Geven aan goede doelen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 02 jul 2008 14:51

Ik werd helemaal gek van alle goede doelen. In Rotterdam was ik standaard de pispaal en werd ik weer eens aangesproken op straat. En ik kon toen nog geen nee zeggen. Dus ik had er geloof ik een stuk of 5, waaronder Greenpeace, WNF, Pr. Bernard Cultuurfonds en nog meer. Dat tikte stiekem nogal aan..Uiteindelijk moest ik dus hard gaan sparen en heb ik besloten alle goede doelen even stop te zetten. Als we getrouwd zijn zoeken we samen wel goede doelen uit. Eh, nu even niet, zeg maar :)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 02 jul 2008 14:52

En de straatkrant nog, maar ik zie die meneer nooit meer daar staan waar hij altijd stond :|

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 jul 2008 16:38

Ik had in Amstelveen altijd m'n vaste straatkrantverkoper bij de supermarkt, daar kocht ik steeds het krantje van (ik ga geen dubbele krantjes kopen). Die straatkrant vind ik erg goed: mensen werken voor hun geld, ze verkopen iets. Hetzelfde geldt voor straatmuzikanten. Ik ben trouwens niet zo gek op geld geven aan grote organisaties, dan weet je niet goed waar het terecht komt. Onze Compassionkindjes vind ik wel heel tof, je helpt dan heel gericht een bepaald kind. Verder geef ik liever aan kleine organisaties waarvan ik de mensen ken dan een groot anoniem iets zoals WNF of Novib ofzo...

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 02 jul 2008 17:31

Ik zit er serieus over na te denken om een woord en daad-kindje te "adopteren". Dat vind ik best een leuk goed doel, voor de rest weet ik het nog niet. Heeft iemand nog een idee?
Dus, dat.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 02 jul 2008 17:54

dE bAdEeND schreef:Ik zit er serieus over na te denken om een woord en daad-kindje te "adopteren". Dat vind ik best een leuk goed doel, voor de rest weet ik het nog niet. Heeft iemand nog een idee?

Een idee zou kunnen zijn om zo nu en dan wat geld op een aparte rekening te zetten, of ergens weg of instoppen. Eens in de zoveel tijd kun jij dan bepalen, waar jij op dat moment en aan welk(e) goede doel(en) het geld wilt geven. Komt er eerder iets langs van een goed doel waar jij aan zou willen geven, hoef je niet terug te vallen op een spaarrekening of gewone rekening.

Voordeel is ook dat je niet vast komt te zitten aan maandelijkse of kwartaal afschrijvingen o.d.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Boer Piet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Boer Piet » 03 jul 2008 08:26

dE bAdEeND schreef:Ik zit er serieus over na te denken om een woord en daad-kindje te "adopteren". Dat vind ik best een leuk goed doel, voor de rest weet ik het nog niet. Heeft iemand nog een idee?

Ik heb ook n adoptiekindje via woord&daad. Dat is een leuk concreet doel. Je krijgt regelmatig post van hem/haar, waarin staat dat hij heel veel van de Heere Jezus houdt, en ook jou helemaal geweldig vind :wink:

Voor mij zou telkens het geld opzij zetten wat ik niet nodig ben, niet werken. Er komt altijd wel weer een 'belangrijk' iets, waarvoor ik het geld nodig ben. Ik heb bewust gekozen voor een aantal doelen, met een bedrag wat ik kan missen. Dit zijn ook doelen waarbij ik weet wat er met het geld gebeurd.

Ik zou zelf noooit geld aan Greenpeace of aan de dierenbescherming geven. Die discussies met die straatwervers kostten als genoeg tijd :x Verder zie ik graag dat er van Onze Lieve Heer verteld wordt!
De meeste ideeën zijn niet nieuw, maar niemand kent de oude.

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 04 jul 2008 13:05

Hoeveel je meot geven? Dat moet iedereen voor zichzelf weten...wat jij financieel aan kan.
Maar koop je veel voor jezelf, kan je ook best wat uitdelen aan anderen.

Ik probeer me wel aan de 10% te houden.
Dat gaat op aan collectegeld in de kerk, m'n adoptiekindje bij woord en daad en elke maand maak ik wat over naar een ander goed doel....
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 07 jul 2008 12:07

Onze ds zei gisteren:

'God heeft ons veel gegeven om veel te kunnen delen'

Ik geloof dat ik dat toch wat meer als leefregel voor mijzelf aan moet gaan houden :oops:

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 07 jul 2008 13:34

LeChat schreef:Maar van je belastinggeld, doorgaans heel wat meer dan 10 % van je loon, wordt ook nu nog de (Nederlandse) verzorgingsstaat betaald en zorg je er mede voor dat niet nog meer mensen naar de voedselbanken hoeven, etc.
Goed punt. :) Nog nooit vanuit dat perspectief bekeken eigenlijk.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 07 jul 2008 13:46

Exact en van dat belastinggeld komt het budget voor ontwikkelingssamenwerking ook tot stand. Waar aardig wat lokale projecten in verschillende landen opgezet worden.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 07 jul 2008 14:49

Het feit dat er veel aan de strijkstok blijft hangen bij grote instanties en projecten, moet denk ik geen reden zijn om daar geen geld aan te geven. Het gaat jouw intentie en ik denk dat er hoe dan ook mensen mee geholpen zijn. Immers..grote instanties kunnen grote projecten doen. En eerlijk is eerlijk, de mensen die er dagelijks werken moeten ook worden betaald.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 07 jul 2008 14:51

Natuurlijk, dat is nog geen reden om niet meer aan goede doelen te geven, maar het is goed om stil te staan bij het feit dat met belasting en accijns óók veel voor 'goede doelen' wordt gedaan.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 07 jul 2008 15:24

Is ook zo, ik reageerde niet specifiek daarop. Maar je hoort regelmatig dat mensen niet aan grote instanties geven om bovengenoemde reden.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 07 jul 2008 18:53

Smurffie schreef:Is ook zo, ik reageerde niet specifiek daarop. Maar je hoort regelmatig dat mensen niet aan grote instanties geven om bovengenoemde reden.

Ik kan me wel voorstellen dat mensen liever aan kleinere projecten geven om dat te voorkomen :)
pobody's nerfect

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 09 jul 2008 16:35

Zelf draag ik Woord en Daad ook een warm hart toe, uit onderzoek is gebleken dat het een van de organisaties is waar het minste geld aan de strijkstok blijft hangen, er wordt ook veel met vrijwilligers gewerkt. Eerlijk gezegd schrik ik wel eens van berichten over kosten die alleen al in Nederland gemaakt worden. (alleen al de topsalarissen :shock: )

Terug naar “Archief”