Fantasy

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 07 mei 2008 10:08

pff, ik heb al zo veel fantasy gelezen dat ik er echt genoeg van heb, met uitzondering van Pratchet, maar dat is ook geen echte fantasy.

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 08 mei 2008 09:42

FV schreef:Is dat het eerste wat je van Feist leest? Is het niet ontzettend lastig lezen zonder de voorkennis van de eerdere delen?

Hij heeft trouwens samen met een mede-auteur (een vrouw :-) ) een driedelige serie geschreven met een vrouw in de hoofdrol. Ik meen dat die voor het Conclaaf der Schaduwen komt.


Trouwens: momenteel ben ik bezig in een hele fijne fantasy-serie, waarvan helaas alleen het eerste deel vertaald is, namelijk Legends of the Guardian-King van Karen Hancock.



Lastig? Het is toch gewoon een serie van 3 delen. Ik ben bij deel 1 begonnen. Ik neem aan dat dat gewoon te doen moet zijn en je niet perse eerst andere boeken moet lezen? Of is daar een goede reden voor?
Ik vind het in ieder geval niet lastig, vanaf hoofdstuk 1 kan ik het verhaal goed volgen.
Maar hierna denk ik dat ik weer even naar andere genres ga, en dan over een poostje weer Fantasy.
Ik kan me voorstellen mr Sockie dat je als je teveel leest er op gegeven ogenblik wel even genoeg van hebt.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Gebruikersavatar
FV
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 01 jul 2003 14:30
Locatie: Zeist

Berichtdoor FV » 08 mei 2008 19:59

Nou, het probleem is meer dat Feist sommige personages nogal lang laat leven, zodat allerlei relaties tussen personen al in deel 1 ontstaan en nog delen lang nawerken. Evenals referenties aan het verleden, oude grappen, enzovoorts.
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 08 mei 2008 20:04

FV schreef:Nou, het probleem is meer dat Feist sommige personages nogal lang laat leven, zodat allerlei relaties tussen personen al in deel 1 ontstaan en nog delen lang nawerken. Evenals referenties aan het verleden, oude grappen, enzovoorts.
Of karakters die praktisch gekopieerd worden naar zonen\kleinzonen.

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 09 mei 2008 07:45

FV schreef:Nou, het probleem is meer dat Feist sommige personages nogal lang laat leven, zodat allerlei relaties tussen personen al in deel 1 ontstaan en nog delen lang nawerken. Evenals referenties aan het verleden, oude grappen, enzovoorts.


Maar ik ben gewoon in deel 1 begonnen...
Ik dacht dat je bedoelde dat je eerst heel andere boeken/series van hem moet lezen.
Vooralsnog ben ik niets tegen gekomen wat ik niet begreep (of ik heb er langs gelezen)
Ik vind de humor in Feist wel wat minder soms een beetje flauw. Ik vond TOlkien veel sterker in subtiele humor.


Dat is dubbelop.... "fantasy" en "waar vrouwen de hoofdrol hebben" zijn toch synoniemen?


Marnix, marnix, marnix, ik had die grap verwacht maar natuurlijk niet van jou :mrgreen:
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Gebruikersavatar
FV
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 01 jul 2003 14:30
Locatie: Zeist

Berichtdoor FV » 09 mei 2008 08:06

meschianza schreef:
FV schreef:Nou, het probleem is meer dat Feist sommige personages nogal lang laat leven, zodat allerlei relaties tussen personen al in deel 1 ontstaan en nog delen lang nawerken. Evenals referenties aan het verleden, oude grappen, enzovoorts.


Maar ik ben gewoon in deel 1 begonnen...
Ik dacht dat je bedoelde dat je eerst heel andere boeken/series van hem moet lezen.


Dat bedoelde ik eigenlijk ook. :-) Wat Feist doet is allemaal serietjes schrijven. De eerste serie bestaat uit ik geloof 5 boeken, en heet 'de oorlog van de grote scheuring', waarvan het 1e boek Magiër heet.
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 09 mei 2008 09:35

FV schreef:
meschianza schreef:
FV schreef:Nou, het probleem is meer dat Feist sommige personages nogal lang laat leven, zodat allerlei relaties tussen personen al in deel 1 ontstaan en nog delen lang nawerken. Evenals referenties aan het verleden, oude grappen, enzovoorts.


Maar ik ben gewoon in deel 1 begonnen...
Ik dacht dat je bedoelde dat je eerst heel andere boeken/series van hem moet lezen.


Dat bedoelde ik eigenlijk ook. :-) Wat Feist doet is allemaal serietjes schrijven. De eerste serie bestaat uit ik geloof 5 boeken, en heet 'de oorlog van de grote scheuring', waarvan het 1e boek Magiër heet.

