Mag ik even vaststellen dat de discussie niets meer met reinheid te maken heeft?
M.a.w. werkelijke onbaatzuchtige liede en een volledig reine omgang met sexualiteit binnen een huwelijk is voor een mens niet mogelijk.
Dat was het uitgangspunt. Alles wat er nu gebeurt is op de millimeter definieren wat wel en niet door de beugel kan. Wat is er gebeurt met de constatering dat iedereen tekort schiet? Is iedereen naar Christus gehold om daar voldoening en reinheid te verwachten!?
O gij uitzinnige Galaten, wie heeft u betoverd, dat gij der waarheid niet zoudt gehoorzaam zijn; denwelken Jezus Christus voor de ogen te voren geschilderd is geweest, onder u gekruist zijnde? Dit alleen wil ik van u leren: hebt gij den Geest ontvangen uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs? Zijt gij zo uitzinnig? Daar gij met den Geest begonnen zijt, voleindigt gij nu met het vlees? Hebt gij zoveel tevergeefs geleden? Indien maar ook tevergeefs! Die u dan den Geest verleent, en krachten onder u werkt, [doet] [Hij] [dat] uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs? Gelijkerwijs Abraham Gode geloofd heeft, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend
Want zovelen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder den vloek; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen. En dat niemand door de wet gerechtvaardigd wordt voor God, is openbaar; want de rechtvaardige zal uit het geloof leven. Doch de wet is niet uit het geloof; maar de mens, die deze dingen doet, zal door dezelve leven. Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die aan het hout hangt. Opdat de zegening van Abraham tot de heidenen komen zou in Christus Jezus, [en] opdat wij de belofte des Geestes verkrijgen zouden door het geloof.
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. Tegen de zodanigen is de wet niet.
Zie je nu dat vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid heel andere afbakeningen zijn dan speeltjes of geen speeltjes? SM of geen SM, Etos of geen Etos! Die grens is misschien grilliger omdat de Geest niet wil dat je de neiging hebt om terug te keren naar het vlees. En het vlees staat in dit geval NIET alleen voor dingen die je als zonde ervaart; het vlees staat ook voor: de verleiding om van alles weer een wetje te maken waardoor je zelfstandig opklimt op de "christelijke ladder van reinheid". Dat zien we toch dagelijks gebeuren? De meeste veroordeling komt neer op de mensen die het minste bakken van de ethische codes die WIJ gemeenschappenlijk hanteren... Het schaamrood zou ons op de kaken moeten vliegen:
Al degenen, die een schoon gelaat willen tonen naar het vlees, die noodzaken u besneden te worden, alleenlijk opdat zij vanwege het kruis van Christus niet zouden vervolgd worden. Want ook zij zelven, die besneden worden, houden de wet niet(...); maar zij willen, dat gij besneden wordt, opdat zij in uw vlees roemen zouden. Maar het zij verre van mij, dat ik zou roemen, anders dan in het kruis van onzen Heere Jezus Christus; door Welken de wereld mij gekruisigd is, en ik der wereld.
Wég met die millimeter wetjes, ze zijn niet alleen een vloek voor buitenstaanders, ze zijn ook nog eens een vloek voor ons zelf aangezien ze zo dwingend aanwezig zijn dat ze de Geest geen kans geven om in volle overvoeld over ons heen te komen. En dát is pas reinheid...