Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 2

Berichtdoor Mortlach » 25 mar 2009 21:38

And now for something completely different.

Eén van de argumenten tegen het ontstaan van leven 3 miljard jaar geleden is dat het gebrek aan atmosfeer een blootstelling aan hoge concentraties UV-licht zou betekenen en UV breekt DNA juist af. Dus kan dat nooit gebeurd zijn.

In dat licht (pun intended) is dit artikeltje wel interessant:

Extreme bewoners van de hoogste luchtlagen zijn niet buitenaards, maar wel interessant voor de biotechnologie.

Bacteriën zitten echt overal. Tot in de hoogste lagen van de atmosfeer. Vorige week ving een Indiase stratofeerballon op veertig kilometer hoogte drie onbekende soorten bacteriën.

De Indiërs gaven ze de namen Janibacter hoylei (naar de astronoom Fred Hoyle, die ooit suggereerde dat het griepvirus uit de ruimte kwam); Bacillus isronensis (naar hun eigen onderzoeksinstituut, ISRO) en Bacillus aryabhata (naar de beroemde Indiase astronoom Aryabhata). Deze drie soorten kunnen blijkbaar geruime tijd leven bij extreem lage temperaturen en in extreem ijle lucht. En ze hebben ook geen problemen met de UV-straling van de zon die normaliter dodelijk is voor bacteriën.

De Indiase onderzoekers hadden acht jaar geleden al naar stratosferische bacteriën ‘gevist’, maar hebben het experiment herhaald onder veel strengere condities (zoals het al op grote hoogte invriezen van de bacteriemonsters), om er zeker van te zijn dat de monsters onderweg naar beneden niet ‘besmet’ raken met bacteriën die op lagere hoogten rondzweven.

De Indiërs suggereerden dat hun vondst wellicht een buitenaardse oorsprong heeft, maar die kans is uiterst klein. Dat maakt deze bijna-ruimtevaarders niet minder interessant. Biotechnologen zijn altijd op zoek naar genen die levensvormen beschermen tegen extreme omstandigheden, en daarover lijken zij ruimschoots te beschikken.

Bron: http://www.depers.nl/wetenschap/294577/ ... sfeer.html
[nadrukken komen van mij]

Blijkbaar zijn er bacteriën die wél bijzonder goed tegen UV kunnen. Het lijkt er op dat er weer een argument van de crea's naar de prullenbak verwezen kan worden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 27 mar 2009 09:45

daar lijkt het wel op ;-)

Bacteriën zijn alles behalve eenvoudige levensvormen. eenvoudiger dan andere schepsels, dat moet ik toegeven. maar de bacterie zelf zit zeer ingewikkeld in elkaar.

Zal de allereerste levensvorm al voldoende ontwikkeld zijn, om tegen UV straling te kunnen?
En ik erg nieuwschierig naar de resultaten van eht onderzoek, waaróm deze bacteriën tegen veel UV straling kunnen.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 27 mar 2009 09:50

@mortlach

Welk argument van creationisten bedoel je als ik mag vragen, ik weet niet waar je het over hebt.
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 mar 2009 10:17

DesertRose schreef:Zal de allereerste levensvorm al voldoende ontwikkeld zijn, om tegen UV straling te kunnen?

De exemplaren die het beste tegen UV konden, konden zich het vaakst reproduceren, zo werkt dat.

En ik erg nieuwschierig naar de resultaten van eht onderzoek, waaróm deze bacteriën tegen veel UV straling kunnen.

Het is in ieder geval nuttig om uit te zoeken welke genen die bacteriën zo resistent tegen UV en kou maken, en die dan lekker in anderen in te planten.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 27 mar 2009 10:20

@mortlach, hoe kan een simpele levensvorm uberhaubt tegen UV straling kunnen? gepanserde DNA?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 mar 2009 10:24

Misschien zat het diep onder water bij een vulkanische schoorsteenpijp - een zogenaamde black smoker. Water fungeert ook als UV-filter.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 mar 2009 10:34

Ik heb weer een aantal boeken gekocht (tijd over voor kantoor moet ik eigenlijk niet in een boekwinkel doorbrengen :mrgreen: ) 2 boeken van Stephen J. Gould, Darwin's Gevaarlijke Idee van Daniel Dennet en een boek over dateringsmethoden. En dan heb ik mezelf echt moeten dwingen het bij deze 4 boeken te laten...

