Zwanger deel 5

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 26 nov 2008 11:15

Fijn hoor MissF de laatste week werken!
Heb je fijn nog een poosje de tijd om tot 'jezelf' te komen voordat de baby zich aankondigd.
Geniet er maar lekker van en doe het rustig aan, succes met opvang regelen!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 26 nov 2008 11:18

Ik stop 6 weken van tevoren. Ik mag ook langer doorgaan, maar mijn man zei toen al: neem het er lekker van! Je kijkt er dan vast naar uit.
En dat is ook wel uitgekomen ;)
Al blijf ik af en toe wel naar mijn werk gaan voor cursussen en vergaderingen hoor. En als ik daar echt geen zin in heb, ga ik gewoon niet. Ze zijn heel erg makkelijk op mijn werk. De teamleidster gaat zelfs samen met mij mijn rooster maken, in maart, omdat ik de enige ben met een kindje dan (en een collega met volwassen kinderen), en de enige ben die maar 3 dagen werk. Dus dat vind ik wel fijn.

In eerste instantie wilde mijn man gewoon niet weten wat het wordt. Ik wel. Maar ik kan het toch niet geheim houden, en dat vond hij niet leuk. Dus toen zeiden we: dan maar helemaal niets weten. Toen de 20 weken echo in de buurt kwam hebben we ons er iets meer in verdiept, en gingen we twijfelen of die hele echo wel goed was, en het willen weten van het geslacht ook. God heeft alles zo mooi IN mij gemaakt, we twijfelden eraan of het wel Gods bedoeling is dat we alles van tevoren al weten. Nu is het zo dat ik erg graag thuis wil bevallen, en dat die 20 weken echo dan wel handig is, voor het geval er iets ernstigs is, waardoor ik in het ziekenhuis moet bevallen. Daarom hebben we het toch maar gedaan, maar bij een eventueel volgend kindje hoop ik me er nog meer in te verdiepen. Ik denk dat het goed is om niet alles te weten. Het kindje wordt niet voor niets daar binnen gemaakt en laat God het niet voor niets daar groeien.
Maar het is meer een gevoelskwestie dan zeker weten of kunnen onderbouwen hoor :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 26 nov 2008 11:29

Mijn collega moest met haar dochtertje naar het zh omdat haar amandelen geknipt moesten worden. Haar teamleider zei: "Ben je wel binnen een uur terg?" :shock:
Ze had toen het hoofdbureau gebeld, en gevraagd hoe het zat. Het schijnt dat je 24uur per jaar vrij mag krijgen vanwege kind e.d.
Maar bij haar zeiden ze dat het alleen voor crisis is, dus vallen van de trap e.d. Met andere woorden (zoals zij het vertelde) moet je je eigen kind maar van de trap afgooien voordat je vrij krijgt :shock:

Nee, hier gaan ze niet soepel om met kinderen! Tenminste, niet als je fulltime werkt..... Als je een mondelinge afspraak heb dan komen ze het niet na. Ze zitten overal achter je vodden aan als je ziek bent. Als je 1 dag ziek bent gaan ze meteen bellen of je wel gauw beter wordt want ze hebben niemand. :shock: Te gek voor woorden!

Ik maak m'n opleiding af, moet nog een jaartje blijven en als we dan kinderen mogen krijgen ga ik wel parttime ergens werken, nog wel liefst in de zorg. Maar iig niet meer op m'n huidige werk!

Heerlijk MissF dat ze bij jou zo makkelijk zijn!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 26 nov 2008 11:38

Tjonge, je hebt groot gelijk! Nu werk ik sowieso al niet fulltime, maar ze waren zo makkelijk. Want eigenlijk zou ik zodra ik mijn diploma had (per juni zeg maar), 32 uur gaan werken, of soms 36. Maar toen was ik al zwanger, en vond ik 28 wel best, Nouja, dat was prima.
Later heb ik aangegeven dat ik het minimum wil werken als ons kindje er is, dat was dan wel 24 uur. 16 uur wilde ze toch liever niet. Als ik had gedramd had het misschien wel gekund, maar dat is te weinig om ‚cht op een vaste groep te kunnen staan. Dus die 24 was ook weer prima.

En nu weer met het nieuwe rooster. Ook heb ik een paar diensten aan een collega overgedaan, omdat ik di 28 uur teveel vond worden. is allemaal best en prima.
Nu ben ik ook de enige bij onze hele locatie die zwanger is, dus het is een hot item :) Voor mij wel makkelijk ;)

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 26 nov 2008 11:48

:D en in andere zorginstellingen in de buurt zijn weer heel makkelijk! Alleen "wij" zijn zo moeilijk :?

Werk je dan 4x6 uur of 3x8 uur ? Of alleen avonden?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 26 nov 2008 11:52

Mijn baas doet ook niet zo moeilijk.Waarschijnlijk werken er daarom ook zoveel vrouwen binnen het bedrijf. Gisteren was Hugo ziek en dan neem ik gewoon een dagje vrij. Mijn werk blijft toch wel liggen. Het is ook mogelijk dat je dan thuis gaat werken.

