Fotografie, de apparatuur en de techniek

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 20 aug 2008 07:24

CGK<3 schreef:Precies, dat doe ik ook. Sowieso gebruik ik vrijwel altijd prime lenzen, vind ik veel fijner. En door bijvoorbeeld een dagje alleen de 50mm te gebruiken leer je veel beter na te denken. Ik heb ook nog de 100mm f/2.8 macro en de tamron 17-50 f/2.8 maar die gebruik ik alleen op 17mm eigenlijk.

met mijn Bronica SQ-A gebruik ik de 80mm f/2.8 en 40mm f.2.8

Daarbij komt dat primes door elkaar genomen scherper en kleurechter zijn. Echt verschil zie je niet zomaar. Ik kan ze nu wel tegen elkaar houden. Mijn 70-300 IS USM 4.0/5.6 tegen de 300 2.8L IS is een wereld van verschil. Met inzomen op het beeldje blijft de scherpte nog hoog bij de prime. Het is net wat je zegt, je moet wat meer nadenken waar je gaat staan en hoe je het best met je onderwerp om kan gaan. Ik ben er nog niet achter hoe je hier plaatjes kunt uploaden. Anders kan ik wel via msn eens wat over hengelen. Maar jah. ik observeer wild en vogels. Dat zit op afstand.. dus hoef ik weinig tot niet te zomen om het nog voor elkaar te krijgen. Het is een kwestie van veel tijd en geduldig stilzitten. Van de week ga ik nog es bij ons in de buurt een poosje in het gras liggen om een ijsvogel te schieten. Het lukte de vorige keer niet omdat ik op mijn hurken zat en dat zag ie. Dus van het zolder een matje gehaald en dan op mijn buik gaan liggen wachten.

Groet,

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 20 aug 2008 09:02

Foto's kun je bijvoorbeeld op flickr.com uploaden. Trouwens, jij hebt de 300mm f/2.8 he, ik zou toch voor de f4 gaan, scheelt de helft van het geld. Ookal mis je dan wel wat stops diafragma

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 20 aug 2008 14:22

CGK<3 schreef:Foto's kun je bijvoorbeeld op flickr.com uploaden. Trouwens, jij hebt de 300mm f/2.8 he, ik zou toch voor de f4 gaan, scheelt de helft van het geld. Ookal mis je dan wel wat stops diafragma

Ik heb bewust wat langer door gespaard voor de 2.8L omdat ik dan nog met een 2X converter kon werken. Want je mist altijd iets aan scherpte namelijk. Die is bij 2.8 beter op te vangen dan bij 4.0. Ik heb dus een diafragma van 2.8 op 300 mm en 5.6 met de converter ertussen. En dat is toch weer een verschil als je bij slecht licht werkt zoals ik. Overdag maakt het niet uit nee. dat weet ik. Kreeg toendertijd het advies die 2.8 te nemen.. weliswaar duurder maar een stuk beterder dan de 4.

Groet,

Fly29

Ik ga eens kijken op flickR
Geloof, Hoop en Liefde

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 aug 2008 17:27

Fly29 schreef:
Zo duur is een Canon EOS 5D tegenwoordig niet meer. Voor tussen de 1500 en 1600 euro heb je er wel een. Ietsje meer dan de helft van wat hij kostte toen hij net uitkwam.
Natuurlijk, een EOS 40D kost ongeveer de helft daarvan, dat is zo. Maar een Canon 300mm f/2.8L kost nog altijd flink wat meer dan een EOS 5D.

En nodig? Tja, dat is een relatief begrip. Het is net wat je graag wil, en hoeveel geld je uit wilt geven. De geringere scherptediepte van volformaat lijkt mij een groot voordeel in bepaalde situaties. Ik heb al eens in een situatie gestaan, waarbij ik dacht: 'zou dit met volformaat ook onmogelijk zijn?' (Namelijk, om het hek op de voorgrond onscherp te krijgen, en de kerk er achter wel scherp. Ik fotografeerde namelijk met 24mm, en dan is de scherptediepte erg groot. Zelfs f/2.8 hielp daar niets aan. Met volformaat zou dat 36mm geweest zijn, en dat kan anders uitpakken.)

