Refoweb kids deel 7

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 04 nov 2008 19:24

Bij ons thuis was het ook 'traditioneel'. Moeder thuis, vader werkt. Maar ik heb het alleen maar positief ervaren!

Wat betreft mijn moeder: ze heeft er echt bewust voor gekozen en met veel plezier thuis geweest. Heerlijk als ik thuis kwam uit school, het kopje thee verhaal.

Wat betreft mijn vader: Heb niet het idee dat ik hem gemist heb ofzo, integendeel. Hij was eigenlijk altijd om 17:30 thuis, dan eten en daarna nog spelen oid. Vaak bracht hij ons naar bed. En in het weekend maakte hij altijd tijd voor ons vrij. In de schoolvakanties nam hij zowiezo 1 dag vrij om met ons naar het zwembad te gaan.
Ik vind dat mijn vader echt een goede vader is (geweest), totaal niet zo'n man die alleen op zondag het vlees snijdt :wink:
AfbeeldingAfbeelding

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 04 nov 2008 19:54

Wordt er altijd een beetje moe van dat in de refo-wereld zo negatief wordt gedaan over kdv... Zie ook eens positieve kanten: een kindje heeft andere kindjes om mee te spelen, leert daar veel van, maakt hoe klein ze ook zijn leuke dingetjes. Mijn kindje vind het daar gewoon geweldig!

En als hij thuis is heeft hij een mama die volledig geniet, voor wie het geen sleur is, maar genieten van de dagen die zij heeft met haar kindje! Beter kan het toch niet?!

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 04 nov 2008 19:59

Ik vind dat er in alle verhalen die langskomen wel wat zit.

Ik heb er echter totaal geen moeite mee als vader fulltime werkt.
Er zijn nog genoeg andere momenten dat vader een vader kan zijn voor het gezin. En zo staat het toch ook in de Bijbel? Dat de vader voor het gezin zal zorgen?!
Zaterdag kan vader leuke dingen doen, hij kan ze 's avonds naar bed brengen, in vakantie leuke dingen plannen.
Anders is het als vader heel ver weg is. Het moet wel een vader blijven...!!

Persoonlijk vind ik wel het mooiste als de moeder zoveel mogelijk thuis is, je mist ook echt wel veel van je kind.
En om even je handen vrij te hebben en eens wat anders te doen is de peuterspeelzaal op een gegeven moment erg leuk, en ook goed voor het kind. Voor je het weet lever je je kind op school af en is de tijd samen met je kind voorbij....!!

Wat ik zo leuk vind. M'n schoonzus was echt voor werken toen ze nog zwanger was. Toen het kind er eenmaal was wilde ze ze echt niet wegbrengen en bleef ze liever thuis bij de kleine. Nu heeft ze DE oplossing gevonden. Zijn is 2 dagen gastouder, alleen dan niet bij haar thuis maar dat gezin thuis. Ze neemt Cis gewoon die 2 dagen mee, en ze is toch weg van huis! En bij haar kind! En ze verdient! En en en :D
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 04 nov 2008 20:00

Misschien kan het wel beter, maar hoe is voor iedereen verschillend denk ik. Maar wat ik om me heen zie bij werkende moeders (ik ben er niet principieel op tegen) is ook veel vermoeidheid, stress, werkdruk etc.
En wat zou een kind zelf kiezen?

En ja, ik heb toch medelijden met die kinderen die 's morgens om 7:00 aangekleed en wel in een kdv zitten. Zeg niet dat een kdv niet goed/leuk is, maar ik zou er zelf nooit voor kiezen. Vind dat een kindje toch in de eerste plaats bij zijn/haar moeder hoort.

