herkenning van familie in de hemel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 jan 2004 13:00

Aragorn schreef:
Verder zijn we straks allemaal broers en zussen van elkaar, want we hebben allemaal 1 Vader.

Maar geen broers en zussen die elkaar niet kennen of die heel anders zijn dan hun aardse identiteit was. In principe is het gewoon een volmaakte voortzetting van de gemeenschap der heiligen hier op aarde, die m.i. in de hemel niet ineens afgeschaft wordt om vervolgens met z'n allen individueel God te loven. Er zijn dan volmaakte mensen, maar niet principieel anders dan ze op aarde waren (uitgenomen de zonde), en ik geloof niet dat je dan veranderd in een soort van 'blanco' mens en dat je allemaal hetzelfde bent (anders had God net zo goed 1 mens kunnen maken).

Ik laat me verassen. Het wordt igg mooier dan dat ik er ooit over heb gedroomt.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

tomkoers

Berichtdoor tomkoers » 02 jan 2004 21:55

hijwel schreef:
Aragorn schreef:
Verder zijn we straks allemaal broers en zussen van elkaar, want we hebben allemaal 1 Vader.

Maar geen broers en zussen die elkaar niet kennen of die heel anders zijn dan hun aardse identiteit was. In principe is het gewoon een volmaakte voortzetting van de gemeenschap der heiligen hier op aarde, die m.i. in de hemel niet ineens afgeschaft wordt om vervolgens met z'n allen individueel God te loven. Er zijn dan volmaakte mensen, maar niet principieel anders dan ze op aarde waren (uitgenomen de zonde), en ik geloof niet dat je dan veranderd in een soort van 'blanco' mens en dat je allemaal hetzelfde bent (anders had God net zo goed 1 mens kunnen maken).

Ik laat me verassen. Het wordt igg mooier dan dat ik er ooit over heb gedroomt.

Nou verassen? bedoel je misschien verrassen? :mrgreen:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 jan 2004 00:48

tomkoers schreef:Nou verassen? bedoel je misschien verrassen? :mrgreen:

Ach ja neem me niet kwalijk :mrgreen:
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 03 jan 2004 12:23

Ik hoop het enerzijds wel, het lijkt me wel boeiend. Anderzijds, worden al je herinneringen aan deze aarde niet door God uitgewist? Hij wist ook je tranen af. Zoals al gezegd is: we zijn dan allemaal broers en zussen. Misschien krijg je dan bij ieder mens in de hemel precies hetzelfde warme gevoel als je nu bij je geliefden voelt. Maakt het je ook niet meer zo uit.

Praktisch gezien: hoe moet ik mn overleden geliefden zien te vinden in de schare die niemand tellen kan.

Ik zou trouwens best Jozef de hand willen schudden, gewoon voor het idee/ :)
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 04 jan 2004 19:08

Ik geloof niet in herkenning in de hemel, en waarom??

ik denk namelijk niet dat je hele geheugen uitgewist wordt, zoals sommigen zeggen/denken. ik denk dat ik (nou ja de mens in zn algemeenheid) nog weet of misschien beter gezegd dan goed weet wat ik in mijn leven allemaal fout heb gedaan, dus mijn zonden, ik denk aleen dat je er dan zo van bewust bent en daar de genade van God en Jezus zo aanwezig is dat de wil om te zondigen er niet meer is!! (en dat lijkt me heerlijk...) Ook zul je dan als je voor Gods troon staat, horen wat je goed hebt gedaan!! ik denk mede daarvoor en de zonden dat het nodig is om te weten hoe JEZELF op aarde geleefd hebt.

Maar dat wil niet zeggen dat je dat van je medemens op aarde hoeft te weten.... Ik denk ook dat het wel verdriet oplevert als je echt gaat zoeken naar de genen die je hebt liefgehad en dat kunnen mensen zijn die Jezus niet liefhadden/hebben. dat zou verdriet en pijn opleveren te beseffen dat zij in de hel voortleven. en verdriet en pijn zijn dingen die in de hemel niet thuishoren.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 08 jan 2004 14:35

Of je je familie herkent weet ik niet, maar ik denk dat je er een heleboel nieuwe vriendjes en vriendinnetjes bij zult krijgen :mrgreen:

rosekapje schreef:ik denk dat ik (nou ja de mens in zn algemeenheid) nog weet of misschien beter gezegd dan goed weet wat ik in mijn leven allemaal fout heb gedaan, dus mijn zonden, ik denk aleen dat je er dan zo van bewust bent en daar de genade van God en Jezus zo aanwezig is dat de wil om te zondigen er niet meer is!! (en dat lijkt me heerlijk...) Ook zul je dan als je voor Gods troon staat, horen wat je goed hebt gedaan!! ik denk mede daarvoor en de zonden dat het nodig is om te weten hoe JEZELF op aarde geleefd hebt.

Ik denk het niet. Is het bedenken van zonde niet in zekere zin de zonde zelf? en is de herinnering aan de zonde niet een pijn, die je na dit leven niet meer hebt? Ik denk niet dat je vergelijkingsmateriaal (dit aardse leven) nodig hebt, om het hemelse leven te kunnen waarderen.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Vin

Berichtdoor Vin » 08 jan 2004 14:46

Gershwin schreef:Ik denk het niet. Is het bedenken van zonde niet in zekere zin de zonde zelf? en is de herinnering aan de zonde niet een pijn, die je na dit leven niet meer hebt? Ik denk niet dat je vergelijkingsmateriaal (dit aardse leven) nodig hebt, om het hemelse leven te kunnen waarderen.
Nou dat weet ik niet. Als ik nu terugdenk aan de fouten die ik gemaakt heb doen ze ook geen pijn meer. Ik heb ze verwerkt. God heeft ze vergeven, en ik heb mezelf vergeven. Ik ga verder. Dat is straks nog veel sterker zo. Ik denk niet dat ons geheugen gewist word ofzo, ben ik dan weer blank? Leuk is dat. Ik denk dat we alles weten, maar geen pijn meer voelen.

En als je eeuwig de tijd hebt dan heb je zat tijd om iedereen tegen te komen :) Maar je houd van iedereen dan :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 jan 2004 20:22

Ja, het lijkt mij ook logisch dat je je nog dingen van de aarde herinnert, alleen in een ander licht. Anders zou je niet eens meer weten dat je zondaar geweest bent en dat je daarna gereinigd ben, terwijl dat toch is waar je in de hemel juist blij om bent.

Terug naar “Archief”