Adoptie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 29 mei 2008 17:33

LauraC schreef:@Rosalie83; daar ben ik het helemaal met je eens hoor! Ik bedoelde alleen tegen MissF en Lenny te zeggen dat je weldegelijk zoiets kunt verwerken...

Ik snapte het ;) En ik vind het fijn dat je dat zei! Want jij hebt zelf die ervaring en wij allemaal niet.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 29 mei 2008 17:34

Dat vind ik ook zo mooi aan jullie, LauraC: jullie hebben je verdriet een plaats gegeven en nu hebben jullie zo'n plek voor (hopelijk) jullie zoon in jullie hart. En dat vind ik zo mooi...!

Zijn er trouwens nog ontwikkelingen, of wachten jullie nu alleen maar op DE datum?!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 29 mei 2008 17:37

As dinsdag dan die afspraak met zijn medisch adviseur, en dan de week erna DE dag! Wij hopen trouwens volgende week donderdag naar Nederland te komen voor de bruiloft van een goede vriendin. Heerlijk nog even een weekendje weg voor alle drukte :)

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 29 mei 2008 17:51

Ja het is idd net hoe je het begrip 'verwerken' opvat. Vergeten zul je t iig nooit, maar denk dat jullie wel gelijk hebben dat je het een plekje moet hebben gegeven voor je aan adoptie begint.

Maar wat je in NL vaak hoort dat meespeelt, is dat mensen zich al snel opgeven voor adoptie (terwijl ze soms zelfs nog in t medische circuit zitten) omdat het toch vaak jaren duurt en ze bang zijn dat het anders ivm hun leeftijd niet meer gaat.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 29 mei 2008 18:14

Lieve dames, houden jullie ook nog een beetje liefde voor elkaar over? ;)
De rust is weer een beetje weergekeerd geloof ik, maar ik denk dat jullie af en toe een beetje meer door elkaars ogen moeten lezen, dan snap je beter hoe een ander het bedoelt.
Jullie zijn de 'kwaaiste' niet :mrgreen:
pobody's nerfect

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 29 mei 2008 19:52

Lenny schreef:Maar wat je in NL vaak hoort dat meespeelt, is dat mensen zich al snel opgeven voor adoptie (terwijl ze soms zelfs nog in t medische circuit zitten) omdat het toch vaak jaren duurt en ze bang zijn dat het anders ivm hun leeftijd niet meer gaat.

Ehmm, volgens mij zijn daar ook regels voor, je mag in elk geval niet zwanger zijn als je adopteert, maar volgens mij is er ook iets met nog in het medische circuit zitten. Galateia, weet jij dat?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 29 mei 2008 19:55

Op nu.nl lees ik net een artikel over adoptie:
http://www.nu.nl/news/1589848/11/%27Fou ... en%27.html

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 29 mei 2008 20:14

rosalie83 schreef:
Lenny schreef:Maar wat je in NL vaak hoort dat meespeelt, is dat mensen zich al snel opgeven voor adoptie (terwijl ze soms zelfs nog in t medische circuit zitten) omdat het toch vaak jaren duurt en ze bang zijn dat het anders ivm hun leeftijd niet meer gaat.

Ehmm, volgens mij zijn daar ook regels voor, je mag in elk geval niet zwanger zijn als je adopteert, maar volgens mij is er ook iets met nog in het medische circuit zitten. Galateia, weet jij dat?

Natuurlijk weet ik dat :wink: - tot op zekere hoogte dan. Tijdens het volgen van de VIA mag je niet zwanger zijn, en raak je zwanger, dan moet je stoppen met de voorlichtingscursus. Er mogen dus geen zwangere stellen deelnemen. In deze periode zijn stellen meestal nog wel gewoon bezig met het medische traject: dan bewandelen zij het zogenaamde 'tweesporentraject'.

Wanneer de gesprekken met de Raad van de Kinderbescherming starten, dan moet je stoppen met het medische traject. Dit is omdat de RvK een bewuste keuze voor adoptie wil bemerken. En daar is de veelbesproken keuze weer, maar het is nu eenmaal gewoon zo, iedereen kan het nalezen in de richtlijnen voor de gesprekken met de RvK. De RvK besteed hier een flink gesprek aan (ben benieuwd wat ze bij ons gaan doen: zullen we snel doorheen zijn).

