Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Zijn er echt mensen die geloven dat de rassenverschillen een 'straf' van God zijn? Impliceert een dergelijke gedachte dan niet ook, dat de donkere mensen die zouden afstammen van Cham, dus eigenlijk minderwaardig zijn ten opzichte van de afstammelingen van de andere zonen van Noach?
Terwijl ik dit schrijf krijg ik al een misselijk gevoel. Maar dat onpasselijke gevoel riep die reactie wel op. Nu zal het toch niet zo zijn, dat er echt mensen zijn die denken dat onze prachtige kleurrijke medemens is 'onstaan' als gevolg van een 'straf' van God?
ik kan goed met ze omgaan, maar een kleurling zal niet snel een vriend/vriending van mij worden.
Gerdien B. schreef:Dan ben ik eigenlijk wel benieuwd waar hij voor waarschuwde!
Daar is wat aan voorafgegaan.Optimatus schreef:Wel, Galateia heeft er zelf een posting aan gewijd. Ik neem aan dat zij hierover wenst te spreken en ik zie geen enkele reden om haar dit gesprek te onthouden.
Wat precies?Optimaticus schreef:Ik heb ze goed gelezen en met Galateia maak ik mij toch enige zorgen over hetgeen je geschreven hebt.
Is dat anders dan hetgeen ik voor ogen heb? Zo ja,Vriendschappen met mensen uit andere landen en culturen, kleuren en religies maken mijn leven zoveel rijker en geven me ook nog de mogelijkheid mijn liefde voor het leren vreemde talen te beantwoorden.
Dat heeft niet zozeer te maken met al of niet kleurling, maar met de hele persoonlijkheid.Yael schreef:Waarom dat dan?Rolf schreef:ik kan goed met ze omgaan, maar een kleurling zal niet snel een vriend/vriending van mij worden.
In de kanttekeningen staat dat het ook geldt voor zijn nakomelingen. In de wet wordt gesproken over de vierdeYael schreef:Geld die vloek dan ook de nakomelingen van Cham? Of alleen hem persoonlijk? En is het werkelijk zo dat donkere mensen afstammen van Cham? Ah en hoe zit het dan met een kind uit een gemengt huwelijk.
Galateia schreef:Rolf, je gaf zelf aan om eventueel een topic te openen, waneer ik er dieper op wenste in te gaan. En ik ga me natuurlijk niet laten zeggen wat ik dan wel of niet in de opening van dat topic zet... als we die discussie dan gaan voeren op dit forum, dan wel helemaal. Niet een stukje ervan!
Dat je me hebt gewaarschuwd om de genesis-tekst te noemen, dat klopt. Maar dat is precies waarom we de discussie zijn aangegaan, dan ga ik die er niet buiten laten. En zoals jij die tekst in verband brengt met rassenverschillen... of zoals je suggereert dat daar een verband tussen bestaat...
Kun je een citaat geven van dat schokkende? Ik denk nl. dat het op een misverstand berust.Galateia schreef:DAT is waar het mij om te doen is. Dat daar nog wat schokkende uitspraken over onze gekleurde medemens op volgden, heeft mij nog meer doen schrikken.
Maar ik wacht op je uitleg.
Ik hoop dat je eens zult begrijpen dat, al doe ik het soms op eenGalateia schreef:Nou, Rolf, dat waar je me in een pb voor gewaarschuwd hebt, is hier tot op dit punt (gelukkig) nog niet gebeurd
LauraC schreef:Rolf schreef: Laten we alstublieft zo goed mogelijk met
kleurlingen omgaan.
Wat?!?
Rolf schreef:Optimaticus schreef:...
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten