Werken in de zorg... (2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 apr 2008 22:44

Ik geef altijd aan aan collega's die bij mij komen mopperen en schelden op andere collega's dat ze dan bij diegene zelf moeten zijn. Wat moet ik ermee?
Bij een stagiaire vind ik het iets heel anders, die moet zoiets nog leren, maar we zijn toch allemaal volwassen en kunnen toch naar een persoon zelf toestappen?
Ze zullen achter mijn rug om ook vast wel kletsen, maar het scheelt me niks, ze moeten het mij maar komen vertellen. En dan ook nog eens niet dat ik iets fout doe, maar erover in gesprek gaan, waarom ik zoiets op die manier doe.

Dat is ook zoiets. Ik werk in een team waarin een paar mensen werken die vinden dat hun manier van werken DE manier is. En die moet iedereen maar opvolgen. Dus krijgen ik en een andere collega die nieuw in het team zijn, continu 'opbouwende' feedback over handelingen. Ik ben nu dus heel hard bezig om mijn manier van werken goed onder woorden te brengen, zodat ik aan kan geven waarom ik bepaalde dingen zo doe. Sowieso vind ik dat je dat altijd moet weten, en altijd je handelingen moet kunnen onderbouwen. Maar ik ga echt niet werken zoals zij, dat is nou eenmaal mijn manier niet.
Of de behandelcoordinator moet zeggen tegen ons allemaal dat hij persé wil dat wij op een bepaalde manier op een bepaalde jongere reageren. Als hij dat niet doet, dan weet ik echt wel dat ik professioneel genoeg ben, en echt mijn eigen boontjes wel kan doppen en echt geen dingen doe die niet kunnen.
grrrr, van die betweters...irritant. Gelukkig weten ze ondertussen wel dat ik het vervelend vind, en ben benieuwd hoe ze het er verder over gaan hebben :)

Leuk werk, de zorg :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 apr 2008 22:58

Het is vooral dat ik ze op zaken aanspreek (na ruim 10 jaar werk ervaring op deze groep begrijpen ze er nog bar weinig van autisme en al helemaal wat nu werken via afspraken is. Wel betweterig doen of ze alles weten :S ) doen ze het wel, maar ze lopen daarna weg en komen niet meer bij mij terug. Ze doen het dan ook onder protest van: anderen doen dat ook. Ik heb een hekel aan dat argument: ook al doet het halve team het anders: jij draagt de verantwoording voor dat je volgens gemaakte afspraken werkt.

Nu was er 1 ook nog naar mijn collega EVB'er gegaan om daarover te klagen en die zei enkel: Gerdien heeft gelijk.
Die collega meld dat wel bij mij maar dan niet naar mij toe komen dat ze het er eigenlijk niet mee eens was maar dan naar een ander gaan. Daarbij had ze ook kunnen zeggen: sorry die afspraak is mij ontgaan.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

kipje18
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kipje18 » 12 apr 2008 08:43

mw schreef:
kipje18 schreef:Zo ik heb vannacht een nachtdienst gedraaid en het was echt niet leuk meer.
We hebben 8 uur gelopen vannacht. :cry:
Een beetje druk in de nachtdienst vind ik niet erg, maar zo was het niet leuk!!

Ik ben om kwart voor 11 begonnen. En mocht gelijk nog iemand naar ok brengen. half 12 de 2e naar ok brengen. Om 1 uur de eerste van ok halen. Om 2 uur de 2e.
Tussendoor was er nog een spoedje aangekondigd, die is van de SEH gelijk door gegaan naar ok. En die kon ik om 3 uur op halen.
Ik denk dat ik welgeteld 40 bellen heb gehad vannacht.
En vanmorgen had ik om 6:45 1 opname, en om 7 uur 2 opname's.

En op de andere gang zat mijn collega ook alleen, en die had ook zoveel bellen.

