Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rolf

Berichtdoor Rolf » 14 nov 2008 06:43

liefje schreef:Wij kregen heel veel geld terug maar we blijven wel gewoon 140 euro per
maand betalen ik betaal liever teveel dan dat we volgend jaar terug
moeten betalen.
Een te laag voorschot is gunstiger.
Als elke maand €40 teveel betaald is, dan is over een heel jaar 12 × 40 = €480
teveel betaald. Gemiddeld was er dan over het gehele jaar €240
geld teveel in de kas van de energieleverancier. Die verdient hier €240 × 4% rente = €9,60 aan.
Als dat zo 1 miljoen keer gebeurd, is er ten onrechte 9,6 miljoen euro
ingevorderd. En, het kost de klant onnodig (al is het een klein bedrag)
geld.
Een te laag voorschot, en dus aan het eind van het jaar iets moeten
bijbetalen, is gunstiger. Dan is al die tijd dat geld in eigen bezit geweest.
Hopelijk is het zo duidelijk uitgelegd.

Vergelijken van energieleveranceris.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 14 nov 2008 06:52

zijn er onder jullie die mee doen aan online spaarprogramma's als Euroclicks? Vreselijk veel enquetes invullen met elke keer dezelfde vragen? Je krijgt geld als je iets koopt enz. Word je toch niet rijk van? Ik zie vaak zat van die dingen maar heb er eerlijk gezegd mijn twijfels over, anderzijds, ik wil ook wel es rijk worden :mrgreen:
ja, dat is mijn mening dan he.....

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 nov 2008 07:17

De thermostaat meet niet hoe koud de vloer is en hij meet maar op een punt in huis. Wij hebben het ding nu meestal op 20 staan en we lopen echt niet in T-shirt rond. Toch is onze energierekening een stuk lager dan het voorschot, ik neem de meterstand elke maand op en zie dus wat er gebeurt. Het voorschot is 150 euro (vraag me niet waarom) en daar zijn we nog maar een maand overheen gegaan, dus ik hoop dat ze het zullen bijstellen. Als ze dat niet doen dan kan ik dat zelf natuurlijk ook nog aangeven ;)

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 14 nov 2008 08:57

jah, hier eurocliks, maar ik vul geen enquettes in waar naam en adres verplicht opgestuurd moet worden. ik klik trouw advertenties. heb inmiddels 20 euro bij elkaar geklikt. Alleen jammre dat et nu één klik geworden is per mail. eerder was het altijd twee.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 14 nov 2008 08:59

ow.. wij betalen nog geen 100 euro voorschot. Maar wassen over ehta lgemeen altijd op nachtstroom en we proberen ook zo min mogelijk te verbruiken. Dus altijd kachel uit als we weg gaan, of laag, op vakantie helemaal uit, vooral in de zomer. En zulke dingen nog meer!

en s nachts draai ik em naar 14. Helemaal in de winter wel eens een graadje hoger, \zodat tie smorgens niet zolang hoeft te peren voordat alles warm is.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 14 nov 2008 09:00

*Annet* schreef:zijn er onder jullie die mee doen aan online spaarprogramma's als Euroclicks? Vreselijk veel enquetes invullen met elke keer dezelfde vragen? Je krijgt geld als je iets koopt enz. Word je toch niet rijk van? Ik zie vaak zat van die dingen maar heb er eerlijk gezegd mijn twijfels over, anderzijds, ik wil ook wel es rijk worden :mrgreen:

rijk word je er niet van. Maar ik doe niet mee met enquetes, klik alleen de mails aan. Soms als ik tijd over heb vul ik het in. Vind het wel grappig als ik me verveel, doe nu mee met 3 van die dingen (je krijgt dezelfde mails) en dan heb je een paar tientjes per jaar extra. dus echt niet extreem. Maar vlieger doet het ook dus het telt dubbel :mrgreen:

Overigens vind ik zuinig leven heel anders dan krenterig.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 nov 2008 10:49

De verwarming zet ik ook echt niet lager, dat vind ik zo onnodig.
Nu zie ik sowieso dat wij blijkbaar veeeeel minder betalen dan de meesten hier aan gas en elektriciteit, want wij betalen elke maand 33 euro. En kregen afgelopen jaar nog twee keer dat bedrag terug.
En onze verwarming staat van 6 uur 's ochtends tot half 11 's avonds op 21 (maar dan is het 20 graden in huis, hij klopt niet helemaal). Boven hebben we verder geen verwarmingen aan staan, omdat ons trappenhuis toch in de woonkamer uitkomt, dus echt koud is het boven ook nooit.

Wat ik wel leuk vind, is om eens per jaar de hypotheekaftrek ofzoiets terug te krijgen. Dat kan ook elke maand, maar omdat we het niet nodig hebben doen we het 1 keer per jaar. Dat spaart dan opeens zo leuk :D Dan voel ik me opeens rijk ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 14 nov 2008 11:12

33 euro... heb je dat wel goed?? een gemiddeld huis zit altijd rond de 80... of heb je een energiezuinig huis met zonnedingen erop?

