Homofilie 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 21 jan 2009 13:32

Dus ook voor de mensen die jij zo graag op één lijn zet met ontuchtplegers, incestplegers, overspelers, hoereerders, desertrosen.

Ik zet mezelf er ook tussen hoor.
En dankjewel dat je me waarschuwd voor de zonde, zo hoop ik ook anderen te waarschuwen voor de zonde.

meboy

Berichtdoor meboy » 21 jan 2009 13:41

DesertRose schreef:já, in wie ik ben en in wat ik doe sta ik op gelijk niveau als een homo.
In elke keus die ik maak op relationeel vlak ben ik afhankelijk van de schuldvergeving van Christus & de richtinggevende leiding van de Geest.
Daarnaast jaag ik ernaar alle zonden in mijn leven tegen te gaan, biddend en werkend.

Dan hebben we een overeenkomst. De Geest geeft de richting aan. De richting is het koninkrijk der hemelen. Dat is geen afgrond en als de Geest "in charge" is, dan is die blinddoek ook niet iets waar je jezelf zorgen over moet maken.

Het Koninkrijk der Hemelen
ontvangen & delen

En heengaande predikt, zeggende: Het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen. (…) Gij hebt het om niet ontvangen, geeft het om niet.

Dat is de kern van het koninkrijk der hemelen: ontvangen en delen. Dat proces moet ons leven lang functioneren. Zolang we ons vertrouwen zetten op de opbrengst, het bezit, het product wat er uit voorvloeit dan zitten we mis. Dat is verleiding. We moeten ons concentreren op de bron (God) en het doel (God en mijn naaste) Het goede wat er tussen die drie gebeurt noemen we: geestelijke vrucht.

Mensen zullen dat proces blijven beproeven, dat is ook niet erg, zelfs tijdens beproeving zal het ontvangen en delen doorgaan, omdat het de Geest is die het je toestopt. (math 10:17-20) Maar wacht u voor de mensen; want zij zullen u overleveren in de raadsvergaderingen, en in hun synagogen zullen zij u geselen. En gij zult ook voor stadhouders en koningen geleid worden, om Mijnentwil, hun en den heidenen tot getuigenis. Doch wanneer zij u overleveren, zo zult gij niet bezorgd zijn, hoe of wat gij spreken zult; want het zal u in dezelve ure gegeven worden, wat gij spreken zult. Want gij zijt [het] niet, die spreekt, maar [het] [is] de Geest uws Vaders, Die in u spreekt.

De kracht van dit proces wordt vaak onderschat. Toch is het zo allesbepalend dat het uiteindelijk zal doordringen in de haarvaten van diegene die het begrijpt en toepast (Math 13: 16 & 31-33) Doch uw ogen zijn zalig, omdat zij zien, en uw oren, omdat zij horen. (…) Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan het mosterdzaad, hetwelk een mens heeft genomen en in zijn akker gezaaid; Hetwelk wel het minste is onder al de zaden, maar wanneer het opgewassen is, dan is 't het meeste van de moeskruiden, en het wordt een boom, alzo dat de vogelen des hemels komen en nestelen in zijn takken. Een andere gelijkenis sprak Hij tot hen, [zeggende]: Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een zuurdesem, welken een vrouw nam en verborg in drie maten meels, totdat het geheel gezuurd was.

Als het proces voorspoedig verloopt dan is het iets wat historie schrijft. Maar ook bepalend is voor de toekomst: (Math 13:52) En Hij zeide tot hen: Daarom, een iegelijk Schriftgeleerde, in het Koninkrijk der hemelen onderwezen, is gelijk aan een heer des huizes, die uit zijn schat nieuwe en oude dingen voortbrengt.

Het is niet zozeer wat er van buiten naar binnen gaat wat ons verleid. Maar ons hart is verleidelijk. Daarin zit vleselijke vrucht als het daar voedingsbodem vindt. (Math 15: 18-20) Maar die dingen, die ten monde uitgaan, komen voort uit het hart, en dezelve ontreinigen den mens. Want uit het hart komen voort boze bedenkingen, doodslagen, overspelen, hoererijen, dieverijen, valse getuigenissen, lasteringen. Deze dingen zijn het, die den mens ontreinigen; maar het eten met ongewassen handen ontreinigt den mens niet.

Het koninkrijk der hemelen bestaat niet uit vleselijke vrucht maar uit datgene wat gebeurt tussen God en medemensen. De Bron waar het vandaan komt is te vangen in een belijdenis. Een soort opschrift wat recht doet aan de Koning van het Koninkrijk: een Petra: (math 16:15-19) Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben?En Simon Petrus, antwoordende, zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods. En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Zalig zijt gij, Simon, Bar-jona! want vlees en bloed heeft u [dat] niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is. En Ik zeg u ook, dat gij zijt Petrus, en op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten der hel zullen dezelve niet overweldigen. En Ik zal u geven de sleutelen van het Koninkrijk der hemelen; en zo wat gij zult binden op de aarde, zal in de hemelen gebonden zijn; en zo wat gij ontbinden zult op de aarde, zal in de hemelen ontbonden zijn.

Het koninkrijk der hemelen heeft veel te maken met geloven, hopen en liefhebben als een kind. Het is mooie symboliek waarin vertrouwen en je plek kennen een grote rol speelt: (Math 18:1-5) Te dierzelfder ure kwamen de discipelen tot Jezus, zeggende: Wie is toch de meeste in het Koninkrijk der hemelen? En Jezus een kindeken tot Zich geroepen hebbende, stelde dat in het midden van hen; En zeide: Voorwaar zeg Ik u: Indien gij u niet verandert, en wordt gelijk de kinderkens, zo zult gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins ingaan. Zo wie dan zichzelven zal vernederen, gelijk dit kindeken, deze is de meeste in het Koninkrijk der hemelen. En zo wie zodanig een kindeken ontvangt in Mijn Naam, die ontvangt Mij.

De Koning heeft een grote hekel aan het verstoren van die vertrouwensband. Hij doet er alles aan om de inwoners bij elkaar te houden. Het verstoren van die vertrouwensband kan door invloeden van buitenaf of door je eigen hart wat je verleidt (math 18:6-14) Maar zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem nutter, dat een molensteen aan zijn hals gehangen, en dat hij verzonken ware in de diepte der zee.Wee der wereld van de ergernissen, want het is noodzakelijk, dat de ergernissen komen; doch wee dien mens, door welken de ergernis komt! Indien dan uw hand of uw voet u ergert, houwt ze af en werpt ze van u. Het is u beter, tot het leven in te gaan, kreupel of verminkt [zijnde], dan twee handen of twee voeten hebbende, in het eeuwige vuur geworpen te worden. En indien uw oog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u. Het is u beter, maar een oog hebbende, tot het leven in te gaan, dan twee ogen hebbende, in het helse vuur geworpen te worden. Ziet toe, dat gij niet een van deze kleinen veracht. Want Ik zeg ulieden, dat hun engelen, in de hemelen, altijd zien het aangezicht Mijns Vaders, Die in de hemelen is. Want de Zoon des mensen is gekomen om zalig te maken, dat verloren was. Wat dunkt u, indien enig mens honderd schapen had, en een uit dezelve afgedwaald ware, zal hij niet de negen en negentig laten, en op de bergen heengaande, het afgedwaalde zoeken? En indien het geschiedt, dat hij hetzelve vindt, voorwaar zeg Ik u, dat hij zich meer verblijdt over hetzelve, dan over de negen en negentig, die niet afgedwaald zijn geweest. Alzo is de wil niet uws Vaders, Die in de hemelen is, dat een van deze kleinen verloren ga

Een inwoner van het Koninkrijk moet voor zich nemen niemand uit het koninkrijk te weren. Het Koninkrijk der hemelen is niet voor bezitters van macht, eer of goed: het is voor doorgevers. Een ieder die probeert vast te houden wat het hem gegeven is, zet zijn positie in het koninkrijk op het spel: (math 19: 13-24) Toen werden kinderkens tot Hem gebracht, opdat Hij de handen hun zou opleggen en bidden; en de discipelen bestraften dezelve. Maar Jezus zeide: Laat af van de kinderkens, en verhindert hen niet tot Mij te komen; want derzulken is het Koninkrijk der hemelen. En als Hij hun de handen opgelegd had, vertrok Hij van daar. En ziet, er kwam een tot Hem, en zeide tot Hem: Goede Meester! wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe? En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, [namelijk] God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden. Hij zeide tot Hem: Welke? En Jezus zeide: [Deze]: Gij zult niet doden; gij zult geen overspel doen; gij zult niet stelen; gij zult geen valse getuigenis geven; Eer uw vader en moeder; en: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. De jongeling zeide tot Hem: Al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid af; wat ontbreekt mij nog? Jezus zeide tot hem: Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, volg Mij. Als nu de jongeling dit woord hoorde, ging hij bedroefd weg; want hij had vele goederen. En Jezus zeide tot Zijn discipelen: Voorwaar, Ik zeg u, dat een rijke bezwaarlijk in het Koninkrijk der hemelen zal ingaan. En wederom zeg Ik u: Het is lichter, dat een kemel ga door het oog van een naald, dan dat een rijke inga in het Koninkrijk Gods.