In jouw geval kan ik mij de keuze voor een EOS 40D goed voorstellen. Als de nadruk op het telebereik ligt, dan is een kleinere sensor een voordeel. Een EOS 5D voegt dan niks toe.

Ik weet niet of een full frame meer dof op zou maken. De scherpte diepte wordt vooral bepaald door het brandpunt en het diafragmagetal. Mijn 50 mm 1.8 geeft op 2.8 meer scherptediepte dan mijn 300 mm 2.8L. Ik heb eens een kat gefotografeerd die met dia 2.8 en dat gaf dus alleen de kat en alles naast hem scherp en de rest viel er buiten waardoor het beestje mooi los kwam en ik een onbewust van die onscherpte een lijstje had gemaakt. Het nadeel van een cropcamera is dat je full frame objectieven keer het verlengingsfactor moet doen. Dus die 24 mm wordt 38 mm op mijn camera. Dus als je vooral meer met dof wil werken moet je met je mm-ters omhoog.

Trouwens dat verhaal van je 24 mm op een full frame zou een 36 zijn geweest.. dat klopt volgens mij niet. Op een full frame is het juist een 24 mm brandpunt en op een crop wordt ie dus langer. Ik blijf erbij dat je dan juist meer mm-ters moet gaan gebruiken om een betere beheersing van scherptediepte te krijgen. Dus hoe langer het brandpunt hoemeer je met de scherptediepte kunt gaan spelen.

En nog een klein ding over dat geld voor een objectief. Ik heb nu inmiddels geleerd dat je vooral op glaswerk niet teveel moet bezuinigen. Veel rond kijken op fora's als het kan uit proberen ervan voor je kopen gaat. De 300 mm koste een hoop geld maar als ik nu ga kijken naar de kwaliteit ten opzichte van de 70-300 dan zie ik behoorlijk veel verschil op de zelfde camera. En zeker omdat het om een hoop geld ging heb ik ze eerst eens op mijn gemak gehuurd en uit geprobeerd voor ik hem kocht. Zie elders in de topic mijn verhaal over de keuze. Ik heb geen spijt van mijn combinatie.

Groet,

Fly29

Als ik met een DX-camera een brandpuntafstand gebruik van 24mm, en ik wil vanaf dezelfde plaats precies diezelfde opname maken - dus met dezelfde beeldhoek - met een FX-camera (= vol formaat), dan kom ik uit bij een brandpuntafstand van 36mm. Bij een FX-camera is alles groter. De sensor, dus ook de brandpuntafstand.
Ik werkte dus met een DX-camera, en gebruikte toen 24mm.
Wat je zegt over hoe meer millimeters, hoe kleiner de scherptediepte, dat klopt.

Dat verhaal over die objectieven, daar ben ik het mee eens. Als het om objectieven gaat heb ik ook een nogal dure smaak. Maar het is beslist lonend om daar behoorlijk wat geld voor te reserveren.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 20 aug 2008 18:31

Fly29 schreef:
CGK<3 schreef:Foto's kun je bijvoorbeeld op flickr.com uploaden. Trouwens, jij hebt de 300mm f/2.8 he, ik zou toch voor de f4 gaan, scheelt de helft van het geld. Ookal mis je dan wel wat stops diafragma

Ik heb bewust wat langer door gespaard voor de 2.8L omdat ik dan nog met een 2X converter kon werken. Want je mist altijd iets aan scherpte namelijk. Die is bij 2.8 beter op te vangen dan bij 4.0. Ik heb dus een diafragma van 2.8 op 300 mm en 5.6 met de converter ertussen. En dat is toch weer een verschil als je bij slecht licht werkt zoals ik. Overdag maakt het niet uit nee. dat weet ik. Kreeg toendertijd het advies die 2.8 te nemen.. weliswaar duurder maar een stuk beterder dan de 4.

