Volwassendoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

wijnand
Mineur
Mineur

Re: Volwassendoop

Berichtdoor wijnand » 11 mei 2009 15:48

Jantjes schreef:
wijnand schreef:Zegt de bijbel niet dat de doop is: "een gebed om een rein geweten"...

Waar staat dat in de Bijbel?

Johannes de Doper onderscheidt in Matheus 3vers11 zijn uiterlijke of symbolische doop van den inwendigen doop van Christus, waarmee Hij onze harten door zijn Geest zuivert, gelijk het vuur de metalen van alle schuim en onreinheden.

1 Petr 3,21
Als tegenbeeld daarvan redt u thans de doop, die niet is een afleggen van lichamelijke onreinheid, maar een bede van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus,

Voor verdere betekenissen:
Rom 6,4
Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen.

Hand 22,16
En nu, wat aarzelt gij nog? Sta op, laat u dopen en uw zonden afwassen, onder aanroeping van zijn naam.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 11 mei 2009 16:23

wijnand schreef:
Jantjes schreef:
wijnand schreef:Zegt de bijbel niet dat de doop is: "een gebed om een rein geweten"...

Waar staat dat in de Bijbel?

Johannes de Doper onderscheidt in Matheus 3vers11 zijn uiterlijke of symbolische doop van den inwendigen doop van Christus, waarmee Hij onze harten door zijn Geest zuivert, gelijk het vuur de metalen van alle schuim en onreinheden.

1 Petr 3,21
Als tegenbeeld daarvan redt u thans de doop, die niet is een afleggen van lichamelijke onreinheid, maar een bede van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus,

Voor verdere betekenissen:
Rom 6,4
Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen.

Hand 22,16
En nu, wat aarzelt gij nog? Sta op, laat u dopen en uw zonden afwassen, onder aanroeping van zijn naam.

Mooie schrift plaatsen maar ik kan daardoor niet inzien dat de doop je zou veranderen net als de ark van het verbond een teken was van behoudenis. Als je de betekende zaak van de ark niet inziet doet ook die houtenkist niets. Zo ook met de doop. Het gaat om de betekende zaak van de doop namelijk afwassing van de zonden en dat kan dat water in de doopfond of onderdopeling in de zee of oceaan niet.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 11 mei 2009 16:23

Riska schreef:In onze kerk doen met Pinksteren een groep mensen belijdenis. Twee daarvan zijn als baby niet gedoopt. Dat gebeurt dan ook. Als volwassene behoren belijdenis en doop onlosmakelijk met elkaar, als er niet een kinderdoop geweest is.
Alle anderen die belijdenis doen zijn als kind gedoopt en die doop wordt nu beantwoord/bevestigd door hun belijdenis. Het belangrijkste in dit alles is de belijdenis - van de ouders als zij hun kindje laten dopen en van de (jonge) mensen die belijdenis gaan doen DV op 31 mei.

Ik bedoel het volgende niet degenerend maar het is maar welke kerk en welke dogma er aan verbonden is. Zoveel kerken zoveel meningen.
Laatst gewijzigd door Jantjes op 11 mei 2009 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Riska

Berichtdoor Riska » 11 mei 2009 17:14

Het is de Gereformeerde Kerk, nu PKN.
Er wordt niet op kerkordelijkheden ja gezegd maar op de vraag of men gelooft dat het heil alleen in Christus, de gekruisigde en opgestane Heer is. Dat is de kern.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 11 mei 2009 17:20

Riska schreef:Het is de Gereformeerde Kerk, nu PKN.
Er wordt niet op kerkordelijkheden ja gezegd maar op de vraag of men gelooft dat het heil alleen in Christus, de gekruisigde en opgestane Heer is. Dat is de kern.

Wordt er geen formulier voorgelezen dan?

Riska

Berichtdoor Riska » 11 mei 2009 17:33

Ja, er wordt een formulier gelezen, maar de kern is zoals ik het hierboven omschreef.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 11 mei 2009 18:08

wijnand schreef:Anne, als je denkt dat God dit van je vraagt, laat je dan dopen. En of dat in Canada gebeurd of ergens anders maakt niet zoveel uit. Bij ons in de gemeente (evangelie gemeente) is pas een meisje van 16 (ongeveer) gedoopt en die zat niet in onze gemeente en blijft ook gewoon in haar gemeente zitten. Dus er zijn wel meerdere gemeentes waarbij je je kunt laten dopen zonder perse lid te worden.

Dat zou goed kunnen, maar de vraag is of haar huidige gemeente dat accepteert.

Als zij de volwassen herdoop afwijzen (en dat is naar mijn mening terecht) en je laat je in een andere gemeente toch herdopen kunnen zij dat zien als een afwijzing van de huidige gemeente, en daarmee een afwijzing van het lidmaatschap.

Ik vraag me trouwens af waarom je zo graag lid wilt blijven van een gemeente die een heel andere doop visie heeft dan jijzelf?
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 11 mei 2009 19:44

Wullimpie schreef:Ik vraag me trouwens af waarom je zo graag lid wilt blijven van een gemeente die een heel andere doop visie heeft dan jijzelf?

Misschien om het samen één willen zijn. Het zijn tenslotte niet de mensen die binden...
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 11 mei 2009 20:12

Je kan je ook wel laten dopen buiten een gemeente om. Volgens mij wordt dit bij verschillende conferenties wel gedaan, maar daar zou je dan even voor moeten googlen.

Of je lid mag blijven van je eigen kerk, zal je toch echt bij je eigen gemeente moeten vragen. Bij ons (Nederlands gereformeerd) kan dat wel, maar in veel andere reformatorische kerken schijnt dat wel een probleem te zijn.

En de vraag waarom je lid wilt blijven van een kerk met zo´n andere doopvisie begrijp ik zelfs niet goed. Je kan je toch heel goed thuis voelen in je reformatorische kerk, maar gewoon anders denken over de doop. Waarom zouden ´volwassendopers´ alleen vergaderd zijn binnen de evangelische kerken?

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 12 mei 2009 18:25

Harm-J schreef:
Wullimpie schreef:Ik vraag me trouwens af waarom je zo graag lid wilt blijven van een gemeente die een heel andere doop visie heeft dan jijzelf?

Misschien om het samen één willen zijn. Het zijn tenslotte niet de mensen die binden...

Hoe kunnen 2 verschillende opvattingen (wat betreft de hoofdpunten van het geloof) 1 zijn?
Want de visie op de doop lijkt met niet een middelmatigheid waar je even overheen stapt.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 13 mei 2009 08:17

hoofdpunten? Is de doop een hoofdpunt?

Denk het niet.. het hoofdpunt is Christus en alles om Christus heen. Ik geef toe dat de doop een belangrijk punt, maar niet een punt waardoor de eenheid zou moeten breken. Laat ik het anders stellen, een x aantal mensen waarmee ik één ben in Christus hebben een andere visie op de doop en toch komen we wekelijks bij elkaar in alle eenheid.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 13 mei 2009 08:28

De uiterlijke waterdoop is niets anders dan een rooms-katholieke misser die ze sacrament hebben genoemd. Luther was al zo wijs om 5 van de 7 sacramenten af te schaffen nu moeten die twee afgoden doop en avondmaal nog afgeschaft worden om de kerk te zuiveren en er een gemeente van over te houden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2009 09:17

Jantjes schreef:De uiterlijke waterdoop is niets anders dan een rooms-katholieke misser die ze sacrament hebben genoemd. Luther was al zo wijs om 5 van de 7 sacramenten af te schaffen nu moeten die twee afgoden doop en avondmaal nog afgeschaft worden om de kerk te zuiveren en er een gemeente van over te houden.

En hoe rijm je dat met bijvoorbeeld de opdracht om alle volken tot Zijn discipelen te maken en ze te dopen? En de opdracht om samen avondmaal te vieren? Natuurlijk kan men doorslaan op dit punt, de doop wordt bijv. nergens de heilige doop genoemd en het avondmaal nergens "heilig avondmaal", misschien hebben we dat uit de "roomse tijd" meegenomen... maar een totaal afschaffen van doop en avondmaal lijkt me nog een veel grotere fout aangezien doop en avondmaal toch echt bijbelse gronden hebben.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2009 09:20

wijnand schreef:hoofdpunten? Is de doop een hoofdpunt?

Denk het niet.. het hoofdpunt is Christus en alles om Christus heen. Ik geef toe dat de doop een belangrijk punt, maar niet een punt waardoor de eenheid zou moeten breken. Laat ik het anders stellen, een x aantal mensen waarmee ik één ben in Christus hebben een andere visie op de doop en toch komen we wekelijks bij elkaar in alle eenheid.

Ach ja precies, als je ziet hoeveel reformatorische christenen zich toch verbonden voelen met bijvoorbeeld Spurgeon en Philpot en daar ene hoop van lezen... Maar als ze in het dagelijks leven een baptist tegengekomen ontstaat er vaak al snel een discussie over de doop. jammer dat dat punt voor zoveel verdeeldheid zorgt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 13 mei 2009 09:31

Wullimpie schreef:Hoe kunnen 2 verschillende opvattingen (wat betreft de hoofdpunten van het geloof) 1 zijn?
Want de visie op de doop lijkt met niet een middelmatigheid waar je even overheen stapt.

Wijnand heeft mijn gedachten al goed weten te verwoorden, zie:

wijnand schreef:hoofdpunten? Is de doop een hoofdpunt?

Men roept m.i. tegenwoordig veel te snel: 'Als je het met een punt in de kerk niet eens bent, wat doe je er dan nog' ? Men lijkt met die stelling het Hoofdpunt te vergeten, waar het omdraait. Het met punten onderling niet eens zijn of nog erger elkaar de voet dwarszetten, is vaak niet meer dan mense(n)(werk)lijk (denk)werk!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Terug naar “Archief”