Werk kiezen en op zondag werken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 15 nov 2008 11:58

@ chip

Als je voorkeur uitgaat naar de binnenvaart, probeer eens te gaan praten met mensen die in die sector werken. In onze gemeente zijn veel schippers, maar die varen niet op zondag en liggen eigenlijk elk weekend wel vast of in een haven zodat ze toch naar de kerk kunnen gaan.

Maar ook de internationale scheepvaart heb je bedrijven die niet op zondag varen. Of het moet niet anders kunnen wat betreft weer enz.
Maar er zijn nog zeker rederijen die daar rekening mee houden, of ook vanuit een christelijke achtergrond varen.

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 16 nov 2008 08:51

Heidebloem schreef:Wat betreft de politie: dat vind ik wel naief en kortzichtig. Het is nu eenmaal zo dat de politie nodig is. Het wordt pas echt leuk als er op zondag geen agent meer te bekennen is...

of brandweer....

Ik was vanmorgen blij dat ik kon douchen, de WC kon doortrekken en een kopje thee kon zetten, dankzij de mensen die vandaag werken...
The solution to a problem lies in finding the Solver...

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 16 nov 2008 12:06

egbert schreef:
Heidebloem schreef:Wat betreft de politie: dat vind ik wel naief en kortzichtig. Het is nu eenmaal zo dat de politie nodig is. Het wordt pas echt leuk als er op zondag geen agent meer te bekennen is...

of brandweer....

Ik was vanmorgen blij dat ik kon douchen, de WC kon doortrekken en een kopje thee kon zetten, dankzij de mensen die vandaag werken...
:roll: :mrgreen:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 17 nov 2008 19:00

Dat is inderdaad ook een heel andere kant;
hoeveel maken we gebruik van het werk dat andere mensen voor ons doen op zondag! Het nieuws op radio/tv, de lampen die branden door werk wat in de elektriciteitscentrale wordt verricht, en als we een stukje moeten rijden luisteren we toch wel even de verkeersinformatie...

Persoonlijk heb ik er weinig moeite mee om die dingen te doen, en doe je het ook 'zonder bij na te denken'. Maar bijvoorbeeld iets te eten/drinken kopen op zondag, dat voelt ineens wel heel raar...
Gek eigenlijk!
Verblijd je in de Here!

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 17 nov 2008 21:25

Elekriciteit maak ik wel gebruik van. Maar ik luister bewust geen radio. Maar het is waar dat je ongemerkt toch van andermans diensten gebruik maakt.
AfbeeldingAfbeelding

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 18 nov 2008 13:59

Overigens ook opvallend dat in veel andere landen Christenen veel minder strikt zijn waar het het gebruik maken van diensten en het kopen van goederen op zondag betreft.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 nov 2008 17:18

Floefloe schreef:Overigens ook opvallend dat in veel andere landen Christenen veel minder strikt zijn waar het het gebruik maken van diensten en het kopen van goederen op zondag betreft.

in Nederland heb je daar ook een groep Christenen die zo denken en leven.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 18 nov 2008 17:40

Klopt, maar in het buitenland zijn er aanmerkelijk meer christenen, ook uit wat striktere gemeenten, die op zondag gebruik maken van diensten en naar de winkel gaan. Maar dat terzijde. Het was iets dat me opviel toen ik weer in het buitenland was en op zondag met wat locals omging.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 18 nov 2008 18:52

Dat is dan blijkbaar ook/mede cultuurgebonden... of wellicht uit gewenning? Als je niet beter weet dan dat de winkels op zondag open zijn, ben je als christen misschien eerder geneigd er op die dag gebruik van te maken dan wanneer je die zondagsopenstelling bewust hebt zien komen en er wellicht uitdrukkelijk bezwaar tegen gemaakt hebt?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 19 nov 2008 17:03

dat kan zeker een rol mee spelen.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 19 nov 2008 17:51

Inderdaad, hier zijn er maar heel weinig mensen die niets kopen op zondag, nergens heen gaan enz. Maar ik denk dat dat ook meer komt uit gewenning, voordat ze christen werden hebben ze het ook zo gedaan en ze denken er simpelweg niet over na of ze dat nu wel of niet anders zouden doen. Met werken is dat net zo: als je moet werken dan moet dat, dus dan ga je werken.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 15 dec 2008 10:25

Persoonlijk vier ik de Sabbat ingaande vrijdagavond bij zonsondergang en eindigd zaterdagsavond zonsondergang, ik noem dat geleende tijd, , maar (een deel van de week afzonderen tot Zijn eer) God heeft die tijd apart gesteld en geheiligd.

