Twijfels? Geen kinderwens...?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 01 aug 2008 14:02

Maar dat is dus ook haar eigen schuld. Ik ken voldoende meiden die na de bevalling (en het verlof) weer aan het werk gingen en op hun werk gewoon met hun aandacht daarbij waren. Kortom: die ook met kind(eren) volop inzetbaar waren en tot volle tevredenheid van de werkgever.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 01 aug 2008 14:22

Voor hogeropgeleiden betekent het krijgen van kinderen wel vaak dat er een einde komt aan de carriere mogelijkheden. Ik spreek nu ook al deels uit eigen ervaring. Ik ga na mn zwangerschapsverlof 3 dagen werken. Dat impliceert wel dat ik vanaf nu een andere invulling van mn werk moet gaan zoeken. Carriere maken zit er gewoon niet meer in. Hoe blij wij ook zijn met de komst van ons kleintje...ik moet zeggen dat dit toch wel wat steekt. Ik kan mij daarom heel goed voorstellen dat er mensen zijn die bewust geen kinderen willen, omdat zij volop zichzelf willen ontplooien binnen hun werk. Als je geen kinderen krijgt/hebt, staan die mogelijkheden gewoon meer open.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 01 aug 2008 14:28

LeChat schreef:
Acire schreef:
88alries88 schreef:Acire, ik begrijp het!! :D Opeens heb je nog een onderwerp in je hoofd waarover je moet nadenken, terwijl dat in verkeringstijd nog helemaal niet aan de orde is. Tenminste...je hebt het er wel 's over, maar het is allemaal een-nog-ver-van-je-bed-circus!

Dat bedoel ik eigenlijk niet 8) . GB en ik willen (de eerste tijd) geen kinderen. Dat weten we allang. Maar nu trouwen dichterbij komt denk ik er vaker aan ofzo. Vooral omdat mensen vaak gaan trouwen en gelijk daarna kinderen willen. 'Wereldse mensen' bedoel ik dan...
Wel herkenbaar, hoor Acire. De mogelijkheid komt toch dichterbij, ook al ben je 't niet van plan, het 'kan' wel... en op de één of andere manier gaan andere mensen er ook vaker tegen je over beginnen (over bijv. hun zwangerschap, gewoon vertellen, niet zozeer opdringen ofzo bedoel ik). Alsof ze denken dat je nu meer open staat voor dat soort verhalen.

Ja, dat ja. :)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 01 aug 2008 14:47

barryrab schreef:
MissF schreef:Maar is dat meteen over dan, als je kinderen krijgt?
Ik blijf gewoon werken hoor, als ons kindje er is. Maar 4 uurtjes minder dan ik nu doe.
En wij hebben juist wel bewust gekozen voor niet al te oud zijn als we kinderen krijgen (of het proberen zeg maar), omdat wij dan op mijn 40e of 45e een groter kind hebben (of meerdere kinderen die ouder zijn). Dan kan ik alsnog prima verder mezelf omhoogwerken. En dat is nu ook mijn droom. Om, net als mijn moeder dat nu doet, later, als ons kindje ouder is, een nieuwe opleiding te gaan doen, en, zoals ik het nu graag zou willen, een eigen bedrijf opstarten.

Kijk er zijn natuurlijk veel banen die partime heel goed kunt doen (lees alle ambtenaar functies onderwijs ed).
In het bedrijfs leven wordt er toch echt wel degelijk anders tegenaan gekeken. Bij ons op de administratie kreeg een van medewerkers een kleintje en ging van 40 uur naar 28 uur. ze hebben direct een andere voor 40 uur aangenomen. Hoofd boekhouding zei mij laatst :"ach bij elke kik van die kleine en alle kleine kinderziektes is ze er toch en als ze er wel is is ze in haar hoofd bij de kleine" Ik vond dit nogal kort door de bocht, maar werkelijk ging het wel zo en nu werk ze nog maar 2 ochtenden en doet ze heel eenvoudig werk.
best jammer voor dat meisje met een mbo opleiding.

Eigenlijk is dat raar, dat in bepaalde sectoren een dag minder werken niet kan. Als mijn man een dag ouderschapsverlof aan gaat vragen (wat hij wel gaat doen, of het mag is een tweede), zijn voor hem de mogelijkheden om hogerop te komen als projectleider weg. Tenminste, voorlopig. Want ze verwachten wel van hem dat hij zich voor 100% inzet. Op dit moment betekent dat 60 uur p.w. werken, zonder dat hij de overuren uitbetaald krijgt. Als hij een dag minder werkt, zet hij zich niet meer voor de volle 100% in volgens hen, en zijn extra mogelijkheden dus weg. + bonussen enzo, die dan moeilijker te krijgen zijn.
Ik vind het raar, een beetje meegaan met de tijd mag ook wel, volgens mij.

En ik kan me niet voorstellen dat ik me continu met mijn kindje bezig zal houden terwijl ik werk. En carrieremogelijkheden komen later echt wel. In mijn werk van nu zijn die er amper (alleen teamleider worden, maar daarbij heeft een managementopleiding ook al de voorkeur, en die heb ik niet)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 01 aug 2008 15:01

Of het zo raar is dat men fulltime inzet verwacht, weet ik niet hoor. Als projectleider moet je immers goed op de hoogte zijn en blijven van de voortgang van een bepaald project en je gesprekspartners komen soms onverwachts op de locatie -lijkt mij- en dan is 't niet erg handig als de projectleider er niet is... Dan zou men haast al 2 projectleiders op een project moeten zetten en da's dan weer een extra kostenpost die vermeden wordt door een fulltime projectleider in te schakelen.

En neem mijn eigen werk: cliënten verwachten dat ze hun advocaat elke werkdag en 't liefst ook nog 's avonds en in het weekend kunnen bereiken en anders op zo kort mogelijke termijn reactie krijgen op hun mails of z.s.m. teruggebeld worden. En z.s.m. is dan niet morgen, maar vandaag nog... als je dan 'n dag (of twee) afwezig bent is dat knap lastig en krijg je sneller ontevreden klanten.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 01 aug 2008 15:14

Klopt, advocatuur is helemaal een drama om parttime te kunnen werken. Mijn man hoeft echt niet aan te komen met een dag ouderschapsverlof of laat staan een dag minder werken. Een werkweek van 40 uur is voor hem al part-timen. Of dit het juiste systeem is, is een tweede, maar dit systeem draagt er wel aan bij dat hoger opgeleiden wel 2 keer nadenken voordat ze aan kinderen beginnen als ze trouwen. Als je eenmaal zwanger bent, betekent dit einde carriere en/of einde baan!

barryrab
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor barryrab » 01 aug 2008 15:16

Eigenlijk is dat raar, dat in bepaalde sectoren een dag minder werken niet kan. Als mijn man een dag ouderschapsverlof aan gaat vragen (wat hij wel gaat doen, of het mag is een tweede), zijn voor hem de mogelijkheden om hogerop te komen als projectleider weg. Tenminste, voorlopig. Want ze verwachten wel van hem dat hij zich voor 100% inzet. Op dit moment betekent dat 60 uur p.w. werken, zonder dat hij de overuren uitbetaald krijgt. Als hij een dag minder werkt, zet hij zich niet meer voor de volle 100% in volgens hen, en zijn extra mogelijkheden dus weg. + bonussen enzo, die dan moeilijker te krijgen zijn.
Ik vind het raar, een beetje meegaan met de tijd mag ook wel, volgens mij.

En ik kan me niet voorstellen dat ik me continu met mijn kindje bezig zal houden terwijl ik werk. En carrieremogelijkheden komen later echt wel. In mijn werk van nu zijn die er amper (alleen teamleider worden, maar daarbij heeft een managementopleiding ook al de voorkeur, en die heb ik niet)[/quote]

het is jammer maar ik herken dit wel, ik ben zelf ook projectleider, bij een vacature die laatst openstond vroeg iemand om een dag ouderverlof. hij werd niet aangenomen, ik kan wel zeggen dat wanneer minder gaat werken je absoluut over de kop loopt als projectleider het is druk werk een je maakt echt wel 60 uur.
maar ja werk kan ook je hobby zijn.
daarom ben ik nu aan het uitrusten met laptop in tuin
Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 01 aug 2008 16:26

Hoezo met de tijd meegaan? Volgens mij raakt al dat parttime eerder uit de tijd. Te meer Nederland één van de weinige landen is waar zoveel parttime gewerkt wordt. Er moeten gewoon keuzes gemaakt worden, sommige sectoren lenen zich niet voor parttime werk.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 01 aug 2008 16:29

Volgens mij raken we enigzins off topic....al is het wel een interessant onderwerp. Misschien iets voor een nieuw topic?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 03 aug 2008 08:22

Ik heb dan wel geen mbo/hbo opleiding gedaan/gehaald. Maar fultime moeder worden weet ik zo zeer niet. Misschien wordt het vrijwilligerswerk? of wat minder uren? Het ligt er maar net allemaal aan hoe het staat met de werk van mijn vriend. Mijn verlangen naar een kind is sterker dan die van mijn vriend.

Zelf kom ik bij een gezinnetje waar ik hen help in de huishouding, zij heeft wel een aantal studie's moeten doen om zo niet in een isolement terrecht te komen (omdat zij al op jonge leeftijd is afgekeurd). Nu is zij fultime moeder en runnen ze samen nog een klein bedrijfje waarbij zij gewoon zittend werk kan doen. Maar er wel voor haar kleine is.

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 03 aug 2008 18:45

Ja, ik wil voorlopig geen kinderen omdat ik inderdaad carriere wil maken haha. Ik voel me erg eigenlijk niet slecht over :) Natuurlijk vind ik kinderen leuk maar ik ben geloof ik niet zon mamamama en ik weet niet of ik het kan combineren met een 80 urige werkweek. Voor minder word ik ws niet aangenomen. Ik weet niet wat ik over een paar jaar zeg hoor maar dat is nu mijn visie :) Heb ook wel makkelijk praten natuurlijk, heb geen man ofzo.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 03 aug 2008 20:01

'k Moet zeggen: ik vind het altijd wel een moeilijk iets, hoor. Wij hebben nu twee meiden en om verschillende redenen komt er waarschijnlijk echt geen derde meer bij, hoewel het mijn droom is om ooit vier kinderen te hebben. Die wens voor vier kinderen is echt ontzettend groot, maar die hele zwangerschap, de bevalling en het eerste jaar zie ik echt totaal niet zitten. Aan de andere kant zie ik kinderen krijgen echt als een zegen (of anders gezegd: een kado) van God. God wil mij zoiets moois geven (tenminste, ik vind het na ongeveer een jaar pas echt mooi, maar goed :wink: ) en dan zeg ik daar 'nee' op... Bij mij speelt dan wel mee dat ik wél een kinderwens heb. Maar als je géén kinderwens hebt, dan vind ik het ook altijd een beetje moeilijk om nee te zeggen tegen dat kado. Ik hoop dat ik een beetje goed uitleg wat ik bedoel, want volgens mij klinkt het een beetje vaag. Laat ik in ieder geval duidelijk zijn dat ik niemands gedachtengang afkeur ofzo!! 8)

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 04 aug 2008 14:14

Iedereen betoogt maar dat hun man echt niet minder kan werken vanwege zijn functie/beroep. Nu dat had ik als vrouw ook, dus wat doe je dan? Fulltime werken met een kind is niet echt geaccepteerd en voor mij ook niet echt wenselijk. Maar ik raak half overspannen van het proppen van fulltime taken in een parttime contract. Soms denk ik: ik stop maar helemaal, maar dat is toch ook niet wat ik wil. Of flink onder mijn niveau werken? Ik kan me wel voorstellen dat dit issue bij sommige vrouwen de kinderwens afremt.

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 04 aug 2008 14:45

Een reactie op hetgeen dat sommige mensen geen kinderwens hebben.

Bijbels gezien is het zo dat God ons kinderen toeschikt zodat wij ze godzaliglijk opbrengen mogen, tot eer van de heiligens naam van God, tot stichting van Gods gemeente en tot verbreiding van het evangelie, DAT is het meervoudig doel van het krijgen van kinderen uit Gods hand.
Dus is het dan geen zegen om hiermee bezig te mogen zijn??
Kinderen onderwijzen is eeuwigheidswerk, Koninkrijkswerk.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 04 aug 2008 14:50

het is toch egoistisch als je geen kinderwens heb en je maar aan die regels moet houden omdat mensen daar regels van hebben gemaakt? Lijkt me een beetje absurd.

Terug naar “Archief”