Groet,

Fly29

Ik ga eens kijken op flickR
Beter wil ik niet zeggen! Bijvoorbeeld de 70-200 f/4 wordt door velen als beter betiteld dan de 70-200 f/2.8!Maar ja, primes dus, bij Kamera Express verkopen ze nu de zeldzame 200mm f/1,8 2ehands voor slechts 3450,00 euro

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 aug 2008 21:40

CGK<3 schreef:Beter wil ik niet zeggen! Bijvoorbeeld de 70-200 f/4 wordt door velen als beter betiteld dan de 70-200 f/2.8!Maar ja, primes dus, bij Kamera Express verkopen ze nu de zeldzame 200mm f/1,8 2ehands voor slechts 3450,00 euro

Hmm, voor €3550,- je daar ook de Nikkor AF-S 200mm f/2 VR. Dat scheelt maar een derde of een halve stop lichtsterkte, en je hebt een gloednieuwe. Al heb jij dan wellicht meer aan het Canon-equivalent die duurder is. (Meestal is Nikon duurder, maar in dit geval is het eens anders.)
Ach, ik ben wel blij met mijn Nikkor AF 80-200mm f/2.8D ED. Nog nooit het gevoel gehad dat ik daarmee wat tekort kom als het gaat om lichtsterkte. En de beeldkwaliteit is ook prima. Na de 8 jaar dat ik hem heb is hij nog steeds als nieuw, zo stevig is 'ie.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 21 aug 2008 11:32

Zijn er trouwens nog meer mensen met analoge fotografie bezig, zoals ik?

Rolf

Berichtdoor Rolf » 21 aug 2008 16:47

Zie hier. Een bekende is er lid van.
Die heeft zelf ook een negatieven-scanner, van goede kwaliteit.

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 22 aug 2008 07:43

Rolf schreef:Zie hier. Een bekende is er lid van.
Die heeft zelf ook een negatieven-scanner, van goede kwaliteit.
Ik heb zelf ook een negatiefscanner, van goede kwaliteit :wink: En fotoclubs, tsja, niet meer echt van deze tijd misschien.

DonWoozy
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DonWoozy » 23 aug 2008 19:49

Wat is jullie mening over deze camera????

Canon EOS 1000D

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 23 aug 2008 21:14

DonWoozy schreef:Wat is jullie mening over deze camera????

Canon EOS 1000D

hm... het lijkt me zo op het eerste gezicht een wat kleinere en lichtere versie van de 400D (een al wat verouderd model), hij is op zo'n beetje alle specificaties (lichtsensor, scherpstelsysteem, snelheid, grootte van het LCD-scherm) de mindere van de 450D, die voor zo'n beetje dezelfde prijs te koop is als je goed zoekt.

wellicht handig voor mensen met erg kleine handen, want de 400D zelf is ook al niet zo groot.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 aug 2008 22:49

Canon EOS 1000D

Ik heb er niet direct een mening over. 't Is ook niet zozeer de klasse waarin ik rondkijk. Maar volgens mij staan er momenteel in diverse tijdschriften een test van deze camera.
Het is de nieuwe concurrent van camera's als de Nikon D60.

Ik kan je trouwens zo al aan tests helpen die op internet staan:
Lets go digital: Hands-on review Canon EOS 1000D
Photography Blog: Canon EOS 1000D review

DonWoozy
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DonWoozy » 24 aug 2008 11:36

ok heren, dank jullie wel voor de info!

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 24 aug 2008 12:26

Ik snap echt niet waarom ze die camera op de markt hebben gebracht.

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 24 aug 2008 13:53

Canon EOS 1000D

De grootste verschillen zijn het aantal beeldjes in burst mode. 3 beeldjes ten opzichte van de XXD versies, het aantal scherpstelpunten en opslagmedium. Dus eigelijk steld het ook niet veel meer voor. Dan kun je beter voor de XXD versies gaan of die 450D kopen. Beetje een losse flodder lijkt wel.

Groet,

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

Terug naar “Algemene Zaken”