Homofilie 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 23 dec 2008 21:23

henkie schreef:In de 10 geboden staat dat je de vrouw van je naaste niet mag begeren. Jij gelooft zeker ook dat een vrouw de man van haar naaste wel mag begeren? Zelden zo'n slecht argument gehoord!

Volgens mij fiets je nou wel heel erg uit de bocht! Nee Henkie dat mag niet, want dat doet de ander kwaad!
Maar de liefde doet geen kwaad...
En zeker niet als het een drievoudig snoer betreft.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 23 dec 2008 21:46

henkie schreef: Ik kan me overigens wel diverse liefdes in trouw en oprechtheid voorstellen waar iedereen een afkeer van heeft.

Ik ben erg benieuwd waar je dan mee gaat komen. En probeer het nou niet met pedofilie of zo. Dat is eenzijdig. Ik heb het over een relatie tussen twee gelovige mannen of vrouwen die ook God niet kunnen missen. En ja Henkie, dat komtheel veel vaker voor in refokringen dan jij denkt. Maar men wil anderen niet kwetsen dus loopt men er niet mee te koop.

henkie schreef: Het is me ook een raadsel waarom de theorie van homorelaties in liefde en trouw op zoveel bijval kan rekenen. Je baseert dit tenslotte op iets wat er níet staat.

Jij baseert jou theorie toch ook op iets wat er níet staat?

henkie schreef:What's next? Samenwonen is geen probleem want daar staat niets expliciet over in de bijbel? Seks voor het huwelijk kan want het wordt niet letterlijk verboden? Marsmannetjes bestaan want er staat niet dat ze niet bestaan?

Ik had je verstandiger gedacht...

henkie schreef:Je kan toch maar tot een conclusie komen als je de hele bijbel leest en kijkt naar de scheppingsorde, instelling van het huwelijk etc.?

De scheppingsorde gaat uit van een volmaakte schepping, van een volmaakte samenleving tussen man en vrouw, mens en dier. Wat is daar van over? Is dat nog zo \volmaakt, in wel heterohuwelijk dan ook? Maar onze God is zo vol van barmhartigheid en genade dat hij manier heeft gegeven om met de door ons gecreëerde onvolmaaktheid om te gaan

henkie schreef:Zou het wellicht kunnen dat deze waarheid ons te hard in de oren klinkt en we iedere gelegenheid aangrijpen om deze maar niet onder ogen te hoeven zien?

Ja, Henkie dat zou kunnen, maar dat geldt voor alles. Ik begrijp niet dat je het aandurft om op Gods rechterstoel te gaan zitten en geen ruimte laat voor anderen die daar samen met God uit proberen te komen. Niemand vraagt van jou je goedkeuring. Maar zoals ik me wil verplaatsen in de gedachtengang van de tegenstanders en dat begrijp, zou het voor jou misschien tijd worden om eens de menselijke ballast van je af te zetten en je te verdiepen in de redenatie van hen die schoorvoetend tot de conclusie zijn gekomen dat ze als twee homo's welkom zijn bij de Heere God.

meboy

Berichtdoor meboy » 24 dec 2008 01:17

Het is me ook een raadsel waarom de theorie van homorelaties in liefde en trouw op zoveel bijval kan rekenen. Je baseert dit tenslotte op iets wat er níet staat.

@ Henkie

Dat is niet helemaal waar, omdat ik begrijp dat je niet eerst een document gaat downloaden en lezen schrijf ik het nu helemaal voluit. Bijt er even doorheen, ik hoop dat het een beetje verheldert.

Afbeelding

Oorspronkelijke natuur vs. gevallen heteronatuur

Afbeelding

Matheus 19
4 Doch Hij, antwoordende, zeide tot hen: Hebt gij niet gelezen, Die van den beginne [den] [mens] gemaakt heeft, dat Hij ze gemaakt heeft man en vrouw? 5 En gezegd heeft: Daarom zal een mens vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen, en die twee zullen tot een vlees zijn; 6 Alzo dat zij niet meer twee zijn, maar een vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet. 7 Zij zeiden tot hem: Waarom heeft dan Mozes geboden een scheidbrief te geven en haar te verlaten? 8 Hij zeide tot hen: Mozes heeft vanwege de hardigheid uwer harten u toegelaten uw vrouwen te verlaten; maar van den beginne is het alzo niet geweest. 10 Zijn discipelen zeiden tot Hem: Indien de zaak des mensen met de vrouw alzo staat, zo is het niet oorbaar te trouwen.

Romeinen 3
9 Wat dan? Zijn wij uitnemender? Ganselijk niet; want wij hebben te voren beschuldigd beiden Joden en Grieken, dat zij allen onder de zonde zijn; 10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een; 11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt. 12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is [ook] niet tot een toe.

Uit de bovengenoemde teksten zou je kunnen afleiden dat er een verschil is tussen hoe het “alzo van den beginne geweest is” en de huidige situatie van het hetero-zijn. De tekst uit Romeinen laat ons zien dat niet alleen hetero daden tegenwoordig beperkt zijn in hun volheid, maar ook de hetero aard. Getuige de zin: “tezamen zijn zij onnut geworden” en “er is niemand die goed doet” blijkbaar horen die twee dingen bij elkaar. “Zijn” en “doen” worden aan elkaar geklonken. Je bent een gevallen zondaar omdat je zonde doet, en je doet zonde omdat je een gevallen zondaar bent.
Dat brengt mij tot de conclusie dat de gevallen heteronatuur onder de wet is. Nog niet vrijgemaakt van de beperking in de volmaaktheid van de liefde. Getuige ook zondag 2 van de Heidelberger Cathechismus, waaruit blijkt dat de oude heteronatuur gericht is op zichzelf:

Vr.4. Wat eist de wet Gods van ons?
Antw. Dat leert ons Christus in een hoofdsom, Matth. 22:37-40: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand, en met geheel uw kracht. Dit is het eerste en het grote gebod. En het tweede, aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Aan deze twee geboden hangt de ganse Wet en de Profeten.

Vr.5. Kunt gij dit alles volkomenlijk houden?
Antw. Neen ik; want ik ben van nature geneigd God en mijn naaste te haten

Rest mij nog aan te tonen dat de gevallen heteronatuur “vleselijk” is. De term vleselijk wordt door Paulus vaak gebruikt. Hij gebruikt het als verzamelnaam voor alles wat tegen de Heilige Geest werkt. In Galaten zet Paulus de term vleselijkheid tegenover de vervulling van de wet. Als de wet “God en de naaste liefhebben” is dan is de gevallen mens het tegenovergestelde daarvan, zoals de catechismus zegt; geneigd God en mijn naaste te haten. Kortom; vleselijk zegt Paulus:

Galaten 5
14 Want de gehele wet wordt in een woord vervuld, [namelijk] in dit: Gij zult uw naaste liefhebben, gelijk uzelven. 15 Maar indien gij elkander bijt en vereet, ziet toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt. 16 En ik zeg: Wandelt door den Geest en volbrengt de begeerlijkheden des vleses niet. 17 Want het vlees begeert tegen den Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, alzo dat gij niet doet, hetgeen gij wildet. 18 Maar indien gij door den Geest geleid wordt, zo zijt gij niet onder de wet. 19 De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid, 20 Afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen, 21 Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke; van dewelke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beerven.

Het wordt tijd om de parallel te zoeken met de homo, ik geloof dat de overeenkomst niet zo moeilijk meer te vinden is. De vorige stap was echt nodig om te laten zien dat we vaak onze homoseksuele medebroeders en zusters behandeld hebben als mensen van ongelijk allooi. Mensen met een verderfelijke aard, verderfelijke praktijk, van problematisch gehalte, afgezet tegen de paradijsbloem die hetero’s bezitten en koesteren. Of in termen van de voorzitter van de Gereformeerde Bond: “God beschermde het huwelijk, en is het huwelijk veilig bij de PKN?” Daarmee implicerend dat het huwelijk nog in opperste staat van paradijselijkheid verkeert. Ik hoop dat ik die mythe inmiddels doorgeprikt heb… Ze heeft m.i. al genoeg levens verwoest. Voordat we overgaan op de homo’s wil ik eerst nog even stilstaan bij alle mooie dingen die over de oorspronkelijke, ongevallen natuur worden gezegd.

Genesis 2
22 En de HEERE God bouwde de ribbe, die Hij van Adam genomen had, tot een vrouw, en Hij bracht haar tot Adam. 23 Toen zeide Adam: Deze is ditmaal been van mijn benen, en vlees van mijn vlees! Men zal haar Manninne heten, omdat zij uit den man genomen is. 24 Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot een vlees zijn. 25 En zij waren beiden naakt, Adam en zijn vrouw; en zij schaamden zich niet.

Matheus 9
4Hebt gij niet gelezen, Die van den beginne [den] [mens] gemaakt heeft, dat Hij ze gemaakt heeft man en vrouw? 5 En gezegd heeft: Daarom zal een mens vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen, en die twee zullen tot een vlees zijn; 6 Alzo dat zij niet meer twee zijn, maar een vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.

Oorspronkelijke natuur vs. gevallen homonatuur

Afbeelding

Om heel eerlijk te zijn had ik de homonatuur niet los hoeven te behandelen van de heteronatuur. Het uiterlijke vertoon mag verschillen. De kern van de zaak is hetzelfde. Toch zal ik de uitsplitsing handhaven. Omdat ik wil laten zien dat het verschil er daadwerkelijk, feitelijk niet is. Ik hoef maar één tekst te noemen en daar zit het allemaal in.

Romeinen 1
26 Daarom heeft God hen overgegeven tot oneerlijke bewegingen; want ook hun vrouwen hebben het natuurlijk gebruik veranderd in het [gebruik] tegen nature; 27 En insgelijks ook de mannen, nalatende het natuurlijk gebruik der vrouw, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, en de vergelding van hun dwaling, die [daartoe] behoorde, in zichzelven ontvangende. 28 En gelijk het hun niet goed gedacht heeft God in erkentenis te houden, zo heeft God hen overgegeven in een verkeerden zin, om te doen dingen, die niet betamen; 29 Vervuld zijnde met alle ongerechtigheid, hoererij, boosheid, gierigheid, kwaadheid, vol van nijdigheid, moord, twist, bedrog, kwaadaardigheid; 30 Oorblazers, achterklappers, haters Gods, smaders, hovaardigen, laatdunkenden, vinders van kwade dingen, den ouderen ongehoorzaam; 31 Onverstandigen, verbondbrekers, zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijken, onbarmhartigen; 32 Dewelken, daar zij het recht Gods weten, [namelijk], dat degenen, die zulke dingen doen, des doods waardig zijn) niet alleen dezelve doen, maar ook mede een welgevallen hebben in degenen, die ze doen.

De gevallen (homo)natuur doet dezelfde dingen verkeerd in een ander jasje: ze is tegen/onder de wet. Ze is gericht op zichzelf, en ze is vleselijk.

Echter daar stopt ons verhaal niet. Ons verhaal moet verder. Alleen kon ons verhaal niet verder zonder aan te tonen dat niet slechts een eenzijdig gedeelte van de mensheid onder de wet, gericht op zichzelf en vleselijk is. Dat breukvlak loopt niet tussen de hetero’s en de homo’s. Dat breukvlak loopt ergens anders. In veel van mijn gesprekken met mede christenen was er één rode draad: mensen wilden zich niet vergelijken / vereenzelvigen met mijn lot. Het waren mooie, maar holle woorden. Voordat ik het échte breukvlak zal blootleggen wil ik daar eerst een paar voorbeelden van noemen, voorbeelden van uitspraken die aantonen dat men mij niet als een gelijkgeaarde (h)erkende:

- Als ik op straat loop en ik zie een mooie vrouw, en ik denk, daar zou ik wel een beschuitje mee willen eten. Dan snap ik heel goed wat jij meemaakt. (dan pas gelijkheid?)
- Ik ga ook niet op bezoek bij alleenstaande vrouwen, want zodra ik dat doe heb ik ook de schijn tegen me. (dan pas gelijkheid?)
- Het huwelijk is een paradijsbloem, het was adam & eve, niet adam & steve. (het was inderdaad adam & eve, zijn jullie ook zoals adam & eve?)