Als kind ben ik ook niet naar een kdv of psz geweest, maar heb genoeg met kinderen gespeeld, geknutseld enz. Het is zeker geen voorwaarde om het 'leuk' te hebben oid.
AfbeeldingAfbeelding

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 04 nov 2008 20:04

Helemaal mee eens, Blompje! Sinds ik bij het kinderdagverblijf werk kijk ik er ook heel anders tegenaan. Mensen kunnen zo ontzettend zeuren over het kdv. Álle kindjes komen bij ons lachend binnen, niemand vindt het een straf om op het kdv te zijn. En de baby'tjes die met drie maanden voor het eerst komen wennen ook meestal heel snel. Natuurlijk huilen ze de eerste dagen wel eens wat meer dan dat ze bijvoorbeeld thuis doen. Maar da's toch ook logisch? Ze moeten er gewoon aan wennen. 't Is vaak een ander ritme voor ze, drukker ook met al die andere kindjes om hen heen. En ik kan je verzekeren dat júist die kindjes van drie maanden ont-zet-tend veel aandacht krijgen op het kdv. Is het niet van de leidsters, dan is het wel van de andere kinderen :lol: Dus ajl, het komt vast wel goed met Hugo, hoor! Natuurlijk is het voor jou ook allemaal even spannend en eng, maar met een paar weekjes ben jij (en Hugo trouwens ook) helemaal gewend en gaat het hartstikke goed!!

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 04 nov 2008 20:05

Heidebloem schreef:Als kind ben ik ook niet naar een kdv of psz geweest, maar heb genoeg met kinderen gespeeld, geknutseld enz. Het is zeker geen voorwaarde om het 'leuk' te hebben oid.

Idd, ik ben juist daardoor heel breed ontwikkeld, als ik naar de zeven meervoudige Intelligenties kijk heb ik van alles wel wat ondanks m'n moeder met haar leuke ideen.
Wij hadden ook nog geen peuterspeelzaal in mijn tijd. Wij zijn er toch ook gekomen?
Ik iig wel, kben sociaal, bijdehand genoeg, speelde veel met buurkinderen of met kinderen van vriendinnen van m'n moeder...!

En als een moeder werkt is er toch vaak stress enzo.
En wat ik dus echt NIET vind kunnen. Je ziek melden omdat je kind ziek is.
Je wilt werken, of je wilt het niet??!!
Moeders werken toch maar half, dat zie je in het onderwijs ook veel. Gauw lesjes draaien, gauw weer naar huis. De meeste en ik zeg echt niet allemaal, nemen niet de moeite hele spectaculaire lessen te verzinnen en willen zo snel mogelijk weer naar hun kind toe. Logisch! Maar als je wilt werken moet je er ook wel weer voorgaan.
Je kan niet van 2 walletjes snoepen :mrgreen:
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 04 nov 2008 20:12

Daar zit ook wat in Funlover. Mijn schoonzus zegt zelf dat sinds ze kinderen heeft en part-time werkt, ze sneller dingen laat liggen. Ze merkt dat ze stiekem toch zoiets heeft; als de basis van het werk maar gedaan is. Maar de echte inzet voor het vak en de drive om vernieuwingen in te voeren enz. mist ze nu toch wel.
Dat hoeft overigens niet voor alle moeders zo te zijn.

Maar ik zie om mij heen dat er toch heel wat moeders op terug komen, minder gaan werken, stoppen of wensen dat ze minder konden werken. Het is toch een heel georganiseer.

Zelf lijkt het me ook een hele belasting, een soort van 2 banen. Je hebt er wel heel veel energie en doorzettingsvermogen voor nodig. Dat zou ik er persoonlijk niet voor over hebben, naast het belang voor de kinderen.
AfbeeldingAfbeelding

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 04 nov 2008 20:29

Tja, het zal ook best zwaar zijn. Al is mijn werk nogal simpel: ik werk van 7 tot 3 overdag of van half 3 tot 11 's avonds, en dat is het. In principe (als ik niet wil) hoef ik ernaast niks te doen. Onderwijs is natuurlijk iets heel anders. Als ik hoor hoeveel mijn vriendinnen daarnaast nog voor moeten bereiden...

