Wie heeft er een tip voor een (dag)boek in verkeringstijd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

22-jarige
Verkenner
Verkenner

Wie heeft er een tip voor een (dag)boek in verkeringstijd?

Berichtdoor 22-jarige » 19 jun 2008 09:22

Ik ben op zoek naar een Bijbels dagboek dat geschikt is om als vriend en vriendin te gebruiken in verkeringstijd. Heeft iemand een tip?

En zijn er nog andere tips wat betreft boeken om samen te lezen als je verkering hebt? Evt. met gespreksvragen oid?

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 19 jun 2008 09:27

Je zou kunnen kijken naar boekje van ds. van Kooten. Weet ff de titel niet meer maar wordt ook gebruikt voor huwelijkscatachese.
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 jun 2008 09:30

Samen in gesprek geloof ik dat het boekje heet. Wij hebben dit boekje vorige week kado gekregen. Hij ligt nu bij mijn vriend om hem te lezen. Daarna ga ik hem ook lezen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 19 jun 2008 09:34

Je kan ook samen hetzelfde dagboek kopen en dan allebei apart lezen en opschrijven wat je het moosite vond, wat je raakte en daar over praten samen.

Ds van Kooten schrijft idd goede boekjes.
Het boekje Elkaar Begrijpen van ds van de Ruitenburg is ook erg mooi....

Het boekje vruchtdragen voor Hem van ds C.G. Vreugdenhil is ook mooi en daar staan ook gespreksvragen onder.

Ik zou als ik jou was gewoon eens bij de christelijke/evangelische boekhandel gaan kijken welk boek jou/jullie aanspreekt!
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

ring
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor ring » 19 jun 2008 09:50

Het boekje "Trouw en Teder" van Alie Hoek van Kooten is ook heel mooi om samen te lezen. Daarnaast ook "De vijf talen van de liefde" van Gary Chapman!
Beiden echte aanraders! :lol:

Ook het boekje "Niet los verkrijgbaar" van de Vluchtheuvel is heel mooi! Kan je via de website van de Vluchtheuvel bestellen en is helemaal niet duur!
"Boeken zijn schepen die de uitgestrekte zeeën des tijds doorkruisen"

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 20 jun 2008 19:12

"Elkaar begrijpen" heb ik pas gekregen, moet er nog in beginnen.

Als het je 'stijl' is, is het boekje van ds. Van Aalst over het huwelijksformulier ook wel mooi. 't Is in ieder geval helder geschreven...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 20 jun 2008 20:25

Ik vind dat je elk dagboek samen moet kunnen lezen. In elk dagboek staan wel mooie dingen. Maar als je echt een dagboek gericht op de relatie dan is .......elkaar begrijpen aan te raden.
Stap voor stap, weer een stapje verder.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 21 jun 2008 09:30

Wij hebben 'samen op weg naar de bruiloft' van Ds. D. Grutter gekregen voor onze belijdenis. Elke avond als we samen zijn lezen we er uit. Daar staan bij elk stukje vragen/opdrachten om samen door te praten.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 21 jun 2008 12:27

Een praktisch boekje is 'ik ook van jou' hmm weet even niet meer wie het geschreven hebben iig een engels echtpaar. hierin worden vooral praktische zaken behandeld. Wij hebben dit boekje gebruikt met huwelijks catechesatie, was wel nuttig!

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 28 jun 2008 23:34

esli schreef:Een praktisch boekje is 'ik ook van jou' hmm weet even niet meer wie het geschreven hebben iig een engels echtpaar. hierin worden vooral praktische zaken behandeld. Wij hebben dit boekje gebruikt met huwelijks catechesatie, was wel nuttig!

Die heb ik ook trouwens. Echt een fijn boek. Wij hebben ook heel lang gezocht naar een bijbelsdagboek, maar we vonden veel van die boekjes te veel nadruk hebben op de aanloop naar het huwelijk of het huwelijk zelf, iets waar wij absoluut nog niet op zaten te wachten. Echt een boekje over verkering is bijna niet te vinden. Daarom hebben wij gekozen om 'neutraal' dagboek te hebben. Ook heel fijn, maar de echte verkerings-verloof-trouwdingen dagboekjes missen we wel. Ik ga maar eens opzoek naar de boekjes die hier genoemt worden aangezien we nu wel naar een huwelijk toeleven.

Boer Piet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Boer Piet » 30 jun 2008 14:24

Wij lazen samen het boekje 'De Bijbel open over vrijen'. De schrijver weet ik zo niet, maar het was een heel helder boekje.
Er worden geen taboes uit de weg gegaan, en er worden ook geen dogma's opgelegd. Wij hebben veel aan het boekje gehad, ook omdat het aanzet om open te zijn naar elkaar.

Het is heel erg op de sexualiteit gericht, maar ik weet niet of je dat zoekt.
De meeste ideeën zijn niet nieuw, maar niemand kent de oude.

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 28 aug 2008 14:27

Niet helemaal het juiste toppic, maar het gaat wel over dagboek alleen dan niet voor in de verkeringtijd.

Ik zoek zelf een ander dagboek, maar vind het zo moeilijk welke duidelijk is voor jongeren. Heb al ns even op de website van Den Hertog gekeken, kwam ik de volgende tegen;
- Vliegende boom van R. Sonneveld
- Voor jou persoonlijk, werken ds.N.den Ouden, ds.K.J.Kaptein, kand.B.D.Bouman, ds.W.Pieters, ds.A.Kot, G.P.de Jong, ds.J.Koppelaar, ds.J.C.den Ouden, ds.J.Joppe, ds.J.Post, ds.P.C.Hoek, ds.L.M.Jongejan, ds.J.W.v.Estrik, evang.M.C.Schreur en ds.K.Klopstra aan mee

Magoed wie kan mij eens een tip geven over een dagboek..... ben bang dat ik een verkeerde kies, die erg moeilijk en onbegrijp is.
Wat de toekomst brengen moge........

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Wie heeft er een tip voor een (dag)boek in verkeringstij

Berichtdoor NdW » 28 aug 2008 17:27

22-jarige schreef:Ik ben op zoek naar een Bijbels dagboek dat geschikt is om als vriend en vriendin te gebruiken in verkeringstijd. Heeft iemand een tip?

En zijn er nog andere tips wat betreft boeken om samen te lezen als je verkering hebt? Evt. met gespreksvragen oid?

Wij hebben voor ons huwelijk 'Dient elkander door de liefde' gekregen. Mooi dagboek met elke week een ander thema zoals: Volharding, in tegenspoed en kruis, bestemde tijd, taakverdeling, trouw, geduld, budgettering, troosten, enz.
Soms zitten er ook wel een opvoedingsonderwerp tussen... maarja dan heb je het daar ook maar vast over gehad hé :wink:

Bijna alle andere boekjes die eerder zijn genoemd ken ik ook, heel helder en duidelijk allemaal, zorgen voor genoeg gespreksstof.

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 28 aug 2008 18:07

Boekjes van Gary Chapman zijn ook een aanrader omdat hij hele helderen dingen beschrijft wat je niet vroeg genoeg kan leren.
Als stel maar ook als singel in al je relaties.....
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 aug 2008 22:20

Wij begonnen met allebei hetzelfde dagboek, dat was toen we een maand verkering hadden en niet vaak samen de dag afsloten. Dan smsten we elkaar nog even wat we mooi vonden.
Daarna kwam volgens mij ' de 5 talen van de liefde' en later nog 1, weet ik even niet meer.
'ik ook van jou' hebben we tijdens ons huwelijk gelezen, maar was ook erg mooi.

Aan tafel lezen we altijd uit een dagboek van Troost, die man schrijft zo mooi! NIet pers‚ in verkeringstijd, maar als gewoon Bijbels dagboek vind ik ze vaak erg goed.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”