ok, bedankt voor je uitleg.
Ik had nog niet gehoord dat mensen het zo ook nog vierden.
Moderator: Moderafo's
Fijn! Ik kan mij daar geen voorstelling van makenLayna schreef:Sorry, begreep m niet helemaal. Ik vier het avondmaal dus ook met vrienden, als we bijvoorbeeld een goed gesprek hebben gehad en dat besluiten met gebed, vieren we ook weleens avondmaal. En op onze bijbelstudiegroep doen we dit ook weleens. Heel fijn!
kwebbel schreef:Een dominee zei eens: Er mag niets tussen jou en God zitten voordat je aan het Avondmaal mag. (Daarmee bedoelde hij: onenigheid tussen jou en een persoon moet of uitgepraat zijn, of je moet er aan jouw kant alles aan gedaan hebben om het eventueel uit te praten).
Mee eens ? Kom maar op met de argumenten
kwebbel schreef:Fijn! Ik kan mij daar geen voorstelling van makenLayna schreef:Sorry, begreep m niet helemaal. Ik vier het avondmaal dus ook met vrienden, als we bijvoorbeeld een goed gesprek hebben gehad en dat besluiten met gebed, vieren we ook weleens avondmaal. En op onze bijbelstudiegroep doen we dit ook weleens. Heel fijn!ik heb dit ook nog nooit gedaan, vandaar.....
Een dominee zei eens: Er mag niets tussen jou en God zitten voordat je aan het Avondmaal mag. (Daarmee bedoelde hij: onenigheid tussen jou en een persoon moet of uitgepraat zijn, of je moet er aan jouw kant alles aan gedaan hebben om het eventueel uit te praten).
zo iets zocht ik Riska, bedankt!!! Ongemerkt toch iets toegevoegdRiska schreef:Wat bedoeld wordt is niet dat er iets tussen jou en God staat - dat staat er altijd als het erop aankomt - maar tussen jou en een ander.
Matth.: 5: 23,24: 'wanneer gij dan uw gave brengt naar het altaar en u daar herinnert dat uw broeder iets tegen u heeft, laat uw gave daar vóór het altaar en ga eerst heen en verzoen u met uw broeder en kom en offer daarna uw gave". Daar heeft men van afgeleid dat dit ook geldt voor het Avondmaal: je vindt het terug (o.a.)in het censura morum.
kwebbel schreef:Fijn! Ik kan mij daar geen voorstelling van makenLayna schreef:Sorry, begreep m niet helemaal. Ik vier het avondmaal dus ook met vrienden, als we bijvoorbeeld een goed gesprek hebben gehad en dat besluiten met gebed, vieren we ook weleens avondmaal. En op onze bijbelstudiegroep doen we dit ook weleens. Heel fijn!ik heb dit ook nog nooit gedaan, vandaar.....
Een dominee zei eens: Er mag niets tussen jou en God zitten voordat je aan het Avondmaal mag. (Daarmee bedoelde hij: onenigheid tussen jou en een persoon moet of uitgepraat zijn, of je moet er aan jouw kant alles aan gedaan hebben om het eventueel uit te praten).
kijk dat vind ik dan weer een mooie tekst. Geen zonde, noch zwakheid die nog (tegen onze wil) in ons overgebleven is, ons kan hinderen dat ons God niet in genade zou aannemen. Dat vind ik echt prachtige tekst! Dus je mag altijd aangaan, om een opbouwend geloof te krijgen.Marnix schreef:Het ligt er aan wat de uitwerking is van "uitpraten". Het gaat om Christus, je moet die zonden, gebreken, problemen en vragen die tussen jou en God instaan naar het kruis brengen. Je op Hem beroepen. Dat is de enige manier om weer met God verzoend te worden. En dat is zoals het Avondmaal bedoeld is.
Want wij komen niet tot dit Avondmaal, om daarmede te betuigen, dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn; maar integendeel, aangezien wij ons leven buiten ons zelf in Jezus Christus zoeken, zo bekennen wij daarmede, dat wij midden in den dood liggen. Daarom, al is het, dat wij nog vele gebreken en ellendigheid in ons bevinden, als namelijk: dat wij geen volkomen geloof hebben, dat wij ons ook met zulken ijver om God te dienen niet begeven, als wij schuldig zijn; maar dagelijks met de zwakheid van ons geloof, en de boze lusten van ons vlees te strijden hebben; nochtans, desniettegenstaande, overmits ons (door de genade des Heiligen Geestes) zulke gebreken van harte leed zijn, en wij begeren tegen ons ongeloof te strijden, en naar alle geboden Gods te leven; zo zullen wij gewis en zeker zijn, dat geen zonde, noch zwakheid die nog (tegen onzen wil) in ons overgebleven is, ons kan hinderen, dat ons God niet in genade zou aannemen, en alzo dezer hemelse spijze en drank waardig en deelachtig maken.
oke dan begin het een beetje duidelijk te worden. Ik vind het ingewikkeld zo af en toe!Jo'tje schreef:Dat klopt wel zo'n beetje ja wat je daar zegt Kwebbel.
Kijk, een mens is nooit helemaal zonder zonden. Daarom is er juist het AvondmaalMaar op het moment dat je het heel bewust over bijv. vreemdgaan hebt of over een ruzie die je niet op wílt lossen, dan is het een ander verhaal.
kwebbel schreef:Ik had ooit eens lang geleden een topic geopend over het Avondmaal maar daar werd zo erg van afgeweken dat ik het nog eens ga proberen.
1. Hoe leef jij toe naar het Avondmaal?
2. Wat doe je door de weeks voor "extra" naar de Avondmaalszondag?
3. Ga je ook wel eens niet, en waarom dan niet?
Dit zijn serieuze vragen. Ik heb erg geworsteld met het Avondmaal, zo erg zelfs dat mijn wijkouderling is gekomen om met ons te praten. Ik ben goed op weg en een tip gekregen van zijn vrouw (die kwam ook mee) om een boekje aan te schaffen.
Ik vind het Avondmaal een bijzonder gebeuren, en Jezus nodigt je dan ook persoonlijk uit om aan te gaan. Ik word dan altijd zo klein!
Soms weerhoud ik mij er van ? Waarom ?! Omdat ik voor mijn gevoel geen goede voorbereiding heb gehad (amper bij stil gestaan). Maar is dat ook een reden om niet te gaan ?
kwebbel schreef:1. Hoe leef jij toe naar het Avondmaal?
2. Wat doe je door de weeks voor "extra" naar de Avondmaalszondag?
3. Ga je ook wel eens niet, en waarom dan niet?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten