een leven met Jezus Christus hier niet hebben willen missen, omdat het rust geeft en dat het me in staat stelt om volledig te delen met anderen.

Wautaz schreef:Ten 2e, ik heb wat topics doorgelezen en ik werd erg verdrietig. Om een voorbeeld te noemen, ik las een topic waarin er gevraagd werd of je nou wel of geen films mocht kijken waarin werd gevloekt. Waarna jullie er lustig op reageerden en hevig met elkaar in discussie gingen over in welke context een vloek wel "kan" en in welke "niet."

Wat kan ik hierin met je meevoelen! Enne... laat ik dan gelijk beginnen met een uitspraak van een oude verzetstrijdster: "God is wel goed, maar het is wel een beetje tobben met Zijn grondpersoneel". Weet je, als je met uiterlijke vormen bezig bent, hoef je niet over je innerlijke ik na te denken. En refo's zijn daar best goed in.
Triest dat vele christenen het geloof hebben laten verworden tot een lijst van wat wel en niet mag.
Als je van iemand houdt, loopt je de benen uit je lijf om het die iemand naar de zin te maken. Iemad pesten waar je verliefd op bent doe je niet. Daar koop je bloemen voor. Ik hou enorm van Jezus Christus omdat Hij mij in de kraag heeft gepakt. Hij heeft mij al bij de doop vertelt: hé jochie, ik wil met jou te maken hebben, no matter what. En daar kon ik niet tegen op. Dat is zo'n mega grote liefde. En dan wil ik er gewoon voor Hem zijn!

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 18 mei 2009 22:51

Het Jodendom is de oudste religie ter wereld en het Christendom is daar de vervulling van. Ook zijn er Mesopotamische geschriften gevonden die nauw overeenkomen met verhalen uit de Hebreeuwse Bijbel. Hoe meer je je er in verdiept, hoe logischer het wordt.

Het Boeddhisme is veel ouder. De oorsprong is niet eens bekend. In de tijd van Abraham, hij kwam uit Ur, was heel waarschijnlijk het dualistische geloof van Zoro'aster actief. Het geloof in Mesopotamie heeft heel veel overeenkomsten met het joodse en christelijke monotheistische geloof. Als je daarbij denkt dat veel geschriften zijn geschreven in perzie dan zijn er veel overeenkomsten heel gemakkelijk te verklaren. Een 7 daagse werkwerk is een perzische uitvinding. Het goede en het kwade is heel zoro'astrisch.

Jouw eerste vraag: Alle godsdiensten hebben de zelfde noemer maar een verschillende teller. De overeenkomsten zijn significant en opmerkelijk. De levensvragen zijn in iedere godsdienst hetzelfde. Waar gaan we na de dood naar toe? Waarom zijn wij op aarde, Hoe kunnen wij goed leven, wat is het doel van ons leven? Allemaal vragen zonder antwoord??

De tweede vraag is van een andere categorie. Bij de teller hebben veel gelovigen de annotatie van de teller aangepast. Er zijn overklaarbare gedragsregels ontstaan die per denominatie anders geinterpreteerd worden. Zelf snap ik er niets van maar het zij zo. Dit houdt het geloof denk ik levendig. Net zoals in de tijd van Zoro'aster: er zijn voorstanders en er zijn tegenstanders
Nosce te ipsum

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 mei 2009 08:03

ostrogoot schreef:Het Jodendom is de oudste religie ter wereld en het Christendom is daar de vervulling van. Ook zijn er Mesopotamische geschriften gevonden die nauw overeenkomen met verhalen uit de Hebreeuwse Bijbel. Hoe meer je je er in verdiept, hoe logischer het wordt.

Het Boeddhisme is veel ouder. De oorsprong is niet eens bekend. In de tijd van Abraham, hij kwam uit Ur, was heel waarschijnlijk het dualistische geloof van Zoro'aster actief. Het geloof in Mesopotamie heeft heel veel overeenkomsten met het joodse en christelijke monotheistische geloof. Als je daarbij denkt dat veel geschriften zijn geschreven in perzie dan zijn er veel overeenkomsten heel gemakkelijk te verklaren. Een 7 daagse werkwerk is een perzische uitvinding. Het goede en het kwade is heel zoro'astrisch.

