De Pil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 16 nov 2008 14:17

Lalage schreef:marierose: heb jij kinderen? Of maakt dat niet uit bij de Mirena?

volgens mij kun je ook zonder kinderen een Mirena laten plaatsen, alleen dan moet je wel naar de gynaecoloog omdat het moelijker gaat ivm de grootte van je baarmoedermond.
AfbeeldingAfbeelding

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 17 nov 2008 20:27

TheKeimpe schreef:
LeChat schreef:Oh, maar het is niet een kwestie van 'mogen', volgens mij is de kerkelijke lijn binnen de GG nog altijd dat voorbehoedsmiddelen niet gewenst zijn, hoor. Alleen trekt de jongere generatie zich daar steeds minder van aan en maakt (gelukkig) haar eigen keuzes.

Waar baseer je deze algemene lijn op? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Welke lijn bedoel je? Die van de GG als kerkgenootschap of die van de jonge GG? Ik ben zelf lid van de GG en kreeg op catechisatie en zo nu en dan ook tijdens de kerkdiensten te horen dat geboorteplanning niet oké is, terwijl wij jongeren zelf wél voorbehoedsmiddelen (gaan) gebruiken.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 18 nov 2008 17:07

Hier zie je dus een verschil van mening tussen predikanten... Ik kreeg op catechisatie te horen dat voorbehoedsmiddelen, in concreto: de pil, in bepaalde gevallen een zegen kon zijn.

Daarom vroeg ik mij af of er een kerkelijke lijn is, of dat het binnen de vrijheid van het geweten valt, zonder kerkelijke uitspraken.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 18 nov 2008 19:03

In welke gevallen dan, TK? En werd er dan ook nog iets gezegd over voorbehoedsmiddelen om redenen van carrière e.d.?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 06 dec 2008 15:14

Nee, het werd vooral op medische gevallen toegepast. En voor zover ik de ds. ken die ik voor cat. had zal hij het niet aangemoedigd hebben als je de pil ging slikken om carrière-redenen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 07 dec 2008 23:07

Ik denk dat het belangrijk is dat een ieder een eigen afweging maakt. Wat predikanten vinden van voorbehoedsmiddelen vind ik niet zo bijster interessant.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 08 dec 2008 02:50

Nee, maar de gemiddelde kerkganger is het toch op bepaalde vlakken wel soortement eens met zijn voorganger. Het verschil zit hem dus in het feit in hoeverre je iets aan wilt nemen van de man door God aangesteld of je eigen mening belangrijker vind dan die van wie dan ook.

Als je gelooft dat de ds jou met zijn wijsheid en inzichten laat zien dat iets wel of niet goed is, en in combinatie met jou eigen gevoel cq geweten kom je dan tot een conclusie.

Ik zou het in elk geval niet over mijn hart kunnen verkrijgen om te zeggen dat ik hetgene wat mijn ds zegt niet bijster interessant vind. Dat ik het niet altijd eens ben met de beste man is een twee maar zijn mening vind ik over het algemeen wel altijd erg interessant.

Ik weet niet of jij ergens kerkt Sabra maar als dat zo zou zijn dan kerk je op die plek niet voor niets en vind je de prayer toch dermate interessant dat je ernaar gaat luisteren. Je kunt me dan niet wijsmaken dat als die man bij jou over de vloer komt je tegen hem zegt dat zijn mening niet zo interessant is.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 08 dec 2008 03:03

Ik vraag me af waarom een dominee überhaupt over voorbehoedsmiddelen preekt. En als de dominee het niet goed vindt dat je de pil slikt omdat je liever even carriere maakt, tsjah dat moet je toch lekker zelf weten zou ik zeggen. Waar bemoeit zo'n man zich mee? Kindjes zijn er al genoeg op de wereld, voorlopig sterven we niet uit hoor.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 dec 2008 07:19

Je gaat toch geen kinderen krijgen omdat de dominee dat zo graag wil??

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 dec 2008 08:39

Lalage schreef:Je gaat toch geen kinderen krijgen omdat de dominee dat zo graag wil??

in bepaalde kringen is wordt de dominee op een voetstuk geplaats die je moet volgen, en heel veel mensen doen dat ook. :?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 08 dec 2008 11:11

Ik zou het raar vinden als een dominee het vermijd om erover te preken!
Er worden keiveel kindjes in de Bijbel geboren, en ik vind dat de dominee een taak heeft in zijn gemeente om de gemeenteleden ook te vertellen wat Bijbels is op het gebied van kinderen krijgen, en daarbij kan het ook echt wel goed zijn als hij er dan meteen iets over zegt (in Bijbels perspectief, ik heb niks aan zijn mening als ik heel eerlijk ben), over voorbehoedsmiddelen. Ik ben dolblij dat onze dominee dat wel gewoon, recht voor zijn raap doet.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 08 dec 2008 13:11

Denk dat dat ook wel precies het probleem is, een Ds is als het goed is een gestuurde door God en als het goed is spreekt de dominee voor God en daar hoort dus ook bij dat hij het heeft over het wel/niet tegen houden van kinderen krijgen, maar de mens is zo dat hij/zij graag zelf het touw in handen neemt en zelf wel eens even beslist wat hij/zij wil ook al is het tegen de wil van God in, Uw wil geschiede!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 dec 2008 13:23

God heeft ons een verantwoording gegeven m.b.t. kinderen ontvangen.

Predikanten/voorgangers zijn ook mensen met een bepaalde meningen en opvattingen en je moet niet een predikant/voorganger zomaar na praten en naleven wat hij ons te vertellen heeft. Dat vindt ik nogal erg gevaarlijk want dan ga je je vestigen op de predikant/voorganger terwijl het wel draait om God (de Vader, Jezus de Zoon en de Heilige Geest).

rafaell

Berichtdoor rafaell » 08 dec 2008 13:39

In de Bijbel hadden ze nog geen voorbehoedsmiddelen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 08 dec 2008 13:54

rafaell schreef:In de Bijbel hadden ze nog geen voorbehoedsmiddelen.

Dus?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”