Overdopen en vriendschap

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 20 mei 2008 14:51

Scherp, Galateia...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 mei 2008 14:54

Nou, als we als Christenen onderling om dit soort pietluttigheden al moeilijk gaan doen of we wel bij de ander willen komen wanneer die een belangrijke geloofsdaad doet, dan vraag ik me af, of dat wel helemaal is zoals God het graag zou willen.

Bovendien zeg ik helemaal niet dat ze niet ergens voor mag staan: dat mag van mij echt wel! Alleen is er een verschil tussen ergens krampachtig aan vasthouden en gewoon staan waar je voor staat. Ik zou niet weten, waarom je niet kan staan achter je eigen mening wat betreft de kinderdoop en gewoon naar die doopdienst kan gaan. Jij hoeft je toch niet daar te laten dopen?!

Echt waar, als we als Christenen onderling al zo doen, dan vraag ik me echt af waar we mee bezig zijn!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 20 mei 2008 14:59

Het is toch iets anders om niet naar zo'n dienst te gaan, of er een enorme discussie en ruzie over aangaan?
Ik vertoon mij ook niet in een bepaalde zeer zware gemeente, omdat ik niet geloof dat daar Gods woord gebracht wordt. Maar niemand die dat iets boeit, omdat ik er de discussie ook niet over aanga. Ik geef gewoon aan dat ik dat liever niet doe om die en die reden, de ander mag van mij best zeggen waarom zij wel naar die kerk gaan. Prima. Dan laten we elkaar in onze waarde, en laten het erbij.
Dat vind ik een stuk beter dan zomaar alles doen en overal naar toe gaan zonder er echt bij na te denken wat je ervan vindt.
Ik heb erg veel respect voor Aikongirl, dat ze tenminste onderzoekt hoe het zit, hoe ze er zelf over denkt, en dan een keus maakt. Ze zet totaal niet dat ze nu ruzie gaat maken met haar zus ofzo. Dán zou het niet oké zijn, maar dit vind ik heel volwassen, om zo na te denken over keuzes die je maakt.

En ja, ik ben best een beetje een radicale Christen ja ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 mei 2008 15:05

MissF schreef:Ik vertoon mij ook niet in een bepaalde zeer zware gemeente, omdat ik niet geloof dat daar Gods woord gebracht wordt.

MissF schreef:En ja, ik ben best een beetje een radicale Christen ja ;)

Nee: als jij gelooft dat in een hele zware kerk Gods woord niet gepreekt wordt, dan vind ik je erg radicaal, maar niet een radicale Christen. Je bent dan hooguit een radicale hervormde, of een radicale ger-nogwattes (geen idee van welk label je bent).

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 20 mei 2008 15:34

Je kan gewoon radicaal zijn in je standpunten, maar dat betekent toch niet dat je niet naar die dienst zou gaan? Dat staat mi totaal los van elkaar. Zeker als je ook nog beweerd dat je de keuze van de ander wel respecteert en ze niet veroordeelt, dan begrijp ik niet waarom je niet zou gaan.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 20 mei 2008 15:53

MissF schreef:Het is toch iets anders om niet naar zo'n dienst te gaan, of er een enorme discussie en ruzie over aangaan?
Ik vertoon mij ook niet in een bepaalde zeer zware gemeente, omdat ik niet geloof dat daar Gods woord gebracht wordt. Maar niemand die dat iets boeit, omdat ik er de discussie ook niet over aanga. Ik geef gewoon aan dat ik dat liever niet doe om die en die reden, de ander mag van mij best zeggen waarom zij wel naar die kerk gaan. Prima. Dan laten we elkaar in onze waarde, en laten het erbij.
Dat vind ik een stuk beter dan zomaar alles doen en overal naar toe gaan zonder er echt bij na te denken wat je ervan vindt.
Ik heb erg veel respect voor Aikongirl, dat ze tenminste onderzoekt hoe het zit, hoe ze er zelf over denkt, en dan een keus maakt. Ze zet totaal niet dat ze nu ruzie gaat maken met haar zus ofzo. Dán zou het niet oké zijn, maar dit vind ik heel volwassen, om zo na te denken over keuzes die je maakt.

En ja, ik ben best een beetje een radicale Christen ja ;)

En als je zus dan gaat trouwen in zo'n kerk, dan ga je ook niet?
pobody's nerfect

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 20 mei 2008 16:02

esli schreef:Je kan gewoon radicaal zijn in je standpunten, maar dat betekent toch niet dat je niet naar die dienst zou gaan? Dat staat mi totaal los van elkaar. Zeker als je ook nog beweerd dat je de keuze van de ander wel respecteert en ze niet veroordeelt, dan begrijp ik niet waarom je niet zou gaan.

Eensch.

Overigens bedoelde ik 'scherp' positief, Galateia ;)

Goodbye.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 20 mei 2008 17:01

Ik kan me de twijfels van AG best goed voorstellen. Voor mij geldt dat het in zo'n dienst aanwezig zijn en getuige zijn van de doop toch ook indirect betekent dat je ermee instemt. En dat zou ikzelf toch niet kunnen...

