Vloeken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Alice
Verkenner
Verkenner

Vloeken

Berichtdoor Alice » 22 jan 2004 21:24

tsja... Ik weet wel dat vloeken verkeerd is natuurlijk maar wat verstaan jullie onder vloeken.

Ik bedoel... Wat zijn grove woorden, Wat kan je wel zeggen als je bijv. boos bent en wat zijn echte vloeken?

Reageer... wat vind jij?

groetjes

Alice
Man's way leads to a hopeless end, God's way leads to an endless hope <><

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 22 jan 2004 21:25

echte vloeken zijn bijvoorbeerd dat je God vervloekt en dergelijke. je kan hier die woorden niet neer zetten.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Alice
Verkenner
Verkenner

hihi

Berichtdoor Alice » 22 jan 2004 21:29

lijkt me zeer logisch. Maar ik bedoel... er zijn ook zoveel bastaards... Bastaardsuiker is ook suiker zeggen wij altijd maar ja... tis toch wel apart. Mag je bijv... verdikkie :oops: ofzo... zeggen.

grtz

Alice
Man's way leads to a hopeless end, God's way leads to an endless hope <><

bloempie
Majoor
Majoor

Re: hihi

Berichtdoor bloempie » 22 jan 2004 21:59

Alice schreef:lijkt me zeer logisch. Maar ik bedoel... er zijn ook zoveel bastaards... Bastaardsuiker is ook suiker zeggen wij altijd maar ja... tis toch wel apart. Mag je bijv... verdikkie :oops: ofzo... zeggen.

grtz

Alice

Ik vind dat je dat wel mag zeggen, maar er zijn sommige woorden die ik geen vloek vind, maar waar een ander zich soms wel aan ergert.
Ik denk dat er geen precieze lijn te trekken is. Je voelt voor jezelf wel wat je wel en niet kunt zeggen. En de één trekt de lijn ergens anders als de ander.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

caprice

Berichtdoor caprice » 22 jan 2004 22:28

Je kunt het beter maar niet zeggen als je denkt dat het een bastaardvloek of zelfs maar een daar vanaf geleide krachtterm is.

Het derde gebod is tenslotte maar het enige gebod waar ook de straf bij staat, dus de Heere neemt het lasteren van Zijn Naam hoog op.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 22 jan 2004 22:35

Het is best wel een lastig probleem.

Ikzelf heb een grote hekel aan woorden als sodeju, nondeju, jeetje, jeetjemina, jeminee...

Anderen zien daar geen kwaad in...

Getverdemme ed lijkt me wat duidelijker...
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 jan 2004 23:09

Night schreef:sodeju, nondeju

? nog nooit bij nagedacht, niet dat ik ze gebruik maar waar is dit van afgeleid dan?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 22 jan 2004 23:39

hijwel schreef:

? nog nooit bij nagedacht, niet dat ik ze gebruik maar waar is dit van afgeleid dan?

Nondeju is afgeleid van het Franse 'nom de Dieu', wat 'naam van God' betekent. Sodeju is dan (denk ik) een combinatie van sodemieter (wat 'inwoner van Sodom' betekent) en nondeju. Als zodanig betekent 'sodeju' dus eigenlijk niets.

PaLPiTaTioN

Berichtdoor PaLPiTaTioN » 23 jan 2004 00:25

caprice schreef:Het derde gebod is tenslotte maar het enige gebod waar ook de straf bij staat, dus de Heere neemt het lasteren van Zijn Naam hoog op.

Afbeelding Houd jij je ook aan de shabat? (semi-serieus bedoeld dus ga er niet al te serieus op in) Afbeelding

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 23 jan 2004 01:32

Caprice, je leeft in angst volgens mij.........maar los daarvan , wat is die straf die op vloeken staat waar je het over hebt? En hoe gaan rooms katholieken daar eigenlijk mee om? Die laten over het algemeen nog wel eens een gvd'tje vallen.......
Heiden 8)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 jan 2004 07:30

Pim schreef:
hijwel schreef:

Nondeju is afgeleid van het Franse 'nom de Dieu', wat 'naam van God' betekent. Sodeju is dan (denk ik) een combinatie van sodemieter (wat 'inwoner van Sodom' betekent) en nondeju. Als zodanig betekent 'sodeju' dus eigenlijk niets.

:shock: respect. men, nooit geweten dat dat er achter zat.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: hihi

Berichtdoor Hydro » 23 jan 2004 08:41

Alice schreef:Bastaardsuiker is ook suiker zeggen wij altijd

ff voor de duidelijkheid, het is geen bastaardsuiker, maar basterdsuiker. Volgens mij zit daar een wezenlijk verschil in.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 jan 2004 09:39

heiden schreef:Caprice, je leeft in angst volgens mij.........maar los daarvan , wat is die straf die op vloeken staat waar je het over hebt? En hoe gaan rooms katholieken daar eigenlijk mee om? Die laten over het algemeen nog wel eens een gvd'tje vallen.......
Heiden 8)

Ik leef niet zozeer in angst hoor.

Gij zult den naam des HEEREN uws Gods niet ijdellijk gebruiken; want de HEERE zal niet onschuldig houden, die Zijn naam ijdellijk gebruikt.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 23 jan 2004 10:44

k moet eerlijk bekennen dat ik nog weleens vloek. :oops:

ik schrik er ook vaak van. :oops:

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 23 jan 2004 12:40

Hebben jullie de nieuwe poster van de bond tegen het vloeken al gezien? Hij hangt nu op de stations. Ik vind hem wel heel grappig.
Er staan plaatjes op van mensen die alle mogelijke nare dingen overkomt. Echt alles gaat mis.
En dan staat er onder: vloeken? In geen geval.

Terug naar “Archief”