En gastouder zou niet echt wat voor mij zijn. Ik vind mijn werk wat ik nu doe gewoon onwijs leuk.
Ik ben ook niet opgegroeid in kdv's en peuterspeelzalen. Maar wij hadden ook zat vriendjes en vriendinnetjes in de buurt.
Als we over een paar jaar, als ons kindje met andere kinderen zou gaan spelen, hier nog steeds wonen, is het bijna niet mogelijk om vriendjes en vriendinnetjes te vinden. Als we toch echt voor protestants basisonderwijs kiezen, zal het kindje een dorp verder naar school moeten. Hier in de straat laat ik ons kindje absoluut niet spelen, veel te gevaarlijk. Dus vriendjes en vriendinnetjes zijn er ook gewoon niet. Dat kan een kdv volgens mij weinig kwaad, maar juist meer goed. Al is een regulier kdv ook niet onze eerste keus. Het christelijke kleinschalige lijkt ons mooier. Minder kindjes, christelijke achtergrond.

Inb de tijd dat ik opgroeide was het gewoon ook anders. Geen enkele vrouw werkte (ook de niet-christelijke niet). Mijn moeder was de enige in de buurt en is daar zo vaak op afgerekend. Dat vind ik zo raar. Laat het iemands eigen keus zijn! net alsof mijn ouders dom waren en geen goede keuzes konden maken. Ik ben keitrots op ze, dat ze de maatschappij de maatschappij lieten en lekker deden wat zij dachten dat goed was.

En ja, ook ik ben door bepaalde mensen in mijn omgeving nu al afschreven als goede moeder. En soms vind ik dat jammer, maar het is onze bewuste keuze, en daar staan wij helemaal achter. En wij kunnen wel met ons hand op de Bijbel zeggen dat onze keuzes niet tegen Gods wil met ons leven en met ons kindje ingaan, en dat lijkt mij het belangrijkste, ook hierin.

En nu heb ik er genoeg van, van deze dicussie, want we komen er toch nooit uit. als we respect blijven houden voor elkaars mening en keuzes, zolang die niet tegen Gods wil in gaan, dan is het toch prima? :D

Laat ons kindje eerst maar gewoon gezond geboren worden, dat is nu van belang :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 04 nov 2008 20:43

En ajl, ik wil nog even zeggen dat het vast goed komt! De eerste keren vond ik het ook moeilijk en ik weet nog dat ik de tweede morgen mijn kindje moest wakker maken en weg moest brengen en dacht .. kon ik hem maar laten liggen.. maar als ik hem daar nu zie (maar een paar weken later) dan denk ik dat het toch goed is: hij geniet daar, is daar vrolijk en krijgt véél aandacht. Ze zingen heel veel liedjes met die kleintjes wat geweldig voor ze is! Dus probeer ff door te zetten en dan is het voor beide genieten!

liefje
Majoor
Majoor

Berichtdoor liefje » 04 nov 2008 21:30

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 04 nov 2008 21:54

Even over dat artikel.
Denk ook wel dat een opa en een oma heel bang zijn dat hun kleinkind verwondingen oploopt.
Als ik dat zo eens aankijk bij oppas omas en opas dat is het heel vaak: kijk uit, voorzichtig, niet daarop klimmen, niet hard rennen enz.
Ze zeggen ook altijd dat oudere mensen soort uit kleine kinderen groeien, dus dat ze veel voorzichttiger zijn met hun kleinkinderen als vroeger met hun eigen kinderen, komt omdat ze al op leeftijd zijn.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 04 nov 2008 22:00