Het koninkrijk der hemelen stelt gelijk wat in onze ogen ongelijk aan elkaar is. Het laat ontvangen naar de goedkeuring van de Koning. Wij persoonlijk kunnen kiezen wat we doen met hetgeen we ontvangen hebben. Het is niet onze verantwoordelijkheid om de Koning aan te spreken op wat hij uitdeelt. Het is onze verantwoordelijkheid om goed te doen met wat wij hebben ontvangen (math 20: 1-16 & math 25:14-29 ) Want het Koninkrijk der hemelen is gelijk een heer des huizes, die met den morgenstond uitging, om arbeiders te huren in zijn wijngaard. En als hij met de arbeiders eens geworden was, voor een penning des daags, zond hij hen heen in zijn wijngaard. En uitgegaan zijnde omtrent de derde ure, zag hij anderen, ledig staande op de markt. En hij zeide tot dezelve: Gaat ook gij heen in den wijngaard, en zo wat recht is, zal ik u geven. En zij gingen. Wederom uitgegaan zijnde omtrent de zesde en negende ure, deed hij desgelijks. En uitgegaan zijnde omtrent de elfde ure, vond hij anderen ledig staande, en zeide tot hen: Wat staat gij hier den gehelen dag ledig? Zij zeiden tot hem: Omdat ons niemand gehuurd heeft. Hij zeide tot hen: Gaat ook gij heen in den wijngaard, en zo wat recht is, zult gij ontvangen. Als het nu avond geworden was, zeide de heer des wijngaards, tot zijn rentmeester: Roep de arbeiders, en geef hun het loon, beginnende van de laatsten tot de eersten. En als zij kwamen, die ter elfder ure [gehuurd] [waren], ontvingen zij ieder een penning. En de eersten komende, meenden, dat zij meer ontvangen zouden; en zij zelven ontvingen ook elk een penning. En [dien] ontvangen hebbende, murmureerden zij tegen den heer des huizes, Zeggende: Deze laatsten hebben [maar] een uur gearbeid, en gij hebt ze ons gelijk gemaakt, die den last des daags en de hitte gedragen hebben. Doch hij, antwoordende, zeide tot een van hen: Vriend! ik doe u geen onrecht; zijt gij niet met mij eens geworden voor een penning? Neem het uwe en ga heen. Ik wil dezen laatsten ook geven, gelijk als u. Of is het mij niet geoorloofd, te doen met het mijne, wat ik wil? Of is uw oog boos, omdat ik goed ben? Alzo zullen de laatsten de eersten zijn, en de eersten de laatsten; want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

Want [het] [is] gelijk een mens, die buiten 's lands reizende, zijn dienstknechten riep, en gaf hun zijn goederen over. En den ene gaf hij vijf talenten, en den ander twee, en den derden een, een iegelijk naar zijn vermogen, en verreisde terstond. Die nu de vijf talenten ontvangen had, ging heen, en handelde daarmede, en won andere vijf talenten. Desgelijks ook die de twee [ontvangen] [had], die won ook andere twee. Maar die het ene ontvangen had, ging heen en groef in de aarde, en verborg het geld zijns heren. En na een langen tijd kwam de heer van dezelve dienstknechten, en hield rekening met hen. En die de vijf talenten ontvangen had, kwam, en bracht tot hem andere vijf talenten, zeggende: Heer, vijf talenten hebt gij mij gegeven; zie, andere vijf talenten heb ik boven dezelve gewonnen. En zijn heer zeide tot hem: Wel, gij goede en getrouwe dienstknecht! over weinig zijt gij getrouw geweest; over veel zal ik u zetten; ga in, in de vreugde uws heeren. En die de twee talenten ontvangen had, kwam ook tot hem, en zeide: Heer, twee talenten hebt gij mij gegeven; zie, twee andere talenten heb ik boven dezelve gewonnen. Zijn heer zeide tot hem: Wel, gij goede en getrouwe dienstknecht, over weinig zijt gij getrouw geweest; over veel zal ik u zetten; ga in, in de vreugde uws heeren. Maar die het ene talent ontvangen had, kwam ook en zeide: Heer! ik kende u, dat gij een hard mens zijt, maaiende, waar gij niet gezaaid hebt, en vergaderende van daar, [waar] gij niet gestrooid hebt; En bevreesd zijnde, ben ik heengegaan, en heb uw talent verborgen in de aarde; zie, gij hebt het uwe. Maar zijn heer, antwoordende, zeide tot hem: Gij boze en luie dienstknecht! gij wist, dat ik maai, waar ik niet gezaaid heb, en van daar vergader, waar ik niet gestrooid heb. Zo moest gij dan mijn geld den wisselaren gedaan hebben, en ik, komende, zou het mijne wedergenomen hebben met woeker. Neemt dan van hem het talent weg, en geeft het dengene, die de tien talenten heeft. Want een iegelijk die heeft, [dien] zal gegeven worden, en hij zal overvloedig hebben; maar van dengene, die niet heeft, van dien zal genomen worden, ook dat hij heeft.