Het meest frustrerende was eigenlijk nog wel, de nacht daarvoor hebben ze met 5 personen in de nachtdienst gezeten. Waarvan 2 diplo's 2 leerlingen en 1 iemand om in te werken, vanuit het flexburo.
En nu waren we maar met z'n 2en. Kunnen ze dat nu niet anders doen?? Ik heb wel aangegeven, dat er vannacht wel iemand bij moet. Hopen dat het lukt, maar ik ben er bang voor](*,)

Maar door al dat lopen nu wel heerlijk geslapen, als een blok!!

hoe heb je dat gefikst? :shock: Sjoh, wat zul jij blij geweest zijn toen jij in je bed lag.
En erg achterlijk dat ze eerst met 5 zijn en dan de volgende nacht met z'n 2en. Op hoeveel patiënten staan jullie dan?
en wat voor opnames waren het? Van de moeilijke? en van die opnames waartegen je kan zeggen: geef de telefoonnummers van de contactpersonen en probeer nog wat te slapen. Straks zien we wel verder

Eigenlijk verstand op nul, en doorgaan. Het was te druk om te gaan stressen. Wij staan op 40 patiënten. EIgenlijk 37 want er kwamen 3 vroege opname's.
Als patiënten slapen is het geen probleem, maar als ze wakker zijn en continue bellen, en niet lekker worden. Wordt het al meer problematisch.

Het was een foutje geweest om 5 mensen in de nachtdienst te doen. En eigenlijk mogen we de stagiares niet mee tellen. (zeggen ze nu) Maar ondertussen wordt dat wel gedaan.

Het waren geen grote ok's die terug kwamen, maar je moet daar toch je controle's bij doen. Want 's nachts blijven ze niet zo heel lang op de verkoever. Nu heb ik niet de zo heel vaak controle's gedaan, je gunt deze mensen ook hun nachtrust. Maar ja, ik wil toch wel weten of de wond niet heftig na bloed. Heb ik al een x gehad in m'n nachtdienst. niet zo heel fijn. haha.
Afbeelding
Buellrider en kipje18 verloofd op 15-09-2006

kipje18
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kipje18 » 12 apr 2008 08:49

vpk schreef:En, ging het vannacht beter kipje?

2e nacht ging echt super lekker, we hadden iemand extra erbij. Het was een verzorgende van het uitzendbureau. Dat was echt heerlijk. Die kon allerlei extra klusjes doen. En ook lopen naar bellen. We hadden namelijk nog een mw die ingekachelt was. Dus wij waren daar bezig en zij kon naar de bellen lopen. Heerlijk....
Afbeelding

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 12 apr 2008 12:42

Dat is dan idd wel handig een extra pers. Ik had dat met mijn allereerste nachtdienst ook, werd ik ingewerkt door een collega.
Gelukkig hadden we ook een extra erbij want we hadden 3 valpartijen :?

Nu ben ik net de nacht uit (gisterochtend) en ik heb 3 heerlijke rustige nachtjes gehad. :)

Ik had de dagcollega van de andere afdeling geholpen met een bewoner helpen met wassen, aankleden, verschonen etc. Die mw. kan niet meer lopen en staan, wordt wel met de actieve lift geholpen omdat ze nog wel enigzins een stafunctie heeft.
Ik plaagde haar een beetje en ik vroeg aan haar: "Kent u mij nog??" (ik ben in januari overgeplaatst naar afdeling na anderhalf jaar op somatiek te hebben gewerkt).
Ze deed haar ogen open en riep: "Annemiekeeeeee!!!!" Wauw! Dat vond ik zoooo leuk!!! Ze mag dan wel 93 zijn maar echt bij de tijd! Heerlijk!! :mrgreen:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 apr 2008 16:49

Ik mag morgen weer de wijk in na een 10 maanden! :-({|=

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 apr 2008 16:53

Gaaf!! succes!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 12 apr 2008 18:30

@Evelien: Hoe bevalt je baan tot nu toe ?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 apr 2008 08:51

liefie schreef:oke ik snap hem. maar ik heb dat zelf nog nooit in een thuiszorgorganisatie gehoord eigenlijk.

Als jij 3 uur in een huis moet schoonmaken bij een client die aan eenstuk door rookt, dan gaat je gezondheid daar totaal niet op vooruit en is het werken totaal niet plezierig. Vooral in van die aanleunwoningen waar alles gelijkvloers is (geen boven verdieping). En als ze dan ook niet luchten dan is het helemaal niet te houden! En mag je daar gerust wat van zeggen!

Het werk bevalt me wel (leuke clienten) maar de organisatie is FLUT!

kipje18
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kipje18 » 13 apr 2008 18:54

@ kwebbel: wat gaaf om te zien dat mensen je dan nog kennen!! Dat zijn de leuke dingen van het vak he?? Heb je het toch goed gedaan!!
Afbeelding

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 13 apr 2008 19:04

Een mooi vak de zorg. maar toch echt niks voor mij! Maar respect voor jullie hoor!! 8)
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 13 apr 2008 19:26

kipje18 schreef:@ kwebbel: wat gaaf om te zien dat mensen je dan nog kennen!! Dat zijn de leuke dingen van het vak he?? Heb je het toch goed gedaan!!
jep :mrgreen: ik vertelde dat ik net 21 was geworden en dat ik toen over 3 weken ging trouwen. Ze deed haar ogen open, keek me aan en legde haar vinger op haar voorhoofd. Dat was zoooo grappig om te zien :mrgreen:
ik liet haar ook mijn crocs zien, ze zei: "Wat heb jij nou weer voor rare schoen??"
Ze vond het gewoon grappig om te voelen! :D Ze is heel stijfjes, kan haast niet meer zien, (oogziekte), amper staan en niet meer lopen. Met haar heb ik gewoon een speciale band, echt gaaf :mrgreen:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 apr 2008 19:36

kipje18 schreef:@ kwebbel: wat gaaf om te zien dat mensen je dan nog kennen!! Dat zijn de leuke dingen van het vak he?? Heb je het toch goed gedaan!!

Dat is inderdaad waar en niet te vergeten als de familie tegen iedereen als ze je een tijdje niet hebben gezien: we missen haar, gaat eht goed met haar. Ze is zo lief voor de mannen.

Dank je Jans ;)

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 13 apr 2008 19:45

Gerdien B. schreef:

Dat is inderdaad waar en niet te vergeten als de familie tegen iedereen als ze je een tijdje niet hebben gezien: we missen haar, gaat eht goed met haar. Ze is zo lief voor de mannen.

Dank je Jans ;)
jaa inderdaad! Als familie dan opzoekt zeggen ze: "hee wat leuk dat ik je zie!"
Maar het is niet alleen het vrouwtje hoor, wel meer ouderen zeggen dan: "Wat heb ik jou lang niet gezien!" en "Ik zat net aan je te denken. Ik wou dat je terugkwam." (daar doe je het voor, echt waar!! :mrgreen: )
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 13 apr 2008 21:33

Evelien schreef:
liefie schreef:oke ik snap hem. maar ik heb dat zelf nog nooit in een thuiszorgorganisatie gehoord eigenlijk.

Als jij 3 uur in een huis moet schoonmaken bij een client die aan eenstuk door rookt, dan gaat je gezondheid daar totaal niet op vooruit en is het werken totaal niet plezierig. Vooral in van die aanleunwoningen waar alles gelijkvloers is (geen boven verdieping). En als ze dan ook niet luchten dan is het helemaal niet te houden! En mag je daar gerust wat van zeggen!

Het werk bevalt me wel (leuke clienten) maar de organisatie is FLUT!

Ondertussen heb ik bij de klant gewerkt en bij binnenkomst meteen voorzichtig gezegd dat ik zo'n last heb van de sigarettenrook en meteen zei ze ik begrijp je en ze ging als ik beneden bezig was boven roken en andersom. Dus aardige klanten zijn er zeker die rekening met je willen houden. Bedankt voor alle tips trouwens!

Terug naar “Archief”