Hoe kies je een goede basisschool?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 17 jul 2008 16:37

Evelien schreef:kijken jullie alleen naar hoe christelijk een school is? of wordt er ook gekeken naar wat voor leerstof gegeven wordt? (ik denk dan bijv. aan een kind met een rugzakje).

absoluut kijk ik daar na.. maar dan moet ik bv mijn kind naar een school doen on een andere woonplaats.. en daar hb ik geen zin in!

al kan ik gelukkig wel achter de leerstof en de manier van werken staan!

rugzakje ed... k heb er genoeg ellende van gezien! als julia he tniet bij kan houden! gaat ze direct naar het speciaal onderwijs! de praktijk van rugzakjes is niet alles!

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 17 jul 2008 16:39

GKN'er schreef:
pol schreef:
GKN'er schreef:
pol schreef:Hoort de pkn nog bij een der reformatorische kerken? Vrees hier van niet met gezangen en nieuwe berijming
:x :frown:
graag uitleg van je reaktie

Nou, ik vind dit wel een heel ongenuanceerde conclusie. Is een kerk niet-reformatorisch als er naast de psalmen ook gezangen worden gezongen, en gezongen wordt op de nieuwe berijming (= niet die van 1773)? Als dát het wezenlijke is van 'het reformatorische', is 'het reformatorische' vrij inhoudsloos. Kortom: over zulk soort zaken gaat het evident niet.

Doe niet zo gefrustreerd joh, als je haar reactie leest vraagt ze zich dat alleen maar af en 'vreest' ze dat het niet echt bij het wereldje past. En ja, strikt genomen is haar vrees toch terecht? Het gaat dan ook over de reformatorische subcultuur lijkt me.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 17 jul 2008 17:01

paprikameisje2 schreef:
Evelien schreef:kijken jullie alleen naar hoe christelijk een school is? of wordt er ook gekeken naar wat voor leerstof gegeven wordt? (ik denk dan bijv. aan een kind met een rugzakje).

absoluut kijk ik daar na.. maar dan moet ik bv mijn kind naar een school doen on een andere woonplaats.. en daar hb ik geen zin in!

al kan ik gelukkig wel achter de leerstof en de manier van werken staan!

rugzakje ed... k heb er genoeg ellende van gezien! als julia he tniet bij kan houden! gaat ze direct naar het speciaal onderwijs! de praktijk van rugzakjes is niet alles!

Ik heb een gewone basisschool gezeten met extra hulp. zodat ik niet naar speciaal onderwijs hoefde.

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 17 jul 2008 17:13

Er gaat niks boven Vrijgemaakt onderwijs 8)

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 17 jul 2008 17:33

Mijn zoon heeft op school gezeten met extra begeleiding. Hoe ze ook hun best op school deden, het ging gewoon niet. Hij had echt wel door dat hij anders les kreeg als de anderen. Jongens uit zijn klas konden en snapten dingen die hij niet onder de knie kreeg.

Vanaf de eerste week dat hij naar Speciaal Onderwijs ging hebben wij een totaal ander kind: ontspannen, vrolijk en over school ENTHOUSIAST vertellend!!

Lang leve SBO \:D/
ja, dat is mijn mening dan he.....

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 17 jul 2008 17:40

meboy schreef:Naast het christelijk aspect is het natuurlijk ook best belangrijk hoe de inspectie denkt over de kwaliteit van de school. En tegenwoordig kan je dat gewoon opzoeken:

http://www.onderwijsinspectie.nl/nl/home/site-model/zoeken/Zoek_op_scholen

Helpt soms om de doorslag te geven.

mmmmmmm, veel slechte scholen in friesland!

meboy

Berichtdoor meboy » 17 jul 2008 18:27

*Annet* schreef:Mijn zoon heeft op school gezeten met extra begeleiding. Hoe ze ook hun best op school deden, het ging gewoon niet. Hij had echt wel door dat hij anders les kreeg als de anderen. Jongens uit zijn klas konden en snapten dingen die hij niet onder de knie kreeg.

Vanaf de eerste week dat hij naar Speciaal Onderwijs ging hebben wij een totaal ander kind: ontspannen, vrolijk en over school ENTHOUSIAST vertellend!!