Macht, bezit of positie zijn in beginsel in zichzelf niet waardevol in het koninkrijk der hemelen. Daar stoppen betekent namelijk dat je stopt in het proces. Stopt met dienen. Stopt met het toepassen van geestelijke vrucht. Macht bezit en positie zijn giften die moeten worden ontwikkeld tot een gave. (math 20:20-28) Toen kwam de moeder der zonen van Zebedeus tot Hem met haar zonen, [Hem] aanbiddende, en begerende wat van Hem. En Hij zeide tot haar: Wat wilt gij? Zij zeide tot Hem: Zeg, dat deze mijn twee zonen zitten mogen, de een tot Uw rechter-en de ander tot Uw linker [hand] in Uw Koninkrijk. Maar Jezus antwoordde en zeide: Gijlieden weet niet wat gij begeert; kunt gij den drinkbeker drinken, dien Ik drinken zal, en met den doop gedoopt worden, waarmede Ik gedoopt worde? Zij zeiden tot Hem: Wij kunnen. En Hij zeide tot hen: Mijn drinkbeker zult gij wel drinken, en met den doop, waarmede Ik gedoopt worde, zult gij gedoopt worden; maar het zitten tot Mijn rechter-,en tot Mijn linker [hand], staat bij Mij niet te geven, maar [het] [zal] [gegeven] [worden] dien het bereid is van Mijn Vader. En als de [andere] tien [dat] hoorden, namen zij het zeer kwalijk van de twee broeders. En als Jezus hen tot Zich geroepen had, zeide Hij: Gij weet, dat de oversten der volken heerschappij voeren over hen, en de groten gebruiken macht over hen. Doch alzo zal het onder u niet zijn; maar zo wie onder u zal willen groot worden, [die] zij uw dienaar; En zo wie onder u zal willen de eerste zijn, die zij uw dienstknecht. Gelijk de Zoon des mensen niet is gekomen om gediend te worden, maar om te dienen, en Zijn ziel te geven [tot] een rantsoen voor velen.

(Math 25:34-45)Alsdan zal de Koning zeggen tot degenen, die tot Zijn rechter [hand] [zijn]: Komt, gij gezegenden Mijns Vaders! beerft dat Koninkrijk, hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld. Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling, en gij hebt Mij geherbergd. [Ik] [was] naakt, en gij hebt Mij gekleed; Ik ben krank geweest, en gij hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis, en gij zijt tot Mij gekomen. 37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Heere! wanneer hebben wij U hongerig gezien, en gespijzigd, of dorstig, en te drinken gegeven? En wanneer hebben wij U een vreemdeling gezien, en geherbergd, of naakt en gekleed? En wanneer hebben wij U krank gezien, of in de gevangenis, en zijn tot U gekomen? En de Koning zal antwoorden en tot hen zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij [dit] een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij [dat] Mij gedaan. Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linker [hand] [zijn]: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is. Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij niet te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling; en gij hebt Mij niet geherbergd; naakt, en gij hebt Mij niet gekleed; krank, en in de gevangenis, en gij hebt Mij niet bezocht. Dan zullen ook dezen Hem antwoorden, zeggende: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien, of dorstig, of een vreemdeling, of naakt, of krank, of in de gevangenis, en hebben U niet gediend? Dan zal Hij hun antwoorden en zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij [dit] een van deze minsten niet gedaan hebt, zo hebt gij het Mij ook niet gedaan. En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.

De les uit het Koninkrijk der hemelen is dat het ook NU bestaat. En dat je NU iets met gaven moet doen. Niet erop zitten, niet begraven. Maar ermee aan de slag, het ontwikkelen, in dankzegging voor de Gever. Maar ook in overtuiging en vertrouwen dat het waardevol is. Dat het bijdraagt aan een betere samenleving NU. Ook de overtuiging dat jezelf een waardeloos en slecht mens bent hoeft je er niet van te weerhouden om talenten te ontwikkelen. God weet dat er in jouw hart vleselijke voedingsbodem is. Maar hij geeft je ook instrumenten waarmee je kunt vechten. Kun je niet overwinnen? Dat hoeft ook niet, als het persoonlijk geloof aan jou is gegeven dan weet je dat er al overwonnen is!. Beoordeel nooit de gift die een ander heeft gekregen, is God niet onafhankelijk in zijn keus? Hij kan kiezen wie hij welke gave en vrijheid geeft. Jij kunt en moet verantwoordelijk kiezen wat je doet met het talent wat jou is aangereikt. En doe dat als een kind, want een kinderlijke vertrouwensrelatie met God is een situatie waarin omgang heel persoonlijk, en daarom vruchtbaar is.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 21 jan 2009 13:50

Beste meboy,

Ik heb je hele verhaal gelezen, en ook je vorige reacties, maar een ding is mij nog onduidelijk.
Waarom mag je als homofiel in zonde blijven leven, op basis van jou argumenten?
Ik snap gewoon niet wat je punt is in dit alles. We moeten toch proberen de zonden te haten en te vlieden? mag ik tegelijkertijd een homofiele relatie hebben?
Op basis Waarvan??????????????? mag ik een practicerende homo zijn?

meboy

Berichtdoor meboy » 21 jan 2009 14:01

Het antwoord heb ik je al een aantal keer gegeven:

Op basis van dezelfde helende kracht die jij gebruikt in je heterobestaan waarvan aard en daad verdorven is, die geneigd is tot het haten van God en de naaste.