Het is schrijnend om te zien dat de herkenning pas een feit is, als de uitsprekers van deze zinnen voor zichzelf het idee hebben dat ze een zonde begaan. Wat is de grootste ellende van de mens? Dat hij zijn (huidige) ellende niet kent. Wat is de grootste ellende van een homo? Dat iemand anders de homo-ellende wel herkent maar de ellende van zichzelf niet…

Het is tijd voor positiever nieuws. Échte oplossingen.

Christus en de nieuwe heteronatuur

Afbeelding

Christus als oplossing van het probleem. We hebben gezien dat Adam en Eva prachtige, maar onbereikbare voorbeelden bleven. Omdat onze aard & daad (onze natuur) beperkt waren in volmaaktheid.

Galaten 3
24 Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden. 25 Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester.

Galaten 5
13 Want gij zijt tot vrijheid geroepen, broeders, alleenlijk [gebruikt] de vrijheid niet tot een oorzaak voor het vlees; maar dient elkander door de liefde. 14 Want de gehele wet wordt in een woord vervuld, [namelijk] in dit: Gij zult uw naaste liefhebben, gelijk uzelven.

Galaten 5
22 Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. 23 Tegen de zodanigen is de wet niet.

Wat is het heerlijk om een Bijbel te hebben waar het gewoon in staat. De echte breuklijn ligt bij Christus. Christus maakt alles nieuw. Hij doet eigenlijk verschillende dingen. Hij zorgt er voor dat de wet, die ons liet zien dat we niet zo’n mooie natuurlijke erfenis hebben gekregen uit het paradijs, vervuld wordt.

We hebben een nieuwe natuur geërfd. Uit het nieuwe testament. De erfenis is vrijgekomen door de dood van de Testamentmaker. En alleen daardoor. We hebben die erfenis niet, doordat we dezelfde paradijselijke geaardheid hebben als Adam en Eva. Dat zouden we wel willen. Dan hoefden we er niet mee naar Christus, en we hoefden Hem geen eer voor vernieuwing te geven. We hadden dan vanuit onze ongevallen aard, ongevallen werken vertoont, en anderen er op aangesproken dat ze dit ook moesten doen. Maar dat doen we niet… toch?

Romeinen 4
1 Wat zullen wij dan zeggen, dat Abraham, onze vader, verkregen heeft naar het vlees? (dat wil hier zeggen; op eigen kracht?) 2 Want indien Abraham uit de werken gerechtvaardigd is, zo heeft hij roem, maar niet bij God. 3 Want wat zegt de Schrift? En Abraham geloofde God, en het is hem gerekend tot rechtvaardigheid. 4 Nu dengene, die werkt, wordt het loon niet toegerekend naar genade, maar naar schuld. 5 Doch dengene, die niet werkt, maar gelooft in Hem, Die den goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid. 6 Gelijk ook David den mens zalig spreekt, welken God de rechtvaardigheid toerekent zonder werken; 7 [Zeggende]: Zalig zijn zij, welker ongerechtigheden vergeven zijn, en welker zonden bedekt zijn; 8 Zalig is de man, welken de Heere de zonden niet toerekent.

Een deel van die erfenis is de zorg van een Levende Jezus met een Levende Geest. De oude heteronatuur is niet meer de heerser. Dat betekent concreet dat de hetero vecht. Nee eigenlijk zeg ik dat verkeerd. Dat betekent dat de hetero en de Geest vechten. Samen; ondanks de beperking die ons afhoud van de oorspronkelijke natuur. Wat bevechten ze? Het vleselijke, ze zoeken naar het koninkrijk der hemelen. Is daarmee het leven van de hetero weer het leven van Adam en Eva? Nee, en die vraag kan je het beste stellen aan degenen die onderdeel zijn van dat proces. Laten we het Paulus vragen:

Romeinen 7
14 Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde. 15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik. 16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is. 17 Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont. 18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is [wel] bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet. 19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik. 20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont. 21 Zo vind ik dan deze wet [in] [mij]; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt. 22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens; 23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is. 24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? 25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere. (7:26) Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.

Genade geeft vrijheid maar ook verantwoordelijkheid. Je moet zorgen voor mensen om je heen! Zorgen terwijl je zicht houdt op datgene wat jou vergeven is:

Matheus 18
23 Daarom wordt het Koninkrijk der hemelen vergeleken bij een zeker koning, die rekening met zijn dienstknechten houden wilde. 24 Als hij nu begon te rekenen, werd tot hem gebracht een, die hem schuldig was tien duizend talenten. 25 En als hij niet had, om te betalen, beval zijn heer, dat men hem zou verkopen, en zijn vrouw en kinderen, en al wat hij had, en dat [de] [schuld] zou betaald worden. 26 De dienstknecht dan, nedervallende, aanbad hem, zeggende: Heer! wees lankmoedig over mij, en ik zal u alles betalen. 27 En de heer van dezen dienstknecht, met barmhartigheid innerlijk bewogen zijnde, heeft hem ontslagen, en de schuld hem kwijtgescholden. 28 Maar dezelve dienstknecht, uitgaande, heeft gevonden een zijner mededienstknechten, die hem honderd penningen schuldig was, en hem aanvattende, greep [hem] bij de keel, zeggende: Betaal mij, wat gij schuldig zijt. 29 Zijn mededienstknecht dan, nedervallende aan zijn voeten, bad hem, zeggende: Wees lankmoedig over mij, en ik zal u alles betalen. 30 Doch hij wilde niet, maar ging heen, en wierp hem in de gevangenis, totdat hij de schuld zou betaald hebben. 31 Als nu zijn mededienstknechten zagen, hetgeen geschied was, zijn zij zeer bedroefd geworden; en komende, verklaarden zij hunnen heer al wat er geschied was. 32 Toen heeft hem zijn heer tot zich geroepen, en zeide tot hem: Gij boze dienstknecht, al die schuld heb ik u kwijtgescholden, dewijl gij mij gebeden hebt; 33 Behoordet gij ook niet u over uw mededienstknecht te ontfermen, gelijk ik ook mij over u ontfermd heb? 34 En zijn heer, vertoornd zijnde, leverde hem den pijnigers over, totdat hij zou betaald hebben al wat hij hem schuldig was. 35 Alzo zal ook Mijn hemelse Vader u doen, indien gij niet van harte vergeeft een iegelijk zijn broeder zijn misdaden.

Nu komt het kritieke punt:

Wat is het christelijke gehalte van de opvatting dat een homo moet teruggaan naar de oorspronkelijke natuur. Dat hij daden moet gaan vertonen zoals Adam en Eva dat deden. En als ze dat niet doen dan mogen ze niet delen in de maaltijd met Christus. En dan mogen ze niet belijden dat Hij hun doorgang is naar een nieuw leven en een nieuwe natuur… En dat terwijl alle herboren hetero’s wel gebruik maken van die Doorgang. Zij worden niet teruggeworpen op zichzelf, maar omarmen elkaar, en omarmen Christus. Niet dankzij hun natuurlijkheid, maar ondanks hun onnatuurlijkheid:

(…)

Christus en de nieuwe homonatuur

Afbeelding

U zult inmiddels begrijpen dat ons lot veel overeenkomsten vertoont. Daarom ga ik ook geen andere teksten gebruiken. Ze staan er ook voor ons als homo’s

Galaten 3
24 Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden. 25 Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester.

Galaten 5
13 Want gij zijt tot vrijheid geroepen, broeders, alleenlijk [gebruikt] de vrijheid niet tot een oorzaak voor het vlees; maar dient elkander door de liefde. 14 Want de gehele wet wordt in een woord vervuld, [namelijk] in dit: Gij zult uw naaste liefhebben, gelijk uzelven.

Galaten 5
22 Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. 23 Tegen de zodanigen is de wet niet.

Ja, we hebben inzicht gekregen in ons tekort. Dat heeft de wet voor ons gedaan. En geloof me die wet is ons ingewreven, de gereformeerde gezindte was er als de kippen bij om die ons voor te spiegelen. Zo ijverig dat menig “homofiel” er het leven door heeft gelaten… Maar wie heeft ons onderwezen in onze redding? En wie heeft ons onderwezen wat de gevolgen daarvan zijn? Wie heeft de mond geroerd en ons deelgenoot gemaakt van de verdiensten van Christus? De interne en externe strijd die daarop volgt? Wie heeft er armen om ons heengeslagen en heeft de geestelijke vruchten (h)erkend in onze nieuwe homoaard? Onze homoaard die nooit zal worden als de aard van de ongevallen Adam en Eva. Maar is dat noodzakelijk? En zo ja, waarom spreken jullie Paulus daar dan niet op aan? Of Christus, want Christus heeft zich duidelijk uitgesproken over de eeuwige natuur. Over het belang van het huwelijk in dat licht:

Lukas 20
33 In de opstanding dan, wiens vrouw van dezen zal zij zijn? Want die zeven hebben dezelve tot een vrouw gehad. 34 En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: De kinderen dezer eeuw trouwen, en worden ten huwelijk uitgegeven; 35 Maar die waardig zullen geacht zijn die eeuw te verwerven en de opstanding uit de doden, zullen noch trouwen, noch ten huwelijk uitgegeven worden;

Marcus 12
24 En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Dwaalt gij niet, daarom, dat gij de Schriften niet weet, noch de kracht Gods? 25 Want als zij uit de doden zullen opgestaan zijn, zo trouwen zij niet, noch worden ten huwelijk gegeven; maar zij zijn gelijk engelen, die in de hemelen [zijn].
Galaten 3
25 Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester. 26 Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus. 27 Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan. 28 Daarin is noch Jood noch Griek; daarin is noch dienstbare noch vrije; daarin is geen man en vrouw; want gij allen zijt een in Christus Jezus. 29 En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen.

Galaten 6
11 Ziet, hoe groten brief ik u geschreven heb met mijn hand. 12 Al degenen, die een schoon gelaat willen tonen naar het vlees, die noodzaken u besneden te worden, alleenlijk opdat zij vanwege het kruis van Christus niet zouden vervolgd worden. 13 Want ook zij zelven, die besneden worden, houden de wet niet; maar zij willen, dat gij besneden wordt, opdat zij in uw vlees roemen zouden. 14 Maar het zij verre van mij, dat ik zou roemen, anders dan in het kruis van onzen Heere Jezus Christus; door Welken de wereld mij gekruisigd is, en ik der wereld. 15 Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht, noch voorhuid, maar een nieuw schepsel. 16 En zovelen als er naar dezen regel zullen wandelen, over dezelve [zal] [zijn] vrede en barmhartigheid, en over het Israel Gods. 17 Voorts, niemand doe mij moeite aan; want ik draag de littekenen van den Heere Jezus in mijn lichaam. 18 De genade van onzen Heere Jezus Christus zij met uw geest, broeders! Amen.

Kortom; de kracht zit niet in de aard, maar in de vernieuwing/ vernieuwer van die aard. Waaraan is die vernieuwing te herkennen? Is die te herkennen aan het vergelijken met de oorsprong? Met de wet? Misschien met prachtige heterorelaties? Nee! Die is te herkennen aan de vruchten van de Geest, die alleen te voorschijn komen als de stek in de juiste boom is geplant. Dat komt openbaar in de volgende aspecten:

Galaten 5
22 Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. 23 Tegen de zodanigen is de wet niet. 24 Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruist met de bewegingen en begeerlijkheden. 25 Indien wij door den Geest leven, zo laat ons ook door den Geest wandelen. 26 Laat ons niet zijn zoekers van ijdele eer, elkander tergende, elkander benijdende.

Ik ken ze, vruchtbare heterorelaties, geschoold op de nieuwe natuur verkregen in Christus, en met medewerking van zijn Geest. Ik ken ze die prachtige homorelaties, die druipen van de Geestelijke vruchten. Het zijn er echter niet veel. Want die vijf tot tien procent in onze kerken krijgen de kans niet om tot bloei te komen. Omdat ze geconfronteerd worden met tergende en benijdende zoekers van ijdele eer. Ijdele eer in een stiekem-niet-gevallen-aard met ongeschonden daden. Die de homo’s de maat nemen en ze proberen terug te leiden naar de oorsprong. Die ze noodzaken besneden te worden opdat ze zouden kunnen roemen in hun vlees. Hoewel zij, zelf besneden de wet niet houden…

Het moeilijke van al die mensen die zeggen dat “het” niet kan is dat het er zo veel zijn. Als reformatorisch christen, die begint te vertellen dat je homo bent, kom je niets anders tegen. Het is een mantra die zo sterk is geworden dat hij bijna niet meer te overstemmen valt. En de massaliteit vraagt om sterke leiders. Die een tegengeluid willen laten horen. Misschien wel laten zien.

Want dat “het” niet kan. Is zo’n leeg begrip. Wát kan er dan niet? Mag ik niet blij zijn dat mijn vriend op de bank ligt als ik thuis kom van het werk. Dat hij als ik aan het koken ben de keuken binnenkomt en geniet van mijn talent? Mag ik niet zorgen, niet liefhebben? Niet liefkozen? Is dat in strijd met de geestelijke vrucht? Of is het de seks? Waar komt die lichamelijke genegenheid uit voort? Wat is de drijfveer ervan? Zou een heterorelatie alléén vanuit geestelijke motieven seks consumeren en de homorelatie slechts puur uit vleselijke?
Ik hoor u hardop denken: de wét verbied het. De schepping spreekt er tegen. Is er dan nog steeds geen besef van wat de wet en de schepping over uw eigen situatie zegt? En waarom is dat anders? Is er geen ruimte voor ontluikend nieuw begrip van de termen liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid? Terwijl er aanwijzingen zijn dat uw en mijn gevallen aard niet ter zake doet in het koninkrijk der hemelen. De enige aard die belangrijk is, is het goede fundament waarop gebouwd wordt. Gebouwd, opgebouwd in liefde.

Als je het vooraf zonder inhoudelijk te kijken neerzet als “een probleem” omdat het in vergelijking met de wet en de oorsprong geen standhoud. Dan sluit je een belangrijke factor uit; Christus. Als ik hetzelfde zou doen met de heteroaard dan waren de rapen ook gaar: ik pak de hetero’s en de wet en concludeer dat het niet matcht. Zolang ik Christus, met zijn vernieuwende kracht, niet betrek bij die probleemstelling, dan krijg ik nooit een oplossing waar hetero’s mee kunnen leven. Dan rest er slechts de dood.

In en uit Christus is een weg mogelijk die niet vlekkeloos en zonder gebrek zal gaan, maar die wél een behouden thuiskomst garandeert. Geldt die stelregel niet zowel voor hetero’s en homo’s? Zij in een relatie, of zonder, en wij ook. Dan zit de kern en het belang niet in de situatie maar in de drager van die situatie… Is het onder eigen verantwoordelijkheid, omdat de wet nog spreekt. Of is het onder auspiciën van de Geest, terwijl de wet zwijgt. Zegt u het maar. Maar realiseer dat het mes aan twee kanten snijd. Ik niet? Dan u ook niet! U wel, dan ik ook.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 24 dec 2008 11:14

Ik realiseer me dat het bovenstaande voor velen een wel erg lange lap tekst is.
Toch geloof ik dat hier heel duidelijk van uit de Bijbel gesproken wordt. Ik hoop echt dat iedereen dit leest en reageer maar.

En als je het te veel vindt, heb je natuurlijk ook geen recht van spreken meer als een homofiele relatie afdoet met een one-liner "in de Bijbel staat dat het niet mag".

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 dec 2008 11:50

Denkertje21 schreef:Ik realiseer me dat het bovenstaande voor velen een wel erg lange lap tekst is.
Toch geloof ik dat hier heel duidelijk van uit de Bijbel gesproken wordt. Ik hoop echt dat iedereen dit leest en reageer maar.

Als ik er kort op in mag gaan, wordt alleen aangetoond dat de natuur van zowel hetero's als homo's verdorven is door de zondeval. En dat die natuur vernieuwd wordt door Christus. Dan zou ik zeggen: helemaal mee eens.

Maar wat hier aan de orde is, is niet een discussie over onze natuur en hoe die veranderd wordt, maar over de instelling van God van het huwelijk.
Die instelling als instelling is niet veranderd, want die is niet verdorven, noch is er een instelling bijgekomen.
Het huwelijk als instelling is ook geen opgave van de wet, maar een gave die door God in het paradijs is gegeven.
Dus als er een verandering van onze natuur is, is dat wel een verandering richting die goede gave van God, nl. dat is ofwel in het huwelijk samenleven, ofwel ongetrouwd en maagdelijk blijven.

