God's straf op een heldendaad

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

everlastingman
Mineur
Mineur

God's straf op een heldendaad

Berichtdoor everlastingman » 22 jan 2004 00:48

Ik las laatst een gedeelte uit Samuel dat bij mij vraagtekens opriep:

Als zij nu kwamen tot aan Nachons dorsvloer, zo strekte Uza zijn hand uit aan de ark Gods, en hield ze, want de runderen struikelden. Toen ontstak de toorn des HEEREN tegen Uza, en God sloeg hem aldaar, om deze onbedachtzaamheid; en hij stierf aldaar bij de ark Gods. ( 2 Samuel 6 : 6, 7 )

Uza wilde God te hulp komen toen de runderen die de ark droegen struikelden, hij stak meteen zijn hand uit. In mijn ogen een heldendaad. Maar zo zag God het niet, Hij bestrafte hem met de dood. Ik begrijp dit niet. Waarom bestrafte God Uza terwijl hij enkel te hulp schoot ?

Snapt U het ?

p.s. ik schrijf dit niet om God in diskrediet te zetten, maar dit is echt een geloofsvraag waar ik mee zit.
Afbeelding

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 jan 2004 01:06

de ark mocht onder geen beding aangeraakt worden, die was heilig. Dat is hetzelfde als wanneer iemand God ziet van aangezicht tot aangezicht hij dood gaat.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Johnny_Camaro

Berichtdoor Johnny_Camaro » 22 jan 2004 07:42

Waarom struikelden de runderen, dit was omdat de ark niet volgens de voorschriften van God gedragen werd. de ark moest gedragen worden aan de stokken en niet op een ossenwagen.
Waarom stierf Uza? omdat hij de ark aanraakte, wat ten strengste verboden was.
Waarom stierven de mensen bij die stad waar ze in de ark keken, omdat God dit ten strengste verboden had.

Het was dus geen heldendaad maar een overtreding van Gods gebod.

caprice

Berichtdoor caprice » 22 jan 2004 08:31

De ark mocht alleen door priesters gedragen worden, en moest bedekt zijn.

'De ark die van Gods gunst getuigt'

Zouden wij die dan verontreinigen met onze met zonden bevlekte handen?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 22 jan 2004 08:34

Ik heb er zelf ook mee gestreden.

1. God strafte vooral David vanwege de breuk met Gods regels.
2. Uza stierf, maar algemeen wordt aangenomen dat Uza al een poosje God aan het loven is in de hemel.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 22 jan 2004 09:25

weg.
Laatst gewijzigd door surfer op 22 jan 2004 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

caprice

Berichtdoor caprice » 22 jan 2004 09:54

De ark werd toch door de Israelieten zelf gemaakt? Het staat in Gods Woord:

Exodus 25:
10 Zo zullen zij een ark van sittimhout maken; twee ellen en een halve zal haar lengte zijn, en anderhalve el haar breedte, en anderhalve el haar hoogte.
11 En gij zult ze met louter goud overtrekken, van binnen en van buiten zult gij ze overtrekken; en gij zult op dezelve een gouden krans maken rondom heen.
12 En giet voor haar vier gouden ringen, en zet die aan haar vier hoeken, alzo dat twee ringen op de ene zijde derzelve zijn, en twee ringen op haar andere zijde.
13 En maak handbomen van sittimhout, en overtrek ze met goud.
14 En steek de handbomen in de ringen, die aan de zijde der ark zijn, dat men de ark daarmede drage.
15 De draagbomen zullen in de ringen der ark zijn; zij zullen er niet uitgetogen worden.
16 Daarna zult gij in de ark leggen de getuigenis, die Ik u geven zal.
17 Gij zult ook een verzoendeksel maken van louter goud; twee ellen en een halve zal deszelfs lengte zijn, en anderhalve el deszelfs breedte.
18 Gij zult ook twee cherubim van goud maken; van dicht goud zult gij ze maken, uit de beide einden des verzoendeksels.
19 En maak u een cherub uit het ene einde aan deze zijde, en den anderen cherub uit het andere einde aan gene zijde; uit het verzoendeksel zult gijlieden de cherubim maken, uit de beide einden van hetzelve.
20 En de cherubim zullen hun beide vleugelen omhoog uitbreiden, bedekkende met hun vleugelen het verzoendeksel; en hun aangezichten zullen tegenover elkander zijn; de aangezichten der cherubim zullen naar het verzoendeksel zijn.
21 En gij zult het verzoendeksel boven op de ark zetten, nadat gij in de ark de getuigenis, die Ik u geven zal, zult gelegd hebben.
22 En aldaar zal Ik bij u komen, en Ik zal met u spreken van boven het verzoendeksel af, van tussen de twee cherubim, die op de ark der getuigenis zijn zullen, alles, wat Ik u gebieden zal aan de kinderen Israëls.

De ark mocht niet op een wagen vervoerd worden, maar moest gedragen worden door Levieten.

Johnny_Camaro

Berichtdoor Johnny_Camaro » 22 jan 2004 10:51

dat klopt

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 22 jan 2004 11:33

weg.

Erna82

Re: God's straf op een heldendaad

Berichtdoor Erna82 » 22 jan 2004 11:40

everlastingman schreef:Uza wilde God te hulp komen toen de runderen die de ark droegen struikelden, hij stak meteen zijn hand uit. In mijn ogen een heldendaad. Maar zo zag God het niet, Hij bestrafte hem met de dood. Ik begrijp dit niet. Waarom bestrafte God Uza terwijl hij enkel te hulp schoot ?

Hier heeft onze dominee laatst over gepreekt en ik kan me wel vinden in wat hij zei.
Ten eerste mocht de ark niet op een wagen, maar moest door de Levieten gedragen worden, zoals hier al gezegd is.
Ten tweede, je zegt het zelf al, Uzza schoot God te hulp. Hmmm, dat heeft God toch niet nodig?
Dat was zo ongeveer de strekking van de preek.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 jan 2004 11:49

Ik ben het helemaal met surfer eens
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 jan 2004 12:08

hoezo weg? ik vond het goede posts surfer.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 02 feb 2004 21:13

God heeft liever gehoorzaamheid dan offeranden! Kijk maar naar Mozes. Hij sloeg een keer in drift tegen de rots, in plaats van te doen wat God zei, namelijk spreken tegen de rots... Maar het betekende dat hij het beloofde land niet in mocht!
Koning Saul offerde zonder Samuel, en hij offerde dat wat gedood had moeten worden (zund toch?) Maar Samuel zei: God heeft gehoorzaamheid liever dan offeranden...
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 04 mar 2004 22:13

Is de dood een straf?

Het doodgaan is onze laatste vijand, en in dat opzicht dus een straf. Maar daarna eeuwige blijdschap, is absoluut geen straf :)

God had een verbod gesteld, en Hij zou niet rechtvaardig zijn als Hij er geen consequenties aan verbond. Maar Hij herstelde Uza na een rechtvaardige straf in ere. Het was enerzijds een straf, of nee, meer een terechtwijzing. Want hoe erg is het om een aantal jaren minder hier op aarde te mogen zijn?

Groet in Vrede,
VJ
If you want world peace, fight for justice.

Laurina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laurina » 04 mar 2004 22:37

[Kaw zegt]2. Uza stierf, maar algemeen wordt aangenomen dat Uza al een poosje God aan het loven is in de hemel.[/quote]
[Vrouwe Justitia zegt]God had een verbod gesteld, en Hij zou niet rechtvaardig zijn als Hij er geen consequenties aan verbond. Maar Hij herstelde Uza na een rechtvaardige straf in ere. Het was enerzijds een straf, of nee, meer een terechtwijzing. Want hoe erg is het om een aantal jaren minder hier op aarde te mogen zijn?
[/quote]

Jullie gaan er dus vanuit dat Uza in de Hemel is. Waar concluderen jullie dat uit? Ik lees nergens dat Uza een bekeerde man was. Waarom wordt dat dan maar algemeen aangenomen?
In gezelschap geeuwen is vooral dan onbetamelijk, wanneer er alle reden toe bestaat.

Terug naar “Archief”