Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Berichtdoor Cicero » 05 mei 2009 17:54

mohamed schreef: ik mag hopen dat de mensen van het team van de SV77 deze graad reeds in hun bezit hadden toen ze begonnen met vertalen.
Graag een onderbouwde reactie waarom zij het woord Die erbij verzonnen.

SV77 is een herziening, geen vertaling. Ik weet niet wie er in de commissie zaten, de voorzitter was in elk geval een dominee - geen classicus dus. Het woordje 'die' hebben ze gewoon laten staan overeenkomstig de vertaling van 1637. De statenvertalers hebben dat er destijds bij gevoegd, net zoals wij het woordje 'het' toevoegen: "dat ik het ben".

Basis van de discussie is de grondtekst, niet de SV.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 mei 2009 07:38

Hier nog een mooie voor de liefhebber:

Jes 43,10
Gij zijt, luidt het woord des HEREN, mijn getuigen, en mijn knecht, die Ik verkoren heb, opdat gij het weet en in Mij gelooft en inziet, dat Ik dezelfde ben; vóór Mij is er geen God geformeerd en na Mij zal er geen zijn.

Jes 48,12
De HERE bevrijdt Israël Hoor naar Mij, Jakob, Israël, mijn geroepene. Ik ben dezelfde, Ik ben de eerste, ook ben Ik de laatste;

'Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en tot in eeuwigheid.' (Heb 13,8)

Wat zou hij met gisteren bedoelen?

En deze, vaak aangehaald door de Jehova's om Jezus' goddelijkheid mee te ontkrachten:

1 Kor 11,3
Ik wil echter, dat gij dit weet: het hoofd van iedere man is Christus, het hoofd der vrouw is de man, en het hoofd van Christus is God.

God is het hoofd van Christus, dus is Christus het lichaam van God. De vraag is: kunnen wij een hiërarchisch onderscheid maken tussen het hoofd en het lichaam evenals de Jehova's doen?

1 Kor 12,21
En het oog kan niet zeggen tot de hand: ik heb u niet nodig, of ook het hoofd tot de voeten: ik heb u niet nodig. Ja, veeleer zijn die leden van het lichaam, welke het zwakst schijnen, noodzakelijk,

Was de Zoon wel werkelijk zwakker dan de Vader toen Hij gekruisigd werd? En kan de Vader tot Hem zeggen Ik heb U niet nodig?

(...)

En deze is ook niet mis te verstaan:

'Als één lid lijdt, lijden alle leden mede...' (1 Kor 12,26)

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 16 mei 2009 10:37

1 Kor 11,3
Ik wil echter, dat gij dit weet: het hoofd van iedere man is Christus, het hoofd der vrouw is de man, en het hoofd van Christus is God.

God is het hoofd van Christus, dus is Christus het lichaam van God.
Dus de vrouw is het lichaam van de man, de man het lichaam van Christus?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 mei 2009 13:38

Cicero schreef:
1 Kor 11,3

Nee, de Vader en de Zoon zijn één en man en vrouw worden één.

Gen 2,24
Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot één vlees zijn.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 16 mei 2009 14:36

#-o

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 mei 2009 19:26

:-({|=

Eindelijk een discussie op niveau! ;)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 mei 2009 10:18

Cicero schreef:
1 Kor 11,3

Ik zal me nog wat proberen te verduidelijken. Je hebt ergens wel een punt, maar ik denk dat 1 Kor 11,3 een zeer symbolisch vers is en wel vanwege het volgende.

In de Bijbel worden de man en zijn vrouw als één vlees gezien (Gen 2,24+Mat 19,5) twee lichamen door God samengevoegd (Mat 19,6) in geestelijke zin. Hierdoor heb je vanuit goddelijk perspectief dus individuen met één - en individuen met twee lichamen. De mannen die hun vrouwen hebben gevonden worden zijn één individu met haar geworden, bestaande uit twee lichamen en ook al zijn ze op verschillende plekken, ze blijven één ziel. Dit enige individu bestaande uit twee lichamen, is dat een man of een vrouw?

Punt twee is dat de vrouw niet uitsluitend een letterlijke betekenis heeft, want het huis Juda en het huis Israël waren de vrouwen van de Vader waar Hij een symbolisch huwelijk mee had:

'De naam van de oudste was Ohola en die van haar zuster Oholiba. Zij werden de mijne en baarden zonen en dochters. Wat haar namen betreft, Ohola is Samaria en Oholiba is Jeruzalem.' (Ez 23,4)

Echter was dit geen geslaagd huwelijk omdat de vrouwen vreemd gingen/ andere goden navolgden en daarom scheidde God van het huis Israël (Jer 3,8) en in Ezechiel 23 lezen we dat ook het afkerige huis Juda gestraft zou worden.

Jezus noemt Zichzelf later de bruidegom (Mar 2,20) waarmee Hij impliceert dat er ook een bruid is. Het is opvallend dat Christus een gelijkenis over de bruidegom vertelt en het lijkt er op dat Hij Zichzelf bedoelt.

Matteüs 25
1 Dan zal het met het koninkrijk van de hemel zijn als met tien meisjes die hun olielampen hadden gepakt en eropuit trokken, de bruidegom tegemoet. 2 Vijf van hen waren dwaas, de andere vijf waren wijs. 3 De dwaze meisjes hadden wel hun lampen gepakt, maar geen extra olie. 4 De wijze meisjes hadden behalve hun lampen ook olie in kruiken bij zich. 5 Omdat de bruidegom op zich liet wachten, werden ze allemaal slaperig en dommelden ze in. 6 Midden in de nacht klonk er luid geroep: “Daar is de bruidegom! Kom, ga hem tegemoet.” 7 Dat wekte de meisjes en ze brachten hun olielampen in orde. 8 De dwaze meisjes zeiden tegen de wijze: “Geef ons wat van jullie olie, want onze lampen gaan al uit.” 9 De wijze meisjes antwoordden: “Nee, straks is er nog te weinig voor ons en jullie samen. Zoek liever een verkoper en koop zelf olie.” 10 Terwijl zij op olie uit waren, arriveerde de bruidegom, en zij die klaarstonden gingen met hem naar binnen voor het bruiloftsfeest, waarna de deur gesloten werd. 11 Enige tijd later kwamen ook de andere meisjes. Ze riepen: “Heer, heer, laat ons binnen!” 12 Maar hij antwoordde: “Ik ken jullie werkelijk niet.” 13 Wees dus waakzaam, want jullie weten niet op welke dag en op welk tijdstip hij komt.

Er waren dus tien bruidjes die er van op de hoogte waren dat de bruidegom zou komen, alleen wisten zij niet wanneer. Zij woonden in een gebied waar olijfbomen waren om olie van te winnen en zowel de huizen Juda als Israël werden een groene olijfboom (Jer 11,16) genaamd. Aangezien de olijfboom is ontstaan in Palestina en de Israëlieten bekend waren met de geschriften waarin geschreven is over de komst van de Bruidegom, oftewel de Messias, ben ik van mening dat de bruid het gelovige Israël was.

Kortom, ik lees 1 Kor 11,3 als volgt:

'Ik wil echter, dat gij dit weet: het hoofd van iedere man (één vlees met zijn vrouw) is Christus, het hoofd der vrouw (huis Israël) is de man (Christus), en het hoofd van Christus is God.'

Dat is ook in overeenstemming met Hand 2,36:
'Zo wete dan zeker het ganse huis Israëls, dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk deze Jezus, Die gij (huis Juda Jer 17,1) gekruisigd hebt.'

Ook zijn de gelovigen het lichaam van Christus (1 Kor 6,15) welke natuurlijk niet alleen uit mannen bestaan en daardoor interpreteer ik 1 Kor 11,3 aldus. Ik hoop dat je nu begrijpt wat ik bedoel,

Groeten.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 17 mei 2009 13:01

Ik begrijp zo langzamerhand dat jouw methode bestaat uit het zoveel mogelijk aan elkaar plakken van Bijbelse beelden en die aan één tekst ophangen.
Mijn methode is te vragen naar de bedoeling van de auteur.

Zolang onze methoden verschillen, heeft het weinig zin om verder te discussiëren.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 mei 2009 05:10

Cicero schreef:Ik begrijp zo langzamerhand dat jouw methode bestaat uit het zoveel mogelijk aan elkaar plakken van Bijbelse beelden en die aan één tekst ophangen.

Lol en het staat er zeker allemaal per toeval! ](*,)
Mijn methode is te vragen naar de bedoeling van de auteur.

Een riskante methode daar de auteurs niet meer onder ons zijn.
Zolang onze methoden verschillen, heeft het weinig zin om verder te discussiëren.

Zolang jij Calvijn als een kip zonder kop napraat en weigert om zelfs maar te overwegen of Jezus beide de Zoon en de Vader is heeft dat weinig zin ja.