Door die helende kracht kan je het leven door ondanks het feit dat je in zonde leeft ondanks dat je voor de zonde kiest. Mijn lichaam is gebonden aan dit leven, mijn geest is vrij. Eens zal mijn lichaam en mijn geest samen vrij zijn. In de tussentijd geniet ik onder de bezielende leiding van de Geest van alle positieve aspecten van mijn relatie met mijn vriend. Ik geniet er van omdat ik in die relatie dingen proef die me laten zien hoe goed het was, en hoe goed het zal zijn. Daarom kan ik óók genieten van hoe het nu is. Net zoals jij kunt genieten van je hetero-relatie. Ook die is in het lichamelijke gebonden aan dit leven, hoewel je (als het goed is) geestelijk vrij bent, genietend van dat wat heenwijst naar de oorsprong en reikt naar het toekomende.

Uiteindelijk is het een definitie kwestie:

Homo - per definitie ongeschikt als heenwijzing naar het goede en als aangrijpingspunt van Christus en zijn Geest.

Homo - ondanks zijn beperkingen, een heenwijzing naar het goede, aangrijpingspunt van Christus en zijn Geest.
Laatst gewijzigd door meboy op 21 jan 2009 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.

meboy

Berichtdoor meboy » 21 jan 2009 14:10

Sommige homo's zijn huiverig voor de vergelijking met een lichamelijke handicap. Ik niet. Ik wil graag op één lijn staan met mijn lichamelijk gehandicapte medemens. Weet je waarom?

Omdat ik niet kijk naar het beeld van volmaaktheid (adam en eva zaten niet in een rolstoel) maar naar datgene wat een lichamelijk gehandicapte wél heeft. Een lichamelijk gehandicapte met verlamde benen heeft een krachtig stel handen. En die handen kunnen prima zorgen voor voortbeweging. Dan heeft hij echter wel een rolstoel nodig om dat talent tot uitting te brengen. Het feit dat hij die handen kan gebruiken als talent is ter ere van de Schepper! Iedere refo zal dat beamen.

Zo wil ik ook kijken naar mijn hetero medemensen. Ze zijn beperkt. Ze hebben "vehikels" nodig om de gave die hen is gegeven tot uitting te brengen. Ik ben blij voor ze dat ze voor die beperking terecht komen aan de voeten van Christus. En dat ze onder leiding van de Geest, een onvolmaakt huwelijk (de rolstoel) een positieve wending geven.

Ik bidt en hoop dat mensen ons in hetzelfde licht kunnen aanschouwen.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 21 jan 2009 14:13

Mortlach schreef:
studentjehhs schreef:Dat wist ik niet... hoe kom je aan die wijsheid en waar kan ik informatie hierover vinden?

Pff, dat heb ik gewoon een keer ergens gelezen, maar is lastig aan te geven waar precies, want dat weet ik niet meer.

Mijn punt was vooral dat het den mensch niet vreemd is alles wat afwijkt van de norm (afwijkende meningen, linkshandigheid, homofilie) te willen onderdrukken.

Mijn opa is op school nog gedwongen rechts te schrijven, zo bar lang is dat dus inderdaad nog niet geleden. Wel een interessante vergelijking. :)

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 21 jan 2009 14:29

Meboy, ik ben het grotendeels wel met je eens. maar hiermee helaas niet:
Door die helende kracht kan je het leven door ondanks het feit dat je in zonde leeft ondanks dat je voor de zonde kiest.

De zonde is een last, schrijft Paulus. "zullen wij dan in de zonde blijven, opdat de genade des te meerder worde? dat zij verre", dat zegt paulus.
"Wij, die der zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog in dezelve leven?"

Wat hebben deze woorden jou te zeggen?

daarbij wil ik aangeven, dat ik net zo ver(misschien nog meer) in de zonde leef dan jij en een ieder ander, en dat we beiden Gods genade nodig hebben. Laten we daarin elkaars medestanders zijn.

edit: nog een toepasselijk woord van God:
15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet zijn onder de wet, maar onder de genade? Dat zij verre.
Laatst gewijzigd door DesertRose op 21 jan 2009 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 21 jan 2009 14:32

meboy schreef:Dit las ik in de vragenrubriek van refoweb...

* Reactie verwijderd door Refoweb. Er is geen ruimte op deze site om een homo-relatie te promoten. Bovendien kan het de vraagsteller in verwarring brengen.*

Het 1e argument dat er geen ruimte is om een homo-relatie te promoten lijkt me een beetje ver van de waarheid.

Het 2e argument vind ik echt ronduit schandalig. Alsof het praten over de voordelen van een relatie het enige is wat verwarring kan brengen.

Weet je wát verwarrend is: beweren dat homoseksualiteit altijd voortkomt uit een trauma zoals in andere antwoorden in de vragenrubriek wel gebeurt.

meboy

Berichtdoor meboy » 21 jan 2009 14:51

Laat ik beginnen te zeggen dat ik ontzettend blij ben dat we in deze ingewikkelde discussie iets hebben gevonden waar we bij elkaar kunnen staan. Opziend naar genade. Dat vind ik mooi!

Voor het tekst gedeelte: het heeft mij hetzelfde te zeggen als wat het Paulus zei:

1 Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade te meerder worde?
2 Dat zij verre. Wij, die der zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog in dezelve leven?
3 Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn?
4 Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.
5 Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn [in] [de] [gelijkmaking] [Zijner] opstanding;
6 Dit wetende, dat onze oude mens met [Hem] gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen. 7 Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde.
8 Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven;
9 Wetende, dat Christus, opgewekt zijnde uit de doden, niet meer sterft; de dood heerst niet meer over Hem.
10 Want dat Hij gestorven is, dat is Hij der zonde eenmaal gestorven; en dat Hij leeft, dat leeft Hij Gode.
11 Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onzen Heere.
12 Dat dan de zonde niet heerse in uw sterfelijk lichaam, om haar te gehoorzamen in de begeerlijkheden deszelven [lichaams].

De tekst heeft mij niet zozeer te zeggen dat ik niet meer zou moeten zondigen, maar dat de zonde dankzij de opstanding van Jezus niet meer over mij heerst. De zonde is niet meer de baas in mijn leven. De zonde en de dood kunnen niet meer mijn toekomst in de war schoppen. Dat zal Christus niet toestaan omdat hij de zonde en de dood heeft overwonnen.

Paulus zegt eigenlijk: de zonde kan jou niet meer vinden: je bestaat niet meer voor de zonde. Dat betekend. Vroeger was de zonde mijn eigenaar. Nu ben ik niet meer van die eigenaar. Christus is mijn eigenaar.

13 En stelt uwe leden niet der zonde tot wapenen der ongerechtigheid; maar stelt uzelven Gode, als uit de doden levende [geworden] zijnde, en [stelt] uw leden Gode tot wapenen der gerechtigheid.
14 Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.
15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet zijn onder de wet, maar onder de genade? Dat zij verre.

Als de zonde niet meer mijn eigenaar is, moet ik me dan nog gedragen alsof hij mijn eigenaar is? Of moet ik belijden dat Christus mijn eigenaar is; en hoe doe ik dat dan?

16 Weet gij niet, dat wien gij uzelven stelt tot dienstknechten ter gehoorzaamheid, gij dienstknechten zijt desgenen, dien gij gehoorzaamt, of der zonde tot den dood, of der gehoorzaamheid tot gerechtigheid?
17 Maar Gode zij dank, dat gij [wel] dienstknechten der zonde waart, maar [dat] gij [nu] van harte gehoorzaam geworden zijt aan het voorbeeld der leer, tot hetwelk gij overgegeven zijt;
18 En vrijgemaakt zijnde van de zonde, zijt gemaakt dienstknechten der gerechtigheid.
19 Ik spreek op menselijke wijze, om der zwakheid uws vleses wil; want gelijk gij uw leden gesteld hebt, [om] dienstbaar [te] [zijn] der onreinigheid en der ongerechtigheid, tot ongerechtigheid, alzo stelt nu uw leden, [om] dienstbaar [te] [zijn] der gerechtigheid, tot heiligmaking.
20 Want toen gij dienstknechten waart der zonde, zo waart gij vrij van de gerechtigheid.
21 Wat vrucht dan hadt gij toen van die dingen, waarover gij u nu schaamt? Want het einde derzelve is de dood.
22 Maar nu, van de zonde vrijgemaakt zijnde, en Gode dienstbaar gemaakt zijnde, hebt gij uw vrucht tot heiligmaking, en het einde het eeuwige leven.
23 Want de bezoldiging der zonde is de dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige leven, door Jezus Christus, onzen Heere.

Nu snap je hoop ik ook waarom ik elke keer hamer op die vruchten. Die geestelijke vruchten. Die vruchten zijn namelijk een teken van heiligmaking. Een teken dat Geest werkt.

Wat ik bedoel met: ondanks het feit dat je in zonde leeft, en voor de zonde kiest is dit: Hoewel de zonde geen eigenaar meer is van ons. is er nog steeds een strijd. Een strijd tussen de neiging om mijzelf lief te hebben boven God en mijn naaste, en de neiging om God lief te hebben boven alles en mijn naaste als mezelf.

Afgemeten aan de wet struikel ik dagelijks in vele. Afgemeten aan de genade struikel ik niet meer omdat de angel uit de zonde is gehaald. De zonde kan mijn lot niet meer raken.

