Hebreeuws en Grieks

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Hebreeuws en Grieks

Berichtdoor jmpauw » 31 jan 2008 15:20

Op dit forum beroept men zich zo nu en dan op de grondtaal van de Bijbel.

Mag ik eens vragen: wie van jullie is een beetje bekend met of misschien juist goed thuis in het Hebreeuws en Grieks? Kun je ook vertellen hoe vaak per week (bijv.) je Hebreeuws en Grieks leest? En wanneer en waarom? En wat je eraan hebt?
Laatst gewijzigd door jmpauw op 31 jan 2008 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teken de petitie op http://www.axci.nl/eerwraak

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 31 jan 2008 19:33

Ach, goed, wat is goed. Ik studeer theologie dus ik heb meerdere keren per week colleges Grieks en Hebreeuws.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 feb 2008 09:30

jmpauw schreef:wie van jullie is een beetje bekend met of misschien juist goed thuis in het Hebreeuws en Grieks?

Ik heb kennis van zowel het Hebreeuws als het Grieks.
Mijn kennis is zo, dat ik bijbelgedeelten in gemakkelijke taal vaak het een en ander zelfstandig kan begrijpen, terwijl ik voor moeilijke gedeelten het woordenboek veel nodig heb.
Makkelijke gedeelten, daaronder versta ik: OT: de torah en de historische bijbelboeken, NT: Johannes, de brieven van Johannes. (Vooral die laatste is zo te lezen zonder woordenboek.)
Moeilijke gedeelten: OT: de poëzie en de profeten (vooral Jeremia kan er wat van!), NT: Hebreeën, verder moet ik voor Lukas en Handelingen ook wel e.e.a. bijspijkeren aan mijn woordenschat.

jmpauw schreef:Kun je ook vertellen hoe vaak per week (bijv.) je Hebreeuws en Grieks leest? En wanneer en waarom?

Dat varieert. Dat hangt namelijk ervan af hoeveel ik met de Bijbel bezig ben. Maar het is wel heel vaak. Bijna altijd als de Bijbel opengaat, sla ik de grondtalen er wel op na. Dat varieert dus van een paar keer per week, tot diverse keren per week.
Sowieso zodra ik een vraag krijg m.b.t. de tekst sla ik de grondtekst erbij open.
Kort geleden heb ik Psalm 110 uit mijn hoofd geleerd in het Hebreeuws, en momenteel ben ik met Psalm 1 bezig.

jmpauw schreef:En wat je eraan hebt?

Het is vooral het gevoel dat je de betrouwbare tekst voor je neus hebt. Het is de referentie, waarbij de vertaling niet meer in zit tussen jou en de echte tekst. Je weet dan wat er echt staat.
Het makkelijke is dat je dan ook niet hoeft te kiezen welke vertaling je nu weer moet kiezen.
Bij vertalen gaat er altijd informatie verloren. Je kunt niet alle aspecten van de grondtekst vertalen. Vertalen is altijd weer kiezen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Hebreeuws en Grieks

Berichtdoor jmpauw » 25 feb 2008 12:54

Dat zijn er uiteindelijk niet veel, zeg. Zijn er echt geen anderen die zich veel of een klein beetje met de grondtalen en de grondtekst van de Bijbel bezig houden?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 feb 2008 13:01

Ik vind het wel interessant, maar met twee jaar Grieks op de middelbare school kom je niet zo ver... Dus ik kijk mooi af wat anderen ervan zeggen ;) en ik controleer soms wel dingen in http://www.scripture4all.org, erg handig!

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 25 feb 2008 14:12

Dat is inderdaad een prachtige site. Ik heb ISA zelf op m'n PC geïnstalleerd, maar ga hem ook op mijn website zetten.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 25 feb 2008 16:43

Ik ken wel aardig Hebreeuws en in Grieks heb ik ooit eindexamen gedaan.

Lezen doe ik het te weinig, maar als ik me in een discussie meng over één of ander bijbels onderwerp kijk ik meestal wel of ik iets van de tekst kan maken.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 27 feb 2008 13:54

Helaas was ik te lui op de middelbare school en dus heb ik na de 4e Grieks laten vallen. Ik krijg het meestal nog net uitgesproken.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 feb 2008 18:30

Lalage schreef:Ik vind het wel interessant, maar met twee jaar Grieks op de middelbare school kom je niet zo ver...

