The Engineer schreef:Ach kom nou Elbert. Open je ogen eens.
Die zijn open en die lezen dat je reageert op een opmerking over de belijdenis door allerlei praktische dingen op te noemen die niet in de belijdenis staan. Daar kan ik denk ik wel mee volstaan.
The Engineer schreef:Dat in sommige belijdenisgeschriften bepaalde punten extra aandacht krijgen, komt omdat er juist over die punten strijd was ontstaan. Dat heeft niets met willekeur te maken, wel alles met de context van de kerkgeschiedenis.
Nee niet met kerkgeschiedenis maar met de persoonlijke visie van de opstellers van deze documenten. En daar ligt nou juist het knelpunt.
Ik reageer op de opmerking van Michael, die beweert dat de opstellers van deze documenten op een goede dag op de hei iets hebben opgesteld wat ze zelf wel aardig vonden. Dat is kerkhistorisch gezien niet juist. Wie weet heeft van de strijd tussen Arianen en katholieken, tussen Rome en Reformatie, tussen remonstranten en contra-remonstranten, weet dat dit geen willekeurig opgestelde documenten zijn, maar dat het om antwoorden van de kerk ging in een concrete situatie.
Het is niet zo dat enkelingen hierbij het alleenrecht op de waarheid hadden, maar dat dit een gezamenlijk belijden is geweest en nog is van de kerk en niet alleen van een paar opstellers. Als je het daar niet mee eens bent, is dat
jouw persoonlijke visie.
TheEngineer schreef:En nee, ik ben niet antikerkelijk, maar kerkelijk.
Je opmerkingen zijn dat anders niet. Als je kerkelijk wilt zijn (dat gaat verder dan dat je lid bent van een kerk!), moet je ook kerkelijk denken. Kerkelijk denken houdt in dat je volgens de spelregels die in de kerk gelden, ook handelt, ook al ben je het niet altijd met bepaalde dingen eens. Dat betekent concreet dat als de kerk haar
gemeenschappelijk geloof belijdt middels belijdenisgeschriften op grond van de Bijbel (bijvoorbeeld de 12 artikelen, de catechismus enz.), je je met datzelfde gemeenschappelijke geloof verbonden weet. Dat is heel wat anders dan dat je zegt: "ja, ik ben kerkelijk, maar het gemeenschappelijk geloof zoals de kerk dat belijdt, dat is maar een persoonlijke visie van enkelen".
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)