parsifal schreef:Ik stel dat het antwoord op deze vraag niet eenvoudig is en dat "als een embryo als volwaardig menselijk leven wordt gezien, vergelijkbaar met een baby of gehandicapt mens", dat dan abortus om de door jou genoemde redenen moet worden afgewezen.
Het antwoord is ook niet eenvoudig te noemen. Zelf bijbels gezien zijn Christenen het hier onderling niet over eens, wanneer er nu sprake is van een leven. Hierbij denk ik aan het gebruik van wel of geen anticonceptie.
parsifal schreef:Helemaal niet, ik wijs alleen een wereldbeeld af, waarbij goed en kwaad door de meerderheid wordt bepaald. Een democratisch besluit dat Tutsi Hutu's mogen afslachten (of vice versa) wijs ik als slecht af en ik denk met mij veel mensen die niet in God geloven. Ik geloof in de universialiteit van sommige waarden (dat wel op grond van mijn geloof) en dat de democratie niet over alles kan beslissen.
Daar verschillen wij dus over van mening. Waarbij ik persoonlijk vind dat jouw mening hierover, meer richting een theocratie uitgaat, dan het beginsel van een democratie.
parsifal schreef:Dus jij beweert dat het geloof in universele waarden duidt op het aanhangen van theocratie en strijdig is met democratie?
Jij zou je neerleggen bij de acties van de Nazis tegen de Joden (Nazis zijn democratisch aan de macht gekomen, dus de minderheid moet zwijgen)?
Jij lijkt m.i. steeds andere zaken nodig te hebben die niet in de lijn staan van abortus, die jij wel tracht op één lijn te zetten met een abortus om jouw gelijk te willen halen? Zie hiervoor ook mijn punt van:
Daarmee zeg ik dus niet dat je mensen aan hun lot over moet laten. Als de of een wet alles dekkend zou zijn, zouden er in Nederland geen voedselbanken bestaan.
In reactie op jouw woorden van:
Maar die ander is niet het embryo? Je redenering is precies zo toe te passen op het uithongeren van babies of gehandicapten die niet zonder hulp in leven kunnen blijven. Ik ben er voor om dat soort gedrag strafbaar te houden. Uitgaande van keuzevrijheid is het volgens jouw redenering toegestaan om deze mensen aan hun lot over te laten. Mensenrechten zijn dan ook volkomen ongepast als ze betrekking hebben op hen die niet op eigen benen kunnen staan. Die joker in Belgie heeft dan ook maar 1 moord op zijn geweten, die babies kunnen we tenslotte niet meetellen als moorden.