Gelijkenis van een dominee

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

urkforever

Gelijkenis van een dominee

Berichtdoor urkforever » 08 jan 2004 12:52

Er was eens een man, genaamd George Thomas. Hij was dominee in een kleine stad in Engeland. Op Paasmorgen ging hij naar de kerk met een oude, roestige vogelkooi en zette deze op de preekstoel. Vele wenkbrauwen werden gefronst. Dominee Thomas begon te vertellen:

Gemeente, ik liep gisteren in de stad, toen ik een kleine jongen zag met deze kooi in zijn handen. Op de bodem van de kooi zaten drie vogeltjes te bibberen van
angst. Ik stopte en vroeg hem:

“Wat heb je daar bij je, jongen?”
“Een paar oude vogels”, zei de jongen.

“Wat ga je met ze doen?”, vroeg ik.

“Ik neem ze mee naar huis en ga er plezier mee maken”, antwoordde hij.
“Ik trek ze de veren uit en laat ze met elkaar vechten. Daar heb ik plezier in”.
“En als je genoeg hebt van deze vogels, wat doe je dan met ze?”, vroeg ik hem.

“O, we hebben een paar katten”, zei de jongen, “en die houden wel van een vogeltje”.

Ik was even sprakeloos en vroeg toen:

“Hoeveel wil je voor die vogels hebben?”
Hij vroeg:

“Waarom wilt u deze vogels hebben, meneer? 'Ze zijn oud en lelijk en zingen niet eens”.
Opnieuw vroeg ik hem:

“Hoeveel wil je er voor hebben?'
De jongen keek me aan en dacht vast:

“Die is gek”, en zei: “Tien euro.”

Ik betaalde hem tien euro en in minder dan geen tijd was hij
verdwenen. Ik ben toen naar het eind van de straat gewandeld, naar een plantsoen
met bomen. Ik heb de kooi op de grond gezet en de vogels vrijgelaten. Daarom
die lege vogelkooi op de preekstoel. Toen begon hij aan zijn preek:

Op een dag waren satan en Jezus aan het converseren. Satan was net terug van een bezoek aan de aarde en pochte:

“Ik heb net de aarde en alle mensen gekocht. Ik heb een valstrik gezet die ze niet konden weerstaan, en ik heb ze allemaal”.

“Wat ben je van plan met ze te doen?”, vroeg Jezus.

Satan antwoordde:

“O, ik ga plezier met ze maken! Ik ga ze leren hoe ze kunnen trouwen en weer kunnen scheiden, hoe ze elkaar moeten haten, en hoe ze elkaar moeten misbruiken. Hoe ze kunnen roken en drinken, ik ga ze leren hoe ze wapens en bommen moeten maken en hoe ze elkaar moeten vermoorden. Dus ik heb echt veel plezier met ze!”
“En wat ga je met ze doen als je klaar bent met hun?”, vroeg Jezus.

“Oh, ik vermoord ze allemaal”, zei satan trots.
“Hoeveel wil je voor hen hebben?”, vroeg Jezus.
“Wat wil je met deze mensen”, vroeg satan. “Ze zijn slecht, waarom wil je ze hebben? Ze haten je en ze spugen je in het gezicht, ze vervloeken en vermoorden je! Je wilt deze mensen niet!.”
“Hoeveel”, vroeg Jezus weer.

Satan keek Jezus aan en lachte.

”Al je tranen en je bloed”, zei hij.
Jezus zei: “DEAL”, en Hij betaalde de prijs.

Toen pakte dominee Thomas de oude vogelkooi en liep de
preekstoel af.

Relaties met het leven:

Vreemd, dat 100 euro zo veel lijkt, als je naar de kerk gaat, maar zo weinig, als je ermee gaat shoppen.
Vreemd, hoe lang het duurt, God een uur te dienen, maar hoe snel 60 minuten voetbal omgaan.
Vreemd, hoe lang een paar uren in de kerk zijn. En hoe kort ze zijn, als je een film kijkt.
Vreemd, dat we niet weten wat we bidden moeten, maar dat we onze vriend altijd wel wat te vertellen hebben.
Vreemd, dat het zo spannend is als de voetbalwedstrijd in de verlenging gaat. En hoe we zuchtend op ons horloge kijken als de kerkdienst langer duurt dan anders.
Vreemd, hoe moeilijk het is om een hoofdstuk uit de Bijbel te lezen, maar hoe makkelijk het is om 100 bladzijden van een bestseller te verslinden.
Vreemd, hoe mensen bij een concert dolgraag de voorste plaats willen. En zich in de kerk om een achterste plaats verdringen.
Vreemd, dat we 2 tot 3 weken nodig hebben om een kerkelijke aangelegenheid in te plannen ons plan te brengen, maar een andere aangelegenheid op het laatste moment ingepast kan worden.
Vreemd, hoe moeilijk het is voor de mensen om het Goede Nieuws te vertellen. Maar hoe makkelijk het is om de laatste roddels verder te vertellen.
Vreemd dat we de krant geloven, maar twijfelen aan wat de Bijbel zegt.
Vreemd dat zich grappen over internet verspreiden, maar als
iemand begint nieuws dat God verheerlijkt te verzenden, denken mensen wel twee keer na of ze het wel door zullen sturen.

Vreemd, of niet? Lach je? Denk je na?
Verspreid het goede nieuws en geef God de eer, want Hij is goed!
Vreemd, hoeveel op jouw adreslijst deze mail niet ontvangen omdat jij niet zeker bent of ze dit wel zullen waarderen?

Vreemd? Treurig!

Stel je voor dat jou het volgende overkomt:

Op een morgen tijdens een kerkdienst zijn 2000 christenen verrast om 2 mannen te zien, die van hoofd tot voeten in het zwart gehuld zijn en machinegeweren dragen. En van de mannen roept:

“Iedereen, die bereid is om een kogel voor Christus door zijn lichaam te krijgen: blijf staan waar je staat!”

Meteen vluchten het koor, de diakenen, en de meeste van de aanwezigen. Van de 2000 blijven er ongeveer 20 staan. De man, die gesproken had, trekt zijn zwarte kleding uit, kijkt naar de prediker en zegt:

“O.K. pastoor, ik heb alle huichelaars ontmaskerd! Nu kunt u met uw dienst beginnen. Ik wens u een mooie dag!”

En de beide mannen draaien zich om en vertrekken.

Merkwaardig, hoe makkelijk mensen God verloochenen en zich erover verwonderen waarom de wereld naar de hel gaat.
Merkwaardig, dat wij geloven kunnen wat er in de krant staat maar twijfelen aan de Bijbel.
Merkwaardig, dat iedereen in de hemel komen wil en dan ook maar aanneemt dat ze niet hoeven te geloven, te denken, te zeggen en te doen wat er in de Bijbel staat. Of is dat te beangstigend?
Merkwaardig, hoe iemand zeggen kan: “Ik geloof in God”, maar desondanks ook nog de duivel volgt. (die, tussen haakjes, ook in God “gelooft”)
Merkwaardig, hoe het obscene, vulgaire, gewelddadige, en occulte vrij de cyberspace passeren kan, maar een openlijke discussie over Jezus in de scholen en werkplaatsen onderdrukt wordt. Merkwaardig, nietwaar?
Merkwaardig, dat je in vuur en vlam kan staan voor God in de kerkdienst, maar de rest van de week een onzichtbare christen bent.
Merkwaardig, dat ik me meer bezorgd maak over wat de mensen over mij denken, dan wat God van mij denkt.

Dit is een waar gebeurd verhaal:

Er was een atheïstisch echtpaar, dat een kind had. Ze vertelden hun dochter nooit van Jezus Christus. Op een avond -het meisje was 5 jaar oud- hadden de ouders ruzie met elkaar en toen schoot de vader de moeder dood voor de ogen van het kind. Daarop schoot hij zichzelf dood. Het kleine meisje zag alles wat er gebeurde. Ze werd aan pleegouders “gegeven”.

De moeder was een christen en nam de kleine mee naar de kerk. Toen de zondagsschool in die kerk weer begon, vertelde de moeder aan de leidster dat het meisje nog nooit iets van Jezus gehoord had en ze smeekte haar geduld te hebben met het kind. De leidster hield een plaat van de Here Jezus omhoog en vroeg:

“Weet één van jullie, wie dat hier is?”

Het kleine meisje stak haar vinger op en zei: “Ik! Dat is die Man, die mij in de nacht dat
mijn ouders stierven, vastgehouden had.”

Als jij gelooft dat dit meisje de waarheid gezegd heeft en dat, hoewel ze nog nooit van Jezus gehoord had, HIJ haar toch op die avond dat haar ouders stierven vastgehouden heeft, dan moet je zeker deze mail aan zo veel mogelijk mensen verder sturen. Natuurlijk kan je deze mail ook zo wegklikken, alsof deze gebeurtenis je niet geraakt heeft…

Raar, is het niet?

Merkwaardig hoe makkelijk mensen het vinden om God eenvoudig
in de prullenmand te gooien en zich dan afvragen waarom de wereld naar de hel gaat. (Lach je hierom?)

Merkwaardig, dat ik me er meer van aantrek wat mensen van mij denken dan wat God van mij denkt.

Stuur deze mail door, als je het volgende echt meent:

JA, ik houd van God. Hij is mijn leven en mijn Redder. Hij zorgt er elke dag voor, dat ik functioneer. Zonder Hem was ik niets. Zonder Hem ben ik niets, maar met Hem kan ik alle dingen doen door Hem, die mij sterk maakt: Christus. (Fillipenzen 4:13)

Denk er goed over na. Ook voor hen, die niet “geloven” kan dit een belangrijke boodschap zijn? Naar wie durf jij deze mail door te sturen?

Vriendelijke groeten,

Een medegelovige

joris

Berichtdoor joris » 08 jan 2004 13:09

op zich mooi verhaal en ik wil niet je blijdschap temperne door deze reactie eigenlijk. maar: het lijkjt net alsof GO dop deze manier heeft toegegeven aan de wens van satan. Dat is niet waar dnek ik. Volgens mij heeft God zelf een straf bedcht die de mens zou moeten betalen. Maar omdat die mens dat niet kon heeft hij zijn zoon opgeofferd. Ik weet niet of Satan daar wel een rol in gespeeld heeft.

urkforever

Berichtdoor urkforever » 08 jan 2004 13:25

ben het er zelf ook niet helemaal mee eens, ik bedoel DEAL had wel weggelaten kunnen worden of niet dan?

ik ben het met je eens.

:) gr.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 08 jan 2004 14:57

urkforever schreef:ben het er zelf ook niet helemaal mee eens, ik bedoel DEAL had wel weggelaten kunnen worden of niet dan?

ik ben het met je eens.

:) gr.

volgens mij hebben we dit al gelezen op refoweb en staat het al ergens anders

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Gelijkenis van een dominee

Berichtdoor hijwel » 08 jan 2004 18:33

“Tien euro.”

Ik d8 dat ze in engeland nog geen euros hadden?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Vin

Berichtdoor Vin » 08 jan 2004 18:45

Terwijl die vogeltjes nou net zo lief en onschuldig zijn. Dat was toch geen echte preek? Vind het altijd zo jammer als er scheve 'gelijkennisen' worden verzonnen. :(

Ik geloof ook helemaal niet alles wat in de krant staat trouwens, VERRE van. Dit geld voor alle kranten. Doe ik het goed? :mrgreen:

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 08 jan 2004 19:34

hijwel schreef:
“Tien euro.”

Ik d8 dat ze in engeland nog geen euros hadden?