Overigens, als er iets is wat uit het Nieuwe Testament naar voren komt, is dat de volmaaktheid in zal houden dat er in het hemelrijk geen huwelijk meer zal zijn, omdat we zullen zijn als engelen in de hemel, dus zonder seksuele relaties. Daar gaat het naartoe. Dus dan heeft de laatste optie (ongetrouwd en maagdelijk blijven) de voorkeur.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

meboy

Berichtdoor meboy » 24 dec 2008 12:20

elbert schreef:Maar wat hier aan de orde is, is niet een discussie over onze natuur en hoe die veranderd wordt, maar over de instelling van God van het huwelijk.
Die instelling als instelling is niet veranderd, want die is niet verdorven, noch is er een instelling bijgekomen.

Dus als er een verandering van onze natuur is, is dat wel een verandering richting die goede instelling van God, nl. dat is ofwel in het huwelijk samenleven, ofwel ongetrouwd en maagdelijk blijven.

Je zegt eigenlijk twee dingen: ja wij zijn onderhevig aan de zondeval. En; de instelling van het huwelijk is ongeschonden puur. Daarna wordt het wat mij betreft troebel. Want in plaats van te reiken naar het koninkrijk der hemelen (geestelijk, vrij van de wet, gerich op de A/ander). Ga je terug naar het formuleren van een wettelijke eis die voort zou komen uit de schepping. Volgens mij is dat niet juist:

1. Als de schepping eisen stelt aan een wedergeboren mens; waarom voldoet Christus naar zijn menselijke natuur niet aan die eis? Christus was immers niet getrouwd. Nergens in God's oorspronkelijke scheppingsplan is het alleenzijn geformuleerd.

2. Je gebruikt het woord "richting". Daarna formuleer je wat volgens jou de richting is. huwelijk, of celibaat. Dat zijn termen die situaties aanduiden (wát er moet gebeuren) De bijbel gebruikt andere termen. Niet situatief maar thematisch: liefde, vrede, barmhartigheid, verdraagzaamheid etc.

elbert schreef:Overigens, als er iets is wat uit het Nieuwe Testament naar voren komt, is dat de volmaaktheid in zal houden dat er in het hemelrijk geen huwelijk meer zal zijn, omdat we zullen zijn als engelen in de hemel, dus zonder seksuele relaties. Daar gaat het naartoe. Dus dan heeft de laatste optie (ongetrouwd en maagdelijk blijven) de voorkeur.

Nee dat is m.i. niet per definitie waar. Jezus bleef alleen, Paulus bleef alleen. En vanuit het perspectief van "vrucht dragen" is dat ook te verklaren. Voor de Mens Jezus en voor de mens Paulus was die vorm het meest effectief om vrucht te dragen.

Beidden geven aan dat de vorm niet belangrijker is dan de inhoud. Paulus zegt: het is beter te trouwen dan te branden. Lees Romeinen 12 eens en zie dan hoe praktisch Paulus de thematische geestelijke vruchten inpast in het dagelijks leven waarbij telkens vormen en situaties ondergeschikt zijn aan het grotere thema:

7 [Zo] [laat] [ons] [die] [gaven] [besteden], hetzij profetie, naar de mate des geloofs; hetzij bediening, in het bedienen; hetzij die leert, in het leren;
8 Hetzij die vermaant, in het vermanen; die uitdeelt, in eenvoudigheid; die een voorstander is, in naarstigheid; die barmhartigheid doet, in blijmoedigheid.
9 De liefde zij ongeveinsd. Hebt een afkeer van het boze, en hangt het goede aan.
10 Hebt elkander hartelijk lief met broederlijke liefde; met eer de een den ander voorgaande. (niet de situatie maar de inhoud)

Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht, noch voorhuid, maar een nieuw schepsel. (niet de situatie maar de inhoud)

Jezus zegt ook (helaas niet specifiek over homoseksuele relaties) inhoud gaat boven vorm: Doch zo gij geweten hadt, wat het zij: Ik wil barmhartigheid en niet offerande. (ik wil inhoudelijke ontferming, geen situatieve vorm).

Je moet mijn pleidooi ook niet zien als: een homorelatie is het enige wat vrucht draagt voor homoseksuelen. Maar het vrucht dragen moet centraal staan. Gepland zijn in Christus en dan kan je inhoudelijk bijdragen aan Gods koninkrijk. Niet met als doel qua vorm te lijken op God's begin (Adam en Eva) Want wie dat stelt komt teveel hobbels tegen in het kijken naar zichzelf en anderen. En zal nooit een doorbraak bereiken in het vrij zijn (in de zin van: de vloek is afgewenteld, het leven heeft nut gekregen). Maar door te gaan lijken op Christus, gevend en goed zijnde voor de ander. En dat is niet beperkt door vorm.

Simpel gezegd: wedergeboren hetero's met of zonder relatie kunnen vrucht dragen en bijdragen aan het koninkrijk der hemelen. Wedergeboren homo's kunnen dat ook. Dit alles terwijl ze God's oorsprongkelijke natuur hoogachten. Dat laten ze zien door zich te (laten) bekwamen in: liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 24 dec 2008 12:45

Als toevoeging op Me-Boy en in reaktie op:
elbert schreef:verandering richting die goede gave van God, nl. dat is ofwel in het huwelijk samenleven, ofwel ongetrouwd en maagdelijk blijven.

Dat maagdelijk blijven is relatief. Men kan lichaam en geest niet splitsen. Men kan pogen het lichaam rein te houden, de geest zal daarin niet meewerken. Het één zal het ander bezoedelen. Of men nu getrouwd is of men celibatair leeft. Men probeert te redeneren vanuit of naar een volmaaktheid. Die is er in dit leven niet.