Nou ja, dan daarna kan je natuurlijk zwanger worden. Maar voor alle stappen geldt, dat indien je zwanger wordt, alles wordt stilgezet. Je mag dan pas weer verder met de procedure wanneer het kind geboren is en 1 jaar oud. Je wordt dus niet uit de procedure gehaald, maar moet gewoon wachten totdat het kind 1 jaar oud is en dan mag je weer verder. Wel moet dan altijd een aanvullend onderzoek van de RvK plaatsvinden, want het gezinsrapport moet herzien worden en de geschiktheid opnieuw beoordeeld worden: klopt de motivatie nog, etc.

Maar hier stopt mijn 'kennis': wanneer je op een wachtlijst staat en je krijgt een kind, dan weet ik niet precies wat de vergunninghouder doet. Je rapport moet hoe dan ook na 1 jaar aangepast worden, maar het kan dus zijn (en dat lijkt me niet meer dan logisch) dat je bij de vergunninghouder wel weer onderaan moet beginnen.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 29 mei 2008 20:21

rosalie83 schreef:Op nu.nl lees ik net een artikel over adoptie:

Ja, en ik ben het helemaal eens met de genoemde maatregelen. Ik snap niet dat dit nu pas gebeurt. Maar beter nu dan nooit.

Helaas, Stichting Hogar is er aan ten onder gegaan. Die stopt er mee. Allemaal heel jammer, en het maakt adopteren nog moeilijker, maar ik vind de maatregelen echt noodzakelijk en een goede ontwikkeling. Ook Stichting Afrika zou weleens in de problemen kunnen komen... maar zij hebben net medewerkers in dienst genomen, dus zullen ze het nog wel even volhouden.

Ik denk toch, dat het - ook al wordt het nu moeilijker - wel beter wordt. En dat moet gewoon, punt uit.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 29 mei 2008 20:55

rosalie83 schreef:Op nu.nl lees ik net een artikel over adoptie:

Uit dit artikel:
Wereldwijd willen veel meer ouders een buitenlands kind adopteren dan er beschikbaar zijn.

Hoe denken jullie daarover dan? Er zijn dus te weinig adoptiekinderen beschikbaar om aan de vraag te voldoen. Het klinkt een beetje raar zo, maar ik weet niet hoe ik het anders moet formuleren. Het zal vast zo zijn dat er nog veel meer kinderen in nood zijn die niet voor adoptie in aanmerking komen, maar de situatie is nu zo. Zijn er dan veel mensen die uiteindelijk naast het net vissen, omdat er geen kind voor hen is?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 29 mei 2008 20:59

Ja, Rufi, daar komt het op neer. Er zijn natuurlijk heel veel kinderen die in tehuizen zitten wereldwijd, maar als er geen contacten zijn, dan houdt het op. Daar waar die contacten zijn, is de vraag inderdaad groter dan het aanbod. Een logisch gevolg is dat sommige mensen 'naast het net vissen'. Maar ja, een kind kun je niet bestellen en er worden nu eenmaal de juiste ouders bij een kind gezocht. Dus binnen die groep aspirantouders wordt er voor een kind gezocht, en ja, dan vallen er mensen buiten de boot.

Zow, wat een ingewikkelde omschrijving voor een simpel antwoord :wink:

sela

Berichtdoor sela » 29 mei 2008 21:34

heb ik jullie al wel eens verteld dat ik twee broertjes en 1 zusje heb die geadopteerd zijn. nuja, half dan, want m'n moeder is na het overlijden van m'n vader getrouwd met hun vader.

met interesse volg ik jullie trajecten.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 30 mei 2008 08:42

sela schreef:heb ik jullie al wel eens verteld dat ik twee broertjes en 1 zusje heb die geadopteerd zijn. nuja, half dan, want m'n moeder is na het overlijden van m'n vader getrouwd met hun vader.

Ik wist het niet in elk geval! :)

Leuk dat je meeleest!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 30 mei 2008 12:39

Misschien kun jij dan een succesverhaal vertellen over adoptie? Het lijkt mij in zo'n situatie helemaal moeilijk, moeten die kinderen weer wennen aan nieuwe mensen die heel dicht bij hen komen te staan in hun leven.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 30 mei 2008 13:26

sela schreef:heb ik jullie al wel eens verteld dat ik twee broertjes en 1 zusje heb die geadopteerd zijn. nuja, half dan, want m'n moeder is na het overlijden van m'n vader getrouwd met hun vader.

Dat is toch geen adoptie? Dan kun je net zo goed zeggen dat je zelf geadopteerd bent.

Terug naar “Archief”