Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 05 mei 2008 16:19

Het lijkt mij een heel geplan, kinderen, huishouden en werk combineren.
Als wij kinderen krijgen, wil ik het liefste gewoon 24 of 28 uur blijven werken. Niet meer de 32 die ik vanaf juli ga doen, maar wel lekker veel. Minder is gewoon niet handig in mijn werk. En het is ook wel handig, omdat ik netto meer verdien dan mijn wederhelft, en hij over een tijdje toch voor zichzelf begint, en we dan eerst maar af moeten wachten hoe dat gaat lopen.
Maarja, hoe ga je dat allemaal combineren? Pffff, 'aan kinderen beginnen' wordt steeds onaantrekkelijker in dat opzicht ;)
Of stoppen met werken, maar dat vind ik zo sund!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 05 mei 2008 16:23

Gelukkig hoef ik ook niet te gaan werken als ons adoptiekindje straks mag komen. Mijn baas gaat er gewoon klakkeloos van uit dat ik na adoptieverlof gewoon weer fulltime terugkom. Ik vind mijn werk hartstikke leuk hoor, maar ik blijf liever thuis bij mijn kindje, we hebben er zo lang op moeten wachten. Wel wil ik graag mijn vrijwilligerswerk blijven doen, zodat ik toch een beetje 'tijd voor mezelf' heb. Hoeveel kinderbijslag krijgt men trouwens in Nederland? Is dat inkomens-gerelateerd of niet?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 05 mei 2008 16:46

kinderbijslag is iets van 180 euro per kwartaal voor het eerste kind. Niet gebaseerd op het loon ofzo, iedereen krijgt dat standaard.
Kindertoeslag krijg je alleen als je niet genoeg inkomsten hebt, voor de een is dat 12 euro per maand (voor 1 kind) en voor de ander is dat rond de 60 euro per maand (voor 1 kind), ligt er net aan hoeveel je samen met je man/partner binnenbrengt.

Zorgtoeslag en heffingskorting gaat volgens mij net zo.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 05 mei 2008 19:15

kinderbijslag is geloof ik 196 euro per kwartaal per kind.. als het kind 6 jaar is gaat het bedrag omhoog...

kindertoeslag is inkomensafhankelijk... volgens mij is het maximum 82 euro... het maakt niet uit hoeveel kinderen je hebt.. dat bedrag blijft hetzelfde...

verder krijgen wij nog huurtoeslag/zorgtoeslag en algemene heffingskorting..

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 05 mei 2008 19:31

Het lijkt mij ook wel een pittig hoor, om als je een paar kindjes hebt te gaan werken.
Op de dagen dat je dan vrij bent moet je het huishouden doen, naar zwemles, paardrijden, gym,kinderverjaardag,enz enz, allemaal een heel geplan en een volle agenda.
Dan ook nog eens dat er onverwachts iets tussendoor komt.
Het lijkt mij een heel gedoe.
Maar als je in je huishouden vrij makkelijk bent dan scheelt dat al weer en zul je minder last van stres hebben denk ik.
Wij hebben niet eens kinderen, een paar oppaskinderen, als er dan zoals bijvoorbeeld volgende week de maandag (pinksteren) afvalt om m'n huishouden te doen (de werkjes die ik altijd op maandag doe) dan moet ik al een heel schema enz maken om alles klaar te krijgen heel de week, dan heb ik nog niet eens kinderen, heb dan welwant volgende week 3 dagen kinderen over de vloer en dan doe je ook niet zo heel veel.
Maar goed, toch een heel geplan vind ik zelf en dat is dan zomaar 1 week, maar als je als moeder zijnde gaat werken zit je daar denk ik wel vaker mee.
En een keer niks doen is ook wel eens lekker.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 05 mei 2008 19:37

petra85 schreef:ja vindt ik zelf ook van wel, bedoel ook geen baan buitenshuis.
Maar de meeste mensen denken dat een boerderij elke dag vakantie is ofzo

Zie de vakantie toch liever vanuit mijn luie stoel als werken bij de boer.
Vroeg melken, nooit wegkunnen, 's avonds melken..... of er is altijd wel wat. Koe kalven.
Die dat denken hebben vast nog nooit op het platteland rondgekeken.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 05 mei 2008 19:46

Heffingskorting, is dat wat toegepast wordt op je loon?
Ik heb even uitgerekend, maar als goed is hebben wij recht op 39 euro kindertoeslag als wij hetzelfde inkomen hebben met kids.
Voor die 43 euro meer die ik zou kunnen krijgen als ik stop, ga ik niet stoppen met werken.
Ik snap niet hoe PPM aan zoveel toeslagen komt dan? Zorgtoeslag krijgen wij volgens mij ook best veel.

Ik snap best dat je uit moet rekenen of 1 dag per week wel haalbaar is wat je er aan overhoudt, maar je werkt toch niet alleen voor 't geld?
Tenminste ik niet, naja 'k zal wel moeten maar 'k mag ook graag werken en ik zou 't ook niet zomaar opgeven.
Ik denk dat ik 't niet ga redden als fulltime huismama. Maar goed, dat zal voor iedereen wel anders zijn.

Vraagje aan de mama's hier: hebben jullie er van tevoren over nagedacht of jullie wilden blijven werken of thuis blijven of heb je dat later (in de zwangerschap bijv.) besloten?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 05 mei 2008 19:51

heffingskorting is een bedrag van 176 euro per maand!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 05 mei 2008 21:12

Ik heb altijd geroepen dat ik nooit thuis zou gaan zitten, volledig. Al werk ik maar 1 dag in de maand, ik wil werken! Maar als het financieël echt onaantrekkelijk wordt, dat je meer toeslag krijgt als je niet gaat werken, zou ik het ook niet doen, sorry maar je bent toch gek als je gaat werken terwijl je anders meer zou krijgen in de maand?
Al geloof ik niet dat je minder krijgt als je zo'n 12 uur per week buitenshuis werkt!

Vind overigens vrijwilligers werk ook goed, maar het nadeel daarvan, je moet toch oppas hebben.... (vaak)

mamavansophie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mamavansophie » 05 mei 2008 21:26

ik ben blij dat ik alle dagen thuis bij mijn kindje mag zijn. Dat heb ik ook altijd zo gewild. Maar goed, ik had sowieso geen keuze hoor want ik ben al op mijn 19e volledig afgekeurd agv een zwaar ongeval. Wellicht had ik anders ook wel parttime moeten blijven werken om rond te komen.
Wij vallen helaas overal nét boven en krijgen dus nergens geld van, geen extra kindertoeslag, geen huurtoeslag, geen zorgtoeslag. Soms denk ik wel: hadden we maar net een klein beetje minder, dan kregen we meer en zouden we uiteindelijk netto meer overhouden. Maar ja... we hebben elke dag brood en warm eten dus eigenlijk geen klagen he...
alhoewel het soms wel opletten is hoor en als ik zie wat sommige vrienden allemaal doen aan vakanties, hun huis, uitjes etc :roll:
-----------mamavansophie-------------denkt na over een nieuw onderschrift------------

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 05 mei 2008 21:29

letre... nogwat... ik kan nooit je naam onthouden! Ik heb meeeer dan tid over in mijn huishouding! ik geniet dus erg van mijn hobby's, zon op dit moment en ook van mijn juultje!

rosalie! wij komen met toeslagen ed aardig richting de 6000 volgens mij. ik zei eerst wel 8000 maar dat klopt toch echt niet.. maar als je werkt moet je daar de kosten weer vanaf halen, van oppas etc! en wat leverd het dan op, niet veel! daarbij moet je ook de teruggave van de belasting niet vergeten! kortom.. ik vind het in mijn huidige situatie prima!

TJ.. mijn ouders krijgen voor de kinderen verschillende bedragen! de een volgens mij in de negentig euro.. hoe en wat precies.. weet ikniet helemaal!

ach.. het is maar net wat je wilt! ik moet dan sowieso een baan zoeken buiten mijn werk om, wat ik vroeger heb gedaan! huishouding wat schoonmaken... bluh.. k vind mijn eigen huis al meer dan genoeg! en om nou te gaan vakken vullen oid, staat ook weer zo van: die moet ws ook werken om rond te komen.. dat is em dus ook niet! en verder.. oppassen wil ik ookniet! kortom, er zal wel niet iets zijn wat ik wil.. gewoon te kieskeurig en te zeikerig :oops:

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 05 mei 2008 21:30

hier is er eigenlijk geen keus meer... ik moet werken....

dus ja... dan moet ik kiezen wat ga ik doen... een baan buitenshuis.. of gastkindjes... en ik weet het nog niet...

beiden hebben voor- en nadelen...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 05 mei 2008 21:31

k klinkt stom.. maar ik zou voor lekker buitenshuis gaan! ach.. neeh.. beide heeft wel wat!

lekker thuis met je ukkies is ook super.. dan mis je helemaal niks! moeilijke beslissing TJ!

en als je voor buiten de deur kiest, waar laat je je jongens? mogen die dan mee naar dat kdv?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 05 mei 2008 21:50

bij een gastouder denk ik :mrgreen:

weet je wat het is... ik ben verpleegkundige... onregelmatig werken dus... in het weekend... en ik vind dat niet echt te combineren met een gezin...

en ja ander werk... ja wat dan... ja geen idee...

André

Berichtdoor André » 05 mei 2008 22:37

trijntjejohanna schreef:hier is er eigenlijk geen keus meer... ik moet werken....
Zou ik dan eigenlijk kunnen concluderen dat je boven je stand leeft?
Of leef je al tegen de armoede grens aan? (Min. loon etc.)

Terug naar “Archief”