Site voor kerkelijke huwelijken... of gewoon commercieel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Site voor kerkelijke huwelijken... of gewoon commercieel?

Berichtdoor Optimatus » 05 apr 2009 20:03

Mensen, lees dit eens: http://www.huwelijksinzegening.nl/

Ik weet niet wat ik hier van moet vinden. Ik ben lid van een kerk, dus ik ga er niet aan beginnen, maar wat moeten we hier mee?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Site voor kerkelijke huwelijken... of gewoon commercieel?

Berichtdoor NdW » 05 apr 2009 20:15

hmm... tja wat moet ik daarvan vinden. Ik verbaas me dat zoiets bestaat.
Ik vind het eruit zien alsof je een huwelijksinzegening kunt kopen. :shock: En hoe kun je als dominee/pastor je geheel aanpassen aan de identiteit van het echtpaar (zoals het daar verwoord staat)??? Je gaat toch niet iets uitdragen waar je hetzelf niet mee eens bent? :roll:
Waarom willen mensen wel in een kerk trouwen en er verder niks mee te maken hebben?
Als je in een kerk wilt trouwen, sluit je dan aan bij een gemeente en trouw in je eigen gemeente.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 apr 2009 20:15

het komt erg vreemd op mij over.
Ik ben er niet voor. Je vraagt mij inziens niet zomaar om een zegen over je huwelijk.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 06 apr 2009 07:42

Tja, er zijn nou eenmaal een heleboel mensen die niet (meer) gelovig zijn, maar alleen het gemeentehuis zo saai vinden.. dus die zoeken IETS. In Duitsland heb ik zulke dingen wel vaker gezien: religieloze of 'vrije' huwelijksdiensten enzo... heel bizar.
Ik zie het altijd maar als teken dat die mensen blijkbaar nog heel erg op zoek zijn naar DE echte invulling van hun leven, maar of de commercie daar zo op in moet spelen?
:?

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 06 apr 2009 09:29

elvira (gast) schreef:Tja, er zijn nou eenmaal een heleboel mensen die niet (meer) gelovig zijn, maar alleen het gemeentehuis zo saai vinden.. dus die zoeken IETS. In Duitsland heb ik zulke dingen wel vaker gezien: religieloze of 'vrije' huwelijksdiensten enzo... heel bizar.
Ik zie het altijd maar als teken dat die mensen blijkbaar nog heel erg op zoek zijn naar DE echte invulling van hun leven, maar of de commercie daar zo op in moet spelen?
:?

Waarom bizar?

Op mij komt het niet vreemd over, het is meer wat mensen wel of niet gewend zijn denk ik. In bv Amerika is het meer standaard dan uitzondering dat een huwelijksdienst (bij niet meer kerkgaande) of van niet (meer) gelovigen wordt geleidt door een priester.

Erop tegen kan ik niet zijn, het zijn vaak (meer) de kerken die regels stellen Wat als je daar als bruidspaar nu niet aan voldoet of wilt/kunt voldoen en het toch wenselijk acht dat de dienst door een priester of dominee geleidt wordt.. Niets mis mee lijkt mij zo.

De tekst van: "Waar twee samenkomen in Mijn naam, daar zal ik in hun midden zijn", schoot mij ineens door het hoofd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 apr 2009 10:10

Mensen hebben nu eenmaal behoefte aan een uitgebreider ritueel dan op het gemeentehuis. Ik vind een trouwdag zonder kerkdienst eigenlijk ook een beetje kaal... dus heel begrijpelijk dat mensen een alternatief zoeken.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 06 apr 2009 10:26

Ik vind t een beetje weird. Als aanstaanden zoek je een kerk of ben je inmiddels samen bij een kerk aangesloten. Kan je je niet vinden in bepaalde kerken dan zoek je toch samen een kerk waar je je beiden thuis voelt ? Ik kan mij haast niet voorstellen dat dat onmogelijk is (heb het zelf en in naaste omgeving ook nog niet meegemaakt, dus misschien heb ik wel makkelijk praten)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 06 apr 2009 10:44

mijn grootste bezwaar hiertegen is niet de religieuze kant, maar de comerciële.
De kerkelijke wereld mag van mij wel wat losser, (bij voorkeur alle kerken samen, maar dat gaat niet.) Dus dat niet-kerkelijken wél hun huwelijk willen laten inzegen, dat is nog tot daar aan toe.
Maar dat een dominee zichzelf verkoopt, dat vind ik niet kunnen. Een inzegening is niet te koop. Kan je ook al dominees bestellen voor je begravenis? voor de good-feeling van je nabestaanden?

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 06 apr 2009 10:44

Lalage schreef:Mensen hebben nu eenmaal behoefte aan een uitgebreider ritueel dan op het gemeentehuis. Ik vind een trouwdag zonder kerkdienst eigenlijk ook een beetje kaal... dus heel begrijpelijk dat mensen een alternatief zoeken.

een leven zonder God is ook kaal.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 06 apr 2009 10:47

DesertRose schreef:voor de good-feeling van je nabestaanden?

Van het woord good-feeling heb ik nog noooit gehoord, en ik spreek nu al meer dan 5 jaar Engels in het dagelijks leven ;)

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 06 apr 2009 10:48

DesertRose schreef:Maar dat een dominee zichzelf verkoopt, dat vind ik niet kunnen. Een inzegening is niet te koop. Kan je ook al dominees bestellen voor je begravenis? voor de good-feeling van je nabestaanden?

Bij een huwelijksdienst in een kerk, wordt de post huur kerk in rekening gebracht!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 06 apr 2009 10:54

Ik vind het niet heel raar, ook al is het denk ik wel fijner als je al samen lid bent / wordt van een gemeente en daar na je huwelijk ook heen gaat.
Ik denk dat dit meer waarde heeft dan zomaar, omdat het nou eenmaal altijd zo gaat, in de kerk trouwen, zoals bij ons (in RO dan) heel vaak gebeurt.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 06 apr 2009 11:11

Harm-J schreef:
DesertRose schreef:Maar dat een dominee zichzelf verkoopt, dat vind ik niet kunnen. Een inzegening is niet te koop. Kan je ook al dominees bestellen voor je begravenis? voor de good-feeling van je nabestaanden?

Bij een huwelijksdienst in een kerk, wordt de post huur kerk in rekening gebracht!

Heb je de site bekeken? de kerkelijke inzegening wordt verkocht, zoals je een sinterklaas huurt. dit heeft niks meer met religie te maken.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 06 apr 2009 11:13

kennen jullie de uitdrukking dat er mensen zijn, die alleen op wieltjes naar de kerk komen? in de kinderwagen, voor de doop, in de trouwkoets/auto, voor het huwelijk, in de rouwauto, voor de begravenis.
bah. hypocritisch vind ik dat.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 06 apr 2009 12:14

@DR: dat noem je hypocriet, niet hypocritisch ;)

En verder: Het is natuurlijk wel commercieel, ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn, maar de vergelijking met Sinterklaas lijkt me iets te goedkoop. Er zijn genoeg mensen die het christendom / geloof op een andere manier beleven en voor hen kan zo'n inzegening wel waardevol zijn.

Terug naar “Archief”