Boekenlezer schreef:Maar als gelovige behoor ik mij te kunnen verantwoorden aangaande mijn geloof, conform 1 Petrus 3:15. Ik doe dat ook graag, want ik heb een hekel aan een ingeslapen gewoontegeloof.
Waarom geloof ik in JHWH, zoals Hij zich in de Bijbel van Genesis tot Openbaring geopenbaard heeft?
- De heiligheid van God, zoals die in de Bijbel naar voren komt, is overweldigend! Wie kan er voor Hem bestaan? Ik zie daarin een duidelijk verschil met indische godsdiensten, maar ook met bijvoorbeeld de islam.
De heiligheid en macht van Wodan is overweldigenderder.
- Gods weg van verlossing staat haaks op hoe de mens geneigd is te denken. Dat kun je zien als je vergelijkt met andere godsdiensten. In de islam is het: doe dit en doe dat, en misschíen ben je dan voor God goed genoeg om de zaligheid in te mogen. In indische godsdiensten kun je jezelf opwerken door goede daden in de weg van reïncarnatie. Volgens de Bijbel is het: je kunt je niet opwerken bij zo'n volmaakt heilige God, er valt niks te verdienen. Maar kunt de zaligheid wel gratis krijgen als je dat wilt, omdat Christus, de zoon van God, het verdiend heeft voor mensen.
- Zo'n levensvisie geeft zin aan het bestaan. Je bent geen hoopje bewegende materie in een kil heelal, maar een waardevolle schepping van God. En omdat God vrede bewerkstelligd heeft, is er ook reden tot grote vreugde. Het leven is mooi!![]()
Als je valt in de strijd, komen er Valkyeren die je meenemen naar Walhalla waar je eeuwig kunt vechten en drinken. Deze levensvisie geeft zin aan mijn bestaan. Wodan vindt mij waardevol. Dat heeft de druide mij vertelt. Het is voor mij een reden tot grote vreugde.
Het eerste en tweede punt hangen nauw samen.
Zou Gods verlossingsplan precies dat zijn, wat mensen uitdenken en voor redelijk houden, dan is de gedachte op zijn plaats, dat we hierin niet van doen hebben met Gods verlossingsplan, maar met wat mensen bedacht hebben. In de islam herken ik meer van wat naar de mens is, dan in het christelijke geloof.
Ik zal niet volledig zijn, maar het is eens een poging tot verwoording.
Ok. Heel subjectief zie ik een paar enorme gaten in je logica. Bijvoorbeeld al dat ik me blijkbaar meer kan voorstellen. Ik zie dat hele reddingsplan als iets wat de mens gewoon zelf uit zou kunnen denken. Verder denk ik dat je een zeer beperkte en gekleurde visie hebt op andere religies dan de jouwe. Dat geeft verder niks, ik ben ook niet helemaal serieus in mijn Wodan-verering. Het gaat er mij om dat je nooit kunt vaststellen dat jij gelijk hebt met jouw JHWH en ik ongelijk heb met mijn Wodan.