Nu kan ik met dat gegeven twee dingen doen: mijn zonden zien en dan kijken naar de wet, en enorm verdrietig worden. Echter dat is niet vruchtbaar. De wet maakt mij niet vrij, de wet heelt geen wonden.

of

Mijn zonden zien en dan gaan tot Christus. En enorm blij worden. Want hij schenkt mij meer talent om vrucht te dragen in heiligmaking. Hij maakt mij vrij en heelt mijn wonden.

Ik hoop dat we elkaar daarin ook kunnen vinden.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 21 jan 2009 15:01

Meboy, met wat je hier zegt ben ik het heel erg eens. Maar toch klopt er iets niet...

ehm.

(als ik het goed heb: ) jij hebt de keuze gemaakt, om de zonde toe te laten in je leven, door bewust een homorelatie aan te gaan.
Paulus is heel erg verdrietig dat zijn dode lichaam nog zoveel macht heeft. maar jij schijnt er niet verdrietig van te worden? integendeel, je zegt de zonde te kunnen beöefenen onder de leiding van de Heilige Geest, en je geniet daarvan.
dat klopt toch ergens niet?

meboy

Berichtdoor meboy » 21 jan 2009 15:15

DesertRose schreef:Meboy, met wat je hier zegt ben ik het heel erg eens. Maar toch klopt er iets niet...

ehm.

(als ik het goed heb: ) jij hebt de keuze gemaakt, om de zonde toe te laten in je leven, door bewust een homorelatie aan te gaan.
Paulus is heel erg verdrietig dat zijn dode lichaam nog zoveel macht heeft. maar jij schijnt er niet verdrietig van te worden? integendeel, je zegt de zonde te kunnen beöefenen onder de leiding van de Heilige Geest, en je geniet daarvan.
dat klopt toch ergens niet?

Je vergist je, omdat je niet goed kunt overzien wat homoseksualiteit precies is. Dat neem ik je ook niet kwalijk, aangezien iets ervaren iets anders is dan het er over hebben (en dat bedoel ik oprecht niet cynisch). Twee antwoorden:

Ja, homoseksualiteit is zondig omdat het de eis van de wet niet kan beantwoorden. Als je bewust homoseksueel bent zou je kunnen zeggen: je laat de zonde bewust toe in je leven.

(even als schaduw: ik hou van eenheid dat weet je, Ja heteroseksualiteit is zondig omdat het aan de eis van de wet niet kan beantwoorden. Als je bewust heteroseksueel bent zou je kunnen zeggen; je laat de zonde bewust toe in je leven)

Ik wordt er verdrietig van dat dit een feit is. Ik wordt verdrietig van de wetenschap dat ik niet kan beantwoorden aan de eis van de wet van God. Ik wordt verdrietig omdat ik weet welk effect zonde heeft:overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid, Afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen.

Waar ik nog verdrietiger van wordt is de wetenschap dat élk alternatief wat ik zou kiezen dit negatieve aspect heeft. Als homo in relatie, als celibatair, als hetero in of zonder relatie zou ik dezelfde verdrietige conclusie moeten trekken. Tot zover mijn verdriet over (in mijn geval) mijn homoseksualiteit.

Als het gaat over mijn relatie dan kan ik zeggen: ik kies níet bewust voor om te zondigen. Mijn relatie heeft niet als doelstelling: ik wil God en mijn medemensen op het hart trappen. Juist het tegenovergestelde. Het inzicht in mijn verdriet heeft er voor gezorgd dat ik troost heb gevonden in mijn Heiland. Die troost kwam er, en werkte door in mijn bestaan.

In mijn relatie kan ik die troost handen en voeten geven. Ik kan mijn bestaan invullen met genadgiften. Giften die tot uitting komen in liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.

Daarom ben ik blij met mijn homoseksualiteit. Of misschien moet ik zeggen: God's werk ondanks mijn homoseksualiteit. Ik ben er zo blij mee dat ik die talenten kan koesteren en delen met mijn partner en met God.

Ik hoop dat hetero's ook blij kunnen worden van hun heteroseksualiteit. Zich niet bij elke liefdesuiting af hoeven vragen: kan het stand houden ten opzichte van de 10 geboden? Snap je het delicate verschil?

Het is niet zo dat ik zonde wil vieren. Het is niet zo dat ik zonde op een voetstuk zet en zeg: dáár kies ik voor, dat wil ik eren. Het is andersom. Ik wil God eren, en de mensheid laten delen in mijn geluk.

Verdriet en blijdschap om hetzelfde. Ik hoop dat hetero's dat herkennen.

Romeinen 7 & 8 leggen dit principe trouwens in bijbelse termen uit.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 21 jan 2009 15:59

Heeft paulus het dan over het "vieren van de zonde"?

(vergeef me dat ik je soms kritisch benader, maar om tot een goed standpunt te komen is het nodig om kritisch te zijn)

Waar ik nog verdrietiger van wordt is de wetenschap dat élk alternatief wat ik zou kiezen dit negatieve aspect heeft.