:mrgreen:

ik heb niet zo'n moeite met die euro's, maar ik heb hier meer problemen mee:

-citaat-
===================
Stuur deze mail door, als je het volgende echt meent:

JA, ik houd van God. Hij is mijn leven en mijn Redder. Hij zorgt er elke dag voor, dat ik functioneer. Zonder Hem was ik niets. Zonder Hem ben ik niets, maar met Hem kan ik alle dingen doen door Hem, die mij sterk maakt: Christus. (Fillipenzen 4:13)

Denk er goed over na. Ook voor hen, die niet “geloven” kan dit een belangrijke boodschap zijn? Naar wie durf jij deze mail door te sturen?

===================

Er is al zo vreselijk veel spam. En als iedereen dit soort mails gaat doorsturen dan wordt het NOG erger. Als de Jehova's Getuigen, en allerlei andere christelijke groeperingen dit ook gaan doen, dan zitten er dus iedere morgen 10 bijbelteksten in je mailbox. En daar zit ik dus niet op te wachten.
Spammen mag gewoon niet, en christelijk spammen ook niet.
Ik wantrouw IEDERE mail, waaronder staat: stuur dit door.
En zinnetjes als "Naar wie durf jij deze mail door te sturen? " vind ik weerzinwekkend.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 08 jan 2004 19:50

Brion schreef:En zinnetjes als "Naar wie durf jij deze mail door te sturen? " vind ik weerzinwekkend.

Ja, die zijn ook zo vreselijk dwingend, echt heel fout. Net of je geen christen bent als je het niet doorstuurt (terwijl je dat mailtje gewoon toevallig niet heel geschikt voor je ongelovige vrienden vindt...)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 09 jan 2004 16:51

We hebben hier zeker geen Euro's die blijven maar fijn aan de andere kant van de Noordzee!

Toch zitten er wel goede kanten aan het stukje, toch? Het zet je wel aan het denken, maar ja, er zitten wel wat theologische foutjes in...
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

caprice

Berichtdoor caprice » 09 jan 2004 16:53

dode zee schreef:Toch zitten er wel goede kanten aan het stukje, toch? Het zet je wel aan het denken, maar ja, er zitten wel wat theologische foutjes in...

Een gelijkenis loopt vrijwel altijd ergens mank.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 10 jan 2004 08:28

Ik vind het ook wel makkelijk om zo'n mail dan door te sturen, ik geloof dat er voor een persoonlijk gesprek iets meer moed nodig is, maar dat het ook wel meer oplevert.

Alice
Verkenner
Verkenner

Ik denk...

Berichtdoor Alice » 21 jan 2004 20:46

Heej,

Ik denk dat we ons niet blind moeten staren op dat verhaaltje. Kijk maareens verder naar de merkwaardig en vreemd texten. Wat daarin staat is tog de harde waarheid!!! Het is ook een verhaal dat laat zien dat de Heere voor ons wilde sterven. Ons kleine nietige zondige mensen. Dus.. Ik denk dat de intensie juist heel goed is om zo een soort *gelijkenis* te vertellen en te versturen!

Maarja, Ieder zn eigen mening

Take care, God Bless

Alice
Man's way leads to a hopeless end, God's way leads to an endless hope <><

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 23 jan 2004 16:31

Ik kan me ook meer in Alice vinden dan in alle andere reacties.

Waarom....omdat God staat voor goedheid, liefde, vergeving etc etc. en om in dit verhaal de goede en de kwade kant te verwisselen, moet je wel onmenselijk zijn.

Je kunt het interpreteren net zoals je het zelf wilt en daar je eigen godsbeeld bij vormen, net als met de bijbel. Laat je je door God leiden, dan meen ik dat je met dit verhaaltje prima een achterliggende gedachte over kunt brengen of meekrijgen.

Je kunt de negatieve kanten aan iedereen onderzoeken, maar het goede in iedereen zien en dit naar boven proberen te halen is altijd nog veel waardevoller meen ik.
sol lucet omnibus

Terug naar “Archief”