Twijfels? Geen kinderwens...?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 01 aug 2008 09:37

Acire schreef:
88alries88 schreef:Acire, ik begrijp het!! :D Opeens heb je nog een onderwerp in je hoofd waarover je moet nadenken, terwijl dat in verkeringstijd nog helemaal niet aan de orde is. Tenminste...je hebt het er wel 's over, maar het is allemaal een-nog-ver-van-je-bed-circus!

Dat bedoel ik eigenlijk niet 8) . GB en ik willen (de eerste tijd) geen kinderen. Dat weten we allang. Maar nu trouwen dichterbij komt denk ik er vaker aan ofzo. Vooral omdat mensen vaak gaan trouwen en gelijk daarna kinderen willen. 'Wereldse mensen' bedoel ik dan...
Wel herkenbaar, hoor Acire. De mogelijkheid komt toch dichterbij, ook al ben je 't niet van plan, het 'kan' wel... en op de één of andere manier gaan andere mensen er ook vaker tegen je over beginnen (over bijv. hun zwangerschap, gewoon vertellen, niet zozeer opdringen ofzo bedoel ik). Alsof ze denken dat je nu meer open staat voor dat soort verhalen.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Riska

Berichtdoor Riska » 01 aug 2008 09:48

ChupaChups schreef:
Smurffie schreef: En het is natuurlijk een belachelijke redenering dat een kinderloos huwelijk niet door God wordt gezegend. Echt triest dat mensen die geen kinderen kunnen krijgen soms denken dat het een straf van God is.

..en hoe zit dat dan met mensen die ze niet willen krijgen? Want dat werd in eerste instantie bedoeld in dit topic. En dat ligt dus heel anders, ook heel moeilijk.

Bij mij was het ook zo dat toen het allemaal dichtbij kwam het ineens allemaal heel anders voelde, ik er heel anders tegenaan keek. Het 'klopte' ineens niet meer met hoe ik er vroeger over dacht zeg maar en dan ga je enorm twijfelen, en zie je het ook niet meer zitten. En dan laat ik het maar rusten, vind dat je niet aan kinderen moet beginnen als het je totaal nog niet aanspreekt. En ja, misschien komt van uitstel afstel, weet ik niet. Maarja de meeste mensen vinden dat je maar gewoon moet beginnen, want "dat gevoel komt vanzelf wel" :shock:

Of dat gevoel komt helemaal niet en dat moet je dus gewoon respecteren. En op zich maakt het niet uit of iemand gelovig is of niet. Het kan gewoon dat iemand geen enkele behoefte heeft om zelf kinderen te hebben.
Ik ken mensen die de keuze hebben gemaakt geen kinderen te willen krijgen/hebben en zij bouwen hun leven anders op. En ze worden gewoon in die keuze gerespecteerd. Ze hebben een goede band met elkaar.

barryrab
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor barryrab » 01 aug 2008 10:52

Dat is reuze meegevallen en als de kids de deur uit zijn of in ieder geval oud genoeg om zichzelf te redden kunnen wij samen lekker genieten.[/quote]

als je dan pas gaat genieten, dan heb je wel veel laten liggen
Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

Riska

Berichtdoor Riska » 01 aug 2008 11:04

barryrab schreef:Dat is reuze meegevallen en als de kids de deur uit zijn of in ieder geval oud genoeg om zichzelf te redden kunnen wij samen lekker genieten.

als je dan pas gaat genieten, dan heb je wel veel laten liggen[/quote]
Precies en het moet je ook gegeven worden gezond te blijven...

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 01 aug 2008 11:49

Toch spreekt het huwelijks formulier als doel van het huwelijk wel over het krijgen van kinderen. Maar als eerste: hoe je als man en vrouw met elkaar omgaat.
Maar daarna toch wel over het krijgen van kinderen....

Gods Woord onderwijst ons ook over het doel van het
huwelijk.
Ten eerste zullen man en vrouw in liefde en met vreugde
elkaar toebehoren en in alle dingen van het tijdelijke en
eeuwige leven elkaar trouw helpen.Ps. 127 : 3
Vervolgens zullen zij onder de zegen van God, die
gezegd heeft: Weest vruchtbaar en wordt talrijk (Gen. 1 :28)
meewerken aan de uitbreiding van het menselijk
geslacht. Zij moeten hun kinderen, wanneer zij die van
God ontvangen, opvoeden in de kennis en dienst van de
Here, tot zijn eer, tot opbouw van zijn kerk en tot heil
van die kinderen

En ik neem aan dat Barry echt wel heeft genoten van de kinderen die ze van God gekregen hebben.
Ook wij kregen 9 maanden na ons huwelijks onze eerste dochter. En toen zij net 5 was geworden werd onze jongste (no: 4) geboren.
We hebben ervan genoten. Van de kinderen en van elkaar.
Nu ze bijna allemaal de deur uit zijn genieten we nog steeds. Nu van inmiddels ook onze 4 kleinkinderen. En ik moet zeggen dat het weinig voorkomt dat wij met zijn tweeën zijn. Maar dat is ook niet perse wat zou moeten. We genieten toch wel van elkaar. Maar vanaf dat je samen bent en kinderen krijgt is dat elkaar alleen maar meer geworden :-)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 aug 2008 11:55

'Vroeger' bleven ook veel vrouwen kinderloos, zij werden non of bleven bij hun ouders thuis wonen om voor hen te zorgen. Als ik toen geleefd was, dan was ik misschien ook wel non geworden.... je weet het niet he! Nu leven we in een andere maatschappij. Wij zijn trouwens ook niet met dat huwelijksformulier wat tante-tortel noemt getrouwd. Bovendien is het toch ook erg triest voor het kind als het geboren wordt omdat de omgeving dat verwacht en niet omdat de ouders het graag willen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 01 aug 2008 12:01

Daarom hebben wij ook niet voor dat formulier gekozen. Omdat ik niet wist of ik dat wilde, en er dus geen ja op kon zeggen.
We luisterden pas onze trouwdienst nog eens, en toen zei de dominee idd:' áls jullie kinderen mogen krijgen.''
Dus niet dat we het sowieso moeten proberen ofzo. Het is meer vrijgelaten.

En natuurlijk kun je achteraf zeggen dat het geweldig was, je kinderen, maar daar heb je van tevoren niks aan.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

barryrab
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor barryrab » 01 aug 2008 12:05

zeker lalage,

veel oudere mensen zijn in de jaren 70 en 80 getrouwd toen was de huizen prijs zon 80- 100.000 gulden !

toen was het makkelijk tegenwoordig kan het gewoon niet meer, en dan nog toen was het gewoon dan de vrouw thuis bleef en dus niet toevoegde aan de maatschapij. ik weet dat ik met deze opmerking weer veel commentaar zal krijgen maar toch vind ik het zonde dat jonge meiden die een hbo opleiding hebben gevolgt als na 9 maanden huwelijk hun eerste krijgen. Pure kapitaal verkrachting.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 01 aug 2008 12:41

tante-tortel schreef:Toch spreekt het huwelijks formulier als doel van het huwelijk wel over het krijgen van kinderen. Maar als eerste: hoe je als man en vrouw met elkaar omgaat.
Maar daarna toch wel over het krijgen van kinderen....

Gods Woord onderwijst ons ook over het doel van het
huwelijk.
Ten eerste zullen man en vrouw in liefde en met vreugde
elkaar toebehoren en in alle dingen van het tijdelijke en
eeuwige leven elkaar trouw helpen.Ps. 127 : 3
van die kinderen

En ik neem aan dat Barry echt wel heeft genoten van de kinderen die ze van God gekregen hebben.
Ook wij kregen 9 maanden na ons huwelijks onze eerste dochter. En toen zij net 5 was geworden werd onze jongste (no: 4) geboren.
We hebben ervan genoten. Van de kinderen en van elkaar.
Nu ze bijna allemaal de deur uit zijn genieten we nog steeds. Nu van inmiddels ook onze 4 kleinkinderen. En ik moet zeggen dat het weinig voorkomt dat wij met zijn tweeën zijn. Maar dat is ook niet perse wat zou moeten. We genieten toch wel van elkaar. Maar vanaf dat je samen bent en kinderen krijgt is dat elkaar alleen maar meer geworden :-)

Het ging hier om fluitje (er is verkeerd gequote), barry reageerde op fluitje.

Fluitje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 01 aug 2008 12:50

Fluitje schreef:Dat is reuze meegevallen en als de kids de deur uit zijn of in ieder geval oud genoeg om zichzelf te redden kunnen wij samen lekker genieten.

Barry schreef:als je dan pas gaat genieten, dan heb je wel veel laten liggen

Of jij begrijpt me niet of ik leg het verkeerd uit.
De opmerking die wij kregen was dat door dat wij vrij jong waren toen we onze oudste kregen we niet meer konden genieten zoals uitgaan en dergelijke.
Niet meer vrij op reis en dergelijk, vakanties enzovoort.

Nu de kinderen ouder worden en op eigen benen gaan staan, en wij de gezondheid mogen hebben natuurlijk, kunnen dat 'genieten' wat we gemist zouden hebben wel doen. Dat zegt niets van de periode tussendoor.

Ik heb ongetwijfeld veel laten liggen in de afgelopen 24 jaar maar dat beseft iedere ouder achteraf.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 aug 2008 12:54

barryrab schreef: maar toch vind ik het zonde dat jonge meiden die een hbo opleiding hebben gevolgt als na 9 maanden huwelijk hun eerste krijgen. Pure kapitaal verkrachting.

Ligt er natuurlijk aan op welke leeftijd je trouwt ;) maar ik ben het helemaal met je eens: je bent de maatschappij wel wat verschuldigd als je lang gestudeerd hebt, want een groot deel daarvan wordt door belastinggeld betaald. Aan de andere kant is het om verschillende redenen ook goed voor een kind om ouders te hebben die hoger opgeleid zijn.

Maar dit zijn allemaal bijzaken. De keuze om wel of niet kinderen te willen en wanneer hangt volgens mij veeeeel meer af van dat 'oergevoel' en niet van de praktische omstandigheden. Als dat laatste wat ongunstig is, dan wordt hoogstens wat langer doorgegaan met de pil slikken. Ik geloof niet dat er veel vrouwen zijn die graag kinderen willen, maar dat tegenhouden omdat ze graag carriere willen maken.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 01 aug 2008 12:57

Maar is dat meteen over dan, als je kinderen krijgt?
Ik blijf gewoon werken hoor, als ons kindje er is. Maar 4 uurtjes minder dan ik nu doe.
En wij hebben juist wel bewust gekozen voor niet al te oud zijn als we kinderen krijgen (of het proberen zeg maar), omdat wij dan op mijn 40e of 45e een groter kind hebben (of meerdere kinderen die ouder zijn). Dan kan ik alsnog prima verder mezelf omhoogwerken. En dat is nu ook mijn droom. Om, net als mijn moeder dat nu doet, later, als ons kindje ouder is, een nieuwe opleiding te gaan doen, en, zoals ik het nu graag zou willen, een eigen bedrijf opstarten.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 01 aug 2008 13:17

Veel vrouwen gaan wél fors minder werken, of helemaal niet meer. En, als ze wel parttime blijven werken, groeien ze toch vaak minder door: doordat ze geen workaholic willen worden/zijn en genoeg tijd voor hun kind(eren) willen houden en doordat van bijv. managers toch wel verwacht wordt dat zij fulltime bereikbaar zijn en liefst nog meer dan dat.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 01 aug 2008 13:19

tante-tortel schreef:Toch spreekt het huwelijks formulier als doel van het huwelijk wel over het krijgen van kinderen.

van die kinderen

In mijn optiek is deze opdracht niet langer relevant, gezien de mate van bevolking van de aarde. Voor de instandhouding van het menselijk ras is het niet nodig dat partners zich reproduceren.

Overigens is het zo dat wij gebruik hebben gemaakt van een ander (zelf geschreven formulier), mede omdat we bepaalde zinsneden over de rol van de vrouw zeer beperkt en niet meer van deze tijd vonden.

barryrab
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor barryrab » 01 aug 2008 13:59

MissF schreef:Maar is dat meteen over dan, als je kinderen krijgt?
Ik blijf gewoon werken hoor, als ons kindje er is. Maar 4 uurtjes minder dan ik nu doe.
En wij hebben juist wel bewust gekozen voor niet al te oud zijn als we kinderen krijgen (of het proberen zeg maar), omdat wij dan op mijn 40e of 45e een groter kind hebben (of meerdere kinderen die ouder zijn). Dan kan ik alsnog prima verder mezelf omhoogwerken. En dat is nu ook mijn droom. Om, net als mijn moeder dat nu doet, later, als ons kindje ouder is, een nieuwe opleiding te gaan doen, en, zoals ik het nu graag zou willen, een eigen bedrijf opstarten.

Kijk er zijn natuurlijk veel banen die partime heel goed kunt doen (lees alle ambtenaar functies onderwijs ed).
In het bedrijfs leven wordt er toch echt wel degelijk anders tegenaan gekeken. Bij ons op de administratie kreeg een van medewerkers een kleintje en ging van 40 uur naar 28 uur. ze hebben direct een andere voor 40 uur aangenomen. Hoofd boekhouding zei mij laatst :"ach bij elke kik van die kleine en alle kleine kinderziektes is ze er toch en als ze er wel is is ze in haar hoofd bij de kleine" Ik vond dit nogal kort door de bocht, maar werkelijk ging het wel zo en nu werk ze nog maar 2 ochtenden en doet ze heel eenvoudig werk.
best jammer voor dat meisje met een mbo opleiding.

Terug naar “Archief”