ChupaChups schreef:kirsten schreef:Wat ik ooit nog wel eens wil gaan maken is een lappendeken. Lijkt me zo gaaf. Allemaal stukjes stof met hollandse tafereeltjes. Zo schattig, maar heb er helaas geen tijd voor.
Oh dat vind ik ook altijd zo leuk! Nu ook geen tijd voor maar hou het lekker in mn achterhoofd. Gezellig om 's winters te maken ofzo. Ik kan helemaal niet naaien, maar volgens mij moet het niet zo moeilijk zijn (hoop ik...) Ik denk dat je er wel lannnnnng mee bezig bent!
Ik ben er met eentje bezig, hij is al 2,50m bij 2,50m! Nu alleen nog 'sandwichen' zoals dat met vaktermen heet, dus achterkant en vulling er tussen. Een simpel model; allemaal lapjes van 10 bij 10 cm, soort oud hollandse stofjes, wil 'm als picknickkleed gebruiken.
Ooit wil ik er ook eentje op m'n bed, maar dan een hele andere stijl, ik houd niet zo van veel kleurtjes op m'n bed.
Overigens heb ik 'm helemaal met de hand in elkaar gezet. Dat gaat natuurlijk langzamer, maar is in het begin overigens wel makkelijker, met name op de 'kruisingen'. En een quiltsteek is anders dan een stiksteek, je mag 2 keer rijgen en dan pas terug steken. (dit voor de ervaringsdeskundigen onder ons

)
Heb het van mijn moeder geleerd, die is verslaafd aan quilten.
Nog wat vaktermen: patchwork is het lapjes aan elkaar naaien, quilten het doorstikken. Dat laatste is overigens veel moeilijker.
Ons hele huis hangt inmiddels vol met die dingen. En mijn nichtjes hebben er eentje op hun bed en een hele schattige om op te spelen. O ja, mijn broer en schoonzus hebben een joekel voor hun trouwen gehad, maar mijn schoonzus heeft zelf wel de kleuren en het patroon uitgezocht, want er gaat zoveel werk inzitten, dat mijn moeder het zonde zou vinden als mijn schoonzus er niets aan vindt.