Site voor kerkelijke huwelijken... of gewoon commercieel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: Site voor kerkelijke huwelijken... of gewoon commercieel?

Berichtdoor TheKeimpe » 18 apr 2009 14:36

Een doelgroep waar de kerk zich grote zorgen om maakt, zeker als zij een "godsdienst-zoals-het-ons-uitkomt" willen, in plaats van een Bijbels gefundeerd geloof.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 18 apr 2009 15:54

roos44 schreef:Kijk er eens met een frisse 'look' tegenaan, en stel je open voor nieuw initiatieven.

Zo nieuw is het anders niet hoor, kijk maar hier:
http://www.rentapriest.nl/
Zij bestaan al veel langer.

roos44
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor roos44 » 18 apr 2009 18:38

TheKeimpe schreef:Een doelgroep waar de kerk zich grote zorgen om maakt, zeker als zij een "godsdienst-zoals-het-ons-uitkomt" willen, in plaats van een Bijbels gefundeerd geloof.

Sorry hoor, maar daar moet ik hard om lachen: 'een bijbels gefundeerd geloof'. De bijbel is op vele manieren uit te leggen, al doen al die verschillende kerken alsof zij de waarheid in pacht hebben. Juist doordat de bijbel zoveel uitleggen kent, vechten gelovigen elkaar de kerk uit, en zijn er zoveel stromingen.

Maar jóuw geloof is vast 'bijbels gefundeerd'. Sorry, maar je klinkt behoorlijk arrogant. [-X

Het is nu trouwens een 'godsdienst zoals het de (vele verschillende) kerken uitkomt'.
Laatst gewijzigd door roos44 op 18 apr 2009 18:45, 2 keer totaal gewijzigd.

roos44
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor roos44 » 18 apr 2009 18:40

Zareb schreef:
roos44 schreef:Kijk er eens met een frisse 'look' tegenaan, en stel je open voor nieuw initiatieven.

Zo nieuw is het anders niet hoor, kijk maar hier:
http://www.rentapriest.nl/
Zij bestaan al veel langer.

o ja? Hoelang bestaan zij dan? Ik zal het je vertellen: 2 jaar, tegenover huwelijksinzegening.nl 5 jaar. Bovendien is de dienstverlening van Rentapriest volledig gebaseerd op de kerkelijke regels.

Hoe denk jij trouwens te weten hoelang deze sites bestaan? maar hoe je het ook bekijkt, ze zijn veel nieuwer dan die stokoude, achterhaalde, niet meer van deze tijd zijnde kerk, die massaal leegloopt.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 19 apr 2009 10:21

roos44 schreef:Hoe denk jij trouwens te weten hoelang deze sites bestaan?

Heel simpel, in mijn werk in de uitvaartverzorging heb ik verschillende malen met voorgangers van RentAPriest samengewerkt. Zij zijn geen site maar een stichting zonder winstoogmerk.
Al die andere initiatieven, ritueelbegeleiders of hoe je het beestje ook mag noemen hebben allen commerciële belangen. Dat zie je ook wel aan hun tarieven. Daarnaast bemiddelen ze vaak in lokaties, vervoer etc waar ook nog eens behoorlijke provisies aan vast zitten. Iets wat bij Rent A Priest niet het geval is.
maar hoe je het ook bekijkt, ze zijn veel nieuwer dan die stokoude, achterhaalde, niet meer van deze tijd zijnde kerk, die massaal leegloopt.

Inderdaad springen ze massaal in een leegte die ontstaan is omdat mensen uit de kerk zijn weggelopen.

Overigens heb ik in mijn telefoonklapper behoorlijk wat namen staan van predikanten en pastors in die “niet meer van deze tijd zijnde” kerk die ik altijd kan bellen voor de begeleiding van een uitvaart bij mensen die niet- of randkerkelijk zijn. Die hun ambt dermate hoog in het vaandel hebben dat ze juist dan ook voor mensen klaar willen staan.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 19 apr 2009 19:50

TheKeimpe schreef:Een doelgroep waar de kerk zich grote zorgen om maakt, zeker als zij een "godsdienst-zoals-het-ons-uitkomt" willen, in plaats van een Bijbels gefundeerd geloof.
daar ben ik het nou helemaal mee eens!

nou daar stel ik mij niet voor open, ik kijk er ook niet met een frisse look tegenaan, ik vind het gewoon walgelijk en te nutteloos voor woorden. Commerciele gedoe over iets wat modern wordt genoemd en misschien wel een hype wordt. De wereld wordt losser, hyper, moderner, frisser, alle regels worden aan de laars gelapt en alles moet maar kunnen in de wereld en de kerk moet maar mee. Bah. Bespottelijk! Ik denk zo wel eens dat God best wel ns een traantje wegpinkt bij zulk soort gedoe (ook bij andere dingen enzo maar dan gaan we afwijken)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 19 apr 2009 21:07

kwebbel schreef:nou daar stel ik mij niet voor open, ik kijk er ook niet met een frisse look tegenaan, ik vind het gewoon walgelijk en te nutteloos voor woorden. Commerciele gedoe over iets wat modern wordt genoemd en misschien wel een hype wordt. De wereld wordt losser, hyper, moderner, frisser, alle regels worden aan de laars gelapt en alles moet maar kunnen in de wereld en de kerk moet maar mee. Bah. Bespottelijk! Ik denk zo wel eens dat God best wel ns een traantje wegpinkt bij zulk soort gedoe (ook bij andere dingen enzo maar dan gaan we afwijken)

Ik denk dat je niet moet vergeten dat wereld niet stil is blijven staan bij de tijd dat de geschriften (de bijbel) op zijn gesteld.
Alles bij het oude willen houden, is voorbij gaan aan de toekomst (jeugd)

Vroeger liep men soms 3 keer om het kerkhof heen alvorens iemand te begraven, dat dan ook maar weer herinvoeren? Dat niet meer om de kerkhof heen lopen is zo postmodern te noemen.

De intentie van de hier bovenstaande allinea is natuurlijk met een knipoog geschreven. Persoonlijk denk ik dat je op moet passen om niet al te nieuwe af te serveren als zijnde: "losser, hyper, moderner, frisser, alle regels worden aan de laars gelapt en alles moet maar kunnen in de wereld en de kerk moet maar mee. Ook de mensen vroeger in de kerk hebben geworsteld met vragen van, nieuw inzichten, andere inzichten, andere omgang met zaken of het wel of niet breken met tradities. Een kerk die stil wenst te blijven staan, is m.i. een stervende gemeente, geen levende gemeente. Een en ander wil niet zeggen, dat men direct al het oude overboord moet gooien, maar ook niet dat men alles wat nieuw of anders is, per direct af moet ketsen.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

roos44
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor roos44 » 20 apr 2009 10:28

kwebbel schreef:

nou daar stel ik mij niet voor open, ik kijk er ook niet met een frisse look tegenaan, ik vind het gewoon walgelijk en te nutteloos voor woorden. Commerciele gedoe over iets wat modern wordt genoemd en misschien wel een hype wordt. De wereld wordt losser, hyper, moderner, frisser, alle regels worden aan de laars gelapt en alles moet maar kunnen in de wereld en de kerk moet maar mee. Bah. Bespottelijk! Ik denk zo wel eens dat God best wel ns een traantje wegpinkt bij zulk soort gedoe (ook bij andere dingen enzo maar dan gaan we afwijken)

Bovenstaande reactie is echt te triest voor woorden.

En dat de kerk niet mee wenst te gaan is bekend: veel succes met de leegstand van de kerkgebouwen en de afkalving van het kerkbezoek. Maar dat is natuurlijk massaal de schuld van de kerkbezoekers, en niet van de kerk.

Ik staak hierbij mijn deelname aan deze discussie: ik word er zeer verdrietig van.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 20 apr 2009 12:07

roos44 schreef:
kwebbel schreef:nou daar stel ik mij niet voor open, ik kijk er ook niet met een frisse look tegenaan, ik vind het gewoon walgelijk en te nutteloos voor woorden. Commerciele gedoe over iets wat modern wordt genoemd en misschien wel een hype wordt. De wereld wordt losser, hyper, moderner, frisser, alle regels worden aan de laars gelapt en alles moet maar kunnen in de wereld en de kerk moet maar mee. Bah. Bespottelijk! Ik denk zo wel eens dat God best wel ns een traantje wegpinkt bij zulk soort gedoe (ook bij andere dingen enzo maar dan gaan we afwijken)

En dat de kerk niet mee wenst te gaan is bekend: veel succes met de leegstand van de kerkgebouwen en de afkalving van het kerkbezoek. Maar dat is natuurlijk massaal de schuld van de kerkbezoekers, en niet van de kerk.

Ik staak hierbij mijn deelname aan deze discussie: ik word er zeer verdrietig van.
als het de bedoeling is om mij af te kraken: succes! Gaat je niet lukken. Dit is mijn mening en als je het daar niet mee eens bent, gefeliciteerd! Dat de Kerk meemoet snap ik op zich wel in deze wereld maar dat wil niet zeggen dat we alles maar moeten vallen en moeten meegaan.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

roos44
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor roos44 » 20 apr 2009 13:11

als het de bedoeling is om mij af te kraken: succes! Gaat je niet lukken. Dit is mijn mening en als je het daar niet mee eens bent, gefeliciteerd! Dat de Kerk meemoet snap ik op zich wel in deze wereld maar dat wil niet zeggen dat we alles maar moeten vallen en moeten meegaan.

Aldus de liefdevolle reactie van een kerkbezoeker. =D>

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2009 14:00

roos44 schreef:
kwebbel schreef:

Tja, als de kerk iedereen zou gaan stimuleren thuis te blijven, in je uppie te geloven en voor huwelijken en begrafenissen even een dominee in te huren, versnel je het proces van ontkerkelijking alleen maar verder. Je hoeft niet naar de kerk, geloof lekker zelf, kerk is ouderwets en als je wel een zegen over je huwelijk wil huur je even een dominee in.

Ik kijk er met een frisse look tegenaan Roos, ik word zelden conservatief genoemd :) Dat iets nieuw is wil nog niet zeggen dat het goed is en dat ik iets nieuws afwijs wil nog niet zeggen dat ik conservatief ben. Als mensen dit geen goed intiatief vinden moet je denk ik niet gelijk hen afdoen als conservatieven die gewoon modernisering tegen willen gaan. Er zijn volgens mij goede redenen gegeven waarom het belang van een gemeente om je heen er nog steeds is. :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 21 apr 2009 10:00

roos44 schreef:

Sorry hoor, maar daar moet ik hard om lachen: 'een bijbels gefundeerd geloof'. De bijbel is op vele manieren uit te leggen, al doen al die verschillende kerken alsof zij de waarheid in pacht hebben. Juist doordat de bijbel zoveel uitleggen kent, vechten gelovigen elkaar de kerk uit, en zijn er zoveel stromingen.

Maar jóuw geloof is vast 'bijbels gefundeerd'. Sorry, maar je klinkt behoorlijk arrogant. [-X

Ik weet dat wie de waarheid claimt, arrogant gevonden wordt, het is niet anders. Christus is niet voor niets aan het kruis gespijkerd, Hij stelde dat Hij de Waarheid is...
Overigens is het niet zo heel moeilijk om te bedenken wat Bijbels-gefundeerd betekent. Je neemt de Bijbel als fundament, je neemt aan dat het waar is wat er staat, en gaat dan kijken hoe je de Bijbelse gegevens toe kunt passen. Dan kun je inderdaad nog steeds verschillende kanten op (in veel kerken/groeperingen zijn broeders en zusters te vinden, die op bepaalde punten verschillen in visie!) maar je kunt niet tot de conclusie komen dat je los van een gemeente/gemeenschap christen kunt zijn.

Het is nu trouwens een 'godsdienst zoals het de (vele verschillende) kerken uitkomt'.

Tja, en omdat er mensen zijn die de Waarheid verkeerd uitleggen, bestaat de waarheid niet...

roos44
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor roos44 » 21 apr 2009 14:12

TheKeimpe schreef:
roos44 schreef:

Ik weet dat wie de waarheid claimt, arrogant gevonden wordt, het is niet anders. Christus is niet voor niets aan het kruis gespijkerd, Hij stelde dat Hij de Waarheid is...
Overigens is het niet zo heel moeilijk om te bedenken wat Bijbels-gefundeerd betekent. Je neemt de Bijbel als fundament, je neemt aan dat het waar is wat er staat, en gaat dan kijken hoe je de Bijbelse gegevens toe kunt passen. Dan kun je inderdaad nog steeds verschillende kanten op (in veel kerken/groeperingen zijn broeders en zusters te vinden, die op bepaalde punten verschillen in visie!) maar je kunt niet tot de conclusie komen dat je los van een gemeente/gemeenschap christen kunt zijn.

Tja, en omdat er mensen zijn die de Waarheid verkeerd uitleggen, bestaat de waarheid niet...

En jij legt de 'waarheid' goed uit? Sorry, maar dat is een lachertje, en een klap in het gezicht van ieder die er anders over denkt dan jij. Dit is geen arrogantie meer, hier zijn geen woorden voor! Deze houding heeft al miljoenen mensen beschadigd en de kerk uitgejaagd!

En dat je geen christen kunt zijn zonder de kerk is ook nergens onweerlegbaar in de bijbel te vinden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 apr 2009 14:30

Nou, in de Bijbel staat in het kader van gemeente zijn: De hand kan niet tegen de voet zeggen: Ik heb je niet nodig. Dat zegt toch wel iets he. Niet alles, maar toch :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

roos44
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor roos44 » 21 apr 2009 14:42

Marnix schreef:Nou, in de Bijbel staat in het kader van gemeente zijn: De hand kan niet tegen de voet zeggen: Ik heb je niet nodig. Dat zegt toch wel iets he. Niet alles, maar toch :)

Inderdaad: niet alles. Maar laten we geen theologische discussie aangaan, daar komen we toch niet uit. Het gaat mij om respect voor elkaars beleving. Claimen 'de waarheid' in pacht te hebben, en het geloof van honderdduizenden mensen daarmee feitelijk weg te zetten als foutief vind ik behoorlijk arrogant.

Terug naar “Archief”