Je noemt herna onder andere "celibatair".
Natuurlijk heeft elke levenskeuze die je maakt de smet van de zonde. Maar paulus heeft het ook over het "haten en vlieden" van de zonde. Op welke manier vliedt jij van de zonde?

Als het gaat over mijn relatie dan kan ik zeggen: ik kies níet bewust voor om te zondigen. Mijn relatie heeft niet als doelstelling: ik wil God en mijn medemensen op het hart trappen. Juist het tegenovergestelde. Het inzicht in mijn verdriet heeft er voor gezorgd dat ik troost heb gevonden in mijn Heiland. Die troost kwam er, en werkte door in mijn bestaan.

Je kiest bewust voor een homorelatie. je weet dat de homorelatie een zonde is. dan kies je dus bewust voor een zonde.
Je weet dat je met een zonde God kwetst.
hoe kan je er dan nog bewust voor kiezen?

Zoals jij homoseksualiteit (onbewust) toestaan in je leven, zo kunnen wij toch geen incest, overspel, ontucht toelaten in ons leven?

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 21 jan 2009 16:09

(Ik heb me lange tijd teruggetrokken uit dit topic, omdat ik het heen en weer gaan van de discussiepunten een beetje zat was, maar nu wil ik nog zeggen:)

Mooi verwoord, Meboy, zo zie ik (hetero) dat ook! Laat je niet de put in praten door mensen die er andere meningen/geloofsopvattingen over hebben, er zijn echt wel gelovigen die het helemaal of voor een groot deel met jou eens zijn! Met innige, oprechte liefde tussen 2 mensen kan echt niets mis zijn! :D

liefs, elvira

meboy

Berichtdoor meboy » 21 jan 2009 16:10

DesertRose schreef: Heeft paulus het dan over het "vieren van de zonde"?

(vergeef me dat ik je soms kritisch benader, maar om tot een goed standpunt te komen is het nodig om kritisch te zijn)

Waar ik nog verdrietiger van wordt is de wetenschap dat élk alternatief wat ik zou kiezen dit negatieve aspect heeft.

Je noemt herna onder andere "celibatair".
Natuurlijk heeft elke levenskeuze die je maakt de smet van de zonde. Maar paulus heeft het ook over het "haten en vlieden" van de zonde. Op welke manier vliedt jij van de zonde?

Door te vlieden in de armen van Christus, de overwinnaar van de zonde. De enige manier van vlieden die loont. En door met het goede (geestelijke) te strijden tegen het kwade (vleselijke).

DesertRose schreef:

Je kiest bewust voor een homorelatie. je weet dat de homorelatie een zonde is. dan kies je dus bewust voor een zonde.
Je weet dat je met een zonde God kwetst.
hoe kan je er dan nog bewust voor kiezen?

Zoals jij homoseksualiteit (onbewust) toestaan in je leven, zo kunnen wij toch geen incest, overspel, ontucht toelaten in ons leven?

Ho stop, je schakelt terug op je reflex. Je zegt eigenlijk: PAS als we incest, overspel of ontucht toelaten in ons leven DAN zijn we te vergelijken met de homo.

Je vorige belijdenis was nauwkeuriger en warmer: já, in wie ik ben en in wat ik doe sta ik op gelijk niveau als een homo.
In elke keus die ik maak op relationeel vlak ben ik afhankelijk van de schuldvergeving van Christus & de richtinggevende leiding van de Geest.
Daarnaast jaag ik ernaar alle zonden in mijn leven tegen te gaan, biddend en werkend.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 21 jan 2009 16:30

ik vergelijk homoseksualiteit niet met incest, dat doet de Bijbel.
dus, homoseksualiteit is te vergelijken met afgoderij, incest, ontucht.
Op basis van de veelvuldige teksten, die dit doen.

ik sta zeker op gelijk niveau met de homo als mens.
Maar, God leert ons (ik ben blij dat het niet mijn woorden hoeven te zijn) dat er ernstigere zonden zijn, dan anderen.
daarmee wil ik mijzelf niet boven jou of anderen zetten, maar God geeft wel aan, dat er een mate van zondigen is. (En de meest ernstige, die straft hij direct)

zodra iemand, homo of niet, de zonde gaat toestaan, er niet tegen vecht, maar zich eraan overgeeft, dan denk ik, dat hij in ernstiger mate aan het zondigen is. We moeten de zonden niet toestaan in ons leven. we moeten de keuze maken om de zonde te laten.
Zo geldt dat voor degene, die gaat frauderen om er beter van te worden, dat geldt voor degene die de haat zo laat toenemen dat hij een moord pleegd, dat geldt voor degene, die zich laat opstoken door de jongeren om zich heen en vloekt, zo geldt dat voor de homo, die een verboden relatievorm aangaat.

De mens zelf is vanbinnen zondig. Maar God verplicht ons om goed te doen.
Dat kunnen we niet, maar we moeten het wel.

Terug naar “Archief”