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 20 mei 2008 17:10

Maar waarom heb je het gevoel ermee in te stemmen? Je bent er toch gewoon omdat het een belangrijke gebeurtenis is in hun leven?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 20 mei 2008 17:17

Het heeft denk ik een beetje met je waarheidsbegrip te maken.

Goodbye.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 20 mei 2008 17:19

esli schreef:Maar waarom heb je het gevoel ermee in te stemmen? Je bent er toch gewoon omdat het een belangrijke gebeurtenis is in hun leven?

Tja, lastig... Maar ik denk toch een beetje vanuit het gevoel: 'wie zwijgt stemt toe' ofzo. Het is een beetje lastig te omschrijven.
En het kan voor hen wel belangrijk zijn, ik kan geloof ik toch niet meegaan in iets waar ik zelf volledig niet achtersta.

André

Berichtdoor André » 20 mei 2008 17:19

Haai schreef:Ik kan me de twijfels van AG best goed voorstellen. Voor mij geldt dat het in zo'n dienst aanwezig zijn en getuige zijn van de doop toch ook indirect betekent dat je ermee instemt. En dat zou ikzelf toch niet kunnen...
Hoezo stem je er ook indirect mee in dan? Je hooeft geen 'ja' te zeggen toch? Misschien is Mat. 28: 19 het overdenken waard in dezen?

19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest,
NBV

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 20 mei 2008 18:05

En vergeet ook niet dat als voor jezelf de doop en belijdenis een grote betekenis in je leven hebt gekregen dat in die gemeenten je niet geaccepteerd wordt omdat je doop en belijdenis niet erkend wordt en je mag geen Heilig Avondmaal vieren omdat je geen deel uitmaakt van de gemeente.

Daarentegen zijn degenen die volwassen gedoopt in de reformatorische kerken van harte welkom, ook de kinderdoop van de Rooms Katholieke wordt in de Reformatorische kerken geaccepteerd.

Het gaat allemaal verder dan "ik denk", "ik voel", "ik vind". Het kan allemaal met de goede bedoelingen zijn maar er ligt toch een scheiding.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 mei 2008 18:09

Speedy schreef:En vergeet ook niet dat als voor jezelf de doop en belijdenis een grote betekenis in je leven hebt gekregen dat in die gemeenten je niet geaccepteerd wordt omdat je doop en belijdenis niet erkend wordt en je mag geen Heilig Avondmaal vieren omdat je geen deel uitmaakt van de gemeente.

Onzin! Bij ons mag iedereen aan het Heilig Avondmaal die gelooft. En daarbij maakt het niet uit uit welke kerk je komt en of je als kind gedoopt bent en belijdenis hebt gedaan in een andere kerk!!! Dit klopt gewoon niet wat je nu zegt, ja misschien zijn er een paar van die extreme groeperingen, maar dit is absoluut niet de gewoonte!!!

Speedy schreef:Daarentegen zijn degenen die volwassen gedoopt in de reformatorische kerken van harte welkom,

Niet waar! Ik ben echt letterlijk weggekeken door iedereen daar. En bovendien: er zijn genoeg refo's die niet meer met mijn man willen praten, omdat hij zich als volwassene heeft laten dopen. Waar zijn ouders er 2 van waren...

Over het algemeen is dat wat je zegt precies omgedraaid: als andersdenkende ben je in de refokerken echt vaak niet welkom en al helemaal niet aan het Avondmaal. En in de kerken waar ik zelf gezeten heb (de veel vrijere) was iedereen welkom, ongeacht achtergrond.

Nee, Speedy, wat je nu verkondigt is echt niet waar!

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 20 mei 2008 18:17

Speedy schreef:En vergeet ook niet dat als voor jezelf de doop en belijdenis een grote betekenis in je leven hebt gekregen dat in die gemeenten je niet geaccepteerd wordt omdat je doop en belijdenis niet erkend wordt en je mag geen Heilig Avondmaal vieren omdat je geen deel uitmaakt van de gemeente.

Daarentegen zijn degenen die volwassen gedoopt in de reformatorische kerken van harte welkom, ook de kinderdoop van de Rooms Katholieke wordt in de Reformatorische kerken geaccepteerd.

Het gaat allemaal verder dan "ik denk", "ik voel", "ik vind". Het kan allemaal met de goede bedoelingen zijn maar er ligt toch een scheiding.

Ik ben ook nog geen baptistengemeente tegen gekomen waar je niet welkom bent aan het avondmaal als je niet als volwassene gedoopt bent , en volgens mij zijn de baptistengemeenten het meest 'strikt' in het belijden van de volwassendoop. Terwijl in veel refo-kerken, of alleen eigen achterban, of alleen mensen die belijdenis in een gereformeerde kerk gedaan hebben welkom zijn aan het avondmaal (dat laastse is iig het geval bij mijn ouders in de kerk die zitten in een geref. bond. gemeente).

Terug naar “Archief”