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 27 mar 2009 10:52

beter te veel boeken dan te weinig, zoals in mijn geval :-)

@bacteriën,
Daar kan ik het mee eens zijn. maar dan heeft het aangehaalde citaat geen nut meer. Dat moeten dan geëvolueerde bacteriën zijn, terwijl het jou om de eerste levensvormen ging.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 mar 2009 10:57

Hoezo heeft het citaat geen nut? Creationisten beweren dat leven zonder beschermende atmosfeer niet mogelijk is, en de atmosfeer is een gevolg van het leven, dus denken ze daar een paradox te hebben gevonden. Niet dus - niet alleen is er leven diep onderzee en ondergronds (geen licht, geen zuurstof, toch leven er bacteriën die hun energiehuishouding hebben afgestemd op aardwarmte en zwavel) - maar er is ook nog eens leven zo goed als buiten de atmosfeer, op 40 kilometer hoogte.

Eerlijk is eerlijk, we hebben nog geen helder idee hoe het eerste zelfreplicerende molecuul met overerving van eigenschappen er uit heeft gezien. Maar UV is niet de enorme drempel voor leven die creationisten er graag van maken. Zoals biologen vaak zeggen: "Life will find a way".

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 mar 2009 10:59

DesertRose schreef:beter te veel boeken dan te weinig, zoals in mijn geval :-)

Nou ja, ik had me eigenlijk voorgenomen niet te veel meer uit te geven deze maand... Gelukkig viel de uiteindelijke prijs best mee. En nu heb ik weer genoeg te lezen in de trein.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 27 mar 2009 11:36

nou ja, ik ben het er niet helemaal mee eens, maar laat maar.

GRVDA
Mineur
Mineur

Berichtdoor GRVDA » 29 mar 2009 22:37

Hoe Abiogenesis waarschijnlijk werkt.

op youtube kanaal cdk007, "The Origin of Life - Abiogenesis" http://www.youtube.com/watch?v=U6QYDdgP9eg
ook op youtube kanaal DonExodus2, "How Abiogenesis Works" http://www.youtube.com/watch?v=XhWds7djuWo
eenvoudige uitleg op youtube kanaal potholer54, "3 - The Origin of Life Made Easy (for schools)" http://www.youtube.com/watch?v=3H0RXDrf ... 05&index=2

Hoe evolutie waarschijnlijk werkt.
een aardige verzameling aan vids van kanaal "cdk007" over hoe evolutie werkt en hoe we dat weten, "Evolution IS a Blind Watchmaker" http://www.youtube.com/watch?v=mcAq9bmC ... playnext=1
vrij technisch maar erg leerzaam

Peer review literature, you know it works.

met vriendelijke groeten,

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 30 mar 2009 08:29

ik vind het zwaar iritant dat je constant youtube-links aan zit te halen. dit is een discussieforum, waarbij gewoonlijk af en toe een linkje word gegeven.
daarnaast kan ik je filpjes niet eens bekijken (kliksafe) en zou ik er ook geen tijd (en zin) in hebben.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 mar 2009 08:58

Linkspammen is inderdaad niet erg bevordelijk voor een leuke discussie. Alhoewel, je opmerking laat wel weer een leuk licht schijnen. Ik vraag me ineens af hoeveel van de hardcore-creationisten bij hun standpunt blijven omdat alle feitelijk correcte informatie over deze zaken (evolutie, leeftijd van de aarde, Bijbelkritiek, etc) wordt gefilterd door hun NetNanny.

GRVDA
Mineur
Mineur

Berichtdoor GRVDA » 30 mar 2009 09:03

DesertRose,

Discussie zonder bagage is vrij zinloos en zwaar irritant, je kunt de aangedragen filmpjes prima bekijken dat is niet het probleem, gewoon kopieren plakken.
Ik plak die linkjes in de eerste plaats zodat je weet waar mensen staan, stukje kadering, erg handig in discussies

Peer review literature, you know it works.

met vriendelijke groet,

Terug naar “Archief”