Andrea schreef:Een heel verhaal maar ik hoop gewoon dat de mensen die eenzaam zijn en wiens vertrouwen in anderen geschaadt is toch mensen in hun omgeving mogen vinden die er voor ze zijn en waardoor ze weer vertrouwen in anderen en zichzelf krijgen.
Ja dat is het probleem dus. De zogenaamde 'helpers' willen veel te graag helpen. Dat ze zich speciaal voelen omdat ze 'zo goed' zijn in het helpen van mensen. Ze hoeven niet te helpen. Als ik eenzaam ben wil ik een vriend, geen psychiater. Waarom wil iedereen psychiater spelen. Het bevestigd het onbegrip. En als je dan open bent en dat aangeeft, dan ben je opeens 'opstandig'. Wat wederom het onbegrip bevestigd. Zo weinigen verplaatsen zich in de persoon die in de put zit. Zoveel sympathie, zo weinig empathie.En probeer niet opstandig te worden want dat maakt het alleen maar moeilijker.
Wat je dan dus nodig hebt van je omgeving zijn mensen die jouw waarde -zien-, die met je praten omdat -zij- dat ook fijn vinden. Niet omdat ik dat nodig heb. Je moet me niet -vertellen- dat ik het waard bent, je moet het laten zien.
Zo heb ik het ervaren. Als er juist geen emotionele muur is, maar 'gewoon' veel pijn, dan doet het alleen maar meer schade als mensen er vanuit gaan dat je iets verdringt, niet wil, of niet ziet.