Leuk om te horen! Ik werk op het SBO en ik herken je verhaal wel; we hebben veel opbloeiers hahaha. Soms duurt het wel een poosje hoor voor de juiste sleutel tot het slot is gevonden, maar dat houdt het boeiend. Kinderen zien opbloeien is één van de mooiste dingen die er bestaan. als ze in de gaten krijgen: ik mag er zijn, ik ben geen verzameling fouten maar een prachtig gemaakt vat vol mogelijkheden!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 17 jul 2008 18:33

dat van de inspectie kunnen nog onderzoeken zijn van vijf jaar terug! in vijf jaar is er veel.. maar ookheeeel veer veranderd op een school!!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 17 jul 2008 18:38

meboy schreef:
*Annet* schreef:Mijn zoon heeft op school gezeten met extra begeleiding. Hoe ze ook hun best op school deden, het ging gewoon niet. Hij had echt wel door dat hij anders les kreeg als de anderen. Jongens uit zijn klas konden en snapten dingen die hij niet onder de knie kreeg.

Leuk om te horen! Ik werk op het SBO en ik herken je verhaal wel; we hebben veel opbloeiers hahaha. Soms duurt het wel een poosje hoor voor de juiste sleutel tot het slot is gevonden, maar dat houdt het boeiend. Kinderen zien opbloeien is één van de mooiste dingen die er bestaan. als ze in de gaten krijgen: ik mag er zijn, ik ben geen verzameling fouten maar een prachtig gemaakt vat vol mogelijkheden!

|:)|
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 17 jul 2008 18:43

meboy schreef:Leuk om te horen! Ik werk op het SBO en ik herken je verhaal wel; we hebben veel opbloeiers hahaha. Soms duurt het wel een poosje hoor voor de juiste sleutel tot het slot is gevonden, maar dat houdt het boeiend. Kinderen zien opbloeien is één van de mooiste dingen die er bestaan. als ze in de gaten krijgen: ik mag er zijn, ik ben geen verzameling fouten maar een prachtig gemaakt vat vol mogelijkheden!

Het beleid van tegenwoordig (m.i. een dom beleid) is toch om kinderen die eigenlijk speciaal onderwijs behoeven met een "rugzakje" toch in het reguliere onderwijs te houden?
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 17 jul 2008 18:56

GKN'er schreef:
meboy schreef:Leuk om te horen! Ik werk op het SBO en ik herken je verhaal wel; we hebben veel opbloeiers hahaha. Soms duurt het wel een poosje hoor voor de juiste sleutel tot het slot is gevonden, maar dat houdt het boeiend. Kinderen zien opbloeien is één van de mooiste dingen die er bestaan. als ze in de gaten krijgen: ik mag er zijn, ik ben geen verzameling fouten maar een prachtig gemaakt vat vol mogelijkheden!

Het beleid van tegenwoordig (m.i. een dom beleid) is toch om kinderen die eigenlijk speciaal onderwijs behoeven met een "rugzakje" toch in het reguliere onderwijs te houden?

ik ehb een kind begeleid waar het wel goed is mee gekomen! deze leerling had een giga taalachterstand, en kon met behulp van extra individuele aandacht gewoon in de klas blijven.
maar een andere leerling, of de ouders wilden ook dat het kind met een rugzakje op school zou blijven, ik zou die leerling logopedie moeten geven.. ik heb geweigerd, want ik heb geen logopedie gevolgd en heb geen verstand van hoe en waar klanken klinken in keel en mond ed! Ik zie dus het nut niet zo in van het rugzakje.. maar dat is een ander verhaal...

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 17 jul 2008 18:57

dat begrijp ik ook wel eens uit de berichtgevingen. Ben er dus falikant op tegen, heb nu zelf ervaren hoe het is als je kind niet mee kan komen. Hij werd er absoluut niet mee gepest maar zag zelf heel goed in dat hij niet zo kon leren als de andere kinderen. Misschien is het voor kinderen, die zelf niet door hebben dat ze anders zijn dan andere kinderen, wel leuk. Toch... het is niet alleen leren, vaak komen er ook nog veel dingen als logopedie, fysiotherapie enz voor bij kijken. Als je kind naar regulier onderwijs gaat moet je zulke dingen allemaal achteraan en met je kind heen. Bij een SBO school zijn zulke mensen er op bepaalde dagen, zodat het tussendoor kan gaan.