@ missf,ik begrijp je keuze. Daarom wilden wij ook de nekplooimeting niet doen. Ik zou het toch niet snel weglaten halen ( alleen als ze al kunnen zien dat het niet levensvatbaar is).
Mijn man wilde heel graag weten of het een jongen of meisje werd. hij heeft na de 20 weken echo wel een dag gezegd...waauww we krijgen een zoon. :D.Al moet ik zeggen dat ik al aan het koppie op de echo zag dat het een jongen zou worden. Overduidelijk een jongensgezichtje! Dat heeft hij nu nog steeds.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 26 nov 2008 11:53

3 x 8 uur. En verschillend. Vroege, late en nachtdiensten.
Nu doe ik ene week 4 x 8 en andere week 3 x 8 uur

Maar sommige diensten duren maar 7,5 uur, andere weer 10 uur, dat verschilt gewoon. Maar gemiddeld zal het 24 uur zijn.

Nou, lekker weggaan daar zodra het mogelijk is ;)

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 26 nov 2008 12:24

Ajl, jij verbindt die nekplooimeting aan het al dan niet laten weghalen van je kindje. Dat deden wij eerst ook, maar met de termijnecho die we hebben gehad, vroeg de echoscopiste of we het wilden weten als ze dacht afwijkingen te zien. Ik gaf toen aan dat we het wel wilden weten als gelijk duidelijk was dat er iets helemaal mis is, zoals het missen van een been (ofzoiets extreems). Maar syndroom van down hoefde ik niet te weten.
Toen zei de echoscopiste dat ze mijn standpunt begreep, dat een kindje met syndroom van down net zo welkom is als een gezond kindje en dat we dat nooit weg zouden halen. Maar ze vertelde ook dat het juist wel heel belangrijk is om voor de geboorte te weten of een kindje syndroom van down heeft, omdat dat vaak gepaard gaat met hartproblemen e.d.
En wanneer dat bekend is, weet je dat je in het ziekenhuis moet bevallen, zodat er na de bevalling direct ingegrepen kan worden.
Dat heeft ons wel overtuigd om het toch te willen weten als ze zou vermoeden een afwijking te zien. Gelukkig was, voor zover ze kon zien, alles goed, maar was dit niet zo geweest, dan had ik een nekplooimeting laten doen.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 26 nov 2008 12:50

ik zou inderdaad wel willen weten of er bepaalde complicaties te verwachten zouden zijn. En natuurlijk zou ik op basis daarvan mijn kindje niet laten weghalen! (misschien als het niet levensvatbaar zou zijn, ofzo)
Maar het weten of er complicaties zijn, is toch niet zo raar (en toch ook niet tegen Gods wil)? Dan kun je je er evt. veel beter op voorbereiden!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 26 nov 2008 14:14

De nekplooimeting houdt een kansberekening in. Ze kunnen nooit zeggen of het kindje inderdaad het syndroom van Down heeft. Als er een kans van 1 op 200 is ,raden ze aan om een vruchtwaterpunctie te doen om meer zekerheid te verkrijgen. Een complicatie van een vruchwaterpunctie is dat het weeën kan opwekken. Het is een kleine kans,maar ik zou het zo erg vinden als daardoor een kindje eerder geboren wordt en het daardoor geen kans meer heeft, dus de vruchtwaterpunctie zou ik al niet willen.
Dan zit ik dus met een kansberekening waar ik niets mee kan( geen zekerheid enzo) Het kan ook een kans op 10.000 zijn en bij een bevalling blijkt alsnog dat het het syndroom van Down heeft, Dan maak ik mij de hele zwangerschap zorgen. In het ziekenhuis bevallen doe ik sowieso wel een volgende keer.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 26 nov 2008 14:25

ajl schreef:. In het ziekenhuis bevallen doe ik sowieso wel een volgende keer.

vond je het thuis niet prettig?? k ben in het ziekenhuis bevallen.. maar thuis leek mij ook wellekker.. eigen bed etc... lekker rustig als je wil slapen.. geen huilende en jammerende kamergenoten.. of mensen die met zo giga grote familie allemaal komen kijken en lawaai maken dat lijkt alsof ze bij een popconcert staan!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 26 nov 2008 14:30

Mijn man wilde al dat ik naar het ziekenhuis ging. Achteraf was ik daar blij om,omdat mn persweeën wegvielen en het uiteindelijk een vacuümpomp is geworden. De volgende keer waag ik het er ook niet op. ( mijn moeder had nl bij geen enkele bevalling persweeën)

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 26 nov 2008 14:40

ik ga ook weer in het zh bevallen, beide keren was het ook al wel op medische indicatie, maar mocht dat nu niet zo zijn ga ik zeker ook naar het zh. Bevalt prima :mrgreen:
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 26 nov 2008 15:12

elvira (gast) schreef:ik zou inderdaad wel willen weten of er bepaalde complicaties te verwachten zouden zijn. En natuurlijk zou ik op basis daarvan mijn kindje niet laten weghalen! (misschien als het niet levensvatbaar zou zijn, ofzo)
Maar het weten of er complicaties zijn, is toch niet zo raar (en toch ook niet tegen Gods wil)? Dan kun je je er evt. veel beter op voorbereiden!

Ik kan mij daar zo boos om maken. En ik wil toch wel even benadrukken dat ik (nog) geen kinderen heb maar wel een mening kan en wil geven.
We krijgen met regelmaat video's te zien op school waarin hersenletsels op latere leeftijd naar voren komen, vervolgens gaan de personen scheiden en alle nare toestanden die zich met zich meebrengen. Vaak hebben ze ook kinderen.
Vaak keert het onderwerp dan om en is de vraag: "Wat zou je doen als je kind een letsel heeft en dat weet je tijdens je zwangerschap?"
of "Wat zou je doen als het bijvoorbeeld zwaar gehandicapt is?"
Ik zit mij daarin zo te verbazen dat echt het merendeel van mijn klasgenoten (in de leeftijd van 18 t/m 56) het "gewoon" laat weghalen. Reden: Het is zo zielig voor het kind dat het zo moet leven!
Bij een zwaar gehandicapt kind trekt mijn klasgenoten ook het liefst de stekker er uit, gewoon omdat het zo zielig is om aan te zien, het kind zou geen reden hebben om te leven.
Ook tijdens een eventuele zwangerschap laten de meeste kinderen een abortus plegen, want ach: het is niet gezond, het krijgt waarschijnlijk een letsel, of een verlamming dus ja, dan is het toch maar zielig.

Ik heb mij er altijd over verbaasd! Alleen ik heb als Christelijk persoon een andere mening (de rest is niet-Christelijk opgevoed of doet er niets meer aan)
Ik heb misschien makkelijk praten omdat ik nog geen kinderen heb, maar ik weet wel heel sterk van mijzelf dat ik er gewoon alles aan doe om de kinderen die ik op de wereld zet te verzorgen! Waarom? Omdat het God's taak is aan ons! Het is niet aan ons om er een stekker uit te halen, of om abortus te plegen omdat het een afwijking heeft.
Het is onze taak verplicht aan God om onze kinderen op te voeden. Niet voor niets staat er in het doopformulier:
‘Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u in hun geslachten tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u.'
en
Zo heeft ook Christus de kinderen omhelsd, de handen opgelegd en gezegend [Markus 10:16].

"Zoals Ik je van buiten was, zo was ik je van binnen."

Nogmaals, dit is mijn mening. En ik weet niet of ik uberhaupt wel kinderen KAN of MAG krijgen, dus nu heb ik makkelijk praten maar ik wil het wel even delen.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 26 nov 2008 15:49

Dat is ook wel zo Kwebbel, en ben ik wel met je eens, maar ik denk dat het ook niet onderschat moet worden wat het is, zo'n gehandicapt kindje.
En kindjes met het syndroom van Down kunnen ook prachtig zijn, schattig, maar als ouders heb je waarschijnlijk veel langer de zorg voor zo'n kind. Als je dan 70 bent, ben je nog steeds aan het zorgen.
Natuurlijk blijven ´gewone´ kinderen ook je kinderen, en heb je daar altijd zorg voor, maar met (zwaar) gehandicapte kinderen is dat toch nog veel meer, en dat zal niet altijd meevallen.

Ik ken meer mensen die hun kindje ook weg zouden laten halen als het iets ernstigs mankeert. Ik kan het vanuit hun belevingswereld heel goed voorstellen. Mijn keus zou het niet zijn, maar ik denk dat ik even heeeeeeeel erg hard zou moeten slikken als ons kindje zwaar gehandicapt ter wereld komt. Niet dat ik er dan minder van zou houden ofzo, maar wel voor alle zorg die er bij komt, en de ellende voor het kindje zelf.

Maargoed, ik denk dus steeds vaster dat ik dat allemaal niet hoef te weten van tevoren. Het is dat ik eigenlijk persé thuis wil bevallen (ik vind ziekenhuizen voor zieke mensen, dat ben ik niet, thuis is lekker mijn eigen bed, eigen badkamer, eigen spulletjes, kamertje voor het baby'tje. Al zou het wel zo zijn dat we naar het ziekenhuis moeten is het geen ramp, maar ik kies er van tevoren niet voor :D ).
Maar als ik zou weten dat ons kindje kans heeft op afwijkingen enzo, dan zou ik denk ik voor ziekenhuisbevalling kiezen, omdat het kindje daar meteen alle zorg kan krijgen die nodig is.

Terug naar “Archief”