Jammer, dat men blijft proberen het huwelijk tussen man en vrouw naar een niveau van volmaaktheid te tillen i.p.v dat men probeert samen op te zien naar Christus.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 24 dec 2008 17:02

best wel eens met Harm-J.

verder:

Ik vind dat een homo-relatie niet kan dienen voor hetgeen een relatie bedoelt is: namelijk als beeld van de relatie van Christus en zijn Kerk.
- de liefde onderling is vergelijkbaar
- de vruchten(!, homofilie heeft nul komma nul vrucht) van de liefde zijn vergelijkbaar
- de vergelijking van het hooglied kan doorgetrokken worden
- de vergelijking van overspel en afgoderij komt veelvuldig voor in de Bijbel (afgoderij en hoererij wordt vaak vergeleken). Een andere Christus is hetzelfde als een andere bruidegom.

en nu betreffende homofilie:
Zijn er twee Christussen? of zijn er twee Kerken?

nee,

er is één Christus, en er is één Kerk, zo is er ook één Bruid, en één Bruidegom,
en DUS is de enige bijbelgetrouwe relatie: één man en één vrouw.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 dec 2008 17:06

meboy schreef:Want in plaats van te reiken naar het koninkrijk der hemelen (geestelijk, vrij van de wet, gerich op de A/ander). Ga je terug naar het formuleren van een wettelijke eis die voort zou komen uit de schepping.

Ik begrijp dat je mijn posting als wettisch wilt bestempelen, maar dat was niet de strekking van wat ik schreef.
Ik had het over een verandering richting Gods beeld, een geestelijke vernieuwing, niet over iets wettisch.
En dan wel over een verandering richting wat God gegeven heeft, nl. ofwel het huwelijk, ofwel de ongehuwde staat.
Het gaat nl. over de nieuwe mens, die vernieuwd wordt tot kennis, naar het Evenbeeld van Degene, Die hem geschapen heeft (Kol. 3:10). Dat is dus de richting, naar Hem toe. Daaruit volgt dus ook een roeping om godvruchtig te leven (zie de verzen 12-25), want een christen leeft niet zomaar voor het vaderland weg, maar doet de nieuwe mens aan.

Harm-J schreef:Jammer, dat men blijft proberen het huwelijk tussen man en vrouw naar een niveau van volmaaktheid te tillen i.p.v dat men probeert samen op te zien naar Christus.

Ook dit heb ik niet beweerd. Wat ik wel beweer is dat het huwelijk als instelling een afspiegeling is van Christus en Zijn gemeente. Dát huwelijk is volmaakt. Zo mogen we het huwelijk dan ook ontvangen: als afspiegeling van het volmaakte huwelijk tussen Christus en Zijn Bruid.
Ook het ongehuwde leven past daar trouwens in: wie ongetrouwd wil leven tot eer van God, is daarmee in de eerste plaats deel van de Bruid die zich volledig op haar Man richt. Daarom kan Paulus zeggen dat het beter is om ongetrouwd te blijven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 24 dec 2008 17:59

DesertRose schreef: homofilie heeft nul komma nul vrucht

Beetje kromme redenering, m.i. tenzij je een kindje als enige vrucht van de liefde ziet. Triest voor al die alleenstaanden en kinderloze echtparen..

Misschien is het beter om ook wat voorzichter met 'vruchten' om te springen. Volgens Galaten 5 : 22 is de liefde een vrucht vn de Geest:

Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.

Je trekt het op jouw manier wel heel krom...

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 24 dec 2008 18:25

elbert schreef: Wat ik wel beweer is dat het huwelijk als instelling een afspiegeling is van Christus en Zijn gemeente. Dát huwelijk is volmaakt. Zo mogen we het huwelijk dan ook ontvangen: als afspiegeling van het volmaakte huwelijk tussen Christus en Zijn Bruid.
Ook het ongehuwde leven past daar trouwens in: wie ongetrouwd wil leven tot eer van God, is daarmee in de eerste plaats deel van de Bruid die zich volledig op haar Man richt. Daarom kan Paulus zeggen dat het beter is om ongetrouwd te blijven.

Christus en Zijn gemeente staat voor mogen op kijken (met zijn allen naar Hem), dat huwelijk is nu nog niet volmaakt. Het zal pas volmaakt zijn bij de nieuwe hemel en aarde. Je zei zelf eerder al dat daar geen sprake meer zal zijn van huwelijken. Als het "nu" al een volmaakt huwelijk zou zijn was er ook sprake van één kerk, helaas is dat niet zo..
Gelukkig ligt er wel een belofte, van hoe het later zal zijn!

Het is ook niet goed om Christus en zijn gemeente als zijnde louter heteroseksueel uit te lezen, daar Christus een man was. Hoe moet je dit dan uitlezen voor de mannelijke gemeente leden? Daarbij doet men Christus te kort, die voor de gehele gemeente gestorven is. (lees: een ieder die in Hem geloven wil) Men moet beeldspraak niet uit zijn verband willen trekken om het voor eigen parochie te willen gebruiken.

Men kan ervoor kiezen om niet te trouwen en dit te willen doen tot eer van God. Let wel dit wordt gepresenteerd als een persoonlijke keuze, niet als een gebod. Toch zal deze relatie ook niet rein zijn, daar de geest niet uitgeschakeld wordt. Niet bij een heteroseksuele man/vrouw, niet bij een homoseksuele man vrouw. Niets van wat men doet of laat voor God in dit leven is volmaakt!
Laatst gewijzigd door Harm-J op 24 dec 2008 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

meboy

Berichtdoor meboy » 24 dec 2008 18:29

elbert schreef: Ik had het over een verandering richting Gods beeld, een geestelijke vernieuwing, niet over iets wettisch.
En dan wel over een verandering richting wat God gegeven heeft, nl. ofwel het huwelijk, ofwel de ongehuwde staat.
Het gaat nl. over de nieuwe mens, die vernieuwd wordt tot kennis, naar het Evenbeeld van Degene, Die hem geschapen heeft (Kol. 3:10). Dat is dus de richting, naar Hem toe. Daaruit volgt dus ook een roeping om godvruchtig te leven (zie de verzen 12-25), want een christen leeft niet zomaar voor het vaderland weg, maar doet de nieuwe mens aan.

