HSP Higly Sensitive Person, ik ben hoog sensitief.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 19 mar 2008 20:40

Ja maar eh, ho, de meeste ramptoeristen hebben helemaal geen leedvermaak, maar willen gewoon weten wat er gebeurd is.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 19 mar 2008 20:58

Dus dat is typisch HSP als je daar niet tegen kunt? Dan zijn er vast ontzettend veel HSP's.
Laten we gelijk de termen LSP (LaagSensitieve Persoon) en MSP (Medium Sensitieve Persoon) invoeren, dan kunnen we iedereen indelen. Dat is lekker makkelijk en overzichtelijk.
Laatst gewijzigd door Rufi op 19 mar 2008 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 19 mar 2008 21:47

Men schat in de algemene literatuur het aantal HSP-ers tov de totale bevolking op 25%.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 19 mar 2008 21:53

Als ik de kenmerkenlijst zo doorlees, dan ben ik dus HSP. Nou, so what? Zo kun je wel op iedereen een label plakken, maar met welk doel? Om mezelf beter te begrijpen? Ik snap mezelf toch, ik weet na 26 jaar heus wel hoe ik in elkaar zit.

Verder hebben mijn moeder en mijn man mijn gebruiksaanwijzing, dus het zit wel goed. :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 19 mar 2008 21:55

In al die puntjes herken ik me opzich ook wel. Soms denk ik ook wel eens dat ik een HSP-tje ben. Geen zin om me te laten testen, dan krijg je gelijk weer zo´n etiketje opgeplakt. Aan de andere kant kan het gewoon ook een deel van je karakter zijn en hoort het bij je en heeft het niks te maken met HSP. Of scheid ik nu HSP en karakter teveel?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 19 mar 2008 22:17

Vonkie schreef:In al die puntjes herken ik me opzich ook wel. Soms denk ik ook wel eens dat ik een HSP-tje ben. Geen zin om me te laten testen, dan krijg je gelijk weer zo´n etiketje opgeplakt. Aan de andere kant kan het gewoon ook een deel van je karakter zijn en hoort het bij je en heeft het niks te maken met HSP. Of scheid ik nu HSP en karakter teveel?

Misschien accepteer je gewoon jezelf en weet je heel goed wie je zelf bent. Nou, dan is er niks aan de hand, lijkt me...
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 19 mar 2008 22:38

Vonkie schreef:In al die puntjes herken ik me opzich ook wel. Soms denk ik ook wel eens dat ik een HSP-tje ben. Geen zin om me te laten testen, dan krijg je gelijk weer zo´n etiketje opgeplakt. Aan de andere kant kan het gewoon ook een deel van je karakter zijn en hoort het bij je en heeft het niks te maken met HSP. Of scheid ik nu HSP en karakter teveel?

HSP is gewoon bedacht door een Amerikaanse mevrouw. Het is niks. De ene mens is gevoeliger dan de andere dat is normaal en dat hoort inderdaad bij je karakter. Er valt dus helemaal niks te scheiden. Bovendien zal bijna iedereen zich in zo'n lijst met kenmerken herkennen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 19 mar 2008 22:49

Gershwin schreef:Ja maar eh, ho, de meeste ramptoeristen hebben helemaal geen leedvermaak, maar willen gewoon weten wat er gebeurd is.

Tja, ik ken dus - helaas - mensen die oprecht lijken te genieten van andermans ellende. Hele vervelende mensen zijn dat.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 20 mar 2008 01:27

MrSokkie schreef:
Gershwin schreef:Ja maar eh, ho, de meeste ramptoeristen hebben helemaal geen leedvermaak, maar willen gewoon weten wat er gebeurd is.

Tja, ik ken dus - helaas - mensen die oprecht lijken te genieten van andermans ellende. Hele vervelende mensen zijn dat.

Inderdaad.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 20 mar 2008 09:09

Maar dat zegt niets over de algemene ramptoerist.

Verder vind ook ik dat hele HSP-gebeuren maar een modeverschijnsel. Een heel aantal punten is op mij ook van toepassing en ik scoor ook hoog in testjes... Nou, daar hebben we wat aan. Het feit alleen al dat 25% van de totale bevolking volgens de officiële (!) literatuur HSP is, zegt me al genoeg.
Er zullen best mensen zijn die extreem overgevoelig zijn en die daardoor moeilijk of niet kunnen functioneren in de maatschappij. Die mensen zijn vast gebaat bij hulp, gesprekken met 'lotgenoten' (een vreselijk woord overigens) en bij allerhande lijstjes met kenmerken... Maar het is gewoon een hype om jezelf HSP te noemen, lijkt wel. (Daarmee zeg ik niet dat mensen hier geen HSP kunnen zijn, maar wel dat ik het allemaal nogal 'tricky' vind, nogal gemakkelijk ook.)

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 20 mar 2008 10:53

In het NRC stond in januari van dit jaar wel een leuk artikel hierover: http://www.skyloproductions.nl/anders/n ... rtikel.pdf

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 20 mar 2008 14:39

Galateia schreef:

Misschien accepteer je gewoon jezelf en weet je heel goed wie je zelf bent. Nou, dan is er niks aan de hand, lijkt me...

Na 19 jaartjes weet ik inmiddels wel ongeveer wie ik ben :wink: .

@Rufi: Inderdaad volgens mij herkent iedereen zich wel een beetje in die lijst. Er staan zoveel algemene dingen in.

liza
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor liza » 24 mar 2008 20:32

Ik denk als je er zo luchtig over kan praten dat je dan in elk geval geen hsper bent.
Natuurlijk worden sommige dingen wel overdreven, maar hsp bestaat echt en is niet altijd gemakkelijk als je bepaalde prikkels zoals geluid of emoties veel sterker binnen komen dan bij iemand die geen hsper is.
Je kunt ook gewoon gevoelig zijn, maar dat is toch wel wat anders.
Van het concert des levens
krijgt niemand een program.

Bezoek mijn weblog eens!!!!! http://lizaslife.web-log.nl

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 24 mar 2008 21:22

Ik krijg wel eens het idee dat 'men' op elke (kleine) 'afwijking' een label wil plakken. Zo wordt alles abnormaal gemaakt.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 25 mar 2008 11:06

liza schreef:Ik denk als je er zo luchtig over kan praten dat je dan in elk geval geen hsper bent.
Natuurlijk worden sommige dingen wel overdreven, maar hsp bestaat echt en is niet altijd gemakkelijk als je bepaalde prikkels zoals geluid of emoties veel sterker binnen komen dan bij iemand die geen hsper is.
Je kunt ook gewoon gevoelig zijn, maar dat is toch wel wat anders.

Ik zeg niet dat je van zulke dingen geen last kunt hebben. Maar misschien is het dan een beter idee daar hulp voor te zoeken om daarmee om te gaan, in plaats van zelf een diagnose te stellen. Vaak gaan zulke mensen ook nog in de slachtofferrol zitten. Er wordt maar in het wilde weg geroepen dat mensen HSP zijn, terwijl dat gewoon maar een term is die iemand heeft bedacht en die absoluut niet stoelt op enig wetenschappelijk onderzoek.
Met Flappie ben ik het ook eens: overal moet maar een etiket op tegenwoordig. Als je niet helemaal bent zoals de middenmoot, heb je meteen iets.

Terug naar “Archief”