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 14 nov 2008 11:15

*Annet* schreef:zijn er onder jullie die mee doen aan online spaarprogramma's als Euroclicks? Vreselijk veel enquetes invullen met elke keer dezelfde vragen? Je krijgt geld als je iets koopt enz. Word je toch niet rijk van? Ik zie vaak zat van die dingen maar heb er eerlijk gezegd mijn twijfels over, anderzijds, ik wil ook wel es rijk worden :mrgreen:

ja, daar deed ik ook mee, maar werd vervolgens zoveel gebeld voor aanbiedingen dat ik daar mee gestopt ben. Verder doe ik mee met TNS NIPO, kheb daar in 3 maanden tijd een blokkerbon van 10 euro bij elkaar gespaard...dat schiet wel lkkr op. Verder spaar ik rockspunten bij het tanken (leaseauto, dus leuk extra) en daar heb ik in 3/4 jaar ook al 2x een rocksvijfje voor gekregen...wel handig als je je huis nog moet inrichten! ;)
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 nov 2008 11:24

paprikameisje2 schreef:33 euro... heb je dat wel goed?? een gemiddeld huis zit altijd rond de 80... of heb je een energiezuinig huis met zonnedingen erop?

Nee, ik heb zelfs de rekening er nog even op nagekeken. Maargoed, ik heb er ook totaal geen verstand van hoor, dus wie weet zit ik wel verkeerd. Er staat iig op: maandelijks voorschot voor gas en elektriciteit (in mijn woorden) en dat is 33 per maand.
We hebben wel overal dubbel glas, maar het tocht hier overal wel, als het hard waait klapperen overal de deuren, dus zo tochtdicht is het ook weer niet.

In een volgend huis zou ik wel vetgraag een houthaard willen hebben. Mijn schoonouders hebben heel lang de verwarming niet aan, dan stoken ze alleen de kachel. En als het dan echt kouder is, zetten ze de tussendeur naar de keuken ook open, en is het beneden echt wel lekker warm. En het kost bijna niks! Ideaal, en erg gezellig
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 14 nov 2008 12:48

MissF schreef:
paprikameisje2 schreef:33 euro... heb je dat wel goed?? een gemiddeld huis zit altijd rond de 80... of heb je een energiezuinig huis met zonnedingen erop?

Nee, ik heb zelfs de rekening er nog even op nagekeken. Maargoed, ik heb er ook totaal geen verstand van hoor, dus wie weet zit ik wel verkeerd. Er staat iig op: maandelijks voorschot voor gas en elektriciteit (in mijn woorden) en dat is 33 per maand.
We hebben wel overal dubbel glas, maar het tocht hier overal wel, als het hard waait klapperen overal de deuren, dus zo tochtdicht is het ook weer niet.

In een volgend huis zou ik wel vetgraag een houthaard willen hebben. Mijn schoonouders hebben heel lang de verwarming niet aan, dan stoken ze alleen de kachel. En als het dan echt kouder is, zetten ze de tussendeur naar de keuken ook open, en is het beneden echt wel lekker warm. En het kost bijna niks! Ideaal, en erg gezellig

33 euro????????????????????????? Een gemiddeld verbruik is ong. 150 p/mnd

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 14 nov 2008 13:09

pol schreef:33 euro????????????????????????? Een gemiddeld verbruik is ong. 150 p/mnd

150 euro?! Dan doen wij het dus blijkbaar netjes met 170 euro per maand...en ik vond het juist zo absurt veel :( :shock:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 nov 2008 13:15

Voor mijn flatje betaal ik 64 euro voor gas en electriciteit.
van de week iemand van milieu over de vloer gehad en die zei dat ik al erg zuinig leefde. Heb nu achter mijn verwarming folie zitten en eeen spaarlamp in mijn slaapkamer. Dat waren de enige punten die hij nog kom aandragen om het nog iets te gaan laten zakken.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 14 nov 2008 13:39

Voor ons (grote) 3 kamer appartement hebben wij 23 voor alleen electriciteit per maand. We kregen over 6 maanden 70 euro terug. Volgens mij zitten wij dan ook laag.... toch?

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 14 nov 2008 13:54

@MissF, betalen jullie ook nog maandelijks aan een VVE? Misschien dat bepaalde kosten dan al daar bij in zitten.

Wij hebben trouwens helemaal geen CV, doen het nog lekker ouderwets met een gaskachel :mrgreen: Ik vind het veel lekkerder aanvoelen als CV, alleen een beetje lastig dat we geen thermostaat in kunnen stellen.

We betaalden hier trouwens E115,- per maand, maar zijn net overgestapt naar een andere energieleverancier dus ik ben benieuwd wat het gaat schelen.

Terug naar “Archief”