Daarin zijn we het niet onees met elkaar. Het verschil is dat jij zegt:

- Godvruchtig leven is het huwelijk of ongehuwde maagdelijke staat

En ik zeg:

- Godvruchtig leven is een leven met liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, en matigheid.

De tekst die jij aanhaalt is prachtig. Het onderstreept echter precies wat ik bedoel. De cruciale versen (waarin in plaats van een begrenzing juist de ruimte van het nieuwe leven tot uitdrukking komt) zal ik vet maken. Ik zie daar bijvoorbeeld vers 11:

11 Waarin niet is Griek en Jood, besnijdenis en voorhuid, barbaar [en] Scyth, dienstknecht [en] vrije; maar Christus is alles en in allen.

12 Zo doet dan aan, als uitverkorenen Gods, heiligen en beminden, de innerlijke bewegingen der barmhartigheid, goedertierenheid, ootmoedigheid, zachtmoedigheid, lankmoedigheid;
13 Verdragende elkander, en vergevende de een den anderen, zo iemand tegen iemand [enige] klacht heeft; gelijkerwijs als Christus u vergeven heeft, [doet] ook gij alzo.
14 En boven dit alles [doet] [aan] de liefde, dewelke is de band der volmaaktheid.
15 En de vrede Gods heerse in uw harten, tot welken gij ook geroepen zijt in een lichaam; en weest dankbaar.
16 Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart.
17 En al wat gij doet met woorden of met werken, [doet] het alles in den Naam van den Heere Jezus, dankende God en den Vader door Hem.

De opsomming die volgt is niet een soort hernieuwde eis, waarin begrenst wordt waarin dat kan en waarin niet... dat is beter te zien op het einde.

18 Gij vrouwen, zijt uw eigen mannen onderdanig, gelijk het betaamt in den Heere.
19 Gij mannen, hebt uw vrouwen lief, en wordt niet verbitterd tegen haar.
20 Gij kinderen, zijt [uw] ouderen gehoorzaam in alles, want dat is den Heere welbehagelijk.
21 Gij vaders, tergt uw kinderen niet, opdat zij niet moedeloos worden.
22 Gij dienstknechten, zijt in alles gehoorzaam [uw] heren naar het vlees, niet met ogendiensten als mensenbehagers, maar met eenvoudigheid des harten, vrezende God.
23 En al wat gij doet, doet dat van harte als den Heere en niet den mensen;
24 Wetende, dat gij van den Heere zult ontvangen de vergelding der erfenis; want gij dient den Heere Christus.
25 Maar die onrecht doet, die zal het onrecht dragen, dat hij gedaan heeft; en er is geen aanneming des persoons.

Mag ik vers 23 tot 25 uitroepen tot homo-vers van het jaar? Zo op de valreep van 2008?

elbert schreef: Wat ik wel beweer is dat het huwelijk als instelling een afspiegeling is van Christus en Zijn gemeente. Dát huwelijk is volmaakt.

Het huwlijk tussen Christus en zijn gemeente is inderdaad volmaakt. De afspiegeling daarvan; zoals wij dat in de praktijk brengen niet. Echter de band tussen Christus en zijn kerk gebruiken als eis tegenover homo's is veel te exclusief. Wat J-H probeert te zeggen is: als dát een eis is voor de homo's dan is het ook een eis voor hetero's.

elbert schreef: Zo mogen we het huwelijk dan ook ontvangen: als afspiegeling van het volmaakte huwelijk tussen Christus en Zijn Bruid.

Laat ik het voor de zekerheid eerst vragen: pas dit verhaal eens toe op de homo?

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 24 dec 2008 19:09

zeg meboy, je hebt deze vraag vast al eens beantwoord, maar wat is jou manier van wegredeneren met versen als deze:

(1 timotheus 1)
10 Den hoereerders, dien, die bij mannen liggen, den mensendieven, den leugenaars, den meinedigen, en zo er iets anders tegen de gezonde leer is;

meboy

Berichtdoor meboy » 24 dec 2008 19:15

Het zegt iets over de vleselijk kant van het homobestaan.

19 De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid,
20 Afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen,

Als je mijn post met al die plaatjes pakt, neem dan het bovenste plaatje en als je goed op het schema kijkt zou het passen bij linksonder: oude gevallen homonatuur.

Afbeelding

Het zegt niets over de geestelijke kant. Net zoals ik jou meer dan 7 teksten kan voorschotelen waarin ik kan aantonen dat de heteroseksueel ook te maken heeft met een verdorven aard en verdorven daden.

Het komt overeen met de oude ongevallen heteronatuur die (nog) niet is aangeraakt door Christus:

Afbeelding

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 24 dec 2008 19:19

dat deze dingen:

liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, en matigheid.

voorkomen binnen een homorelatie, dat keurt de relatie nog niet goed. Stel dat ik een stenen afgodsbeeld dien, op de manier zoals God gedient zal worden. das toch ook niet goed? het gaat niet alleen om de manier waarop.
Stel je voor dat ik geloof in ootmoet en dankbaarheid, vetrouwende op mijn god, in alle voorspoed dankbaar, en in alle tegenspoed geduldig, en mijn dankbaarheid bewijs ik jegens mijn afgodsbeeld poppejans. Dat is toch niet normaal? het gaat niet om de kenmerken van het dienen, het gaat ook om de persoon ten opzichte van wie dit dienen is.
Net zoals bij een relatie, gaat het niet alleen om liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, en matigheid, maar ook om de andere zaken die de Bijbel noemt. Je arceert de stukken uit de Bijbel die jou goed uitkomen, en de rest laat je maar voor wat het is, afzwakkend, en afbuigend. Sodomie was, is en blijft en onnatuurlijke, een onbiologische, een onbijbelse mismaakte relatievorm.
kwets ik je, dan sorry. het gaat erom dat God niet méér gekwetst wordt, dan al gebeurt.

Terug naar “Archief”