ger.gem niet goed, wat wel volgens jullie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sela

Berichtdoor sela » 12 feb 2008 00:12

ten tweede, men praat over het vrije verkrijgbare genade, waaraan je allemaal aan moet voldoen om aan die genade te komen, maar HOE je daaraan moet komen, evenals persoonlijke contact met God, dat hoor ik niet echt.

nu, deze vraag herken ik wel!
in mijn oude gemeente, notabene een voorheen bondsgemeente en nu gescheiden [hhk enzo], heb ik ook zo vaak geluisterd of ik hier iets over kon horen.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 12 feb 2008 07:11

sela schreef:
ten tweede, men praat over het vrije verkrijgbare genade, waaraan je allemaal aan moet voldoen om aan die genade te komen, maar HOE je daaraan moet komen, evenals persoonlijke contact met God, dat hoor ik niet echt.

nu, deze vraag herken ik wel!
in mijn oude gemeente, notabene een voorheen bondsgemeente en nu gescheiden [hhk enzo], heb ik ook zo vaak geluisterd of ik hier iets over kon horen.

Je hoeft toch nergens aan te voldoen, anders is het geen genade meer. Komen zoals je bent!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 feb 2008 10:08

Het ligt er misschien ook aan waarom je naar de kerk gaat.
Wij hebben bewust de keuze gemaakt tussen PKN herv(GB) en PKN herv (Conff). Bij de GB gemeente sprak de preek ons totaal aan. Als onze eigen dominee preekt, dan heb ik geen moment dat ik afdwaal, of geen moment dat ik twijfel aan zijn woorden ofzo. Dat vind ik dus wel de top (helaas hebben we hem niet elke dienst, maar er zijn meer preken die zeker wel (zij het soms deels) aanspreken).
Maar in de conff dienst zingen ze lekker gezangen, kun je gewoon met je broek naar de kerk (bij ons ook, maar is minder de gewoonte), en is de dienst wat losser
Wij hebben toen gekozen voor GB, omdat we erg graag een goede, diepgaande, uitleggende preek wilden. Dat was voor ons het belangrijkst.

Dus passen we ons aan door ik in mijn rok naar de kerk te gaan, en tijdens de sing-ins ook psalmen en gezangen te zingen :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 12 feb 2008 19:35

LauraC schreef:
Denkertje21 schreef: Ik denk dat dáár de crux ligt: we zijn zelf zo onvolmaakt, dat we met elkaar nooit iets zuivers kunnen vormen.

Mee eens! Ik merk hier trouwens vaak dat mensen naar de kerk komen met een houding van: wat kan deze kerk voor mij doen? in plaats van: wat kan ik voor deze kerk doen. Klein voorbeeldje het kinderwerk. Menig gezin draait zich om als ze zien dat onze zondagsschool regeling verre van ideaal is....nou, daar kunnen we niets mee. Maar als ze nou eens blijven en constructief mee gingen doen, dan kom je al een stuk verder. Dit is natuurlijk mega-offtopic.

Hier wil ik toch even serieus op inhaken. Was het namelijk simpelweg maar zo simpel. Dan zou je heel wat minder problemen in de kerk hebben. Volgens mij zijn er genoeg mensen die wel het een en ander willen doen, maar dat gewoonweg niet mogen van de rest van de goegemeente. Mijn ouders bijvoorbeeld hebben zich nooit welkom gevonden in de kerk. Niemand die met hen sprak, niemand die geïntresseerd was, niemand die gastvrij was. Nu willen mijn ouders best een hele hoop, maar dat gaat gewoon niet. Als je telkens tegen een muur aanloopt, ga je vanzelf denken 'wat kan de kerk nu nog voor mij betekenen?'. Dat is een logische gedachte als jij zelf niets voor de kerk kan betekenen.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 12 feb 2008 20:03

@Bevlogen: misschien heb ik niet duidelijk genoeg gemaakt dat dat in onze kerk zo is....waar mensen (iedereen!!!) van harte welkom worden geheten en persoonlijk worden aangesproken als ze nieuw zijn. Ik begrijp dus dat dat niet overal zo is...

blaarkop
Mineur
Mineur

Berichtdoor blaarkop » 12 feb 2008 20:12

een mooi en waar gebeurd verhaal

een oude boer moest op een gegeven moment zijn boerderij met grond verkopen,Het bedrijf lag in een streek waar het christelijke gehalte erg hoog lag en de oude boer wilde dat graag zou houden voor de omgeving
Op een dag kwamen er vreemden de boerderij bekijken en eventueel kopen.de eerste vraag aan de vreemden was Van welke kerk behoren jullie??? Het antwoord was ik mag geloven dat ik lid ben van de levende Kerk.De boerderij was in een tel verkocht
waar gebeurd in de jaren 50-60 van de vorige eeuw

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 13 feb 2008 12:55

Tja corne, ik snap je heel goed en zeker op de leeftijd waarin je al zoveel keuzes moet maken is het dan natuurlijk helemaal waardeloos als je je niet op je plek voelt in de kerk waarin je bent opgegroeid. Ik heb zelf het ook meegemaakt en heb toen besloten om van kerk te veranderen, kon hierover wel met mijn ouders praten en ze begrijpen gelukkig ook dat het niet gaat om in welk gebouw je onderdeel bent van de gemeente van Christus.

Persoonlijk wil ik je aanraden om hierover veel met God te praten en met vrienden (als dat mogelijk is) en ga na of de kerk waar je nu inzit je geestelijke groei naar volwassenheid belemmert. En als dat zo is ga dan eens rustig (biddend) kijken bij welke kerk je wel geestelijk kan groeien.
Laat je leiden door Hem!

joep
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor joep » 05 mei 2008 22:04

Een vurige preek

Er wordt soms schoon gepredikt,
maar niet zoveel gezegd,
geen enkel gloedvol woordje
in 'n treurend hart gelegd.
Men schiet met losse flodders,
totdat het vuren staakt.
Het is alleen verdrietig,
dat niemand wordt geraakt.

Er wordt soms schoon gepredikt,
maar harten blijven kil.
Er is geen enkel schot bij
dat maar iets treffen wil.
Men richt wel op de hoorders
met 'n repeteergeweer,
maar 't schot blijft vaak al steken
bij een gestrenge leer.

Er wordt soms schoon gepredikt
en toch, de boodschap zwijgt.
Het is de hoogste tijd dat
bezieling aandacht krijgt.
Kom, grijp eens naar dat wapen:
het liefdevolle woord!
Geef vuur en met die warmte
wordt ieder hart doorboord!

Frits Deubel

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 06 mei 2008 19:48

Beste corne91

Ik herken jou reactie wel.
Maar ik denk dat de bottleneck bij jou zit in het fijt dat je niet zelf gaat onderzoeken (neem mijn niet kwalijk als ik je hierdoor beledig). Één van de belangrijkste zaken is: Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen. Een kerk kan je natuurlijk wel helpen door de leer die ze daar leren voor te houden maar onderzoek of dat de waarheid is. Als de Ger.Gem. zegt dat je geen tv mag moet je onderzoeken waarom ze dat zeggen en het grondbeginsel achterhalen. Persoonlijk vind ik dat de Ger.Gem. wel duidelijk zegt waarom je geen tv mag bezitten namelijk om het wereldse karakter (goddeloze) wat de tv doorgeeft en de Schrift zegt: Verlaat de slechtigheden, en leeft; en treedt in den weg des verstands. Gij slechten! hoe lang zult gij de slechtigheid beminnen, en de spotters voor zich de spotternij begeren, en de zotten wetenschap haten?

Ook leert de Ger.Gem. duidelijk hoe de genade te verkrijgen is namelijk door ‘Het Verbond’. Ook leren zij een Middelaar van dat Verbond namelijk Jezus dat betekend Zaligmaker. Ook leren zij de Messias of Christus dat betekend gezalfd door de Vader tot Middelaar. En Het Verbond zegt in deze: En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren. Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet; Maar zo wie Zijn Woord (wet) bewaart, in dien is waarlijk de liefde Gods volmaakt geworden; hieraan kennen wij, dat wij in Hem zijn.

Ik kom er toch nog even op terug corne91 en probeer het met liefde te zeggen, je moet zelf onderzoek en naar mijn mening heb je dat nog nooit gedaan en daarom zie je alleen de uiterlijke zaken of mensen van een kerk. Dan vind je het in niet één kerk maar loopt je steeds tegen jezelf en tegen mensen aan en daar vind je het nooit. De Ger.Gem. zegt namelijk dat de rechtvaardigmaking niet in jezelf te vinden is maar buiten jezelf! In ‘Het Verbond’ en dat is de enige recht leer die de Schrift en de Ger.Gem. je voorhoud.

.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 06 mei 2008 20:45

[quote] Ook leert de Ger.Gem. duidelijk hoe de genade te verkrijgen is namelijk door ‘Het Verbond’. Ook leren zij een Middelaar van dat Verbond namelijk Jezus dat betekend Zaligmaker. Ook leren zij de Messias of Christus dat betekend gezalfd door de Vader tot Middelaar. En Het Verbond zegt in deze: En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren. Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet; Maar zo wie Zijn Woord (wet) bewaart, in dien is waarlijk de liefde Gods volmaakt geworden; hieraan kennen wij, dat wij in Hem zijn.[quote]

Dit vind ik een vreemde redenatie, "de genade te verkrijgen door het verbond". Ik snap dit niet, kun je me dat uitleggen? Zijn alle mensen in het verbond, is dan de volgende vraag, want de genade is toch vrij te verkrijgen voor goddelozen en vijanden, voor mensen die nog nooit van een verbond hebben gehoord. Maar ik wacht je uitleg af.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 07 mei 2008 07:17

waarnemer schreef:
Ook leert de Ger.Gem. duidelijk hoe de genade te verkrijgen is namelijk door ‘Het Verbond’. Ook leren zij een Middelaar van dat Verbond namelijk Jezus dat betekend Zaligmaker. Ook leren zij de Messias of Christus dat betekend gezalfd door de Vader tot Middelaar. En Het Verbond zegt in deze: En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren. Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet; Maar zo wie Zijn Woord (wet) bewaart, in dien is waarlijk de liefde Gods volmaakt geworden; hieraan kennen wij, dat wij in Hem zijn.

Dit vind ik een vreemde redenatie, "de genade te verkrijgen door het verbond". Ik snap dit niet, kun je me dat uitleggen? Zijn alle mensen in het verbond, is dan de volgende vraag, want de genade is toch vrij te verkrijgen voor goddelozen en vijanden, voor mensen die nog nooit van een verbond hebben gehoord. Maar ik wacht je uitleg af.

http://www.iclnet.org/pub/resources/tex ... -ov06.html

.

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 07 mei 2008 08:34

Ik dacht dat de genade ALLEEN door het bloed van Jezus te verkrijgen is.

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 07 mei 2008 08:52

Vonkie schreef:Ik dacht dat de genade ALLEEN door het bloed van Jezus te verkrijgen is.

AMEN!! En Hij wil het graag geven!

corne91
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor corne91 » 07 mei 2008 15:37

hallo jantjes!

wat je zegt over dat ik geen onderzoek doet is niet waar;) ik ben er zeker vaak mee bezig. ik verloogen de leer wat de GerGem mij voorhoud niet, maar de prediking zelf en de manier HOE het gebeurt ken ik mij echt niet in vinden.
en dan ben ik het met jou eens dat het bij mij om uitterlijke zaken te doen is. zeker is het zo dat je niet VAN de wereld ben, maar IN de wereld leeft, en Gods geboden moet houden.. en dat betekend niet dat je de wereld moet uitbannen in jouw/mij prive leven.

ook in de prediking lijkt het zo dat de zonde centraal staat, en níet Jezus CHRISTUS die voor ons aan het kruis is gestorven. zeker, je moet de zonde kennen en belijden door de Kracht van de Heilige Geest(>niet uit onszelf hoor!) maar het mag niet de boventoon voeren wat heel vaak wel gebeurt in de preek!

ik hoop dat je dan meer begrijpt van mijn mening, maar ik ben nog jong, en voel me zeker niet thuis in de GerGem,,;)

en dan over dat Verbond, ik snap dat wel... maar volgens mij ligt de klemtoon dan verkeerd... men denkt na over hoor ik bij dat Verbond of niet... maar als ik hun was zou ik niet over dat Verbond gaan tobben! maar over "hoe kan ik als mens naar God gaan?" of tot God komen? en niet zitten kwebben, alsof het Verbond alleen voor hun/ger.gem is weggelegt...:)
groetjes

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 07 mei 2008 18:36

Jou vraag corne91 is dus
‘hoe kan ik als mens naar God gaan?" of tot God komen?”
Naar mijn mening en die is overeenkomstig de Schrift, kan dat alleen maar door het Verbond, een andere mogelijkheid is er niet! Daarom vraag ik mij ook af of je werkelijk dat Verbond wel begrijpt.
Er wordt hier wel gesuggereerd dat de genade alleen door het bloed van Jezus te verkrijgen is en dat is waar, maar hoe gaat dat in zijn werk? Dat was ook jou vraag. Door het geloof zeggen er dan velen, want dat staat toch in de Bijbel en dat is ook waar. Hoewel genoemde zaken waar zijn blijft het toch een leeg geloof en weetje hoe dat komt? omdat het niet op de juiste leest geschoeid is en dan blijven de schoenen toch knellen. Je maakt je zelf eigelijk maar wat wijs dat je moet geloven dat Jezus ook voor jou gestorven en opgestaan is, enz. Het zijn allemaal holle klanken die geen goed grondbeginsel hebben hoewel er enige waarheid in zit. Wat is dan wel een goed grondbeginsel?

Je zou jezelf kunnen afvragen hoe gelukkig je bent door jou geloof? of hoe dicht bij ervaar je God in jou leven? Door diversen theologische werken (ook in de Ger.Gem.) zijn we zeer ver afgedwaald van het oude Verbond ooit met Mozes gesloten. Dat Verbond geld niet meer voor ons, zo zeggen velen, want Christus heeft dat afgeschaft door het genade verbond op te richten. Daarmee zijn we onze wortel kwijt geraakt. Het is een leugen dat alleen de uitverkoren in het genade verbond zouden zijn. Het aloude Verbond wat God ooit opgericht heeft met Mozes geld voor allen mensen hoofd voor hoofd ook voor jou en mij dus. Jij weet ook hoe dat verbond geklonken heeft op de Sinai wat ieder zondag nog in de kerken wordt voorgelezen om dat te doen.

De vraag is of God dat Verbond al waargemaakt heeft in jou en mijn hart. Als je dat Verbond nog als slaafse vrees onderhoud ben je nog buiten Zijn Verbond en heb je je niet bekeert. Als Het Verbond voor jou en mijn een liefde dienst is geworden ben je binnen Zijn Verbond want dit is de liefde Gods, dat wij Zijn geboden bewaren; en Zijn geboden zijn niet zwaar.

Opb 22:14 Zalig zijn zij, die Zijn geboden doen, opdat hun macht zij aan den boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad.

Terug naar “Archief”