Ergens schaamt hij zich er voor dat hij naar SBO gaat. Hij zat in taxi en vriendje zwaaide naar hem, hij zwaaide niet terug want er liepen nog andere jongens bij dat vriendje en zometeen weet iedereen dat ie op SBO zit.

meboy

Berichtdoor meboy » 17 jul 2008 19:17

Een rugzakje heeft z'n voors en z'n tegens. Misschien handig voor de meelezers om uit te leggen wat een rugzakje is, 't is wel een beetje een vakterm. Een rugzakje is niet meer en niet minder dan een som geld die vrijkomt bij een diagnose. Met die som geld kan de school zorg op maat inkopen ten behoeve van de leerling.

In de praktijk is er lastig beleid te maken op rugzakleerlngen om dat de stroom geld die deze leerlingen met zich meebrengt niet structureel is, als het kind van school is, is ook de geldstroom verdwenen. Bij ons op het SBO wordt ook gebruik gemaakt van rugzakgeld, het is immers zonde om het te laten liggen. Echter het wordt echter bijna altijd op projectbasis besteed. Ik als gymleraar heb ook wel eens iets kunnen aanschaffen specifiek voor een leerling met een fysieke beperking.

De ervaring leert dat het als voordeel heeft dat er op maat ingekocht kan worden en er kunnen, als je het goed doet, meerdere kinderen van meeprofiteren. Een logopedist hoeft niet 1 kind te begeleiden maar kan best een klein groepje tegelijk nemen. Het ingekochte gymtoestel kan door meerdere kinderen gebruikt worden. Het nadeel is dat er erg veel "prutsruimte" zit voor scholen. Als ouder moet je er bovenop zitten om dat geld op de goede manier aan je kind ten deel te laten vallen.

Natuurlijk is een rugzakje veel goedkoper voor de overheid als dat afdoende s om een kind op het reguliere basisonderwjs te laten functioneren. Speciaal onderwijs is echt heel kostbaar en groeit als kool. Daarmee rijzen de kosten ook de pan uit.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 17 jul 2008 19:19

meboy schreef:Als ouder moet je er bovenop zitten om dat geld op de goede manier aan je kind ten deel te laten vallen.

pffff.... ouders en rugzakjes.. daar heb ikh eeeeelemaal geen fijne en prettige ervaring mee!! die denken ook de hoed en de rand te weten van alle dingen!!

maar zullen we weer terug gaan naar het kiezen van de basisschoool?

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 17 jul 2008 21:30

Ik heb altijd op een reformatorische school gezeten, 17 km verder op. Moest er elke dag met een busje naar toe...vreselijk! Alhoewel ik toch wel een hele leuke tijd daar gehad heb, maar wat al eerder werd aangegeven: feestjes en uit school ergens spelen kan gewoon niet. Mijn ouders hebben dus echt bewust voor een reformatorische school gekozen.

Wij wonen nu vlak bij die reformatorische school en alle kindjes van de kerk zitten daar ook, dus automatisch gaat ze daar nu ook heen. Ik ben het niet met alles eens op school, maar ik denk dat je dat met alle scholen wel houdt.

Ik hoor wel om me heen van mensen die op een christelijke school hebben gezeten, dat ze vinden dat het bijbelonderwijs op een reformatorische school wel véél beter is. Misschien kan dat ook belangrijk zijn om een keus te maken.

't Is bij mij nu wel zo, dat als er géén reformatorische school in de beurt zou zijn en ze dus met een busje naar school zou moeten, ik dat echt niet zou willen. Dan zou ik óf verhuizen óf haar naar een goede christelijke school in de beurt doen (als die er is...). Maar da's heel persoonlijk; dat stomme busje wil ik mn kind echt niet aandoen 8)

Terug naar “Archief”