Situatie in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mar 2008 14:04

CaptainCaveman schreef:
Aragorn schreef:@goshen: ik heb jou niet ten onrechte uitgemaakt voor hypocriet en ik ben benieuwd wat er zo hypocriet aan bovenstaande reactie van mij is.
Hij doelde hoogstwaarschijnlijk op mijn reactie. :)

Oh, ik wist al niet eens meer of ik het gedaan had, maar als ik het gedaan heb was het natuurlijk sowieso niet ten onrechte. 8)

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 11 mar 2008 14:06

goshen schreef:Nog even ter vergelijking:

Afbeelding

Wanneer gaan we het hebben over de honderduizenden joden die zijn verdreven van hun grond in het Midden Oosten CaptainCaveman? Het is hypocrisie om alle negatieve aandacht op één land (eigenlijk één volk) te richten.

Het ging hier over de geschiedenis van de staat Israël. Bovenstaand overzicht lijkt me niet echt het vieren waard dus, zeker niet als je de media een beetje volgt.

Overigens neem ik in deze geen mening aan, omdat de kwestie mijns inziens min of meer té ingewikkeld is om partij te kiezen.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 11 mar 2008 14:07

Aragorn schreef:
CaptainCaveman schreef:
Aragorn schreef:@goshen: ik heb jou niet ten onrechte uitgemaakt voor hypocriet en ik ben benieuwd wat er zo hypocriet aan bovenstaande reactie van mij is.
Hij doelde hoogstwaarschijnlijk op mijn reactie. :)

Oh, ik wist al niet eens meer of ik het gedaan had, maar als ik het gedaan heb was het natuurlijk sowieso niet ten onrechte. 8)

:mrgreen: 8)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 11 mar 2008 18:27

Optimatus schreef:
goshen schreef:
Optimatus schreef:Waarom zou ik in vredesnaam in Nederland moeten vieren dat er ergens in het Midden-Oosten een staat 60 jaar bestaat?
Ja dat is net zo'n opmerking als dat je zegt: waarom zou ik Koninginnedag vieren, ze is toch geen familie? :clown:

Koninginnedag is een NEDERLANDS feest en ik ben als NEDERLANDER tamelijk pro-monarchie. Daarom vier ik Koninginnedag.

Israel is voor mij een land als alle anderen met alle rechten en plichten die bij soevereine staten horen. Persoonlijk heb ik veel meer binding met landen als Oostenrijk, Duitsland, Rwanda en Italië, maar ik vier niet de Tag der Deutschen Einheit, ik gedenk ook niet de ondertekening van het Staatsvertrag, ik steek geen Rwandese vlag uit bij de Jour de l'Indépendance en ik woon ook geen parades bij op de Giorno Nazionale.

Dus daarom vier ik ook geen 60 jaar Israel.

Er is toch geen mens die jouw dwingt 60 jaar Israel te vieren. :wink:
Net zo goed als ieder voor zichzelf mag uitmaken als hij/zij dat wel doet. (Enne persoonlijk lijkt mij de beste plek om dat te doen Israel zelf, in Nederland zou ik er ook geen behoefte aan hebben).

CaptainCaveman
Het ging hier over de geschiedenis van de staat Israël. Bovenstaand overzicht lijkt me niet echt het vieren waard dus, zeker niet als je de media een beetje volgt.

Ik zou niet weten waarom Israel haar 60 jarig bestaan niet mag vieren. Alleen vanwege een stel kaartjes die je geplakt hebt. Net wat je later zelf zegt de situatie is te ingewikkeld om gelijk maar het bestaansrecht van Israel in twijfel te trekken op basis van de kaartjes.

Overigens neem ik in deze geen mening aan, omdat de kwestie mijns inziens min of meer té ingewikkeld is om partij te kiezen.

Ik denk dat er niets mis mee is kleur te bekennen ipv zogenaamd neutraal te zijn. (Daar heb ik namelijk weer weinig mee). Partij kiezen hoeft niet per definitie te betekenen dat je de andere kant uit het oog verliest al kan dat wel zo lijken.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 31 mar 2008 11:38

Volgens de BBC is de Israelische soldaat Gilad Shalit nog in leven en wordt hij gevangen gehouden door Hamas.
Afbeelding
bron: http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7321977.stm

rafaell

Berichtdoor rafaell » 31 mar 2008 14:55

Tja Israel houdt toch ook leden van Hamas gevangen? Zo vreemd vind ik het niet dat Hamas iemand van het leger van de bezettende macht gevangen neemt.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 31 mar 2008 15:27

rafaell schreef:Tja Israel houdt toch ook leden van Hamas gevangen? Zo vreemd vind ik het niet dat Hamas iemand van het leger van de bezettende macht gevangen neemt.
Lees eerst eens wat er in de Geneefse conventies staat: http://en.wikipedia.org/wiki/Third_Geneva_Convention (het engelse stuk omdat dat het meest uitgebreid is). De terroristen van Hamas treden dit verdrag met voeten. Dat kun je van Israel niet zeggen, anders had het vast uitgebreid in de kranten gestaan denk je niet?
Helaas voor jou valt Hamas op dit punt niet te vergelijken met Israel (die uit alle macht herbezetting van hun land proberen te voorkomen).

Toevoeging: had er eigenlijk niet op in hoeven gaan omdat Hamas gijzelaars houdt en Israël POW's.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 mar 2008 16:35

Houdt Israel zich aan die conventies?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 31 mar 2008 17:37

Optimatus schreef:Houdt Israel zich aan die conventies?

als je de volgende keer gelijk er bij zet en dat en dat dan, dan weten we gelijk wat je er mee wil zeggen :wink:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 31 mar 2008 18:05

Ik heb verhalen gehoord over Palestijnen die zich express lieten oppakken omdat ze in een Israelische gevangenis eten en scholing krijgen.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 31 mar 2008 22:36

Wat hebben de Geneefse Conventies met Hamas te maken? Natuurlijk houden ze er zich niet aan - dat deed het verzet in WOII ook niet - want de Geneefse Conventies handelen over statelijke actoren en hun georganiseerde legers. Hamas is geen statelijke actor. De GC gaan dus helemaal niet over verzet van de bevolking - middels een organisatie - tegen een bezettingsmacht. Logisch ook, dit soort conflicten was bij de opstelling nog onbekend. POW en gijzelaar is maar het naampje dat je het beestje geeft.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 mar 2008 22:50

goshen schreef:
Ik heb verhalen gehoord over Palestijnen die zich express lieten oppakken omdat ze in een Israelische gevangenis eten en scholing krijgen.

Het lijkt Nederland wel... :mrgreen:

rafaell

Berichtdoor rafaell » 31 mar 2008 23:13

Als Israel de bezetting stopt kan men zelf onderwijs opzetten.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 mar 2008 23:16

Ik denk dat Hamas eerst Israel eens moet erkennen als soevereine staat en zich niet meer met terreur moet bezighouden.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 31 mar 2008 23:17

Ook dat. Terreur is echter wel een antwoord op bezetting.

Terug naar “Archief”