Groeten!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mei 2009 09:15

Ach, beter Calvijn als een kip zonder kop napraten dan Piet Strootman :D

Beetje zwak, om iemand die het niet met jou eens is dit soort verwijten te maken. Genoeg mensen die hier serieus over na hebben gedacht en de Bijbel hebben bestudeerd en het toch niet met jou standpunt eens zijn. Dat de Vader en de Zoon twee verschillende personen van God zijn is overal in de Bijbel duidelijk te lezen en talloze malen aangehaald, maar blijkbaar wil je dat niet zo zien. :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 mei 2009 11:59

Marnix schreef:Ach, beter Calvijn als een kip zonder kop napraten dan Piet Strootman :D

Waarom is dat beter?
Beetje zwak, om iemand die het niet met jou eens is dit soort verwijten te maken. Genoeg mensen die hier serieus over na hebben gedacht en de Bijbel hebben bestudeerd en het toch niet met jou standpunt eens zijn. Dat de Vader en de Zoon twee verschillende personen van God zijn is overal in de Bijbel duidelijk te lezen en talloze malen aangehaald, maar blijkbaar wil je dat niet zo zien. :)

Vind je het dan wel netjes waar Cicero mij van beticht?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 mei 2009 12:09

Ergens vind ik je reactie wel wat merkwaardig in het kader van een gesprekje wat we eerder hadden over dit onderwerp en ik Jes 9,5 aanhaalde waarin staat:

Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst;

Toen zei jij:
Oke, die eerste tekst vind ik interessant. Die anderen zijn te verklaren omdat het gaat over dat Jezus God is en ik geloof dat de Vader en de Zoon samen God zijn. Die eerste tekst, de titel "eeuwige Vader", daar ga ik me eens wat meer in verdiepen.

Bedankt voor je reactie.

Groeten,

Marnix

En:
Dat klopt, daarom was ik benieuwd naar die tekst uit Jesaja 9 en ga ik me daar in verdiepen. Het is de enige tekst die Jezus "Vader" noemt en verder wordt overal in de Bijbel een duidelijke loskoppeling tussen de Zoon en de Vader gemaakt, zo ook in de andere teksten die je in vorige reactie noemde. Ik geloof niet dat de Bijbel zichzelf tegenspreekt dus ga ik zoeken of ik kan ontdekken hoe die verschillende dingen wel te rijmen zijn.

Maar vervolgens heb ik nooit weer wat van je gehoord tot nu en dan mij betichten van een ander napraten? =;

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mei 2009 13:30

Oh maar ik ben er ook nog niet uit.

Ik heb overigens ook nog geen goede argumenten gehoord waarom Jezus het over zichzelf en over de Vader heeft, met de Vader praat etc. Als Hij zelf de Vader zou zijn.

Overigens heb ik er wel wat over geleze, bij deze even twee linkjes:

http://www.carm.org/religious-movements ... ing-father

http://www.unionchurch.com/archive/121601.html

En last but not least, een hele uitwerking van Spurgeon over Jezus naam "Everlasting Father"

http://www.biblebb.com/files/spurgeon/0724.htm

Het zijn kleine stukjes, op die laatste na, die is ongeveer een a4. Ik wens je veel leesplezier en ben benieuwd naar je reactie.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 mei 2009 14:10

Marnix schreef:Oh maar ik ben er ook nog niet uit.

Ik heb overigens ook nog geen goede argumenten gehoord waarom Jezus het over zichzelf en over de Vader heeft, met de Vader praat etc. Als Hij zelf de Vader zou zijn.

Dat zal best, maar het staat er wel en ik heb de Bijbel niet geschreven. Bovendien heeft Jezus heel duidelijk gezegd dat de Schrift niet gebroken kan worden (Joh 10,35) en dat Hij niet gekomen was om de wet of de profeten te ontbinden (Mat 5,17) maar te vervullen.

Je schreef:
Het is de enige tekst die Jezus "Vader" noemt

Zo'n opmerking vind ik verontrustend en al helemaal van een iemand die de mond vol heeft van de triniteit, want mag ik je er even aan herinneren dat de drie-eenheid ook maar één keer in de Bijbel voorkomt? De drie-eenheid wordt alllen letterlijk genoemd in 1 Joh 5,7 en is in tegenstelling tot Jes 9,5 zelfs uit sommige vertalingen weggelaten (bron). Kortom, jij hebt je net als ik te houden aan Jes 9,5, want al staat het er maar één keer, dat veranderd niks aan de betekenis als je Jezus gelooft.

Mat 5,18
Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota noch één tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.

Misschien wordt het een keer tijd om de artikelen aan de kant te leggen en de Schrift op te pakken, want zolang jij van mening bent dat het OT en het NT met elkaar in tegenstrijd zijn kunnen ze je alles wel wijsmaken.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 mei 2009 14:15

Marnix schreef:Oh maar ik ben er ook nog niet uit.

Overigens heb ik er wel wat over geleze, bij deze even twee linkjes:

http://www.carm.org/religious-movements ... ing-father

http://www.unionchurch.com/archive/121601.html

En last but not least, een hele uitwerking van Spurgeon over Jezus naam "Everlasting Father"

http://www.biblebb.com/files/spurgeon/0724.htm

Het zijn kleine stukjes, op die laatste na, die is ongeveer een a4. Ik wens je veel leesplezier en ben benieuwd naar je reactie.

Nee, argument by link doen we niet aan en mijn mening moet je nu wel eens kennen!

Terug naar “[Religie] - Open forum”