Soms wordt er inderdaad verwezen naar eerdere oorlogen. Maar zelf heb ik niet de indruk dat ik daardoor iets misloop. Maar misschien denk ik daar anders over als ik met terugwerkende kracht de eerdere boeken lees.
Laatst gewijzigd door meschianza op 09 mei 2008 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 09 mei 2008 10:08

amused schreef:laten we het zo zeggen:
stephen king is in veel boeken door christenen beinvloed. een heel duidelijk voorbeeld daarvan is de beproeving (the stand).
maar of ie echt christelijk is. moeilijk te zeggen.
In de boeken van Stephen King komen Christenen er altijd beroerd vanaf, dat wil zeggen dat ze als hypocriet worden neergezet. Bijvoorbeeld de waanzinnige moeder van Carrie, of de gevangenisdirecteur in The Shawshank Redemption. Onderschat de invloed van deze films niet (al meen ik niet dat jij dat doet).

Heeft er al iemand het boek "Erik of Het klein insectenboek" van Godfried Bomans genoemd. Dit lijkt me fantasy avant la lettre maar toch niet helemaal....

HarmenV
Mineur
Mineur
Berichten: 165
Lid geworden op: 12 okt 2006 18:20
Locatie: Genemuiden

Berichtdoor HarmenV » 09 mei 2008 17:45

*Heeft zojuist de geweldige serie The legends of the Guardian-King van Karen Hancock uit.*

Helaas is hiervan alleen het eerste deel vertaald..

(Ik neem dan maar aan dat dat ook fantasy is)

Gebruikersavatar
FV
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 01 jul 2003 14:30
Locatie: Zeist

Berichtdoor FV » 10 mei 2008 16:49

Ja, Pippin, dat is fantasy.

Fantasy is namelijk, volgens de meest korte definitie, een 'literair genre waarbij de plot zich afspeelt in een imaginaire werkelijkheid'. (Van Dale)

Volgens die definitie is Erik denk ik ook wel fantasy. Het hangt ervan af waar je de grens trekt.
Ik heb eens een artikel van J.R.R. Tolkien gelezen over sprookjes (ok, dat komt dan niet helemaal overeen met fantasy, maar er zijn toch parallellen, zeker in de manier waarop hij tegen sprookjes aankijkt), waarbij hij de verhalen waarin de andere wereld slechts een droom blijkt te zijn (zoals bij Erik en Alice in Wonderland) niet als sprookjes ziet.
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23572
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2008 09:36

meschianza schreef:
FV schreef:
meschianza schreef:
FV schreef:Nou, het probleem is meer dat Feist sommige personages nogal lang laat leven, zodat allerlei relaties tussen personen al in deel 1 ontstaan en nog delen lang nawerken. Evenals referenties aan het verleden, oude grappen, enzovoorts.


Maar ik ben gewoon in deel 1 begonnen...
Ik dacht dat je bedoelde dat je eerst heel andere boeken/series van hem moet lezen.


Dat bedoelde ik eigenlijk ook. :-) Wat Feist doet is allemaal serietjes schrijven. De eerste serie bestaat uit ik geloof 5 boeken, en heet 'de oorlog van de grote scheuring', waarvan het 1e boek Magiër heet.

Soms wordt er inderdaad verwezen naar eerdere oorlogen. Maar zelf heb ik niet de indruk dat ik daardoor iets misloop. Maar misschien denk ik daar anders over als ik met terugwerkende kracht de eerdere boeken lees.


Je kan ze wel los lezen ja, als je het hele verhaal kent geeft dat wel wat extra's ;) Dus toch nog maar een keertje lezen ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 11 mei 2008 10:42

Marnix schreef:Je kan ze wel los lezen ja, als je het hele verhaal kent geeft dat wel wat extra's ;) Dus toch nog maar een keertje lezen ;)
Voegt dat nu echt wat toe, ik vind de latere boeken toch voornamelijk een herhaling van zetten.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23572
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2008 15:10

Dan voegen de eerdere boeken toch wel wat toe? Sowieso omdat je de voorgeschiedenis van de personages die nog leven kent... en omdat je de voorgeschiedenis van bepaalde banden en conflicten enzo kent....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
FV
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 01 jul 2003 14:30
Locatie: Zeist

Berichtdoor FV » 13 mei 2008 17:56

Ik moet zeggen dat ik de latere boeken minder leuk vind dan de eerdere, over het algemeen. Ik heb het idee dat de hele plot steeds 'duisterder' wordt. (heb er geen beter woord voor.)
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 21 okt 2004 13:06
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 13 mei 2008 20:24

FV schreef:Die bedoelde ik ja.

En inderdaad. Gewoon beginnen met Magiër en wat er verder volgt...


Rijnmond schreef:Als je ze na de Tolkien-hype nog niet gelezen hebt kan ik "De Kinderen van Hûrin" en "De Silmarillion" aanraden.


Heb ze beide gelezen maar ze zijn toch een stuk pittiger dan Lord of the Rings en The Hobbit. Maar als je van geschiedenisverhalen houdt en geen problemen hebt met veel personages, is het zeker een aanrader!


Ach het went. Zeker als je al die kleine achtergrondfeitjes je kunnen boeien. Maar iid, de Silmarillion verhoudt zich tot the Hobbit als schaken tot boter, kaas en eieren.


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten