Homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Homofilie

Berichtdoor TheKeimpe » 14 nov 2002 17:17

Misschien is hier al lang een topic over geweest, maar uit een andere topic komt de vraag weer duidelijk naar voren.

(1) Is er iets mis met homofilie, en
deze vraag is nog niet behandelt:

Bij nader inzien ben ik niet gelukkig met de vraag hieronder. Voor het goede begrip van het vervolg zal ik hem laten staan...
(2) Zou Jezus homofiel geweest kunnen zijn?

kBezin me nog op een antwoord, gevoelsmatig zeg ik Nee op vraag (2)

Het moge duidelijk zijn dat ik homofilie bedoel, en niet homosexualiteit.
Laatst gewijzigd door TheKeimpe op 15 nov 2002 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 14 nov 2002 17:21

is volgens mij wel eens ergens ter sprake gekomen, maar niet een topic over geweest...

1- Ja, er is iets mis met homofilie. God heeft man en vrouw gechapen om samen te zijn, niet man en man en ook niet vrouw en vrouw. Dat staat overduidelijk in de Bijbel en ik denk dat iedereen het daar over eens is.

De andere kant van het verhaal: Van veel homofile mensen hoor je dat ze ermee geboren zijn, ze het niet kunnen onderdrukken oid. Owkeej, ieder mens is wie hij/zij is, ook als je homofiel bent. ALs je maar nie praktiserend bent, want dan bega je een ontzettend grote fout! Ook gewoon trouwen kan meestal beter niet, omdat er uiteindelijk toch weer problemen van komen...

2- Ook ik denk gevoelsmatig van niet. Heb nog geen harde bewijzen, maar tis gewoon een gevoel.

Eelco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: Homofilie

Berichtdoor Eelco » 14 nov 2002 17:24

TheKeimpe schreef:(2) Zou Jezus homofiel geweest kunnen zijn?

Het lijkt mij ook niet waarschijnlijk. Het ging me dan ook alleen om het principe.

Ik wil deze discussie niet voeren, omdat het bij veel mensen inderdaad gevoelens van onheiligheid en vunzigheid oproept. Laten we Jezus er buiten houden. Een topic over homofilie/homosexualiteit vind ik prima.
Laatst gewijzigd door Eelco op 14 nov 2002 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjolijn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Marjolijn » 14 nov 2002 17:25

janneke schreef:is volgens mij wel eens ergens ter sprake gekomen, maar niet een topic over geweest...

1- Ja, er is iets mis met homofilie. God heeft man en vrouw gechapen om samen te zijn, niet man en man en ook niet vrouw en vrouw. Dat staat overduidelijk in de Bijbel en ik denk dat iedereen het daar over eens is.

De andere kant van het verhaal: Van veel homofile mensen hoor je dat ze ermee geboren zijn, ze het niet kunnen onderdrukken oid. Owkeej, ieder mens is wie hij/zij is, ook als je homofiel bent. ALs je maar nie praktiserend bent, want dan bega je een ontzettend grote fout! Ook gewoon trouwen kan meestal beter niet, omdat er uiteindelijk toch weer problemen van komen...

2- Ook ik denk gevoelsmatig van niet. Heb nog geen harde bewijzen, maar tis gewoon een gevoel.

1. Helemaal eens

2. Die harde bewijzen zijn er wél: God keurt homofilie af in Zijn Woord. In Jezus waren geen zonden noch enige onreinheid. Ergo: iedere suggestie dat Jezus homofiel geweest zou kunnen zijn, is een vloek in Gods aangezicht.

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 14 nov 2002 17:28

Marjolijn schreef:2. Die harde bewijzen zijn er wél: God keurt homofilie af in Zijn Woord. In Jezus waren geen zonden noch enige onreinheid. Ergo: iedere suggestie dat Jezus homofiel geweest zou kunnen zijn, is een vloek in Gods aangezicht.

In dat opzicht wel ja....maar daarmee bewijs je nog niet dat Hij het niet is geweest...in die zin dat Hij ook niet-praktiserend homofiel kan zijn (let op: kan zijn) geweest. Simpelweg is het aangeboren.

Hiermee bedoel ik overigens niet dat God volgens mijn gedachtengang WEL homo kan zijn geweest...dat niet.

Eelco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eelco » 14 nov 2002 17:31

Marjolijn schreef:Die harde bewijzen zijn er wél: God keurt homofilie af in Zijn Woord. In Jezus waren geen zonden noch enige onreinheid. Ergo: iedere suggestie dat Jezus homofiel geweest zou kunnen zijn, is een vloek in Gods aangezicht.

Ik weet dat er veel teksten zijn die homosexualiteit afwijzen (of in ieder geval zo uitgelegd kunnen woren, ik heb me er nooit echt in verdiept).
Maar jou schriftbewijzen aan de hand waarvan homofilie wordt afgekeurd, daar ben ik wel benieuwd naar.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 14 nov 2002 18:19

Marjolijn schreef:
2. Die harde bewijzen zijn er wél: God keurt homofilie af in Zijn Woord. In Jezus waren geen zonden noch enige onreinheid. Ergo: iedere suggestie dat Jezus homofiel geweest zou kunnen zijn, is een vloek in Gods aangezicht.

maar God keurt ook onreine gedachten over heterofiliteit (bestaat dat woord?) af. ik denk dat het voor heterofiele mensen net zo moeilijk is om je gedachten en gevoelens rein te houden als voor homofiele mensen. In dat opzicht zou Jezus dus homofiel geweest kunnen zijn, maar ik vraag me af wat het nut van deze discussie is. tenminste, wat zou je er wijzer van worden?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 14 nov 2002 18:24

bedoelen jullie homofilie of homoseksualiteit?

homofilie: liefhebben van iemand van hetzelfde geslacht.

homoseksualiteit: het verrichten van seksuele handelingen met iemand van hetzelfde geslacht.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 14 nov 2002 18:26

(Mag ik jullie erop wijzen dat er een verschil is tussen homoFILIE en homoSEKSUALITEIT. ~filie = de geaardheid op zich, ~seksualiteit = je gevoelens in praktijk brengen.)= achterhaald met dank aan surfer :wink:

God keurt absoluut nergens ~filie af! Enkel de seksualiteit, en dan voornamelijk de vunzige kant ervan. Een relatie tussen 2 mensen van hetzelfde geslacht wordt ook nergens verboden of zelfs besproken in de bijbel.

Een ieder trekke zijn conclusie.
Laatst gewijzigd door Invincible op 14 nov 2002 19:50, 3 keer totaal gewijzigd.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 14 nov 2002 18:26

ik denk dat we het hier maar het beste over homofilie kunnen hebben, zoals de topic ook heet. als we later vinden dat sexualiteit daar een niet te verwaarlozen rol in speelt (wat ik op voorhand al bestrijd), kunnen we dat er altijd nog bij betrekken.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 14 nov 2002 18:55

Ik kan me een uitspraak van een dominee herinneren:
"Homseksualiteit is een demonische anti-liefde, perversiteit in de meest letterlijke zin van het woord!"
Hier kan ik me volledig bij aansluiten!

Als iemand homofiele gedachten heeft kan hij/zij daar niets aan doen, maar dient er wel tegen te knokken!
Breng je die gedachten in de praktijk dan is dat heel erg fout en volkomen onbijbels.

Persoonlijk vind ik homoseksualiteit smerig, vuil en verachtelijk.

Eelco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eelco » 14 nov 2002 19:00

Cybercurse schreef:Ik kan me een uitspraak van een dominee herinneren:
"Homoseksualiteit is een demonische anti-liefde, perversiteit in de meest letterlijke zin van het woord!"
Hier kan ik me volledig bij aansluiten!
Als iemand homofiele gedachten heeft kan hij/zij daar niets aan doen, maar dient er wel tegen te knokken!
Breng je die gedachten in de praktijk dan is dat heel erg fout en volkomen onbijbels.
Persoonlijk vind ik homoseksualiteit smerig, vuil en verachtelijk.

Dit gaat werkelijk veel te ver. Je veroordeelt een zonde met het gevoel dat je er vér boven staat. Verachtelijk?
Denk je dat homosexualiteit een grotere overtreding is van het zevende gebod dan de overtredingen die jij regelmatig begaat?

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 14 nov 2002 19:16

Invincible schreef:Een ieder trekke zijn conclusie. > check <

ontzettend flauw dat je telkens opnieuw doorschakelt naar de van jou kant zo geliefde site! Meerdere mensen hebben er al wat over gezegd, en je blijft het herhalen!!

Eelco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eelco » 14 nov 2002 19:21

janneke schreef:
Invincible schreef:Een ieder trekke zijn conclusie. > check <

ontzettend flauw dat je telkens opnieuw doorschakelt naar de van jou kant zo geliefde site! Meerdere mensen hebben er al wat over gezegd, en je blijft het herhalen!!

Deze link is toch relevant?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 14 nov 2002 19:31

ik denk dat we het hier maar het beste over homofilie kunnen hebben, zoals de topic ook heet. als we later vinden dat sexualiteit daar een niet te verwaarlozen rol in speelt (wat ik op voorhand al bestrijd), kunnen we dat er altijd nog bij betrekken.

Ik denk dat er vanuit de bijbel weinig tegen homofilie in te brengen is.
Trouwens, tegen geen enkele vorm van liefde die zuiver is in haar intenties.

Terug naar “Archief”