Verlang je naar de zondag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ichtus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ichtus » 20 jan 2004 16:28

Carrie schreef:
Equilibrist schreef:
Else16 schreef:Matthew Henry zei eens: 'Wie nat wil worden, moet in de regen lopen, en wie bekeerd wil worden, moet zich onder de prediking begeven'.

:?

De 'prediking', daar versta ik echt niet alleen de Woordverkondiging in de zondagse eredienst onder.

'Waar 2 of 3 zijn vergaderd in Mijn naam, daar ben Ik in hun midden.' Dit lijkt me van wezenlijk belang. Bekeerd worden we door God. En God is daar waar 2 of 3 in Zijn naam bijeenkomen. Dat kan dus net zo goed in een schuur zijn waar mensen schuilen voor de regen en iemand getuigd van geloof, in een huiskamer waar mensen een bijbelstudie houden, in een kinderkamer waar voor het slapen gaan gebeden wordt en in een gevangenis in het buitenland waar een aantal gevangenen stiekem bij elkaar komt.

'Onder de prediking begeven om bekeerd te worden' vind ik dus een te zwaar accent leggen op de zondagse erediensten. God bekeerd op zo veel verschillende manieren!

Wie bekeerd wil worden moet zich onder het Woord begeven. Dat is mijn mening. Het legt direct een ander accent. Dat kan op zovelen plaatsen en op zovelen dagen omdat het Góds Woord is. :D

Je wordt geen auto door in een garage rond te lopen, je wordt ook niet bekeerd door veel in de kerk te zitten! De prediking is wel belangrijk, maar niet het belangrijkst. Je persoonlijke geloofsleven is veel belangrijker!
En trouwens, sinds Christus' dood aan het kruis woont God niet meer op aarde (het voorhangsel is toen gescheurd), maar in de Hemel en in ons allemaal die bekeerd zijn. Je kunt de kerk beter een gebedshuis dan een godshuis noemen!

God woont zeker nog wel op aarde, anders zou jij niet eens meer ademhalen.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 20 jan 2004 17:04

Carrie schreef:
Equilibrist schreef:
:?

De 'prediking', daar versta ik echt niet alleen de Woordverkondiging in de zondagse eredienst onder.

'Waar 2 of 3 zijn vergaderd in Mijn naam, daar ben Ik in hun midden.' Dit lijkt me van wezenlijk belang. Bekeerd worden we door God. En God is daar waar 2 of 3 in Zijn naam bijeenkomen. Dat kan dus net zo goed in een schuur zijn waar mensen schuilen voor de regen en iemand getuigd van geloof, in een huiskamer waar mensen een bijbelstudie houden, in een kinderkamer waar voor het slapen gaan gebeden wordt en in een gevangenis in het buitenland waar een aantal gevangenen stiekem bij elkaar komt.

'Onder de prediking begeven om bekeerd te worden' vind ik dus een te zwaar accent leggen op de zondagse erediensten. God bekeerd op zo veel verschillende manieren!

Wie bekeerd wil worden moet zich onder het Woord begeven. Dat is mijn mening. Het legt direct een ander accent. Dat kan op zovelen plaatsen en op zovelen dagen omdat het Góds Woord is. :D

Je wordt geen auto door in een garage rond te lopen, je wordt ook niet bekeerd door veel in de kerk te zitten! De prediking is wel belangrijk, maar niet het belangrijkst. Je persoonlijke geloofsleven is veel belangrijker!
En trouwens, sinds Christus' dood aan het kruis woont God niet meer op aarde (het voorhangsel is toen gescheurd), maar in de Hemel en in ons allemaal die bekeerd zijn. Je kunt de kerk beter een gebedshuis dan een godshuis noemen!

Hoho! Volgens mij reageer jij op mijn posting, en is er een interpretatiefout ontstaan! Ik ben het namelijk niet eens met de opmerking ''wie bekeerd wil worden moet zich onder de prediking begeven''!
Ik veranderde in mijn reactie de slogan naar: ''wie bekeerd wil worden moet zich onder het Wóórd begeven'' en voor mijn part is dat in de achtertuin van je neef ofzo. Dat doet er niet toe. Waar het (Levende) Woord is, daar moeten we zijn.
En daarmee bedoel ik niet in de eerste plaats de kerk. En ook niet de preek. Zie het breder.

caprice

Berichtdoor caprice » 20 jan 2004 21:56

Carrie schreef:Je wordt geen auto door in een garage rond te lopen, je wordt ook niet bekeerd door veel in de kerk te zitten! De prediking is wel belangrijk, maar niet het belangrijkst. Je persoonlijke geloofsleven is veel belangrijker!