Ik denk dat je het hindoeïsme bedoelt of het Brahmanisme, want het Boeddhisme is nog maar 2500 jaar oud. Het Brahmanisme is het oudste geloof, maar let eens goed op de naam Brāhmaṇa, de student van de Veda's, die in de lijn van de geestelijke erf-opvolging van Heer Brahma is gesituëeerd. Is het toeval dat zijn naam zowat een exacte anagram van aartsvader Abraham is? Zo zijn er nog wel meer overeenkomsten te vinden en vergeet niet dat de verhalen van de Thora ouder zijn dan toen ze op schrift zijn gesteld. Misschien was Abraham wel een Aziaat.

En trouwens, God verscheen aan Abraham (Hand 7,2) toen hij nog in Mesopotamie was.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 19 mei 2009 09:23

ostrogoot schreef:Een 7 daagse werkwerk is een perzische uitvinding
Dat is onjuist. De oorsprong van de 7-daagse week is nog steeds onbekend.

Het is veel te simplistisch om te zeggen dat het jodendom en christendom van alles van bijv. het zoroastrisme hebben 'geleend'. Ongetwijfeld zal er iets van waar zijn, maar het is ongelofelijk moeilijk dat aan te tonen.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 19 mei 2009 09:38

Er zit een inconsistentie in je vraag. Ten eerste wil je graag dat mensen zelf nadenken, maar ten tweede vind je het dan vreemd dat ze onenigheid krijgen. Dat hangt onvermijdelijk samen. Noch God, noch de Bijbel is een spoorboekje waarin alles nauwkeurig is uitgekauwd.

Dat er oorlogen van komen, is natuurlijk te betreuren. Het christendom (ik bedoel nu het christelijke wereldrijk van de middeleeuwen) is door schade en schande wijs geworden en vecht in Europa sinds de 17e eeuw niet meer onderling.
Bij elke religie/levensovertuiging bestaat het gevaar dat de aanhangers zichzelf superieur achten en anderen bestrijden. Ik denk dat de beste remedie de woorden van Jezus zijn: heb je vijanden lief.
Christelijk geloof dat dat serieus neemt, is de beste garantie op wereldvrede.

Andere religies is niet zo'n groot probleem voor het christendom.
Allereerst erkent het christendom 'natuurlijke Godskennis' en 'algemene genade', ofwel: alle mensen zijn op een of andere wijze religieus.
Het christendom erkent ook dat niet-christenen moreel goed kunnen leven. Immers, een van de belangrijke leerstukken van het christendom is dat alles genade is, en dat je niet uit eigen verdienste bij God in een goed blaadje komt. Dus als christen sta je niet per se boven de niet-christen als het om een goede moraal gaat.
Ik denk dat het argument dat je niet alle religies kunt onderzoeken net zo'n groot probleem is voor een agnost als voor een gelovige. Immers, als je niet alle religies kunt onderzoeken, kun je toch ook nooit uitsluiten dat er ergens een ware religie tussen zit?
Waarom je besluit dan toch christen te worden/te blijven, is een soort pragmatisme, gekoppeld aan religieuze ervaringen. Als je merkt dat de christelijke God je aanspreekt of als je er in opgevoed bent, kortom als je er tevreden mee bent, dan kost het veel te veel moeite om ook allerlei andere religies te onderzoeken.
Ook kun je inhoudelijke vergelijkingen gaan doen tussen de belangrijkste wereldgodsdiensten/-religies. Ik meen dat er dan heel veel voor het christendom te zeggen valt.

Koeitje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Koeitje » 19 mei 2009 12:42

Cool dat je zo duidelijk je vragen durft te stellen. Ik ben het helemaal eens met het mooie antwoord van Denkertje21, maar zal hier mijn persoonlijke mening hierover ook noemen.

Ik weet dat dit het ware geloof is, omdat de kern om liefde draait. (zie ook antwoord Denkertje21) Niet om wat ik doe of om wat ik niet doe, maar om Gods liefde voor mij. Dat hoef ik alleen te accepteren! En dan ga ik groeien in Zijn liefde!
Er zijn ook veel overeenkomsten binnen de religies. (Bijvoorbeeld goed zijn voor de natuur. Dat is bij hen dan hét geloof, bij ons een onderdeeltje ervan (waar we misschien te weinig om geven, leerpunt :-k ) )
Het wezelijke verschil zit hem in Jezus Christus die uit liefde voor ons gestorven is. Dat maakt hét verschil, dat maakt het 100%! En waarom zou je genoegen nemen met een beetje als je 100% kunt krijgen?!
Als je deze liefde eenmaal hebt, dan komt de liefde voor een ander, voor jezelf, voor de natuur, rust enz. vanzelf. En je krijgt er nog meer bij: liefde van de Vader! Daar kun je elke keer uit putten om zo uit te delen aan mensen om je heen.
En tuurlijk... je maakt fouten. Maar dat is niet het einde! Hij pakt je op en zegt: loop maar weer, ik houd van je, ga door, geef Mijn liefde door!

Ten eerste wil ik niet iedereen over één kam scheren. Er zijn zeker veel mensen die niet zomaar klakkeloos iets overnemen. En daarom moet je je ook laten onderwijzen in de kerk, maar ook zelf allert blijven. Onderzoekt alle dingen, maar behoud het goede!
Maar ik snap ten diepste je vraag en ga die dan ook beantwoorden.

Christenen zijn soms misschien te druk met kerkje spelen en missen dan de kern: geven om je naaste. Ik denk dat dit probleem heel menselijk is. Regels bieden je houvast, je weet waar je aan toe bent. Je weet wanneer je te ver gaat én... wanneer een ander te ver gaat! De fout in deze is dus dat we onze houvast in regels vinden en niet in God.
Terwijl God ons allemaal verschillend heeft geschapen. Met onze eigen gaven en talenten. En wij stoppen iedereen het liefst in hokjes en vakjes, met duidelijke regels, zodat we weten waar we aan toe zijn. ](*,)

Een zwart/wit voorbeeld, maar wel mooi: Persoon 1 voetbalt op zondag en kan dat verantwoorden tegenover God. Persoon 2 kan dat absoluut niet. Persoon 2 veroordeelt persoon 1 en zegt dat hij verkeerd bezig is. Maar wie weet heeft God persoon 1 wel nodig in de voetbalwereld omdat hij daar kan vertellen over Hem!

Wanneer mag je iemand dan wél op zijn fouten wijzen? Want als je ervan overtuigd bent dat er iets mis is, moet je niet je ogen ervoor sluiten. Ik denk dat meer dan de helft van de ruzies hierover al opgelost zijn door de toon te veranderen. "Zeg hoor jij niet op zondag in de kerk te zitten?" of "Jij voetbalt op zondag? Wil je mij uitleggen hoe dat is gekomen? Heb je er geen probleem mee? Vertel eens..."

Als je dit probleem ziet (zoals jij) dan ben je al over de helft. Want je ziet het probleem, dus kun je er ook wat aan doen. Laat een ander geluid horen! Stel vragen (zoals jij nu!, prikkel mensen, laat ze nadenken. Geef het goede door! Maar bovenal: kijk naar wat God in de Bijbel zegt, en niet teveel naar wat mensen ervan maken.

PS. Alhoewel sommige vragen op dit forum niet over de kern van het geloof gaan (zoals je voorbeeld over films) kun je er wel mee zitten. En dat is zo'n christelijk forum fijn, want daar kun je je vragen stellen. Soms leer je door een discussie buiten je eigen geleerde kader te kijken. Of juist bij het oude te blijven. Dus wat dat betreft vind ik soms zelfs de punt-komma discussies interessant :D

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 19 mei 2009 14:20

Ik zie bij de meeste mensen die reageren dat ze God dienen omdat Hij liefde heeft voor ons of omdat je dan toch 'vrede krijgt' ook al blijkt het later nep te zijn.

Dat klinkt in mijn oren ontzettend als egoïsme... wat jij uit God kan krijgen/halen. Dat is de verkeerde weg. Het gaat erom wat God uit ons krijgt.

Maar goed, wautaz... je 2 vragen.

vraag 1: Waarom ik geloof dat Jezus de weg, de waarheid en het leven is en er buiten Hem geen weg is naar de Vader - die de enige God is, Schepper van alles. Daar is een makkelijk - maar waarschijnlijk niet bevredigend - antwoord op. Hij heeft mij gered. Hij koos mij uit, om voor Hem te leven. Ik was zondig en zonder dat ik maar iets wilde van God, zonder dat ik maar iets deed met God kwam God en redde mij van mijzelf, van mijn zonde en van de wereld en maakte mij een kind van God. Daarom weet ik dat God de Vader, en de Heere Jezus Christus bestaat!

vraag 2: Hoe kunnen wij klakkeloos overnemen wat er gezegt wordt in de bijbel/kerk (en het vermogen verloren zijn zelf in te schatten wat goed en fout is). Ten eerste neem ik niet klakkeloos over wat er in de kerk wordt gezegt, maar probeer ik alles te toetsen aan de bijbel. De bijbel probeer ik juist te lezen - met Gods hulp - omdat dit niet zomaar wat worden en regels zijn. Nee de bijbel is voedsel en de bijbel is leven. Als je gered bent en je leest de bijbel weet je waarom je bijbel leest. Je leert er van, maar het gaat verder. Je wordt er door op gebouwd en God zelf wil er doorheen spreken. Wij - als christenen - geloven dat de bijbel ook de woorden van God zijn die tot ons spreken. Daarom nemen wij aan wat de bijbel zegt, en tot nu toe klopt alles nog volgens mij. Maar het gaat zelfs verder, de bijbel liep z'n tijd ver vooruit en nu nog steeds.

Maar nu voor jou. Hoe kun je nu weten of God echt bestaat. De bijbel zegt: "Zoekt en je zult vinden". Dat klinkt kinderachtig, maar het is echt waar. Als je God gaat zoeken (bv door bijbel te lezen en te vragen of God zichzelf wil laten zien) met een hart dat zegt: 'Als U bestaat ga ik alles opgeven en U volgen!' en dan zul je Hem zeker vinden. En als je Hem vind... dan zal Hij je redden en jij zult je dan bekeren, jezelf overgeven in Zijn handen en met Hem zijn en leven tot in alle eeuwigheid!

Wacht niet -> zoek en je zult vinden!

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 19 mei 2009 19:26

he wautaz,
ik vind je verhaal over de mieren leuk bedacht maar in de christelijke visie gaat dat niet op. dan zou je een bak mieren ''scheppen'' waarvan je al weet dat ze de fout in zullen gaan.. beetje doelloze actie zou dat zijn en vreselijk oneerlijk tegenover je mieren [-X
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 mei 2009 19:32

@marcel: God wist vast wel dat wij mensen zouden gaan zondigen...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 mei 2009 19:50

Lalage schreef:@marcel: God wist vast wel dat wij mensen zouden gaan zondigen...

Dat is zeker waar.

'Eens leefde ik zonder de wet, maar door de komst van het gebod kwam de zonde tot leven...' (Rom 7,9)

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 19 mei 2009 20:04

Omdat naar mijn mening de boodschap die de Bijbel geeft in tegenstelling tot andere religies zó is idioot is, te gek voor woorden eigenlijk, dat kan geen mens verzinnen...
Dat je een hiernamaals kunt verkrijgen door "goed"te leven of door "offers" te geven vind je in alle religies terug.
Maar dat je het niet kunt verdienen maar alleen maar gratis kunt krijgen doordat God zichzelf heeft geoffert zie ik in andere reliegies niet terug.

Waar lees jij in de Bijbel dat je zelf niet na hoeft te denken?
God heeft ons alleen een handleiding gegeven om te zorgen dat ons leven hier zo optimaal mogelijk geleeft kan worden.
Als jij een auto koopt en je leest in de handleiding dat je je banden op spanning moet houden, het toerental niet te hoog op moet laten lopen, de auto regelmatig moet schoonhouden, regelmatig langs moet komen voor een onderhoudsbeurt ect... dan ga je toch ook niet zeggen "Dat maak ik zelf wel uit... Ik kan zelf ook nadenken..."
Nee, dan neem je die adviezen ter harte!

als je goed nadenkt... :wink:
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Terug naar “[Religie] - Open forum”