Reiki

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

star
Verkenner
Verkenner

Reiki

Berichtdoor star » 29 dec 2003 12:11

Ik ben voor school bezig aan een onderzoek over Reiki..

Zelf ben ik van mening dat het behoorlijk occult is. Samen met een klasgenoot bracht ik een bezoekje aan 3 reiki-genezers.
Het klonk allemaal heel mooi.... maar klopt het ook?
zij waren alledrie christelijk en geloofden dat ze hun genezende gaven van Jezus kregen...?!?

wat is jullie mening hierover? occult of toch niet? :?:

groetjes,

:)
he leukerd, ga je mee lachen!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 29 dec 2003 12:13

Wat is reiki?

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 29 dec 2003 12:59

ik las ergens een paar oude Eva's (christelijk vrouwenblad) Daarin werd hier heel wat over besproken, zou daar maar eens gaan kijken. De meningen waren nogal verdeeld geloof ik. Zijn denk ik Eva's van ongeveer een jaar geleden
Ken uzelf.

Mijn web-log!

joris

Berichtdoor joris » 29 dec 2003 13:10

Reiki is een methode om het zelf genezende vermogen van de mens te activeren.
Reiki is een Japans woord dat als "universele levensenergie" vertaald kan worden.
Met het woord Reiki bedoelen we meestal de uit Japan afkomstige "Usui-methode van natuurlijk genezen".
Genezen door energie-overbrenging is zo oud als de mensheid.
Het systeem van Reiki werd rond de vorige eeuwwisseling her-ontdekt door de Japanse Dr. Mikao Usui.
http://www.reikicentrum.nl

ik zou daar niets mee te makenwillen hebben.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 29 dec 2003 13:29

Reiki(japans; rei=kosmisch, qi= levensenergie)

de schrifttekens voor 'Rei' en 'Qi' hebben samen de betekenis van 'universele transcendentee geest of levenskracht'. Ziekte word gezien als een verstoring in de vibraties van het 'etherische lichaam',
Reiki heeft daarom een 'energetische' methode waarbij (geestes-)kracht wordt overtgebracht. Deze handelingen worden 'afstemmingen' of 'inwijdingen' genoemd: verruimen van het bewustzijn tot een hoog vibratie-niveau, door een snelle' kwantum-sprong'.

bijbelse duiding en weerlegging

in feite hebben we hiet te maken met een spiritistische manifestatie, waarbij iemand geleerd word zich open te stellen voor de (gevallen) geestelijke wereld en zodoende een medium voor boze geesten wordt.
Hiermee stemt men af op occulte machten, waardoor men paranormale gaven ontvangt en gebonden wordt aan de boze geesten.

bron: occult zakwoordenboek , het occulte tegen t'licht
door drs.R.H. Matken
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 29 dec 2003 14:47

Als er krachten gebruikt worden zijn die of van God, of van de satan.
Wit of zwart.
Goed of kwaad.

Zodra er een absolute scheiding gemaakt wordt tussen het etherisch en fysiek lichaam, gaat het mi mis; want dan beland je altijd bij het holisme, vierde dimensie etc.

Groetjes
Windekind
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 29 dec 2003 19:11

Ik geloof ook dat reikie occult is, niks voor mij..............

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 29 dec 2003 19:22

Ook op Plexat (een evangelisch forum) is reiki al aan de orde geweest.
Zie hier de link:

http://www.plexat-forum.nl/phpbb/viewtopic.php?t=1721

plurk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor plurk » 30 dec 2003 20:00

Ik heb een collega op de werkvloer die zich
bezig houdt met Reiki, hier ook aan doet
en het ook op andere collega's uitvoert.
Wanneer je pijn hebt bij je schouder of waar
dan ook laat zij haar Reiki-..?.. erop los.
Het lijkt onschuldig en soms denk ik dat ze
gewoon maar wat doet. Ook vraag ik me af
of het wel echt helpt. Ze legt haar handen
over elkaar en laat ze iets boven de plek
'zweven'. Ze praat gewoon als ze dit doet, dus
daarom vraag ik me wel af of het echt uitwerking
heeft. Want het zal vast wel wat concentratie
vergen, lijkt me. De plek wordt dan warm en de
pijn verdwijnt. Ikzelf hou me er liever maar verre
van, 't lijkt me niet zuiver. En ook zeker gevaarlijk,
wanneer je je ervoor interesseert en je je erin gaat
verdiepen.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 01 jan 2004 17:08

Dat is toch zweverig en maf?? :?

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 01 jan 2004 17:24

Mijn vader was actief met Reiki en Acupuncutuur enz enz Hij was nochthans een zeer Christelijk (katholiek) man die zijn geloof nooit verloochent heeft!!!!!!!!
Afbeelding

star
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor star » 02 jan 2004 17:34

Bedankt voor jullie meningen.
Ondertussen heb ik voor die prsentatie het een en het ander gevonden over Reiki en geloof:

een van de hoofdvragen is: waar komt die krachtige energie vandaan?
in de bijbel is er, naast de natuurlijke werkelijkheid, sprake van een bovennatuurlijke of geestelijke werkelijkheid van waaruit bovennatuurlijke krachten hun invloed uitoefenen op de zchtbare wereld. de goede krachten van god de slechte van Satan.

In het Reikihandboek staat: "Reiki is niet te verklaren vanuit natuurwetenschappen, ook voldoen behandelingen niet aan de 'normale' criterea, om Reiki te begrijpen heb je een wereldbeeld nodig met daarin wetenschappelijk vastgetelde feiten. Maar er moet ook een plaats ingeruimd zijn voor het, in de micro en macrokosmos, reeel bestaan van de vele onbekende verschijnselen, waarvan we alleen via de esoterische kennis (=voor ingewijden) op de hoogte kunne zijn"

hieruit blijkt dat Reiki geen specifieke religieuze context heeft.
Maar christelijk is het absoluut niet!

Nog een citaat uit het Reiki-handboek:
"gebed: met een handgebaar buig ik tegelijkkertijd mijn hoofd en draag daarmee de verantwoordelijkheid voor het groeiproces over aan God, christus, Boedha of hoe je het ook wilt noemen"

"Alle levende wezens dragen het zelde goddelijke aspect in zich, door welke ze pas tot leen komen. iedereen is derhalve in zekere zin god, omdat zijn innerlijkste kern goddelijk is"

Hoe kan een christelijk iemand zich nu ooit laten behandelen of toegeven aan praktijken waarbij overduidelijk staat dat we in zekere zin god zijn???

toch zijn er mensen die Reiki als een goddelijke gave van genezing zien. daar zijn wel wat bezwaren tegen aan te tekenen:

1. de gave waarover de Bijbel spreekt word niet afgeteend als een onpersoonlijke kracht. het is de Heilige Geest die aan het werk is
2 de gave waarover de Bijbel spreekt word niet aan mensen beschikbaar gested, maar gaat direct uit van de werking van de Heilige geest. het word niet in bezit gegeven, maar werkt direct, onafhankelijk van mensen (gelijk hij wil) en al dan niet via mensen.
3. Gods kracht word niet zomaar aan iedereen gegeven, maar is in bijzonder bestemd voor de gemeente in haar geheel. bovendien zijn de gaven zeer verschillend en werken ze aanvullend op elkaar (de een wijsheid, de ander genezing)
4. reiki genezers genezen neit allemaal gratis, de prijslijst is behoorlijk
5. de werking is niet als doel op zichzelf, maar altijd binnen de context van de verkondiging van het evangelie
5. de kracht waarover de Bijbel spreekt is geen kracht waarnaar je met behulp van verschillende inwijdingen moet opklimmen. de gaven van de Heilige geest zijn genade gaven, niet omdat wij het verdienen.

de Reiki genezers hoeden er een heel andere mening op na:

1. daar gaat het om een onpersoonlijke kracht, die men door inwijdingen moet verwerven
2. daar kan men, wanneer men de kanalen voor deze kracht heeft opengesteld, vrijelijk over deze krachten beschikken
3 daar word de mens zelf als goddelijk beschouwd, of op zijn minst als zijnde opgenomen in een goddelijke stroom
4 daar word de kracht los gezien van enige godsdienst of religie en is de kracht een doel op zichzelf
daar word een theoretisch kader aanehangen dat is gebaseerd op religieuze filosofieen die geen weet hebben vanhet verlossingswerk van christus of van de genade die hij ons geeft.

als Reiki echt een bijbelse gave zou zijn, hoe zijn dan de bovenstaande verschillen te verklaren??

tot zover maar even...
hoop dat het duidelijk is, heb verschillende boeken/schrijvers geciteerd..

(sorry voor de typefouten)
he leukerd, ga je mee lachen!

Terug naar “Archief”