TheKeimpe schreef:Helaas was ik te lui op de middelbare school en dus heb ik na de 4e Grieks laten vallen. Ik krijg het meestal nog net uitgesproken.

Ik heb helemaal nooit Grieks gehad op school. Ik heb alles zelf geleerd, op eigen houtje. Zelfstudie met boeken. (Hetzelfde gaat op voor Hebreeuws.)
Dus de hoeveelheid jaren Grieks op school zegt lang niet alles.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 07 mar 2008 16:52

TheKeimpe schreef:Helaas was ik te lui op de middelbare school en dus heb ik na de 4e Grieks laten vallen. Ik krijg het meestal nog net uitgesproken.

Hoe zit dat nu met die luiheid? Wordt het niet weer tijd om het (Grieks bijv.) weer op te pakken?

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 07 mar 2008 17:11

jmpauw schreef:Op dit forum beroept men zich zo nu en dan op de grondtaal van de Bijbel.

Mag ik eens vragen: wie van jullie is een beetje bekend met of misschien juist goed thuis in het Hebreeuws en Grieks? Kun je ook vertellen hoe vaak per week (bijv.) je Hebreeuws en Grieks leest? En wanneer en waarom? En wat je eraan hebt?

Dag allemaal,

Ik ken noch Hebreeuws noch Grieks. Maar dat hoeft ook niet. De bijbel is een geestelijk boek en het moet met geestelijke ogen gelezen worden.
En sinds ik vervuld ben met de Heilige geest, door de genade van God, de genade , die voor iedereen klaar ligt, heb ik uit de bijbel diverse pareltjes opgevist, waarvoor ik helemaal geen talen uit de oudheid nodig had. Natuurlijk heb ik wél allerlei boeken, die mij kunnen dienen bij mijn schriftlezing . maar de bijstand van de Heilige geest, die hij iedereen wil geven, maar toch wel in het bijzonder aan hen, die zich opengesteld hebben voor de sfeer van God.....die bijstand helpt mij terdege.

Mag ik een voorbeeld geven ?

Onlangs zat ik te lezen in Jesaja 6. En mijn aandacht viel op vers 6.

Nu is het goed om het indrukwekkende stuk daarvoor eens te lezen, maar vers 6 citeer ik nu even helemaal uit NBV:
"Toen nam een van de serafs met een tang een gloeiende kool van het altaar en vloog daarmee op mij af.
(7) Hij raakte mijn mond er mee aan en zei:
'- Nu zijn je lippen gereinigd
- je schuld is geweken
- je zonden zijn tenietgedaan' ".
........
Ik stond even versteld. Wie kan al deze heerlijke dingen doen dan Jesus door zijn eeuwige offerande.

En opeens zág ik iets:
Jezus' bereidverklaring, waarvan Hebr, in navolging van David, spreekt:
(10 v 7):
"Toen heb ik gezegd: `Hier ben ik`.
Want dit staat in de boekrol over mij geschreven:
' Ik ben gekomen, God om uw wil te doen` "
....die bereidverklaring is van eeuwigheid.
Al die schitterende gebeurtenissen rond Jezus zijn van eeuwigheid al Gods voornemen geweest, (Ef 3 v 11).

En dat altaar, waarvan een kool genomen werd.....dat altaar is Gods Zoon, altijd al bezig om :
- mensen te reinigen
- schuld weg te nemen
- zonden te niet te doen.

En mijn gedachten gingen verder naar Romeinen 2 v 14, dat overbekende:
"Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist , in hun harten geschreven staat".
(Lees zelf maar verder).

En opeens was er deze gedachte: al die 'ja-zeggers' van Adam af, die "Ja" tegen God zeiden op grond van het soms heel weinige wat ze van hem wisten, zijn tóen al gereinigd door dat eeuwige offer, dat altaar.
Daarom kunnen zij in Matth 25 zo blij-verrast zeggen:
"Wíj....mogen wij uw koninkrijk binnen. En wij wisten van niets van al die heerlijke dingen, die u zegt", 37.

En nog verder gingen mijn gedachten. In de hemel wordt dus niet gevraagd of je van de gereformeerde Gemeente of van de Hersteld gereformeerde gemeente was. maar daar wordt gevraagd, wat op de bodem van je diepste innerlijk lag.

En nóg was het feest niet voorbij, want mijn gedachten gingen naar....Vasthi.( Esther 1 v 12).
Tragische figuur. In het grote plan van God, die al wist, dat satan een massamoordenaar, Haman, naar voren wilde schuiven om genocide te plegen op de Joden, paste Vasthi niet. Daarom moest ze plaats maken voor Esther.

Maar Vasthi was wél een moedige vrouw. Ze liet haar principes gelden. Een zwangere *, beeldschone vrouw, hoort zich niet te vertonen aan een stel dronkelappen.
En even dacht ik, hoewel de beslissing pas bekend wordt in de verwezenlijking van Matth 25:
"Misschien was Vasthi ook wel zo'n ' ja- zegger'.

* ( Vasthi was toen in verwachting van de latere koning Arthasasta, - volgens de ongewijde geschiedenis . Later, onder die koning, wordt ze weer genoemd als ' koningin-moeder').

En ik kwam toch weer uit bij ons:.... wat zijn wij toch veel rijker gezegend, zo veel verder in de tijd staande.

Dit lijkt allemaal ' off topic'.
Maar ik wil er wél deze troostrijke les aan verbinden. Kom tot de bijbel, zoals je bent. Je hoeft er niet zo geleerd voor te zijn. Je kunt direct beginnen. Laat je overigens wél vervullen met de Heilige Geest, (Ef 5 v 18), dan blijf je niet zoals je bent.

(Woordgrapje op de bekende uitspraak:
"Kom tot Jezus zoals je bent. Maar het is niet de bedoeling, dat je blijft, zoals je bent).

Daag
Ger

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 mar 2008 20:59

Lalage schreef:Ik vind het wel interessant, maar met twee jaar Grieks op de middelbare school kom je niet zo ver... Dus ik kijk mooi af wat anderen ervan zeggen ;) en ik controleer soms wel dingen in http://www.scripture4all.org, erg handig!
Die transcriptie is niet de gewone.... Dat vind ik razend irritant..

Ik gebruik de Studiebijbel, ESword en Blueletterbible.org voor grondteksten..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 08 mar 2008 08:15

gerritse schreef:Ik ken noch Hebreeuws noch Grieks. Maar dat hoeft ook niet. De bijbel is een geestelijk boek en het moet met geestelijke ogen gelezen worden.
En sinds ik vervuld ben met de Heilige geest, door de genade van God, de genade , die voor iedereen klaar ligt, heb ik uit de bijbel diverse pareltjes opgevist, waarvoor ik helemaal geen talen uit de oudheid nodig had.
(...)
Maar ik wil er wél deze troostrijke les aan verbinden. Kom tot de bijbel, zoals je bent. Je hoeft er niet zo geleerd voor te zijn. Je kunt direct beginnen.

Beste Ger,

Ik zal niet beweren dat je de grondtalen van de Bijbel nodig hebt om geestelijke parel(tje)s uit de Bijbel op te diepen. Gelukkig niet, want dan zou het heel triest gesteld zijn met Nederlandse christenen, omdat de meeste van hen deze grondtalen niet beheersen.
Anderzijds is het mooie van deze grondtalen dat je soms nog wat extra pareltjes in de Bijbel kunt ontdekken, of dat je in gesprekken op het Hebreeuws of Grieks terug kunt vallen als er verschil van mening is over een bepaalde uitleg.

Dus: niet nodig, maar wel handig

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 08 mar 2008 08:19

Raido schreef:Ik gebruik de Studiebijbel, ESword en Blueletterbible.org voor grondteksten..

Dat zijn idd mooie hulpmiddelen. De laatste kende ik nog niet. 'k Heb even snel gekeken, maar het loont de moeite om die site nog eens verder te bestuderen. Bedankt voor de tip!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 08 mar 2008 19:57

gerritse schreef:(...)

Maar ik wil er wél deze troostrijke les aan verbinden. Kom tot de bijbel, zoals je bent. Je hoeft er niet zo geleerd voor te zijn. Je kunt direct beginnen. Laat je overigens wél vervullen met de Heilige Geest, (Ef 5 v 18), dan blijf je niet zoals je bent.

(Woordgrapje op de bekende uitspraak:
"Kom tot Jezus zoals je bent. Maar het is niet de bedoeling, dat je blijft, zoals je bent).

Daag
Ger

Sterker nog, het is offtopic.
Het kan allemaal best wezen wat je zegt, maar daar gaat het in dit topic niet over.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Terug naar “Archief”