Tuinfluiter schreef:Even over dat artikel.
Denk ook wel dat een opa en een oma heel bang zijn dat hun kleinkind verwondingen oploopt.
Als ik dat zo eens aankijk bij oppas omas en opas dat is het heel vaak: kijk uit, voorzichtig, niet daarop klimmen, niet hard rennen enz.
Ze zeggen ook altijd dat oudere mensen soort uit kleine kinderen groeien, dus dat ze veel voorzichttiger zijn met hun kleinkinderen als vroeger met hun eigen kinderen, komt omdat ze al op leeftijd zijn.

mijn moeder is nog maar 48 en ik heb nog een broertje van 6 jaar dus mijn moeder is echt niet bang dat Sarah iets oploopt ofzo. Ze geniet heerlijk van het dag(deel) alleen (dus zonder mij) met haar kleinkinderen!

verder ben ik het eens dat het Bijbels is dat de vader werkt, maar wat ik in de refokringen toch vaak zie en waar ik me ontzettend over verbaas en verdrietig van wordt is dat de vader soms dagen en avonden weg is, vergadering van de kerk, vergadering van het bestuur waar pa in zit, soms ouderling met huisbezoeken, of andere bezigheden. En ma zit heel de dag alleen met de kinderen, moet soms alleen met ze eten, naar bed brengen, hele avonden alleen doorbrengen, dáár stoor ik me écht aan! En dat vlieger vanavond alleen was, hij vond het 'best pittig' maar ook wel lekker zo met zn dochters heel de middag/avond optrekken. Das niet voor iedere vader weggelegd, vind het fijn dat we het zo hebbne kunnen regelen voor deze en volgende week.

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 04 nov 2008 22:49

Ik weet nog wel dat ik vroeger altijd jaloers was op de kinderen die naar de psz waren geweest en ikke niet. :( :wink:

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 05 nov 2008 07:15

Idd Lammetje, dat vind ik ook erg, dat binnen de reformatorische gezinnen vader vaak weg is voor allerlei vergaderingen en dat het vaak nog geaccepteerd wordt ook. Als een moeder zo vaak weg zou zijn, zou er wat van gezegd worden...
En verder denk ik ook dat een kind twee ouders nodig heeft, dus begrijp ik ook niet goed waarom er vaak gezegd wordt dat je als moeder bij je kind moet blijven, ervoor moet zorgen, opvoeden etc. Zoals MissF zei: waar is de vader? Volgens mij zijn ze allebei voor een evengroot deel verantwoordelijk voor de opvoeding, misschien op verschillende terreinen, maar die overlappen elkaar wel.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 05 nov 2008 08:22

Vandaag ben ik lekker thuis met Hugo. Gisteravond was hij echt gevloerd toen hij thuis kwam van het kdv. Om 17.00 uur lag hij op bed en tussendoor heb ik hem wakker gemaakt voor de voeding,maar op dit moment slaapt hij nog. Ik blijf vandaag lekker met hem thuis.

@ Heidebloem, dat veel kinderen al om 7.00 uur al aangekleed op het kdv zitten klopt niet helemaal. Veel kdv zijn pas tussen 7.30 en 8.00 uur open.

Hugo gaat om 7.30naar het kdv en ik haal hem rond 16.30 weer op. Ik heb het geluk dat ik zelf kan uitmaken hoe laat ik begin, als het maar tussen 7.00 uur en 10.00 uur is. Meestal begin ik rond 7.00 uur en kan dus lekker vroeg weer naar huis.

Volgens mij maakt het ook niet uit of vader of moeder thuis is bij het kind. Voormijn man is het nu eenmaal niet mogelijk om parttime te werken of om ouderschapsverlof op te nemen. Dat laatste kan natuurlijk wettelijk wel, maar degene die dat doen, wordt het wel erg moeilijk gemaakt op het werk ( maar dat is een andere discussie)

Maarre...even een ander onderwerp..volgensmij begint Hugo tanden te krijgen. Hij heeft een vuurrode,dikkere wang. De wang is ook wat ruwer. Hij is nog maar 13 weken...kan het dan al wel?

Terug naar “Archief”