Dat geeft natuurlijk consequentie in een keus om de Sabbat tijd aan God te wijden (natuurlijk heb ik het niet over de tijd die je beschikbaar steld voor de verzorging en hulp die anderen nodig hebben), maar het gaat hierom iets wat niet noodzakelijk is moet men nalaten.
Het goede doen op Sabbat/en wekelijkse tijd, dat wil de Here Jezus ons leren.

Maar om trouw te zijn/ en blijven aan God, moet men de beginselen niet nalaten.
God heeft daarbij een teken gesteld "als je dat doet" is een bewijs dat je Mij lief hebt en kan ik je helpen wegen te openen die je voor onmogelijk hebt gehouden.

Ik heb dat zelf ervaren.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 15 dec 2008 11:07

marin schreef:Maar om trouw te zijn/ en blijven aan God, moet men de beginselen niet nalaten.
God heeft daarbij een teken gesteld "als je dat doet" is een bewijs dat je Mij lief hebt en kan ik je helpen wegen te openen die je voor onmogelijk hebt gehouden.

Ik heb dat zelf ervaren.

Hoe bedoel jij bovenstaande precies?

Het laat zich nu een wat uitlezen als zijnde, dat als je zou weigeren om een baan te accepteren waarin gesteld wordt dat je op zondag verplicht gesteld wordt om te werken, dat God dan een andere baan op je pad brengt.

Mocht dit zo zijn, dan lijkt het net of je God wil dwingen om Hem te laten doen wat jij wilt of jouw wilt laten belonen voor de keuze die jij maakt.

Naar mijn idee is de zaterdag of zondags(rust) er voor de mens, niet andersom.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 15 dec 2008 14:27

Saskia schreef:Inderdaad, hier zijn er maar heel weinig mensen die niets kopen op zondag, nergens heen gaan enz. Maar ik denk dat dat ook meer komt uit gewenning, voordat ze christen werden hebben ze het ook zo gedaan en ze denken er simpelweg niet over na of ze dat nu wel of niet anders zouden doen. Met werken is dat net zo: als je moet werken dan moet dat, dus dan ga je werken.
ik koop niet op zondag en heb dat nog nooit gedaan. Zelfs al zat ik in hoge nood, jammer dan! Ik heb dat ook geleerd van m'n ouders en m'n man ook: op zondag koop je niet. Zelfs niet tanken! Oja, volgens mij hebben we oooit 1x getankt op zondag en toen voelde ik mij gewoon niet lekker. Ik (wij) zijn het niet gewend......
Ik werk echter wel op zondag, gewoon omdat het mijn plicht is (ouderenzorg) dus dan heb ik er geen (minder) moeite mee.
En ik ben van huis uit wel als christen opgevoed maar er werd weinig mee gedaan. Meer van regeltjes dan uit liefde enzo. Ik ben er op latere leeftijd meer mee gaan doen.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 15 dec 2008 21:50

kwebbel schreef:
Saskia schreef:Inderdaad, hier zijn er maar heel weinig mensen die niets kopen op zondag, nergens heen gaan enz. Maar ik denk dat dat ook meer komt uit gewenning, voordat ze christen werden hebben ze het ook zo gedaan en ze denken er simpelweg niet over na of ze dat nu wel of niet anders zouden doen. Met werken is dat net zo: als je moet werken dan moet dat, dus dan ga je werken.
ik koop niet op zondag en heb dat nog nooit gedaan. Zelfs al zat ik in hoge nood, jammer dan! Ik heb dat ook geleerd van m'n ouders en m'n man ook: op zondag koop je niet. Zelfs niet tanken! Oja, volgens mij hebben we oooit 1x getankt op zondag en toen voelde ik mij gewoon niet lekker. Ik (wij) zijn het niet gewend......
Ik werk echter wel op zondag, gewoon omdat het mijn plicht is (ouderenzorg) dus dan heb ik er geen (minder) moeite mee.
En ik ben van huis uit wel als christen opgevoed maar er werd weinig mee gedaan. Meer van regeltjes dan uit liefde enzo. Ik ben er op latere leeftijd meer mee gaan doen.

Wij kopen ook niet op zondag. Maar als we iets echt helemaal vergeten zijn en we hebben het wel echt nodig, dan zou ik er geen probleem van maken om het wel te kopen. Maar die voorbeelden zijn er niet veel geloof ik, dusss....
Maar het is ook cultureel bepaald of je wel of niet koopt op zondag. In andere landen gaan ze na kerktijd ook rustig de markt op bijvoorbeeld.
Maar het heeft wel iets hoor, die zondagsheiliging. Maar mensen die er anders over denken zijn in mijn ogen niet bij voorbaat geen of minder christen. Een ieder zij in zijn eigen geweten ten volle verzekerd schrijft vriend Paulus al. Geen vrijbrief om maar te doen wat je zelf goeddunkt, maar aan de andere kant ook een rem om niet meteen met de ban te gooien en dergelijke.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “Archief”