De prediking is een genademiddel, en God wil daardoor nog werken in zondige mensenharten. Daarom is de kerk ook altijd de plaats voor degene die bekeerd wil worden. Daar wordt Gods Woord en het hart verklaard.
Maar als je niet luistert naar de prediking dan sluit je jezelf er voor af. God kan je dan nog steeds bekeren, maar je stelt jezelf dan niet open voor het woord.

En het blijft belangrijk:
- wat er aan de dienst voorafgaat
- hoe men tijdens de dienst onder de prediking verkeert
- wat er na de dienst gebeurt

Wat gaat er van de kerk uit als de kerk uitgaat?

joris

Berichtdoor joris » 20 jan 2004 22:27

preek een genademiddel? wat een onzin! Het lichaam van Christus is het enige genade middel!

caprice

Berichtdoor caprice » 20 jan 2004 22:30

joris schreef:preek een genademiddel? wat een onzin! Het lichaam van Christus is het enige genade middel!

Maar wij kunnen door die preek tot Christus geleid worden. Christus is geen genademiddel, maar Hij is de genade zelf!

Genademiddelen:
- Bijbel
- Prediking
- Gezelschap van Gods volk waar over geestelijke zaken gesproken wordt
- Boeken naast de Bijbel

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 20 jan 2004 22:33

caprice schreef:
joris schreef:preek een genademiddel? wat een onzin! Het lichaam van Christus is het enige genade middel!

Genademiddelen:
- Bijbel
- Prediking
- Boeken naast de Bijbel

Mag ik weer even?
Voor de laatste keer wil ik ff mijn mening geven over het woord prediking. Laat dat niet alleen de zondagse dienst zijn! Er wordt veel meer gepredikt, en er wordt veel meer genade aangeboden dan je misschien wel denkt!
God is groot! Zijn werken gaan boven de kerkdienst, boven het werk van mensen heen. Hij werkt door, met en voor mensen. Elke dag.

caprice

Berichtdoor caprice » 20 jan 2004 22:35

Equilibrist schreef:
caprice schreef:

Genademiddelen:
- Bijbel
- Prediking
- Boeken naast de Bijbel

Mag ik weer even?
Voor de laatste keer wil ik ff mijn mening geven over het woord prediking. Laat dat niet alleen de zondagse dienst zijn! Er wordt veel meer gepredikt, en er wordt veel meer genade aangeboden dan je misschien wel denkt!
God is groot! Zijn werken gaan boven de kerkdienst, boven het werk van mensen heen. Hij werkt door, met en voor mensen. Elke dag.

Ik heb er dan ook niet bijgezet waar die prediking gebeurt, maar in de kerk is toch een duidelijk weergave.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 20 jan 2004 23:24

caprice schreef:
Equilibrist schreef:
caprice schreef:

Genademiddelen:
- Bijbel
- Prediking
- Boeken naast de Bijbel

Mag ik weer even?

Ik heb er dan ook niet bijgezet waar die prediking gebeurt, maar in de kerk is toch een duidelijk weergave.

Ok, dan begrijp ik je. :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2004 23:28

Ik wel, hoewel ik niet elke zondag me aangesproken voel.... Maar vaak leer ik er toch weer van God. Stiekum zie ik er altijd extra naar uit als er GODfashion is op zondag :)

caprice

Berichtdoor caprice » 31 jan 2004 11:32

Marnix schreef:Ik wel, hoewel ik niet elke zondag me aangesproken voel.... Maar vaak leer ik er toch weer van God. Stiekum zie ik er altijd extra naar uit als er GODfashion is op zondag :)

Wat is GODfashion?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 jan 2004 11:34

caprice schreef:
Marnix schreef:Ik wel, hoewel ik niet elke zondag me aangesproken voel.... Maar vaak leer ik er toch weer van God. Stiekum zie ik er altijd extra naar uit als er GODfashion is op zondag :)

Wat is GODfashion?

jeugdkerk in zwolle
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 31 jan 2004 11:44

hijwel schreef:
caprice schreef:

Wat is GODfashion?

jeugdkerk in zwolle

Dank u.

joris

Berichtdoor joris » 31 jan 2004 12:39

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 jan 2004 12:51

caprice schreef:
hijwel schreef:jeugdkerk in zwolle

Dank u.

Geen dank.
Liever een tientje :mrgreen:

(nou nou nou hijwel, draait nu alles om geld?)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 31 jan 2004 12:53

hijwel schreef:
caprice schreef:
hijwel schreef:jeugdkerk in zwolle

Dank u.

Geen dank.
Liever een tientje :mrgreen:

(nou nou nou hijwel, draait nu alles om geld?)
die moet je wel omzetten naar euros natuurlijk. Een tientje, dat is hartstikke veel geld!

Terug naar “Archief”